zwaartepunt varta fly

Ik ben onlangs de eigenaar geworden van een varta fly.
Na de nodige verbeteringen en onderhoud is hij weer in redelijke staat.
Aangezien ik zelf weinig vliegervaring heb liet ik het toestel testen door wat collega-piloten.
Hij blijkt als een draak te vliegen....
Volgens de discussie ligt het zwaartepunt niet goed.
Nu is mijn vraag; waar ligt het zwaartepunt bij de varta fly precies?
En heeft nog iemand tips en trucs om dit toestel te optimaliseren?

Bij voorbaat dank!

Louis

Misschien even een PB naar gebruiker paozee uit Maarsenin het VGG draadje meld hij dat hij ermee vliegt.

Beste Ton

Bij mijn beide zwevers ligt het zwaartepunt om en nabij de 55 mm van de voorlijst.

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is %1%2 en %3.
lastscan.jpg

Met vriendelijke groet

Ko van der Zee
Maarssen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enterprise
Hi Paozee,

Ik lees dat jij 2 Robbe Varta Fly's hebt.

Wesly en ik heb vandaag geprobeerd om die van Loekie in te vliegen, maar heb het idee dat het zwaartepunt niet goed ligt,,zodra de motor stopt zakt hij op z'n staart. Terwijl we de streepjes aanhouden die door de vorige eigenaar zijn aangebracht.

Waar heb jij het zwaartepunt liggen bij die van jou???

Gr Ton

user_online.gif

Laatst bewerkt:
probleemgedrag varta fly

Hallo allemaal,

De orginele vraag van dit draadje had als reden dat het vlieg-gedrag van mijn varta-fly te wensen over laat.
Het zwaarte-punt is inmiddels gecontroleerd en in orde.
Ook zijn er vanavond 3-punts metingen gedaan door enterprise en hieruit bleek dat de staart ietwat gekanteld was t.o.v. de vleugel.
Verder bleken de metingen allemaal in orde.

Wie kan me nog een oorzaak noemen dat, wanneer de motor uitgezet wordt, de staart naar onderen zakt.....

Zou teveel downforce van de motor een oorzaak kunnen zijn?

Al met al een raar probleem wat, hopenlijk, via deze weg opgelost kan worden.

Ik ben benieuwd!

Louis

Een aangegeven zwaartepunt is een goede startinstelling maar geen wet. Het kan zo zijn dat je instelhoek wat groot is, als je het zwaartepunt wat naar voren brengt vang je dit weer op. Je moet ook bedenken dat de motor voor hulp is dus je stelt alles af op het vliegen zonder motorloop. Wanneer hij dan goed vliegt kun je kijken of je het gedrag tijdens motorloop wil aanpassen mbv. een mixer of aanpassen downtrust.

Huibert,

Kan het zijn dat als de instelhoek te groot is dat hij ook erg snel overtrekt, want hij raakt heel snel overtrokken?

Gr Ton

Bij een grotere instelhoek gaat hij langzamer vliegen dus zit je ook dichter bij de overtreksnelheid. De eerste punten waar ik naar zou kijken zijn de instelhoeken van de vleugel en het stabilo, instelhoek verschil tussen die twee! En controleren of de vleugel(s) niet getordeerd is.

Ok Huibert, das duidelijk

Dan weer een vraag voor Ko.

Hoe is de instelhoek van jou vleugel ten opzichte van stabilo van jou Varta's.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Beste Louis

Gekke vraag.
Hoor jullie alleen maar over metingen maar ik neem aan dat je de zwever in het zwaartepunt al eens aan een draadje hebt opgehangen om zijn gedrag waar te nemen.

Met vriendelijke groet

Ko

Bijna al dit soort zwevers vliegen beroerd met de motor aan.
Een zwever is ook bedoelt om te zweven, dan moet hij dus goed vliegen.
Met de motor aan heeft hij vaak veel te veel snelheid.
Hoe meer vermogen hoe meer de motor eindelijk voorover moet staan met jouw profiel.
Maar dat is in de praktijk vaak veel te lastig.
Down bij mixen doe ik zelf nooit maar kan wel al klopt dat nooit helemaal.
Ik stuur zelf altijd gewoon down bij zo nodig.
Het zwaartepunt moet je zoals eerder gezegd vliegend testen.
Als je zweeft moet je de zwever even flink down drukken dan hoogte loslaten.
Dan mag hij niet blijven pompen.
Doet hij dat wel (of te erg) moet je het zwaartepunt aanpassen.
Wel moet hij goed uitgetrimd zijn.
Een ieder vliegt met het zwaartepunt weer op een andere plek.
Ik hou er zelf van hem iets te achterlijk te leggen, maar hij vliegt dan wat moeilijker.

Bertus,

Deze motor is een oude speed 600, er is nauwelijks hoogte mee te winnen en komt nauwelijks vooruit.

Idd Ko daar had ik weer niet aan gedacht aan dat draadje en hem daaraan ophangen.

Dus Louis dat ff eerst doen voor we weer gaan.

Thanks heren, was weer zeer verhelderend.

Gr Ton

Hallo Ton

Ben even aan het meten geslagen naar de instelhoek en dat ligt tussen de 1 of 2 graden.
Het is moeilijk te meten maar daar zit het wel.
Echter als je kijkt naar het ontwerp van de romp moet je bewust hier dingen van afgeschuurd hebben om deze hoeken te veranderen ligt allemaal vast op de romp als je de tekening bekijkt of je romp moet getordeerd zijn.
Het is al een tijdje geleden dat ik met haar gevlogen heb maar bij mij vloog zij goed ook de standaard motor heeft bij mij voldoende trekkracht om haar in hogere zweren te brengen.
Hou er wel rekening mee dat het geen kist is die als een speer de lucht in schiet.

Met vriendelijke groet

Ko

Volgens mij is het ook wel kenmerkend voor deze kistjes dat als de snelheid er uit is de stijgsnelheid minimaal is. Dat had mijn Junior Sport ook. Deze was overigens nog iets groter als de Varta Fly, met direct drive maar had best een aardige stijgsnelheid gewoon op een 8,4 volt nicad accu (dus geheel borstel uitgevoerd).

Hoi Ko,

Ja dat had ik wel verwacht dat die instelhoeken vastliggen.
Dat ligt meestal vast met dit type romp. Als die niet goed liggen moet er wat aan de romp veranderd zijn

Wat we gisteravond ook ondekt hebben is dat niet alleen de staart er erg scheef op zat maar ook dat het hoogteroer wel getordeerd staat, links iets omhoog.
Dat zit nu recht.

We gaan het na jou truck met het ophangen maar weer eens proberen.

Gr Ton

Hallo Ton

Ik verwacht eigenlijke dat de zwever achter over hangt als je hem in CG ophangt.
Bij mijn twee Varta Fly s zit er voorin een beetje lood om de neus lichtjes down te krijgen.
Zou ook verklaren waarom als de trekkracht van de motor wegvalt de staart omlaag zakt.
En wat Bertus voorstelt om haar te testen zonder motor vermogen is ook een methode om achter haar vlieggedrag te komen zodat ze in zweefvlucht in ieder geval goed gaat.

Met vriendelijke groet

Ko

Laatst bewerkt:
Beste Ko,

Ja dat zou ik ook denken, maar weet bijna zeker dat hij gewoon wat voorover hangt.

Louis had nl. een een steun gemaakt waar we hem op het cg punt opgelegd hebben,,,en op die steun hangt hij mooi voorover, dus je zou zeggen dat het dan goed moet zijn.

Maar we gaan verder proberen net zolang tot hij vliegt

Gr Ton

Hallo Ton

Misschien toch het zwaartepunt controleren aan de hand van een controle die beschreven wordt op de modelbouwtips pagina van Ikarus te Tubbergen.
Dit is bewerkt door Frans Hoppenbrouwer en kan gebruik worden als controle van het zwaartepunt wat op de tekening staat aangegeven.

Mogelijk dat hier nog iets uit naar voren komt.

Met vriendelijke groet

Ko

Hallo Louis

Ik zou zeggen prefect blijft alleen de vraag waarom hij vliegt als een krant.!!!
Op marktplaats stond erbij dat hij goed vloog misschien vorige eigenaar uitleg vragen?

Met vriendelijke groet

Ko

Laatst bewerkt:
Back