Ariel
PH-SAM
De wetenschap achter lijmen is interessant ,maar in de praktijk heb ik nog geen lijmverbinding gehad die slecht was .ik mag er toch vanuit gaan dat de witte houtlijm fabrikanten er wel rekening mee gehouden hebben dat 90% van het lijm in de doe het zelf zaken niet in optimale situaties gebruikt worden en dat 95% niet eens het etiket leest
Inderdaad, gelukkig steekt het niet zo nauw in de praktijk. Het recht doe recht aan lijmwerk is geen enkel probleem.
Maar er zijn soms situaties waarbij ineens de lijmverbinding niet naar tevredenheid lukt of zelfs totaal mislukt. Volgens mij heeft bijna elke modelbouwer een keer problemen gehad met een lijmverbinding die niet wou lukken en sommigen zelfs tot wanhoop heeft gedreven.
Nu wordt het ineens wel belangrijk hoeveel ervaring en kennis aanwezig is.
Wat vaak over het hoofd wordt gezien is, dat een verkeerde constructie bij voorbaat gedoemd is tot mislukken. De oplossing wordt dan vaak gezocht bij een ander soort lijm.
Verder valt mij op dat het besef van lengtevezel met lengtevezel te verlijmen niet aanwezig is.
Bedenk wel dat bij toestellen met grotere spanwijdte de lijmverbindingen correct moeten zijn uitgevoerd.
Dat een simpele lijmverbinding kan falen heb ik gezien bij een vleugel van een 4 meter zwever. De lijmverbinding webbing met hoofdligger was totaal mislukt. Dat kon je duidelijk zien aan de restanten van de vleugel.
Johannes
Laatst bewerkt: