zwarte zee vragen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Michel1968, 12 dec 2022.

  1. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Hallo ben nieuw op dit forum en bezig met mijn aller eerste boot. Daar heb ik meteen een paar vragen over.
    Hoe kun je het beste de lijnen uitsnijden van de abs Romp en waar moeten de eerste verstevigingen van de romp komen. Er staan namelijk geen positie's afgetekend in de romp. Welke lijm kan ik het beste gebruiken ? Kunstoff-klebstoff ruderer L 530? En moet de romp tegen de spant gelijmd worden want er zit wat ruimte tussen ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 dec 2022
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Michel, Welkom op het Forum. De romp van mijn Smit Nederland heb ik op maat gemaakt door de randen er met een zware schaar af te knippen. De plaats van de spanten is die te herleiden aan de tekening in de gebruiksaanwijzing? Valt er een naad in het dek precies op een spant? Dat is ook een goed ijkpunt. Anders schuiven en kijken wat de beste plaats is. Best mogelijk dat de romp een beetje wijkt en te breed is. Maar dat kun je weer checken met het dek er los op/in. Om de spanten en dek in de romp te lijmen zou je Bison Kombii Power kunnen gebruiken. Voor het hout is UHU hart goed spul. GEbruik je het voor ABS, ga er dan heel spaarzaam mee om, want de lijm lost ABS op. De gebruiksaanwijzingen bij Billing Boats zijn vrij summier en een hoop dingen moet je zelf uitzoeken. Begin met de onderdelenlijst en sorteer alles op je gemak. Dat geeft vaak inzicht wat waar komt. Gewoonlijk houd je tijdens het bouwen de nummering van de onderdelen aan. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://handleidingkwijt.com/billing-boats-set-bb592-boatkits-zwarte-zee/
     
  3. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Dank. Ik zit even met het roer deze moet aan een messing stang maar hoe borg ik hem aan de onderkant en met welke lijm plak ik hem vast
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    De roerkoning lijm je met 2 komponentenlijm aan de roerkoning (as). Aan de onderkant van het roer laat je het dunne einde van de as een stukje uitsteken. In het uitstekende stukje aan de roerhak maak je een gaatje waar de roeras in draait. Zie fig. 1a in de link. Dat wordt natuurlijk geen sterke constructie. Je zou de onderkant van de roerhak kunnen versterken door er een dun strookje metaal omheen te buigen en vast te lijmen met 2 K-lijm. Aan de onderkant moet de roeras in het lager (taatspot) kunnen draaien. Als het schip varend moet worden dan zorgen voor een goede afdichting waar de schroefaskoker uit de romp komt en de houten delen van het schroefraam goed te conserveren. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
  5. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Dus als ik het goed begrijp moet ik onderin waar die staaf van het roer komt een klein gaatje komen. zodat deze er net een beetje invalt. Daarnaast heb je het ook over een koker. waar die schroefas doorheen gaat in de romp.
    Dit kon ik echt niet zien op de tekening. maar dit moet dus door die koker en die koker moet met epoxy zodat deze goed dicht zit ivm varen van het schip in de toekomst.


    Op de tekening staat ook dat het roer uit twee delen bestaat 845 a +845 b maar ik vond er nog een in en die kan ik nergens vinden op de tekening maar lijkt mij logische zodat er ruimte onstaat om de roers stang een beetje verzonken in weg te lijmen.

    in je eerdere post gaf je aan de nummering aan te houden maar op alle losse onderdelen staat geen nummer.


    Dank voor je reactie.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2022
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Het zou kunnen dat er een extra (half) roerblad in de set zit. Aan de voorkant van die helften een sleufje vijlen, waarin de roerkoning valt.
    De schroefas draait in de schroefaskoker en die koker lijm je vast in de romp met 2 K-lijm. Die bevestiging moet waterdicht zijn. De askoker vul je later met een smeermiddel (uierzalf werkt prima), maar doe dat pas als de romp is geverfd. Er zijn onderdelen zonder nummer (althans er niet opgedrukt), maar op de onderdelenlijst zie je nummers, materiaalsoort en afmetingen. Hett is belangrijk om je daarin te verdiepen en je daardoor een beeld te vormen waarvoor je het later gebruikt. Nogmaals, de gebruiksaanwijzing is zeer mager en een hoop moet je zelf uitzoeken. Ja, dat kost een hoop tijd, maar het geeft je wel inzicht. Je bent nog niet zo ver, maar heb er erg in dat wanneer je het dek in de romp lijmt de boel goed uitlijnt en voor- en achterkant van de romp niet ten opzichte van elkaar gedraaid staan. Een hele volzin, waarmee ik probeer aan te geven dat de romp niet getordeerd is. Als dek en romp aan elkaar vast zitten heb je een onvervormbaar geheel. Toen ik 46 jaar geleden het dek in mijn Bugsier 3 lijmde had ik daar geen erg in en het stoort me nog steeds dat er een slag in de romp zit. Iemand anders valt het gelukkig niet op. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  7. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Dank je wel gaat zeker lukken. Alles is inderdaad een uitzoek werk ( puzzel ) zeker voor een eerste boot die ook meteen watericht moet zijn en RC. :)
    Maar met hulp op dit Forum moet het zeker lukken.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal best wel gaan hoor Michel. Voordeel is dat je een kunststof romp hebt. Het klinkt raar, maar bij een houten romp heb je aan de binnenkant eerder waterschade dan aan de buitenkant. Dus als er in een kunststof romp een beetje water binnenkomt is dat gauw opgemerkt en verholpen. En vraag gerust als iets niet duidelijk is. Er is op het Forum een hoop kennis en de wil om elkaar te helpen. Gr. Klaas.
     
  9. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Nog even een vraag aangezien ik met het roer bezig ben. Ik hab alles in een keer gekocht en alle onderdelen zaten in de doos of in een verpakking om hem meteen Rc te maken. Maar hoe sluit ik onderstaande aan om het roer bewegend te maken.
    Heb het idee dat ik iets mis om de stuur stang vast te zetten.

    zie ik iets over het hoofd ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • boot.JPG
      boot.JPG
      Bestandsgrootte:
      29,4 KB
      Weergaven:
      87
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Vanaf de foto kan ik niet goed zien welke (kleine) onderdelen er bij zijn. Je hebt een servo, een paar schroefjes om deze ergens op vast te zetten en een trekstang om tussen de hevel op de servo en de hevel op de roerkoning te zetten. De messing busjes en rubbertjes zijn om de servo een beetje flexibel te bevestigen. Maar dat is meer bedoeld voor vliegtuigen. Geen idee of er iets bij zit om de trekstang aan de hevels van de servo en de roerkoning vast te maken. Zo te zien moet je de hevel op de roerkoning klem zetten tussen 2 moertjes (met ringetjes). Vaak zie je dat de trekstang op de einden wordt omgezet in een soort Z-bocht en dan door de hevels gestoken. Uit ervaring weet ik dat de roerhevel inklemmen tussen twee moertjes niet betrouwbaar is. Van het metalen deel van een kroonsteentje met een stukje aluminium of messing is een betere roerhevel te maken. Zie foto. Daarop is ook te zien hoe de trekstang is bevestigd aan de hevels. In het stukje alu van de roerhevel is een passend gat geboord/gevijld voor het metalen deel van het kroonsteentje. Daarna beide delen gefixeerd met 2 K-lijm. Gr. Klaas.

    20190806_174520.jpg
     
    Michel1968 vindt dit leuk.
  11. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Ik hoop dat dit er goed uitziet. Hoe maak ik nu de service vast aan het roer. Zie de onderdelen die ik heb
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Er ligt een zwarte hevel met allemaal kleine gaatjes er.In het midden een groot gat.Schuif deze over de as van het roer.Zit er speling op?
    Doe dan 1 van de kleine messing busje in het gat van de hevel.En pas dat weer over de as van het roer.Zal nu zwaarder gaan.
    In de zijkant van de hevel zit een gaatje.Daar past normaal een inbusboutje in...die zie ik niet op de foto.Met dat inbus boutje zet je de hevel vast op de as van het roer.
    Begin daar eerst mee.

    Scroll naar beneden in deze link.
    Daar zie je een voorbeeld van hoe het kan.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/cristiaan-brunings.262976/

    Mvg Ronald
     
  13. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Dank voor jullie reactie maar ik zie het even niet. In alle 4 plus die op de service zitten kun je geen inbusje plaatsen. En het uiteinde van de roerstang is ook erg kort. Een messing busje over de as plaatsen lukt niet de as is te dik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Mocht je aan de bovenkant te weinig lengte op de roerkoning hebben, probeer dan een klein stukje van het messing pijpje af te zagen of vijlen. Voorzichtig rondom. Dan krijg je ruimte voor een moertje om te borgen. Kijk eens welk zwart heveltje je op de draad kunt draaien. Dan een moertje erop om te borgen. Net als Piet heeft gedaan op zijn Christiaan Brunings. Mocht het pijpje waardoor de roeras steekt iets te kort blijken kun je er alsnog een stukje slang omheen schuiven. Zie foto hieronder. Gr. Klaas.

    RIMG0761.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2022
  15. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Ik zit even vast. Nee niet van de lijm maar ik zie even niet hoe ik die as koker vast krijg. Zodra ik de bevestiging van de steur pen vastmaak gaat de koker ook weer los. Wat kan ik daaraan doen en hoever moet de service daarvan af zitten want als ik die draai dan gaat het roer om maar als ik door draai komt hij weer terug.

    hoe bevestig ik de servo aan de ontvanger?

    is er trouwens een modelbouw club in de buurt van Rotterdam waar ik naast dit forum ook wat hulp kan krijgen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Op de linker foto zie ik een motorregelaar (lijkt het) en een servo. De regelaar is om de motor te regelen. De drieaderige kabel met de witte ader gaat in de ontvanger, meestal kanaal 2. De dikke draden gaan naar de accu en de motor. Kijk in de gebruiksaanwijzing welke draad waaraan. De servodraad komt ook in de ontvanger, doe maar in kanaal 1. Om het heveltje op de schroefdraad van de roeras te monteren draai je daar eerst een moertje op (niet vastdraaien), dan het heveltje erop en dan weer een moertje. Daarna klem je het heveltje tussen de moertjes, door deze tegen elkaar in te draaien. Het heveltje moet dwars staan t.o.v. het roer. Om het buisje boven het roer wat meer stevigheid te geven zou je er een plaatje hout omheen kunnen lijmen. Gaatje erin boren, onderkant aanpassen aan de romp en dan aan elkaar vastlijmen. Heb je wat meer gegevens van de regelaar, merk en type? Is belangrijk om te weten of deze eventueel stroom levert voor ontvanger en servo. Een regelaar wordt ook wel ESC (electronic speed controller) genoemb. Een voorziening in de regelaar die 5 Volt levert voor ontvanger en servo heet BEC (battery eliminating circuit). Ja, er komt in het begin heel wat over je heen. Probeer je zoveel mogelijk in te lezen in deze materie. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  17. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Komt allemaal goed. Dank voor de tips heb het zo gedaan als je zei van die schroef. Nog even een vraag hoe plak jij dit aan elkaar met seconden lijm want houtlijm duurd volgens mij best lang. Moet nog even verder de lijm weg krabben en dan nieuwe epoxy erop. Denk dat hij nu wel blijft zitten de koker. Roer gaat nu soepel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Michel, Al doende leert men! Raad je aan om dat zwarte heveltje met 2 einden op de roeras te zetten. Waarom? In het heveltje dat er nu op zit heeft ovale ruime gaten. Dat geeft later bij het sturen een wat latere reactie dan de servo en gaat de boot zwabberen. Gaat allemaal best goed komen! Inderdaad duurt het uitharden van 2 K-lijm wat langer. In de gevallen dat zoiets problemen geeft fixeer ik de boel met CA- of secondenlijm en smeer later de naad vol met 2K- lijm. Toen ik een jaar of 7 geleden mijn laatste scheepje bouwde heb ik een uitgebreid bouwverslag bijgehouden. Hierbij een link. Lees het eens op je gemak door. Ongetwijfeld staat er iets in om je voordeel mee te doen. Al is het maar om zelf een bouwverslag bij te houden. Tijdens het schrijven passeert alles nog eens de revue en het levert een hoop advies op. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  19. Michel1968

    Michel1968

    Lid geworden:
    12 dec 2022
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Bedoel je deze ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee, die met de twee armpjes ernaast. Maar de andere, die jij aangeeft past misschien ook wel. Belangrijkst is dat de trekstang in de gaatjes niet teveel speling heeft. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina