Zwei Antik Segler

HAST

Waar ik mij al eerder over heb verwonderd was het feit dat meer grenen latjes in het bouwpakket zaten dan in de vleugel verbouwd moeten worden.
Dat raadsel is nu voor een gedeelde opgelost.
Een aantal van deze latjes zijn nodig als ondersteuning voor de vleugelligger en achterlijst.
Verrassend vind ik de tipverdraaiing, deze is vrij fors uitgevallen.
Op de foto zijn de opvulblokjes goed te zien. Nu is het wel zo dat door de elliptische vleugeltip en de profielstrak naar een symmetrisch profiel automatisch de achterlijst geleidelijk aan naar de tip toe hoger komt te liggen. Misschien valt het me en zijn het niet meer dan 3 graden.
Morgen maar nameten, want meten is weten!
full

full

De tekeningen zijn erg summier, een aantal gekopieerde A3 potloodtekeningen.
Gelukkig staan er her en der wat belangrijke maten op de tekeningen.
Zo duurt de voorbereiding langer dan gedacht.
Ook blijkt nu dat de vleugeltip ribben 2 mm te lang zijn. Even nawerken.
Verder is de rib F1, overgangsrib van recht vleugelstuk naar het elliptische gedeelte erg vaag van vorm. Hoe groot de afwijking is wordt pas later zichtbaar.
Gelukkig steekt het bij een Antiek zwever niet zo nauw, geen mens die zich aan zal storen.

Na ja, ......van Henri weet ik het zo nog niet.

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Johannes,
Ik neem aan dat je de blokjes er alleen even voor de foto op gezet hebt?
de meeste staan er nl achterstevoren op.
Max

Johannes,
Ik neem aan dat je de blokjes er alleen even voor de foto op gezet hebt?
de meeste staan er nl achterstevoren op.
Max

De blokjes staan goed.
Dat komt door de profielstrak beginnend met een hol profiel wat aan de tip eindigt in een
vol symmetrisch profiel met washout.

Johannes

Op deze tekening is te zien hoe het moet worden.

full

Even op de foto klikken dan wordt de afbeelding iets groter.

Johannes​

HAST

De achterlijst zit nu vast met klemplaatjes.
Deze plaatjes zijn gemaakt van reststukken populieren triplex.
Nu de achterlijst goed vastzit is het een stuk eenvoudiger geworden de ribben in te lijmen.
Alles blijft dan mooi strak en ik kan lekker doorgaan met lijmen zonder dat iets verschuift of verdraaid.

Dit was wel extra werk maar later met het bespannen kan ik deze opstelling weer goed gebruiken.

full

full

full

full

Johannes​

Niet alleen de bouw van beide kisten vind ik erg interresant om te volgen, de foto`s zijn stuk voor stuk ook prachtige plaatjes! :thumbsup:

Ik blijf meegenieten, veel plezier met het bouwen verder,
groeten, Ramses

HAST

De wortelribben hebben een uitsparing voor de tongkast en die wordt later met de ribben verlijmd.
Om de ribben haaks en op de juiste afstand met de vleugelligger te kunnen verlijmen zitten balsablokjes tussen de ribben.

full

De wortelribben zitten nu vast en de hulpblokjes zijn verwijderd.

full

Nu kunnen de resterende ribben verlijmt worden. Deze zijn gemaakt van 1 mm dik triplex, dus dunner als de wortelribben. Op de foto is zo één rib te zien en hoe krom deze is.

full

Om de ribben zo recht mogelijk te verlijmen gebruik ik metalen vlakstukken.
Dat werkt prima, hellemaal recht blijven de ribben niet maar het is acceptabel.

full

full

Het verlijmen gaat relatief vlot.
Zo direct nog de laatste ribben vastlijmen dan kan morgen de bovenligger en voorlijst verlijmt worden.

Johannes

Hoi Johannes
Je bouwt al lekker zo, ziet er mooi uit allemaal
Kon je de ribben niet vlak strijken met je strijkbout??

groeten Nico

Met de strijkbout kan je de ribben redelijk vlak krijgen.
Maar eerlijk gezegd had ik daar geen zin aan.
Gewoon tussen de vlakstukken klemmen gaat lekker snel.

Johannes

HAST

De ribben zijn verlijmd.

full

Langzaam maar zeker krijgen de vleugels gestalte.
Vleugelligger boven en de voorlijst zitten nu ook vast.
Het was geen eenvoudig klusje omdat de witte houtlijm na het aanbrengen op het hout zeer snel filmvorming vertoonde. Dat komt vooral door de warme en droge omgeving.
Bij een vergevorderde filmvorming krijg je geen goede lijmverbinding.
Dus moest ik snel werken.
Wel heb ik rekening gehouden met de volgorde van lijm aanbrengen.
Begonnen met het lijm aanbrengen eerst aan de vleugeltip ribben en zo door tot de wortelribben.
Daarmee heb ik bereikt dat de beste lijmverbinding bij de vleugelwortel tot stand is gekomen.
Dat is ook het gedeelde wat het meest wordt belast tijdens het vliegen.

full

De vleugeltip is gemaakt van 2 mm dik triplex en verlijmt met de voor- en achterlijst.
Hoofdliggers worden uiteraard nog op lengte gezaagd en met de triplex vleugeltip verlijmt.

full

Op deze foto is goed te zien hoeveel washout uiteindelijk ingebouwd is.

full

Johannes​

Beste Johannes wat ben ik toch een prutser als ik naar je werk kijk.....:worship:
Echt heel mooi en leuk om te zien hoe dit historische model gestalte krijgt.
Komt er nog webbing tussen de liggers of blijft het zo?
T.z.t zie ik deze graag vliegen!!
Succes met de verdere bouw!

Strolch

Johannes is al een heel end met der Erste ... nu ik nog met der Zweite Antik Segler. :rolleyes:

Ariel zei:
Met de strijkbout kan je de ribben redelijk vlak krijgen.

Dat wist ik nog niet. Het triplex van mijn spantjes was behoorlijk gebogen. En hoe zet je die recht en hou je ze recht als je de kiel-lat erop lijmt/klemt? Ik wist niets beters te bedenken dan een kartonnen doos bij de supermarkt te halen en daarvan gevouwen strips maken voor tussen de spantjes. Een beetje omslachtig misschien, maar het werkt wel. Ik kon de uitsparingen voor de kiel-lat prima naschuren zo. En met de kiel-lat en elastieken erop blijven de spantjes ook rechtop staan.

full

Ik heb de kiel-lat een tijdje laten weken in warm water, met de elastieken in vorm getrokken en de strijkbout erover. Morgen maar eens zien hoe het voorbuigen gegaan is.

HAST

Over het lijmproces van gister ben ik niet helemaal tevreden.
Het verlijmen van de vleugelligger was niet optimaal verlopen.
Wat mij opviel was dat de open tijd extreem kort werd, dat kan je herkennen aan de opgebrachte lijm die direct begint met filmvorming.
Na een nacht slapen wou ik weten waarom de open tijd ineens korter was dan wat ik gewent ben.
De invloedsfactoren die de open tijd verkorten zijn al besproken in post nr. 35

Dus vanmorgen maar de relatieve vochtigheid en temperatuur van mijn hobbyruimte gemeten.
De uitkomst was verrassend
Bij bouwbegin van de HAST werd nog een relatieve vochtigheid gemeten van 45,7%, maar nu is het 32,3% bij een temperatuur van 19,5 graden.
Dat verklaard uiteraard waarom de open tijd zichtbaar korter is geworden.
Nu ik dit weet hou ik er rekening me.

full

Vandaag begonnen met de webbing aanbrengen.
Na ja, dit vind ik (z)saai werk, is arbeidsintensief en je ziet er weinig terug van al de moeite.
Volgens mij ben ik niet de enigste modelbouwer die zo over denkt.

Toch vergt het pasmaken en verlijmen van de webbing alle aandacht omdat dit mede bepaalt hoe sterk uiteindelijk de vleugel wordt.
Daarom werk ik heel zorgvuldig bij het pasmaken en verlijmen van de webbing.

Bij de HAST komt een dubbele webbing waardoor een kastconstructie ontstaat.
Deze hoofdligger moet dus niet alleen buigkrachten maar ook torsiekrachten verwerken.
Nu verwacht ik niet veel van de hoofdligger torsiestijfheid, daarvoor is hij te smal.

Het begin is er, even doorzetten!

full

Om de webbing optimaal tegen de liggers te kunnen persen gebruik ik
3 mm dikke triplex plaatjes die iets kleiner zijn dan de webbing. Deze plaatjes verdelen de druk gelijkmatig.
Na het aanbrengen van de klemmen druk ik deze met mijn vingers nog extra stevig tegen het hout, tot er lijmparels te voorschijn komen.
Morgen verder, ......

full

Johannes​

Strolch

Ik heb de kiel-lat een tijdje laten weken in warm water, met de elastieken in vorm getrokken en de strijkbout erover. Morgen maar eens zien hoe het voorbuigen gegaan is.

Prima oplossing, zo zou ik het ook doen.
Trouwens, zoals de kiel-lat van de Strolch moet gebogen heb ik nog nooit eerder gedaan.

Johannes

Back