@ Botter,
Een electronische regelaar heeft een hoop voordelen, maar ik bespaar met mijn motor ?65,- door een mechanische regelaar te bouwen ten opzichte van een electronische.
Bovendien kan je bij electronica nooit weten of een 2de-hands producht lang meegaat, dus dit zie ik niet als een optie.
Als iemand een goedkopere regelaar weet, hoor ik dat graag, want ik wil m'n boot goed varent hebben.
Groetjes Josse
Josse ik weet niet hoe jij met je motor 65 euro bespaart door een mechanische regelaar te kopen. Leg dat eens uit, want dat lijkt me wel wat...
Even voor de duidelijkheid: Quartel, en Conrad hebben goede electronische regelaars die een behoorlijk vermogen kunnen vertrouwen, zowel voor- als achteruit. Die koop je voor een paar tientjes en zijn "hufterproof".
Als je je model goed bouwt, hoef je geen spatwaterdichte regelaar te kopen, waarmee je duur uit bent. Gewoon netjes bouwen, zorgen dat, voordat de electronica in je model gaat, je zeker weet dat je model van binnen droog blijft.
Een mechanische regelaar zet stroom in warmte om. Da's niet leuk voor je crew, maar ook niet voor je accu's. Die blijven de volle mep aan stroom leveren terwijl jij bijvoorbeeld zeer langzaam vaart. Die stroom ben je dus gewoon kwijt. Heb je een electronische regelaar wordt (bijna) alle stroom van je accu nuttig besteedt: aan motortoerental dus. Langzaam varen = weinig stroom gebruiken. zo kan kan je dus véél langer met één acculading varen.
Tips:
Nooit je regelaar plat op de bodem van je model plaatsen, maar altijd op een verhoging. Áls je eens water aan boord hebt, blijft je (dure) regelaar langer droog.
Je regelaar afzekeren. Krijg je kortsluiting, klapt de zekering eruit en staat niet je electronica te fikken.
Je hele verhaal nalezende, begrijp ik niet dat je geen hulp zoekt bij ervaren modelbouwers bij je in de buurt. Het forum is leuk, maar alle ellende die je nu ondertussen gehad hebt, was te voorkomen geweest als je samen met een ervaren modelbouwer aan je model had gewerkt. Dan was je ook minder geld kwijt geweest, denk ik.