@Josse, neem me niet kwalijk hoor, maar ik geloof al een tijdje niet meer in sprookjes.
Met het "schroefje" wat je onder je model hebt zitten en met deze romp (inclusief zo langzamerhand de weekvoorraad van Halford's aan plamuur) minstens 7 km/uur?
Ik zie een paar mogelijkheden:
* Jij hebt andere kilometers dan ik
* Het wordt tijd dat je je TomTom of je GPS eens laat kaliberen
* Je loopt heel erg langzaam
* Je vaart op water met een andere samenstelling dan het doorsnee H2O
* Je zet voor het varen stiekum een straalmotor op je romp
Ik vind het best dat je trots bent op datgene wat je tot nu toe hebt gebouwd (liever dát dan bushokjes in elkaar rammen of zo) maar probeer niet een stelletje behoorlijk ervaren scheepsmodelbouwers en schaal 1:1 schippers iets op de mouw te spelden.
Ik heb de romp van de Norderney uitgerust met twee 720BB Torque motoren op 12V, gekoppeld aan 5-blads 40mm messing schroeven. Dit model vaart belachelijk vér boven haar (schaal) rompsnelheid, maar ik kan haar lopend nog prima bijhouden.
Nu loop ik normaal in een aardig marstempo, maar 7 km/uur haalt mijn Norderney écht niet. En dat schip heeft een hele brede, ondiepe romp, die sneller is dan die "dikbuikige" romp van de ZZ.
Ander voorbeeld: De Happy Hunter van Robbe (vergelijkbare romp) had ik uitgerust met 2 x 755/40 motoren, rechtstreeks op 42mm, speciaal aangepaste messingschroeven in tunnels. Normaal draaiden de motoren op 6V, maar voor de gein kon ze ook op 12V varen. Het resultaat? Een sleper die met haar boeg belachelijk ver uit het water kwam, schroeven die het water onder haar hek vandaan zogen, waardoor ze met haar kont onder de waterspiegel dook. Rondom haar hek was er, op volle kracht varend gewoon een 'kuil' in het water. Maar in plané? Dacht 't niet...
De boeg kwam boven het water uit, de boeggolf startte vlak onder de boeg en waaierde uit. Héél veel energie ging gewoon verloren omdat het model als het ware 'tegen haar eigen boeggolf op moest klimmen'. Ampére's die gewoon over boord gedonderd werden...
Op halfgas varend was het vaarbeeld prima, volgas gaf ik alleen maar als ik een zware sleep vanuit stilstand moest verplaatsen. En dan alleen de eerste paar meters, om er beweging in te krijgen. Daarna weer heel gauw halfgas, anders zag je de ampére's bij wijze van spreken door het zog naar buiten vliegen...
Kortom: trots zijn op je bouwsel: prima (zijn we allemaal) maar overdrijven is een vák.