Zwenkantenne voor MX 22 ??

Hallo iedereen !

mijn vraag is of er een zwenkantenne bestaat voor de MX-22 czender van JR- Graupner.
Omdat ik met deze zender in een pult vlieg, zou ik liever hebben dat de antenne niet parallel met de grond loopt maar wel onder een hoek van ongeveer 45 ° naar boven wijst.
Of heeft dit géén invloed op de afstand ( reikwijdte )??
Vroeger had ik de MC-24 die had wel deze zwenkantenne.

Mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Omdat ik de laatste tijd nogal " vreemde " dingen door mijn vliegtuigen zag doen, ben ik eens aan het proberen geweest met een originele Graupner antenne ( daar waar ze uit de zender komt ) 45 ° te plooien zodat deze nu omhoog wees i.p.v. evenwijdig met de grond;
vorig jaar ook nog een zwever gecrasht op een onverklaarbare manier...
Na vanavond iets gelezen te hebben in een topic over de MX-22 zender ben ik eens verder gaan testen.
De TL-lamp test !
Normaal gezien lichten deze lampen op als een zender uitstraald, maar bij mijn MX-22 NIETS !!!!
Even de MX-12 genomen en inderdaad de TL-lamp bleef nagloeien.
Volgens mij is er iets mis met mijn zender.
Best even opsturen naar een service station, denk ik....

Dit staat er te lezen in het andere topic..

storingen-graupner-mx-22-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Na vanavond iets gelezen te hebben in een topic over de MX-22 zender ben ik eens verder gaan testen.
De TL-lamp test !
Normaal gezien lichten deze lampen op als een zender uitstraald, maar bij mijn MX-22 NIETS !!!!
Even de MX-12 genomen en inderdaad de TL-lamp bleef nagloeien.
Volgens mij is er iets mis met mijn zender.
Best even opsturen naar een service station, denk ik....

Knife-Edge,

Wat je hier boven schrijft had ik al eens eerder gehoord, en aangezien ik ook in het bezit ben van een MX-22 dacht ik laat ik dat ook eens testen.

Gisteren alles donker gemaakt, TL lampen uit en met mijn zender erbij, maar niets, geen na gloeien of opgloeien !? Dus ik vraag me af:

1. Doe ik de test verkeerd?
2. Geeft de MX22 wel voldoende afstraling zodat een TL kan oplichten
3. Is mijn MX22 defect?

Groet,
Alex

Overigens betwijfel ik dat mijn zender stuk zou zijn, ik vlieg er probleemloos mee. Met ingeschoven antenne meer dan 100m reikwijdte (wel PCM ontvangers). Ook vliegen op grotere hoogte gaat prima (500m, gemeten met Vario met spraakmodule in een zwever).

Waarschijnlijk zal ik de test verkeerd doen.

... Gisteren alles donker gemaakt, TL lampen uit en met mijn zender erbij, maar niets, geen na gloeien of opgloeien !? ..
Mijn oude Multiplex Royal met korte DB spoelantenne krijg een TL-buis ook niet aan het gloeien, antenne parallel aan TL-lamp. Eerst lamp aan, dan antenne erbij en lamp uit, daarna blijf lamp wel gloeien.

Een korte spoel antenne straalt het meest uit in de lengterichting van antenne, vanuit de punt dus. Een telescoop-antenne straalt meer zijdelings uit (nier-karakteristiek).

Gisteren getest en inderdaad het werkte. Ik was bij de eerste test vergeten om de lamp aan te doen. Je kunt inderdaad heel goed testen of de zender afstraalt. Het hoeft niet eens aardedonker te zijn, een beetje schemerig werkt al, het nagloeien is erg goed te zien. Leuk is als je de antenne-punt langs de buis beweegt, de gloed de antenne volgt.

De truc is dus TL-lamp aan, zender aan, antenne erbij, verlichting uit, TL blijft aan !!(tenminste voor een stukje).

Groet,
Alex

Back