ja ik weet al die punten. mijn eindconclusie jaren geleden was al "hmm kennelijk kan ik het niet beter krijgen, en gaat verticaal".
waarbij blijkt, dat dat verticaal eerder een gevolg is van het rendement, vermogen, massa (en weerstand) en op een "uitgebreidere manier" ermee samenhangt.
de aandrijf set is erg specifiek voor elke kist. (wat betreft massa, omstroomd oppervlak).
de lage massa, is eigenlijk de "andere kant" van dit verhaal.
verder heb ik ideale vergelijk setjes, gezocht (vermogen, accuenergie, klimhoek, stijgsnelheid) voor zulke HLG
ik heb een voorbeeldje, voor iets soortgelijks qua "energie en kracht verloop".
er zijn heli's, waarbij een tip propeller de rotor aandrijft (een bepaalde omtrek en kracht dus).
bij zulke heli's, loopt al het vermogen door die propeller. die propeller rendement bepaalt verder de hele vermogen opname van de hele heli. als er ergens een verlies is, is dat met de reciprook van die propeller efficientie.
ook is te zien dat die propeller dan gewoon veel lucht horizontaal blaast. (niet met een staartrotor verwarren, ook wel verlies maar minder dan tippropeller)
heeft men een vaste aandrijving (tandwielen), is dat verlies meteen een heel stuk minder.
dit klimmen van die kistjes, vergelijkbaar.
er is nog een punt, waarom dat zo op ~0,7 uit komt. dat komt doordat de kist, en propeller, elk vleugeltjes zijn (aerodynamisch equivalent), en als men van de ene een hogere snelheid maakt, en van de andere -,
heft dat elkaar (kennelijk, empirisch) nagenoeg op. (als men begon met de optimale hoek voor de kist, of dat nou 45 graden is. of 20. of juist verticaal 90 graden is). men kan ook niet met die hoek van 45 graden, ooit die klim snelheid halen van de verticale (met gelijk vermogen!). wel, een beetje weer aanpassen dat wel. maar niet dat een andere prop dan weer
met 45 graden, 9 m/s haalt verticaal met die vario. (kist te snel, spoed te hoog, thrust te laag met 100W, gaat niet)
ik heb ook ooit zoals
@Rick NL gedacht, en als
@MaartenCornelissen . 2010 nog. stand der kennis?
daarna experimenteren, en nu dit.
@Student ze verwijten mij ook vanalles, van waanbeelden tot verkeerd beeld enz.
ik zeg, zij zien niet de totale kist in zwaartekracht, maar de losse onderdelen en "verliezen".
waar die verliezen uit bestaan in elk geval, weten zij niet.
en ze verwijten mij dan dat ik iets mis heb (om zo te zeggen). verschillende posts.
ik doe dat niet, ik typ objectief en zij begonnen met verwijten van verkeerde opvattingen.
nu net vanmorgen, zei ik 1x, zoiets direct tegen hen. dat zag
@Student