Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,


Mogelijk komt dit omdat ik de SET-knop niet zonder hulp van gereedschap ingedrukt krijg en de schroevendraaier die ik gebruikte door de kunststof bescherming heengegaan is.
De regelaar is een Graupner Navy 40 R.



Groetjes Josse
Met een schroevendraaier je snelheidsregelaar afregelen is gewoon vragen om moeilijkheden.
Je had beter een houten tandenstokertje of een potloodje gebruikt om de set-knop in te drukken. En je hoeft daar echt niet hard op te drukken hoor. :rolleyes:

Hou er rekening mee dat als je een mechanishe snelheidsregelaar gaat gebruiken, je via de weerstand een enorme warmteontwikkeling én een nutteloos stroomverlies gaat creëren.



Droop
 
@ Droopyke,

Mijn regelaar is door een 3cm dikke laag kunststof beschermt tegen water.
Deze laag zit ook boven de SET-knop.
De kunststof verdeelt de druk op het knopje over een te groot oppervlak waardoor de SET-knop nauwelijks in te drukken is.
De tandenstoker zal waarschijnlijk nog beter dan de schroevendraaier door de kunststof gaan, omdat die een kleiner oppervlak heeft.

Wat betreft de warmte-ontwikkeling, ik ga een paar zwanenhalzen voor de ventilatie voor de regelaar maken.
Met mijn electronische regelaar kon ik alleen vol achteruit, niet geproportioneert.
Dat is erg vervelent, en als ik de regelaar goed bouw moet dat daarmee wel lukken.

Groetjes Josse
 
@ Droopyke,

Mijn regelaar is door een 3cm dikke laag kunststof beschermt tegen water.
Deze laag zit ook boven de SET-knop.
De kunststof verdeelt de druk op het knopje over een te groot oppervlak waardoor de SET-knop nauwelijks in te drukken is.
De tandenstoker zal waarschijnlijk nog beter dan de schroevendraaier door de kunststof gaan, omdat die een kleiner oppervlak heeft.

Goede morgee!!! Ijzer en hout?! Als jij te hart drukt met een tandenstoker breekt die vanzelf wel.. en 3cm kunstof? beetje overdreven misschien?
 
Nu begrijp ik het. Ik dacht eerst dat je met een schroevendraaier door de kunststof behuizing van de snelheidsregelaar was heengegaan.
Had ik eventjes niet goed gelezen. Shame on me.

Maar je hebt de regelaar nog eens extra met een 3cm dikke kunststoflaag beschermd? Dat hoeft nu toch niet, of je verwacht wel héél véél water in je romp.


Droop
 
Koop gewoon een nieuw snelheidsregelaar.. Ga niet zitten rotzooien met een mechanische.. kost je misschien een paar euro minder.. maar wel 100x zoveel moeite en 100 x zo veel stroom! Een normale snelheids regelaar wordt nooit erg warm wat betekend dat je bijna geen stroomverlies hebt bij de regelaar.. terwijl je bij een mechanische regelaar heel veel stroom verbruikt.. vol gas bijna net zo veel als lage toeren.. En je boot wordt dan ook nog eens erg warm van binnen.. Zal de bemanning niet erg fijn vinden.. Dus dan maar even een weekje extra blokfluit spelen op de hoek van de straat.. Koop gewoon een goede snelheidsregelaar! Plaats desnoods een oproep in het gezocht gedeelte als er iemand misschien nog een heeft liggen voor ene paar knaken..

Zelf heb ik er een gekocht via marktplaats voor 40 euro die 110 amphere vooruit kan hebben en 60 achteruit..

Christian..
 
@ Botter,

Een electronische regelaar heeft een hoop voordelen, maar ik bespaar met mijn motor €65,- door een mechanische regelaar te bouwen ten opzichte van een electronische.
Bovendien kan je bij electronica nooit weten of een 2de-hands producht lang meegaat, dus dit zie ik niet als een optie.
Als iemand een goedkopere regelaar weet, hoor ik dat graag, want ik wil m'n boot goed varent hebben.

Groetjes Josse
 
ok.. zet je mechanische regelaar dan wel in de polyster anders gaat die ook nog lekken..

Mijn regelaar was trouwens nieuw :wink: niet alles is 2e hands via martkplaats
 
Even een foto-update,

Ik heb nog "wat" geverft:
normal_achterkant_totale_opbouw_001v.jpg


normal_hut_002v.jpg


normal_hut_003v.jpg

Hierboven een paar deuren. Ze zijn niet helemaal geverft omdat ik ze ook vast moet kunnen houden om netjes te kunnen verven.

normal_ingangskap_001v.jpg


normal_masten_002v.jpg


normal_masten_003v.jpg


normal_masten_004v.jpg


normal_reling_002v.jpg

Hierboven een foto van het materiaal voor de relingen.

normal_steunen_dekzeilen_001v.jpg

Hierboven een foto van het materiaal voor de dekzeilsteunen.

overzicht_totaal_002v.jpg

En nog even een overzichtsfoto.

Groetjes Josse
 
@ Botter,

Een electronische regelaar heeft een hoop voordelen, maar ik bespaar met mijn motor ?65,- door een mechanische regelaar te bouwen ten opzichte van een electronische.
Bovendien kan je bij electronica nooit weten of een 2de-hands producht lang meegaat, dus dit zie ik niet als een optie.
Als iemand een goedkopere regelaar weet, hoor ik dat graag, want ik wil m'n boot goed varent hebben.

Groetjes Josse

Josse ik weet niet hoe jij met je motor 65 euro bespaart door een mechanische regelaar te kopen. Leg dat eens uit, want dat lijkt me wel wat...
Even voor de duidelijkheid: Quartel, en Conrad hebben goede electronische regelaars die een behoorlijk vermogen kunnen vertrouwen, zowel voor- als achteruit. Die koop je voor een paar tientjes en zijn "hufterproof".
Als je je model goed bouwt, hoef je geen spatwaterdichte regelaar te kopen, waarmee je duur uit bent. Gewoon netjes bouwen, zorgen dat, voordat de electronica in je model gaat, je zeker weet dat je model van binnen droog blijft.
Een mechanische regelaar zet stroom in warmte om. Da's niet leuk voor je crew, maar ook niet voor je accu's. Die blijven de volle mep aan stroom leveren terwijl jij bijvoorbeeld zeer langzaam vaart. Die stroom ben je dus gewoon kwijt. Heb je een electronische regelaar wordt (bijna) alle stroom van je accu nuttig besteedt: aan motortoerental dus. Langzaam varen = weinig stroom gebruiken. zo kan kan je dus véél langer met één acculading varen.

Tips:
Nooit je regelaar plat op de bodem van je model plaatsen, maar altijd op een verhoging. Áls je eens water aan boord hebt, blijft je (dure) regelaar langer droog.
Je regelaar afzekeren. Krijg je kortsluiting, klapt de zekering eruit en staat niet je electronica te fikken.

Je hele verhaal nalezende, begrijp ik niet dat je geen hulp zoekt bij ervaren modelbouwers bij je in de buurt. Het forum is leuk, maar alle ellende die je nu ondertussen gehad hebt, was te voorkomen geweest als je samen met een ervaren modelbouwer aan je model had gewerkt. Dan was je ook minder geld kwijt geweest, denk ik.
 
@ Botter,

Een electronische regelaar heeft een hoop voordelen, maar ik bespaar met mijn motor €65,- door een mechanische regelaar te bouwen ten opzichte van een electronische.


Groetjes Josse
Dit begrijp ik absoluut niet : waar aan jij dan 65 euro bespaard:confused::confused:
Dat kost geloof ik heel de motor niet eens:roll:
mvg
Frederik:D:D
 
Josse,

wat wel zonde is. Volgendsmij heb je het verstand dat je alles goed en netjes wil doen. alleen dat het soms niet helemaal lukt. Die deurtjes bijvoorbeeld. Waarom zaag je ze niet iets buiten de lijntjes van de BLOKHAAK af en de rest recht schuren ? Zonde...

en ik denk dat spuiten wel mooier word.
 
De indruk die ik steeds meer krijg, is dat je gehaast werkt - zo heb ik het sterke vermoeden, dat je geen grondlaag gebruikt als je hout verft. Alle houten onderdelen tot nu toe, die geverfd zijn, laten nog overduidelijk hun nerven zien - wat betekent dat de verf erin is getrokken, en dan zat er dus geen goede laag onder.
 
Even over de regelaar,

De regelaar die mij aangeboden is in de modelbouwzaak kost €80,-.
De €65,- die ik bespaar op de mechanische regelaar is omdat ik dan alleen maar een servo hoef te kopen, de rest heb ik al.
Ik heb nog geen hulp ingeschakeld van andere ervaren modelbouwers omdat ik zelf de tijd niet heb, en op momenten dat ik dat wel heb, hadden anderen dat weer niet.

Over het hout,
Ik vind houten wanden erg mooi, maar met een andere kleur vindt ik het nog mooier.
De deuren, waar jullie reactie over gaat (toch???), zijn expres met de houtnerven nog goed zichtbaar geverft, omdat de deuren op het echte schip ook van hout zouden zijn.
Ik werk zo af en toe te gehaast, maar ik probeer dan zo snel mogelijk te stoppen, het moet immers een mooi model worden, niet één die eergisteren af is en er niet uit ziet.
Mijn werk ziet er regelmatig door mijn geringe ervaring misschien wat haastig uit, maar dat is zeker niet mijn bedoeling.

@ Wilco Wagner,

De Zwarte Zee III, waar mijn model van afgeleid is, voer tijdens WOII met een 12-pounder, 2 luchtdoelmitrailleurs, en dieptebommen, om veilig zijn werk te kunnen doen (voor zover dat veilig te noemen valt, een schip loopt in mooi weer niet zo makkelijk averij op).

Groetjes Josse
 
Wat je met een mechanische regelaar ook nog hebt( althans bij de gene die ik heb ) dat je het toerental niet heel nauwkeurig kan regelen, maar twee of drie standen. De elektronische regelaars die ik heb zijn traploos te regelen van een paar toeren per minuut tot volgas en alles wat ertussen zit. En dat is een stuk leuker varen dan zachtjes vooruit - iets harder vooruit en volgas.
 
Als iemand een goedkope regelaar weet die een Speed 500 BB VZ aankan, ga ik dat overwegen, want als ik dit zo lees is een mechanische regelaar toch niet zo succesvol als ik dacht.

Groetjes Josse
 
Ik ben even aan het zoeken geweest op conrad.nl, en heb daar de volgende regelaar gevonden: Modelcraft elek. vaartregelaar VR18T
Is deze kwalitatief ook goed?

Groetjes Josse
 
Hallo Josse,

Nog even over de deurtjes. Alleen het stuurhuis had houten deuren, verder was het gehele schip voorzien van getoogde stalen deuren. Soms vraag ik mij af afdat je wel weet hoe de Zwarte Zee III eruit zag.

dscn1473oi4.jpg


groeten, Paul
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top