zweefvliegtuig voor beginner

laurens

Forum veteraan
Hoi,

Ik ben gisteravind naar de club gegaan, er daar werd alsnog aangeraden een zweefvliegtuig te kopen. Dit zou zijn voor makkerlijker vliegen. Hier hebik op zich niet zoveel tegen, maar dan heb ik het liefst een die niet alleen voor beginners geschikt is. Ik zou ook graag servoś willen die als ik eenmaal zweven kan ook in mń colibri kunnen.

Groeten Laurens

Niet zo praktisch om mee te leren vliegen hier in het Nederlandsche. Ik spreek uit ervaring, ik heb het ook drie maanden zo gedaan en ben toen overgestapt op helicopters :). Waarom is een zwever m.i. minder geschikt:
  1. Windgevoeliger, je kunt dus niet altijd vliegen.
  2. Je kunt geen doorstarts op 1 meter hoogte maken om landingen te simuleren/oefenen.
  3. Als je dan zelfstandig kunt starten en landen, is het moeilijk om dit te perfectioneren. Een middagje starten, landen, starten, landen, starten, landen ... enz. is niet goed mogelijk als met een motorkist. Met een zwever bouw je zo wel loopconditie op ;).
  4. Meestal zijn je vluchten korter dan met een motorvliegtuig.
Een elektrozwever is een optie die een aantal van deze bezwaren zou wegnemen, ware het niet dat de gemiddelde beginners elektrozwever/motor/accu (7 cellen :() combinatie die als zodanig in winkels verkocht wordt, een vleugellamme fladderbak oplevert. Goed informeren en je laten voorlichten dus: elektro fly-ins in Nederland 2003

Hoi,

Ik bedoelde eigelijk elekrozweef, maar ik loop ook te twijfelen over zoń geval wat bv. mischa als avatar heeft. die schijnt nogal sterk te zijn en wa sneller dan een zwever.
Over die electro fly-ins, op koninginnedag kan ik op de club daar naar kijken.

Groeten Laurens

laurens zei:
maar ik loop ook te twijfelen over zoń geval wat bv. mischa als avatar heeft. die schijnt nogal sterk te zijn en wa sneller dan een zwever.
De Swift is voor 99 van de 100 mensen niet geschikt om mee te beginnen. Het is een constant sturen geval en daardoor minder geschikt. Het is echter Micha wel gelukt om er mee te beginnen. Hij is zelfs zo enthousiast over de Swift dat hij hem voor allerlei doeleinden aanraadt. Ik moet toegeven dat het inderdaad een toestel is waarmee het super vliegen is.

Brevet opmerking:
Ik weet niet of die club onder KNVVL valt o.i.d. , maar je moet er ook op letten dat lessen met (elektro)zwever opleidt voor een ander soort brevet dan motorkisten (met verbranding of elektro motor).

Met een volgende (motor)kist moet je mischien dan weer opnieuw lessen voor een ander brevet :cry: .

Het staat clubs vrij om zelf invulling te geven aan opleiden en brevetten(ook voor binnen KNVVL aangesloten clubs veel vrijheden mogelijk!), dus het kan heel goed zijn dat ze bij die club een mooi "carriere pad" hebben dat daar al heel lang succesvol wordt toegepast.

Op zich is een elctrozwever niet verkeerd.
Wel een paar nadelen:
1. Mogelijke desinvestering:
- als je interesse naar verbrandigsmotoren uitgaat duidelijk.
- Als je interesse naar elektrovliegen uitgaat kan je beter meteen "de 7 cellen beperking" overslaan.
2. (elektro)zwevers vliegen niet echt veel eenvoudiger dan motorkisten. Wel veel langzamer, maar overtrekken en circuitplannen (hoe kom je aan voor een landing) vraagt veel meer aandacht.
3. Brevet dingen wat ik hiervoor noemde.

Wat wel leuk is, is wat bij de ene club verplicht is, is bij de andere verboden. :wink:
Voorbeel van Volendam:
Zwevers zijn niet geschikt om mee te leren vliegen dit moet je met een motor kistje doen.
Lessen met een helicopter (bij vele clubs toch als iets lastigs op instructie gebied) is daar weer geen probleem.
http://www.mvccrash.nl
http://www.mvccrash.nl/zweef.html

Hoi,

Ik ben net van bij winkel de winkel geweest, die zei ook dat de swift niet goed was.
Geeft niet zo, hoeft ook niet per se. Al de nadelen van een electrozweefvliegtuig lezend denk ik dat het toch beter is om gewoon met mn colibri te leren vliegen. Maar wat ze bij de club uitlegde was dat ik eerst leerde zweefvliegen zonder brevet, en dan meteen doorgaan met de colibri.
is dit eigelijk wel een goede methode, ik bedoel wat zijn de nadelen ervan?

Groeten Laurens

laurens zei:
...Maar wat ze bij de club uitlegde was dat ik eerst leerde zweefvliegen zonder brevet, en dan meteen doorgaan met de colibri.
is dit eigelijk wel een goede methode, ik bedoel wat zijn de nadelen ervan?
...

Dat bedoelde ik dus met dat "carierre pad". Kennelijk werkt dit goed op die club. Handig om het dan zo te doen.

Waarschijnlijk zijn er op die club wel 2e hands zwevers te koop die van mensen die het alleen voor opleiding hebben gebruikt en daarna niet meer. Zou ik even naar vragen.

Harold,

Dit was de methode uitgelegd door de ¨oudere¨ mensen. de jongeren zeggen dat ik het gewoon in een keer met de colibri kan. :?
Ik weet niet wie ik moet geloven, allebei de methodes lijken me redelijk.

Groeten Laurens

nou laurens dan moet je gewoon doen wat je het beste lijkt....
En aangezien een zwever ook niet echt goedkoop is zou ik voor gelijk motor vliegen gaan....

Maar misschien denken andere daar anders over....

Ja vaan dan krijg je een lange tread die de meningsverschillen tussen modelbouwers kenmerkt, zo merk ik op de club...
Persoonlijk wil ik alleen mn colibri, maar ik wil ook nog het verhaal van voorstanders van deze manier.

Groeten Laurens

edit: nog ff bewerkt wat het echt geen ruzie

laurens zei:
...Persoonlijk wil ik alleen mn colibri, maar ik wil ook nog het verhaal van voorstanders van deze manier...

In dat geval vind je alles wat je aan een zwever besteed waarschijnlijk zonde van het geld.

Ik zou je plannen overleggen op die club en kijken of beginnen met die colibri echt als onmogelijk wordt gezien, of meer een goed advies.
Je hebt met een clubcultuur te maken waar je een beetje moet "inburgeren". Niet handig om meteen al als rebel binnen te komen.

Een ARF 40 trainer wordt bij ons het meest als 1e kist gebruikt. Eenvoudiger ("rode charter" :twisted: ) natuurlijk nog liever, maar dat komt nauwelijks meer voor. Nu zie je een opkomst van elektro piepschuim creaties. Niets mis mee wat mij betreft, maar wel een beetje wennen voor een hoop mensen.

Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je zou moeten beginnen met een werpvliegtuigje die je persoonlijk uit een zelf gekweekte balsaboom hebt geknaagd, maar tegenwoordig zijn er andere manieren om te beginnen.

Opmerking: Helemaal niets mis mee om van een plankje balsa of depron eens werpvliegtuigjes (zonder RC) te maken om begrippen als zwaartepunt, instelhoeken enz... te leren snappen.

Het kan ook mij te ver gaan...
Laatst iemand gesproken die wel interesse had in modelvliegen en dan vooral groot en hard. :?
Hij vond dat voor hem een spitfire toch wel het minimum om mee te beginnen :roll: .
Ik heb hem verteld dat dat een prima idee was. Dan hebben de instructeurs tenminste iets leuks om te vliegen. "Maar waar ga je dan zelf mee vliegen :lol: ".

@ harold

Eigelijk zeggen de jongeren, ik dus ook dat het gelijk met een motorkist kan.
De ¨ouderen¨ zeggen dat ik het best met een zwever kan beginnen.
Het lijkt me dat de ouderen meer ervaring hebben, dus weten waar zo over spreken.
Maar die zeggen ook dat het ook met een motorkist mogelijk is.
Nu denk ik dat ik wel genoeg geld overheb als ik mn colibri af heb, dus dat is niet echt een probleem.

Groeten Laurens

Laatst in een tijdschrift een mooie zwever gezien. Om Mars te verkennen wel te verstaan.
Hij had een omgekeerde V-staart en redelijk lange vleugels. Zou dit misschien mooi zijn om na te bouwen? Ik kan er geen plaatje van vinden, maar ik doe mn best.

Groeten Laurens

Hoi,

Toch gelukt om plaatjes te vinden:

afb1037.jpg

afb1038.jpg

afb1039.jpg

afb1040.jpg

Ik hoop dat dit voldoende is om er achter te komen of dit een haalbare zwever is.

Groeten Laurens

Laurens,

Als je goed kijkt op de middelste foto dan kan je zien dat dit GEEN zwever is maar een toestel met één of andere straal aandrijving. De grote vleugels heeft dit toestel nodig om in de ijle admosfeer van Mars voldoende lift te hebben.
Het is een leuk toestel maar het lijkt me geen beginnersmodel, zeker niet om het te bouwen.

Jammer, maar zijn er dan nog tips voor een zwever?
Misschien een beetje laat, maar welke swever word door de meeste beginners gebruikt?

Groeten Laurens

Dag Laurens,

Hoewel al een wat ouder ontwerp is de Junior Sport van Graupner nog altijd een uitstekende alle dag zwever. Een oudere clubgenoot vliegt hier met gemak een half uur per keer mee, soms ook langer dan een uur.

De romp is van robuust ABS en kan tegen een stootje. (het servo plankje lijmen met stabilit express en niet met epoxy oid). De e-motor is een vertraagde speed600. Niet duur en effectief genoeg voor deze kist. Je kunt ze tegenwoordig ook als set krijgen (met aandrijving en regelaar. De vleugels zijn heel mooi licht met een E205 profiel. Zweeft goed etc... en kan ook wat wind hebben. (Ik vlieg in de polder) Vliegen bij windkracht 3/4 is geen probleem (dat doen niet veel beginner-zwevers hem na). Je kunt de doos waar hij in geleverd wordt als transportkist gebruiken.

Zelf heb ik er twee gehad en was er heel tevreden over. Ik heb heel veel modellen gehad, maar de Junior Sport is de enige geweest waarvan ik er na een crash (slechte ontvanger, aanbieding van Q te P) nog één gekocht heb.

De servo´s kunnen later in de Kolibrie, maar als je het zweven goed probeert te doen, is het een prachtig spel en wil je vast naast je motor kist ook blijven zweven.

Veel succes

Nu we toch deze (nasa) weg inslaan, bestaat er ook een schaalmodel van de berucht "nasawing" van nasa. Het was de eerste of 1 van de eerste ( dacht ik ...?) vliegende vleugels van nasa.

Alex

Back