Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Frederik.. 30 pk is te weinig om verschil te merken..zet er bij wijze van spreke 1000 pk in of een schroef met grotere spoed en jij komt wel boven je rompsnelheid uit.. maar om er 1 km uit te kunnen halen heb je mischien al wel 50 of meer pk's nodig..

@Josse,

In die vier weken vrije tijd ben je geloof ik nog niet veel wijzer geworden. Vele praten het uit je hoofd dat een schip als de ZwarteZee nooit over z'n rompsnelheid kan gaan. Anders zou het gaan planeren. Deze rompvorm is een waterverplaatser!

groeten Paul

Hoi Paul,

De praktijk heeft uitgewezen dat schepen wél harder dan hun rompsnelheid kunnen zónder te planeren. Mijn model is te voet niet bij te houden (dus minstens 7km/h) en gaat dus flink over haar rompsnelheid heen.
Als jullie mij nog steeds niet geloven moeten jullie dat zelf weten.
Ik ga nu niet verder in op deze discussie, want dat heb ik in die vier weken afwezigheid in elk geval wél geleerd:p:p:p:p:p

Groetjes Josse

Volgens mij geldt bij boten en snelheid de wet van de verminderde opbrengst. Met weinig energie (vermogen) haal je vrij gemakkelijk de rompsnelheid. Wil je meer snelheid halen, dan is een langere romp nodig (je krijgt dan een andere rompsnelheid) of flink meer vermogen in de vorm van stuwkracht.

Op een gegeven moment wil een boot in planée. Sommige rompen zijn hiervoor geschikt, en sommige niet.

Voorbeeld: ik zeilde eerst in een Flits, een jeugdboot met een geknikt vlak. Die ging makkelijk in planée. Later ging ik in een pampus zeilen. Met windkracht 7 ruime wind wilde hij ook graag in planée, maar door de zware kiel en rompvorm kan zo'n zeilboot dat niet. Windkracht 7 was erg veel "vermogen", zelfs wat teveel voor zeilplezier, maar dat terzijde.

Voor mij verklaart hoe boten varen, al is dit wel wat gevoelsmatig.

Maar met z'n allen komen we er wel :)

Groeten!
Snoerke

Even een hele grote update,

06-04-08_lierhut_1v.jpg

Ik heb een nieuwe sleeplier gemaakt waar de sleeptros nu op zit.
Ik heb ook het bakdek en de complete opbouw vervangen, omdat het oorspronkelijke dek in knikken naar boven boog, en bovendien waren de naden tussen 2 dekdelen niet bepaalt vlak.
16-04-08_varen_04v.jpg

Op de foto is het dek inmiddels geverft en staan het voor- en achterschot van de opbouw er al op.
24-04-08_dryfit_opbouw_1v.jpg

Foto van 24 april. Hier heb ik de stuurhut (nog op het oude brugdek gelijmd) los op de (ook los staande) onderopbouw gezet.
25-04-08_opbouw_11v.jpg

Hierboven ben ik bezig om het tussenschot in de opbouw te lijmen. Achter dit schot komt het bergingsruim, waar reserve trossen, pompen, slangen en een compressor komen te staan.
25-04-08_overzicht_1v.jpg

Hier een mooi overzicht met de oude masten (deze worden momenteel vervangen door holle messingmasten waardoor ik de verlichting via de mast zelf van stroom kan voorzien.

Tot zover deze update, de overige bouwvorderingen komen later.

Groetjes Josse

@Josse, neem me niet kwalijk hoor, maar ik geloof al een tijdje niet meer in sprookjes.
Met het "schroefje" wat je onder je model hebt zitten en met deze romp (inclusief zo langzamerhand de weekvoorraad van Halford's aan plamuur) minstens 7 km/uur?

Ik zie een paar mogelijkheden:
* Jij hebt andere kilometers dan ik
* Het wordt tijd dat je je TomTom of je GPS eens laat kaliberen
* Je loopt heel erg langzaam
* Je vaart op water met een andere samenstelling dan het doorsnee H2O
* Je zet voor het varen stiekum een straalmotor op je romp

Ik vind het best dat je trots bent op datgene wat je tot nu toe hebt gebouwd (liever dát dan bushokjes in elkaar rammen of zo) maar probeer niet een stelletje behoorlijk ervaren scheepsmodelbouwers en schaal 1:1 schippers iets op de mouw te spelden.

Ik heb de romp van de Norderney uitgerust met twee 720BB Torque motoren op 12V, gekoppeld aan 5-blads 40mm messing schroeven. Dit model vaart belachelijk vér boven haar (schaal) rompsnelheid, maar ik kan haar lopend nog prima bijhouden.
Nu loop ik normaal in een aardig marstempo, maar 7 km/uur haalt mijn Norderney écht niet. En dat schip heeft een hele brede, ondiepe romp, die sneller is dan die "dikbuikige" romp van de ZZ.

Ander voorbeeld: De Happy Hunter van Robbe (vergelijkbare romp) had ik uitgerust met 2 x 755/40 motoren, rechtstreeks op 42mm, speciaal aangepaste messingschroeven in tunnels. Normaal draaiden de motoren op 6V, maar voor de gein kon ze ook op 12V varen. Het resultaat? Een sleper die met haar boeg belachelijk ver uit het water kwam, schroeven die het water onder haar hek vandaan zogen, waardoor ze met haar kont onder de waterspiegel dook. Rondom haar hek was er, op volle kracht varend gewoon een 'kuil' in het water. Maar in plané? Dacht 't niet...
De boeg kwam boven het water uit, de boeggolf startte vlak onder de boeg en waaierde uit. Héél veel energie ging gewoon verloren omdat het model als het ware 'tegen haar eigen boeggolf op moest klimmen'. Ampére's die gewoon over boord gedonderd werden...
Op halfgas varend was het vaarbeeld prima, volgas gaf ik alleen maar als ik een zware sleep vanuit stilstand moest verplaatsen. En dan alleen de eerste paar meters, om er beweging in te krijgen. Daarna weer heel gauw halfgas, anders zag je de ampére's bij wijze van spreken door het zog naar buiten vliegen...:(

Kortom: trots zijn op je bouwsel: prima (zijn we allemaal) maar overdrijven is een vák.

hej lifeboatcaptain ik had een vraagje nadat jij je romp hd geplamuurt heb je hem daarna geschuurt.en nog en tip wees aublieft niet zo eigenwijs ! want je kan nog veel leren van die mensen hier!

groet krimpen

Als een schip niet zonder te planeren over haar rompsnelheid heen kunnen, hoe kan een destroyer van ruwweg 100m lengte dan 63km/h halen, met de boeg in het water? Rompsnelheid van dit voorbeeld = 4,54*(wortel)100= 45,4km/h. Als een marineschip dat kan, kan ieder ander type schip dat ook, maar er is voor een klein beetje extra snelheid heel veel meer kracht nodig, en daarom gebeurd het waarschijnlijk niet vaak.

Dit was het laatste bericht dat ik aan deze discussie deelneem.
Als jullie mij niet geloven moet je dat maar zelf weten.

Groetjes Josse

Josse,

dat is omdat die boeg misschien toch niet echt in het water zit :-)

Ik vind dit jawel-nietes spelletje toch wel een beetje kortzichting. Men vergeet dat er een 3de type romp bestaat, en dat is een halfglijder. Voor zover ik weet is dit een waterverplaatser die met de nodige extra PK's toch in een 'soort' planee kan komen. Niet echt planee en het kost heel veel pk's, maar je breekt wel de formule van de rompsnelheid. Dit zijn je typische weekend speed cruisers op jullie Nederlandse wateren.

Mijn dusseldorf, (1.1m) heeft een rompsnelheid van 5km/h dacht it. En met de motoren die erin liggen haal ik ECHT wel 7km/h. - gemeten met de GPS. Je genereert wel een mooie spray vooraan de romp en alhoewel de romp er niet op gemaakt is.. gaat ie toch ietsje liften en breek je de rompsnelheid. Het kost alle vermogen en lang ga je niet varen, maar het KAN. Ik zie een happy hunter of sleepvlet dit niet doen want daar is de romp helemaal niet op ontworpen, je gaat dus zoals Roel aangeeft gewoon een diepe put in het water trekken. De zwarte zee lijkt een beetje op mijn dusseldorf en mist de nodige pk's lijkt het me best mogelijk dat ze in een soort half glij mode kan komen. Of dit ook kan met de schroef die erop staat laat ik in het midden.

Je zou eigenlijk eens een filmpje moeten nemen en dan is er geen discussie meer.

>ls een marineschip dat kan, kan ieder ander type schip dat ook

neen, maar wel schepen die als romp een halfglijder ontwerp hebben of in de buurt komen, dus een beetje een vlak glij oppervlak onderaan en een stroomlijn.

Toen ik nog ging vliegen hadden we trouwens een gezegde: met genoeg vermogen kan alles vliegen. En ik heb inderdaad veel zien vliegen.. van goed ontworpen toestellen tot bakken bier. (leeg dan wel) Onze modelbootjes zijn meestal zo overpowered dat het toch niet meer realistisch is.

komaan Josse... verder bouwen :-)

Patrick

Verwijderde Bijdrage

Laatst bewerkt door een moderator:
rompsnelheid

Sneller als rompsnelheid kan wél.
Het is mogelijk om sneller te varen dan de rompsnelheid. De boot moet dan wel genoeg vermogen bezitten om uit het golfdal te klimmen en zal dan uiteindelijk een stuk hoger in het water liggen dan bij lage snelheid. Je vaart dan op je eigen boeggolf, planeren. In het geval van de Zwarte Zee III (Josse 1) natuurlijk onzin omdat dan de stabiliteit ernstig in gevaar zal komen.
Dit is ook wat Roel beschreef met zijn Happy Hunter.

Roels conclusie over het geval Josse 1 lijkt het me volkomen duidelijk, gezien het miezerige schroefje en de motor die alleen maar in staat is toeren te leveren ipv kracht (=eigenschap speed500).
Het aangehaalde voorbeeld van Josse mbt een destroyer is door hem verkeerd geïnterpreteerd, aangezien een destroyer een snelle speedboatachtige rompvorm heeft, welke gemaakt is om te planeren. De dikbuik van een Josse-1 (lees Zwarte Zee 3) heeft deze eigenschap niet en kan dus niet uit het golfdal klimmen vanwege een ernstig tekort aan oppervlak en drijfvermogen op de boeg --> sneller als rompsnelheid Josse1 = onzin.

Wessel.

hej we je wille je wel helpen maar dan moet jij ook luistern naar de tips en uitlg die je krijgt en een romp van en slachschip is heeeeeel anders dan die van de zz3

groet krimpen

Verwijderde Bijdrage

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back