Zwever gecrashed

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
Hallo iedereen,

Vanmiddag rond 13.00 uur ging ik voor de tweede keer die dag met mijn Spirit 100 vliegen.(Ik had 's morgens om 10.00 uur ook al gevlogen) Er stond zo'n 4 Bf en er waren zéér grote cumulusen boven het veldje waar ik vlieg. Ik laat men zus de zwever optrekken met een koord van iets over de 100 meter, hij gaat goed omhoog, alles in orde. als hij volledig boven is ontkoppel ik, en zoals ik zei waren er grote cumulussen boven het veldje. Meteen zag ik hem al stijgen, en hij bleef maar stijgen...
Na een tijdje toen ik de Spirit 100 nog net voldoende kon zien dacht ik, nu moet ik hem wel weer terughalen! Aleen is het probleem dat ik geen remkleppen aan boord heb :cry:. Maar ik had al eerder geoefend op slippen met mijn modelzwever zodat ik snel men hoogte kon verliezen voor geval in zo'n MEGA-bel te geraken. Ik laat men ailerons en mijn richtingsroer in tegengestelde beweging werken om dus te slippen, maar wat zie ik: Hij stijgt nog :? Op dat moment begon ik te beseffen dat het menens was! Ik wou men zwever wel terug hebben, dus heb ik maar snelheid gemaakt, uiteindelijk kwam hij wel terug maar toen hij op zo'n 50 meter zat hoorde ik een klapperend geluidje, ik vroeg me af wat het was en plots zie ik dat mijn verticaal staartroer in flutter zat te trillen 8O .
Mijn reactie was te laat, opeens vloog het staartdeel eraf :cry:
Ik kon zelfs mijn zwever met mijn ailerons niet meer uit de bocht halen.
En dan zie je je eigen zwever waar je zo'n 70 uur aan gezwoegd hebt in een duikvlucht naar de grond boren...
Even later hoorde ik een harde knal :cry:

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-577
Deze foto is bij het begin van de laatste start genomen :cry:

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-578
deze enkele seconden later.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-579
deze bij het ontkoppelen.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-580
Deze enkele seconden na het ontkoppelen, het moment dat hij net in een thermiekbel zit.

en dan uiteindelijk:
http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-581
thuis getrokken een uurtje nadat hij de gron inboorde

Binnenkort gaat het herstelwerk beginnen, ik zal foto's nemen van de schade zodat enkele experts me tips zouden kunnen geven op hem te herstellen.

Mvg,
Matthias Dobbeleir

auw auw auw,
altijd zo jammer...
maar zoals je zegt: herstellingswerken beginnen! Mijn Spirit (de klassieke 2m versie) is ook al -tig keer hersteld en doet het nog altijd perfect...
Keep up the spirit!!

De vleugel ziet er nog OK uit?

Gelukkig is er niets mis met de vluegel, enkel het deel bij de linker vleugel waar de vleugel een 2e V-stellin heeft is vanbinnen gebroken.
Voor de rest is de romp vanvoor helemaal kappot.
De canopy is ook helemaal kappot :cry:

Matthias zei:
Aleen is het probleem dat ik geen remkleppen aan boord heb :cry:. Maar ik had al eerder geoefend op slippen met mijn modelzwever zodat ik snel men hoogte kon verliezen voor geval in zo'n MEGA-bel te geraken. Ik laat men ailerons en mijn richtingsroer in tegengestelde beweging werken om dus te slippen, maar wat zie ik: Hij stijgt nog :? Op dat moment begon ik te beseffen dat het menens was! Ik wou men zwever wel terug hebben, dus heb ik maar snelheid gemaakt
Ok, Matthias voor een volgend keer: geen kleppen (en zelfs zonder aillerons) en toch snel dalen zonder hoog oplopende vliegsnelheid? Een halve loop en op de rug leggen. Zoveel down geven tot de vliegsnelheid laag genoeg is. Zet je duim tegen de stick zodat je niet bij vergissing up kunt trekken. Met het rudder zoveel mogelijk recht houden (hier ben je blij als je Mode 1 vliegt omdat je links/rechts volkomen onafhankelijk van up/down stuurt) Je zult zien dat je nu een veel grotere daalsnelheid hebt dan in normale vlucht, zonder dat er ook maar een spoortje van flutter ontstaat. Ik zou dit als je nog niet veel ervaring hebt niet verder doorzetten als je op 50 meter hoogte bent aangekomen. Dan gewoon full down geven en even wachten tot de kist omklapt (snelheid loopt er helemaal uit en desnoods even helpen met even vol links of rechts). Van daar gewoon een landing plannen.

En... gewoon repareren en weer vliegen, die kist. Ik heb mijn 1e RC zwevertje uit 1972 ook nog steeds vliegbaar al ziet de voorkant er uit als een legpuzzel... :wink:

even een avondje plakken doet wonderen!!!

misschien nog een nieuwe cockpit-kap kopen, en het is weer netjes!

en maar positief zien: je hebt weer wat bijgeleerd(ik trouwens ook :wink: )

Het zal wel meer dan een avonje plakken zijn :wink: zoveel schade, de hele cockpit in stukken...
Ik heb nu ook wel veel bijgeleerd, nu nog wat oefenen op een rugvlucht ( als hij hersteld is...):D
Morgen trek ik wat foto's van de kappote geleelten want op dit ogenblik zou ik niet weten hoe te beginnen met herstellen.

Mvg,
Matthias

Matthias, die tip die Bruno je gegeven heeft is inderdaad goed om veilig snel beneden te komen! Zelf heb ik dat ook zo gedaan.

In een dergelijk bel haal je zomaar stijgwaarden van 2-4m/s op een hoogte van 100-200 meter! Die zijn echt niet kinderachtig en je moet er met enig respect mee omgaan!

Matthias.
De reden van het ongeluk is duidelijk op de foto's te zien, je bent tegen een verkeersvliegtuig aangevlogen, zie contrail... :D :D

Zonder dollen:
Ik zie dat er ailerons op zitten. Ik neem aan met twee servo's aangestuurd. Dat kun je gebruiken om ze via een mixer allerbei omhoog te zetten, werkt ook bijzonder goed.

Hetzelfde wat jij meegemaakt heb, overkwam mij een keer in de bergen. In eerste instantie vloog ik weg van de wolk die boven de thermiekbel stond. Maar daardoor kwam ik in de strakblauwe(in de bergen bijna zwarte) lucht, waardoor ik niks meer zag, dus moest ik onder de wolk blijven.
Na een lang gevecht van zeker een half uur kreeg ik het model naar beneden (een vrille lukte bij dat model niet) door in zéér steile bochten af te dalen.
Maar in een steile bocht kan de snelheid alsnog sterk oplopen, dus dat is ook niet zonder risico.
Het rugvliegen van Bruno kán goed werken, maar sommige zwevers vliegen op de rug ook nog erg goed, dus dan werkt het niet.

Je ziet verder wel dat remkleppen eigenlijk onmisbaar zijn in zwevers, ik snap dat de kleinere modellen vanwege kosten deze niet hebben, maar zodra je een stapje hoger gaat met zweven, MOET je die dingen aan boord hebben.
Wij vliegen grotere zwevers, als we écht zakken moeten, dan gaat naast de remkleppen er ook de "kraaienmixer" bij, ailerons gaan omhoog en de kleppen naar beneden. Geen thermiek bel die dan zo'n model nog op hoogte kan houden!

Bij ons veld op de heide heb je ook wel van die mega bellen. dan kan ik met m'n motorkistje gaan zweven. (best geinig hoor :D )

Jammer van de crash dat wordt weer een weekeind niet vliegen maar bouwen (kan ook wel leuk zijn (vind ik))

Laurens

L A U R E N S zei:
Bij ons veld op de heide heb je ook wel van die mega bellen.

Laurens

Ik vlieg alleen maar boven eindeloze groene weiden...

Mag ik een keer bij iemand op de hei komen vliegen? Ik heb al zo vaak gehoord dat het daar goed thermieken is!

@Matthias

Zonde van die mooie kist. Zelf ben ik al jaren in het bezit van de elektro versie de Spectra. (gaat binnenkort een sticker te koop op)
Het is een superzwevertje en zeker het repareren waard.

Zelf gooi ik de kist altijd in een vrille als ik snel hoogte wil verliezen. Zowel met de spectra als de Eon 600 nooit een probleem.

Rare jongens die zwevers. Zoeken ze thermiek, en als ze het hebben willen ze er weer uit. :wink:

@Berrie

Van mij mag je best in het weekeind een keer komen vliegen op ons veldje. Ik kan daar zelf niet over beslissen , maar als je je brevet hebt zal het (denk ik) geen enkel probleem zijn.

voor info zie mijn WWW buton of

www.planet.nl/~spijk382

Als je zekerheid wil kan ik het komend weerkeind wel voor je vragen dan kan ik je mischien het tel. nr. van Jan geven. die vliegt ieder weekeind.

stuur anders ff een PB'tje

Laurens

Alle breuknaden open buigen en lijm ertussen laten lopen en weer dicht duwen. Bij voorkeur witte houtlijm gebruiken en veel plakband om alles weer in model te duwen en houden.

Folie eraf halen to zeker 10cm na de breuken. (vaak kom je nog wat tegen).

Voor de rest zoals Theo zegt, alleen secondenlijm gebruiken, dat werkt véél sneller en schuurt makkelijker als houtlijm.
Als het geheel weer netjes in elkaar zit, met epoxy een dun matje aanbrengen op de buitenkant, evt nog wat matwerk aan de binnenkant. Dan wordt hij steviger als hij ooit geweest is, en slechts ietsje zwaarder. Een beetje meer gewicht maakt helemaal niks uit voor zo'n zwever.

Jammer dat je ver weg woont, ik herstel zoiets in één á twee avonden als ik de foto's goed bekijk.

Dit is jammer genoeg niet alles :(
Er is ook nog een breuk aan men verticaal staartgedeelte.
Maar dat is echt niet veel werk, morgen rtek ik er ook es een fototje van om echt zeker te zijn. Dat die staart niet al te gemakkelijk meer flutterd :wink: Voor de rest: Dankje allemaal!

Mvg,
Matthias

Dag Matthias,

We hadden het al eens ter sprake toen je nog aan het bouwen was, herinner ik me. Ook bij mij op de club gebeurt het ieder jaar nog meerdere keren dat houtbouwtjes aan stukken gevlogen worden, door te hoge snelheden. Vorige week nog een!

Zelf gooi ik de kist altijd in een vrille als ik snel hoogte wil verliezen

Een echte vrille (dus overtrokken en zuiver horizontaal draaiend) wil niet erg met deze kisten. Je krijgt ze er wel in, maar ze komen er spontaan ook weer direct uit. Wat vrijwel iedereen als een vrille aanduidt is in werkelijkheid een getrokken spiraalduik: Max richtingroer, max up en de kist komt ook draaiend naar beneden, maar behoud daarbij een voorwaartse snelheid. Een paar weken geleden bleef mijn kistje (Een Electra in dat geval, ook zo'n kreukelding) stijgen in de spiraalduik. Dat moet ie op zijn rug, zoals iemand al schreef.

Nog beter is tegen de wind in blijven vliegen, en dan vind je sink. Ik heb een Picolario (inderdaad wat duurder dan remkleppen) en dan kun je tenminste horen dat je uit de bel bent, want vroeg of laat houdt het op. Door tegen de wind in te vliegen heb je de grootste kans dat je sink vind. Op 300 meter kun je dat echter nauwelijks zien en wil de paniek wel eens toeslaan.

Zo, de eerste deeltjes van de romp zijn gelijmd. Ze zitten nu te drogen...
ik heb sommige belangrijke plekken nu gewoon overvloedig gelijmd zodat het zeker daar al niet meer kan mislopen!
Morgen weer nkele pics van het resultaat.

Zo, momenteel heb ik een pic getrokken van het herstelde deel:

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-687

Heeft er iemand nog tips hoe ik dan de neus eraan kan maken, want zoals jullie zien op de foto is er een stuk hout verdwenen dat nodig was om de neus erop te zetten...

hier een foto van het afgebroken staartdeel:

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-688

Hoe zou ik de staart er terug opzetten?
Wie weet er nog een manier om hem op een mooie wijze sterker te maken, zodat de staart niet plots weer begint te flutteren?

Aangaande de neus:

Gewoon een liplas maken met een dubbeling aan de binnenkant. Geeft weliswaar een beetje gewicht, maar is op die plaats niet problematisch.

Aangaande voorkomen flutter:

De eerste en enige afdoende remedie is niet al te hard te vliegen. Je denkt nu dat er uitsluitend flutter is opgetreden, maar de kans is levensgroot dat er ook vleugeltorsie is opgetreden. Ik legde dat al eens eerder uit, toen je nog aan het bouwen was. Gevolg van vleugeltorsie is dat je ongewild snelheid opbouwt, waardoor je niet meer kunt afvangen. Doe je dat toch dan verlies je of je stabilo of je vleugels.

Hoe gek het ook klinkt, de enige remedie tegen flutter is beperken van de massa. Flutter ontstaat door resonantie van een stuurvlak en de hoeveelheid energie wordt in hoge mate bepaald door de ongebalanceerde massa die zich op afstand van een scharnier bevindt. De tweede oplossing is het uibalanceren van de massa met een massa voor het stuurvlak, dat wordt bij dergelijke zwevers echter zelden gedaan.

Tot slot moet je zeker zorgen dat alle speling, op scharnier en in de purhrods, afwezig is. Zo voorkom je de eerste aanstoot van de flutter. Ook maximale stijfheid van het stuurvlak zelf kan bijdragen bij het voorkomen van flutter. De resonatiefrequentie komt met verstijving zo hoog te liggen dat het minder gemakkelijk in resonantie komt. (je moet je voorstellen dat flutter alleen kan ontstaat wanneer het stuurvlak een eerste keer is uitgeweken van de neutraalstand. Als het vlak dan door de langskomende luchtstroom wordt aangestoten kan flutter ontwikkelen)

Maar onthoudt dat dergelijke kisten gewoon niet al te hard kunnen vliegen, andersblijf je plakken :(

Back