Zwarte Zee (IV)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 9 mrt 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zeker weten? Want dat buigt loodrecht op de draad meestal wel redelijk goed, ook als je het niet nat maakt. Hoe dik is het dan?
    Voordeel van die verschansing is waarschijnlijk dat er geen ramen in zitten. Daarmee krijg je gauw knikpunten/lijnen.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2011
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    @Ad
    Het is 1mm dik en beter bekeken denk ik dat het toch triplex is. Van houtsoorten heb ik niet zoveel verstand. Ik heb nog heel wat stukken van verschillende soorten en diktes liggen.
    Allemaal uit de erfenis van mijn vader gekomen. Zo heb ik nog een casco staan van 1,8m geheel van glasvezel. Die had hij zo'n 30jaar geleden nog bij Quartel gekocht, ze hadden er toen een paar van staan. Had hij nog een onmogelijk grote boegschroef in gezet. Ca. 40mm!
    Het knikken was dus mijn eigen schuld want ik had ze al ingesneden voordat ik hem nat ging maken, om makkelijker de bocht om te komen.
    En helaas, in de verschansing zit zitten nog 2 openingen voor de boordlichten. Maar ze zitten redelijk aan het eind dus in de grootste ronding heb ik er niet zoveel last van.

    Ik heb zojuist de ronding van het hoofddek vastgelijmd, rustig laten drogen en het resultaat afwachten. Het is me tot nu toe nog niet tegengevallen.

    Ik ben van plan om de kleine boot overboord te kunnen zetten (en uiteraard weer terug) en 1 van de davits met boot moet uit kunnen vallen en de boot kunnen laten zakken. Als de massa van de sloep groot genoeg is kan ik volstaan met alleen een lier. Ik zag elders hier op het forum van Baggeraar een schema van een e-motor waarin 2 eindschakelaars met diodes zijn opgenomen, zou ik hier mooi voor kunnen gebruiken.
    Nu nog even de beschikbare ruimte en techniek uitwerken :).

    Tot Later.
     
  3. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Hoi, ik ben ook nieuw op dit forum en kwam jouw bouwbeschrijving van de zwarte zee tegen. Ben sinds 1 maand weer begonnen met bouwen, na de aanschaf 3 jaar geleden. Ik ben in hetzelfde bouwstadium bezig.
    De voorzijde van de accommodatie op het hoofddek is van fineer, volgens de bouwbeschrijving en niet van triplex.

    Veel succes en plezier met bouwen.

    Met vriendelijke groet,
    patrick

    -------
    SAR 33 (bijna klaar)
    Zwarte Zee (mee bezig)
    SMS Markgraf (restauratie project)
    Catalina PBY (restauratie project)
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2011
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Vraagjes

    Wie het weet mag zeggen, welke onderdelen horen in de opening aan de voorzijde van de achteropbouw gemonteerd te worden? Ik heb me suf gezocht maar kan op de tekening en de beschrijving die ik heb niets op terug vinden.

    [​IMG]

    En nog een niet al geheel onbelangrijk vraagje:
    - Hoe sluit je het achterdek (zodat hij later nog open kan dus) en hoe blijft de sluiting (spat)water dicht?

    Ik hoor het graag.

    Groet,
    Mathieu
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Volgens mij gewoon twee traptreetjes met zijwandjes, meer niet.

    Groet,

    Ad
     
  6. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    Hoi,
    Ik wil dit in mijn zwarte zee op dezelfde manier maken als in mijn SAR33. De achterste panelen van de SAR33 zijn doormiddel van magneetstrips van elkaar te halen. Ik heb nog nooit water in de boot gehad, ondanks dat deze flink nat word achterop als deze een scherpe bocht maakt.
    Voor de ZZ betekend dit wel wat aanpassingen.

    mvg,
    patrick


    [​IMG]

    l[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    @Patrick
    Hmmm...magneetstrips.
    Had ik nog niet aan gedacht maar wat je zegt, het vergt nogal wat aanpassingen.
    Zijn die ook smaller te krijgen als die jij gebruikt hebt? Volgens mij is het niet te doen om ze door te zagen o.i.d.
     
  8. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    @watergeus,
    De magneetstrippen zijn handig op maat de te maken door met een grote schaar op maat te knippen. Ik gebruik zelf 25mm brede stukken die ik in de lengte en breedte op maat knip. Ik heb inmiddels al het eea uitgedacht hoe ik dit op de ZZ ga maken. Op zich valt het aanpassen wel mee. Onder het dek lijm ik 2x 2mm plankjes, waarvan de onderste 10 mm uitsteekt. Hierop komt de magneetstrip. Op het verwijderbare dek komt dan ook een magneet strip. Wanneer deze geplaatst word maakt deze weer één geheel met het dek. (dus eigenlijk maar 2 extra plankjes rondom het dek lijmen)
    Wanneer het bij mij gereed is zal ik wel een foto plaatsen.

    Zijn er al meer foto's van jouw bouw ?

    Met vriendelijke groet,
    patrick
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    @Patrick,
    De bouw heeft een beetje stilgelegen, zat op een bestelling te wachten en hier thuis schijnen zo ook nog de nodige aandacht te willen ;).
    In de bestelling zat ook Stabilit waar ik de motorsteun mee vastgezet heb.
    Heb jij al een idee van je aandrijflijn? Ik zat zelf eerst te denken aan 2 accu's van 6V 3Ah maar ik heb "onderwater" contact gehad met een ander forumlid (macrabbit) en die bouwt haar met een 12V 7,3Ah accu. Hij heeft het losse achterdek iets hol getrokken en aan de voor en achterzijde met schroefjes vastgezet zodat je een klemsluiting hebt. Ik denk dat ik dat ook zal proberen. Moet voldoende zijn, ik ben niet van plan om met 7Bft op het IJsselmeer te gaan varen :D.

    Ik heb nog een paar kleine dingetjes gemaakt. De achterzijde van het hoofddek opbouw zat er wel aan maar moest weer los omdat het behoorlijk scheef stond. Ook met de MOB-kraan heb ik een begin gemaakt en van messing een busje gedraaid waar de kraan omheen zwenkt. De opbouw van het achterdek is geschuurd en geplamuurd, geeft meteen een ander gezicht.
    De roerkoning is ook op hoogte.

    Het lijkt heel wat om een gedeeltelijk gebouwde boot over te nemen en verder af te bouwen maar je moet eerst 2 stappen terug doen om daarna pas weer verder te kunnen bouwen. Het houd het wel spannend maar gelukkig is het niet zo erg als sommige boten uit het bouwverslag van de Colorikits boten.
    Ik zal nog eens een paar foto's maken van wat relevante bouwacties.

    Later meer.
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    En makkelijker oplossing is om het losse dek gewoon in het hoofddek te vast lijmen maken en de kap van het bergingsruim afneembaar te maken.
    In het vastgelijmde dek maak je vervolgens een gat met de binnen contouren van de kap.
    Een opstaand randje maken waar de kap overheen valt en je heb de beste manier om te voorkomen dat je water binnen krijgt.
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, dat zou een optie zijn maar ik wil graag overal goed bij kunnen en ik heb nu ook weer niet de kleinste handjes.
    Daarbij, het achterdek zit al voor het grootste deel in elkaar gelijmd. Daar heb ik ook al de nodige aanpassingen aan moeten doen zodat alles weer vast zat.

    In ieder geval bedankt voor de tip Adam.
     
  12. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Waar heeft u de magneetstrips gekocht? lijkt me erg handig om dekken mee vast te maken? of werken ze niet meer als er water bij komt?

    Gr. David
     
  13. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    @watergeus
    een 2-tal jaren ook een 700BB Torque gekocht, dus deze komt er bij mij ook in, gevoed door een 12V accu. (accu moet nog aangeschaft worden)

    Momenteel bezig met de motorruimte. Ik heb eerst extra dwarslaten geplaatst en de binnenzijde van de romp met glasvezelmatten "gelamineerd" voor een sterkere romp. Vanaf het begin vond ik de romp nogal slapjes, vandaar de extra latjes en matten.
    Daarna ga ik de binnenzijde nog een watervaste verflaag geven en kunnen de dekken erop.
    Zo nu en dan ook met de dekopbouw bezig.

    In eerste instantie wilde ik ook het verwijderbare dek vastlijmen aan het hoofddek en het dekhuis verwijderbaar maken. Echter levert dit een te kleine ruimte op als er iets met de motor zou gebeuren.
    Het dek "hol" maken, vind ik ook géén optie, moet alle opbouwen weer aangepast worden aan het holle dek.
    De oplossing met de magneetstrip werkt bij de SAR33 goed, dus dit ga ik ook op mijn ZZ gebruiken.

    @adam
    gekocht bij mijn modelbouwwinkel om de hoek, ik geloof € 12,00 voor 2 mtr / 25 mm breed. (www.hobmamodelbouw.nl)
    Zie foto's van de SAR33 op pagina 2. werkt prima.

    mvg,
    patrick
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een paar foto's.
    [​IMG]
    Onderdelen van de MOB-kraan (l) en sleeplier, deze wordt nog met aluminium hoekprofiel aan de binnenzijde verstevigd zodat er fatsoenlijk aan getrokken kan worden. Het bootje is van een ander model.

    [​IMG]
    De motorsteun gedeeltelijk gelijmd. Het gebruikte hoekprofiel staat er onder een hoek in. Aan de voorzijde van de motor wordt deze ook nog ondersteund.

    Ik heb even kort met de motor gedraaid en deze in mooi stil. Nu zal de Dieselgeluidsmodule mooi tot z'n recht komen.

    @patrick
    De romp is inderdaad wat flexibel maar als het geheel is samengebouwd lijkt het wel mee te vallen.
    Wat vindt je trouwens van de tekening en bouwbeschrijving. Ik heb 1 boekje met bouwbeschrijving zwart/wit foto's van het bouwen en 1 grote overzichtstekening. Al met al is het 4 keer goed kijken en een 5de keer het hele boekje nog eens doornemen om nu te zien wat er bedoeld wordt. Een hele puzzel:eek:nweer::Fade-color.

    Het hoort erbij zullen we maar zeggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. patrick_rikken

    patrick_rikken

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Arnhem
    @watergeus

    Klopt, als romp en de dekken samengebouwt zijn zal alles nog wel wat steviger worden, alleen de "boeg" en de "buik" blijven aan de kanten slapjes. Aangezien er een zware 12V accu in moet, wilde ik de romp wat steviger hebben. Daarnaast ga ik er vanuit dat er nog wel wat lood bij moet, dus het extra gewicht van de latjes en matten kan ie best hebben. Scheelt weer extra lood bijdoen.

    Tis inderdaad af toe behelpen met de bouwbeschrijving, echter tot nu toe gaat het aardig, goed kijken en lezen en dan lukt het wel.
    Ik heb er trouwens, naast de beschrijvingen die jij meld, ook nog een extra A4 blaadje met wat tips, over waar bijvoorbeeld het beslag op de boeg moet komen en dergelijke.

    groet,
    patrick
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteren nog eens wat verder gaan bouwen.

    Ik raakte een beetje gefrustreerd want alles wat ik beet pakte brak los en kon ik weer opnieuw lijmen. Ik was begonnen met het deel van het brugdek om wat geplamuurde delen glad te schuren maar toen de plamuur op was lieten ook diverse lijmnaden los.
    Iets van een ander overnemen is ook niet alles (had ik al eens gezegd geloof ik).

    Na de naden was vastgelijmd te hebben ben ik aan de voormast begonnen. Er zitten 3 toplichten in en ik wil ze alle 3 laten branden. Nu heb ik de lantaarns bekeken en het moeten wel heel kleine lampjes worden, 2mm dus.
    Ik denk dat ik maar eens bij de treinen ga zoeken want volgens mij komt H0 aardig overeen met 1:90.

    Nu de aandrijflijn op z'n plek zit ook nog even op het droge proefgedraaid. Ook op 12V draait het geheel nog mooi rustig en giert of rammelt niet. Ik ben er ook achter dat ik mijn schroef niet kan verliezen als deze losloopt want hij loopt dan klem tegen het raam tussen het roer en de schroef. De schroef is dus nog niet geborgd en bij het achteruit draaien liep deze dus van de schroefdraad af tegen het schroefraam aan :).

    We gaan nog even van het mooie weer genieten met de kinders.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor de afwisseling ben ik met de voorste mast begonnen.
    De lampjes heb ik inderdaad bij de treinen gevonden, de diameter is 2,3mm, 16V, 30mA. Is dus geen probleem met 12V.
    Wat wel een probleem is, is de lengte van de lampjes, ze steken een 2mm aan de onderkant uit en die zal ik dus aan de onderkant moeten weg smokkelen in het platform.

    Voor de mede bouwers van de Zwarte Zee (IV): Het model heeft geen heklichten, na wat speuren op internet heb ik ze gevonden. Ze hangen in de achterste mast boven het platform met de blusmonitoren. Voor het model betekend dit dat ze ca. 3cm boven dit platform gemonteerd moeten worden.

    Ik wil later wat figuurtjes plaatsen op de boot en in het kader van meten is meten heb ik de werkelijke afmetingen eens vergeleken met de afmetingen van het model. En voor de puristen onder ons: De schaal is niet 1:90 maar 1:86 en een beetje.

    Vrouw van huis, bouwer werkt aan de eettafel :D.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Sinds de laatste post is er toch nog het een en ander gebeurd. Ik heb de werkbank op zolder maar eens opgeruimd en ingericht. Heeft 2 voordelen: Alles kan blijven staan en de vrouw is weer gelukkig dat ze de tafel weer terug heeft :).

    Daarnaast heel wat werk aan de voormast gedaan, is wel een gepruts om die railing in elkaar te solderen maar volgens mij aardig gelukt.
    Zoals eerder gemeld wordt de verlichting functioneel. In de tussentijd heb ik een proefje gedaan met de lampjes die ik van Faller had. Dit bleek niet zo'n succes. De lampvoetjes zijn van plastic in de mast en de lamphouders dus van messing. Na een duur testje van een half uur bleken de lampvoetjes door de warmte erg zacht en vervormd te zijn :(.

    Resulteerde dus in het opnieuw maken van de lampvoetjes van hout en het overstappen naar LED. Het zijn SMD-LED's geworden, maar dan wel de uitvoering met reeds aangesoldeerde draden.

    Verder een begin gemaakt met de achtermast en het inrichten van de elektronica.
    Ik zal proberen vanmiddag weer eens wat foto's te maken en hier te plaatsen.

    Is er trouwens iemand hier op het forum die deze boot nieuw heeft uitgehaald van de werf? Of iemand die er op gevaren heeft in de L.Smit & Co. periode? Ik ben po zoek naar de kleuren schema's van deze periode en uiteraard bijbehorende foto's.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Mathieu,

    Waar heb je de SMD-leds vandaan ?

    Groet, Cees
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Cees, ik weet niet waar Matthieu ze vandaan heeft, maar ik koop ze hier. Hele goede en snelle service. Voor de bedrading kan je kiezen uit wikkeldraad (superdun 0,1 mm, maar moeilijk mee te werken) en dikkere kabel van ongeveer 0,5 mm (incl. isolatie).

    Groet,

    Ad Bakker
     

Deel Deze Pagina