Zwevers van bouwmarkt triplex voor klas

net omdat het een vrijvlucht is en aan een soort hoogstart omhoog moet heeft het veel Vstelling nodig.
anders gaat het bij de minste windzucht zoeken en naar links of rechts uitwijken...
en we kennen dan allemaal de gevolgen als hij niet lostkomt van het haakje.

net omdat het een vrijvlucht is en aan een soort hoogstart omhoog moet heeft het veel Vstelling nodig.
anders gaat het bij de minste windzucht zoeken en naar links of rechts uitwijken...
en we kennen dan allemaal de gevolgen als hij niet lostkomt van het haakje.
Een vrijvliegend model (of ieder model) heeft niks met wind te maken. Wind is gewoon een zooi lucht die zich verplaatst ten opzichte van de grond, het toestel gedraagt zich hetzelfde als wanneer die lucht onbeweeglijk is, maar verplaatst zich wel met de lucht mee t.o.v. de grond. Wind is alleen maar hinderlijk omdat jij stil op de grond staat terwijl wind en model zich verplaatsen.
Een kielvlak houdt hem voldoende richtingsstabiel, is mijn ervaring.
Probeer het eens, maak een werpzwevertje van depron, je zal zien het vliegt heel netjes met een recht vleugeltje.
Met losgaan van de lijn hebben we niks te maken want het was niet de bedoeling om 'm aan een lijn op te trekken.

Beste Jan Westerik,
ik waag me er toch aan nog een linkje toe te voegen:
Lamagaan HLG
Naar mijn mening is dit precies wat je zoekt, maar er worden hier inderdaad ook andere even goede alternatieven aangeboden.
Belangrijker vind ik echter het volgende: ik wil er voor pleiten van het project ipv een ''leuk'' project een ''interessant'' project te maken.
Hier bedoel ik mee: als je uitgaat van een goed basisdingetje laat dan leerlingen die daarvoor voelen eens wat expirimenteren.
Adviezen op het forum zijn er over het algemeen op gericht dat het veilig en eenvoudigweg vliegt met weinig eigen inbreng,onderzoek en begrip; doe maar zoals wij en dan gaat het goed.

Voorbeelden: laat iemand nou zo iets toch van triplex maken en ondervind het verschil.
Er is verder een overmatig enthousiasme voor Depron tov balsa op het forum: slaat nergens op, maar maak er eens twee verschillende van en ondervind de verschillen in constructie-eigenschappen.
Je bent hier al direct in een dispuut over wel/geen V-stelling beland: laat twee verschillende leerlingen dat nu gewoon eens proberen!
Moedig leerlingen aan hele andere vleugelvormen te makenop basis van het opgegeven of gelijksoortig modelletje.
En ook heel aardig: maak een extreme hoogdekkervariant en een extreme laagdekkervariant: het zal je verrassen hoe dat uitpakt en het zou wel eens behoorlijk in tegenspraak kunnen zijn met wat hier over op het forum in het algemeen (zonder ook maar eens iets te proberen) over beweert wordt.:)
Ik wens je veel succes.

Ik heb al een tijdje gezocht, maar nog niets 'amateuristisch' gevonden wat voor ons in aanmerking komt.

Wie heeft een leuk idee?

Met groet,
Jan

Weliswaar niet geheel met hout vanuit de Gamma maar wel leuk en simpel.

Een chuckie :cool: (Nee, niet die enge pop :mrgreen:)

Vroegâh nog legio wedstrijdjes mee gedaan.
Het enige wat je nodig hebt is triplex voor de romp en balsa voor de vleugels en stabilo/kielvlak.
Het zijn kleine vrije vlucht zwevertjes met een span van ong. 30 cm

Hier heb je een voorbeeld:
Chuck Glider's Model Aircraft Jotter: free flight

Hier heb je bijv. wat tekeningen en zo:
f4b Scale Magic - Hand Launched Glider Plans, free flight model aircraft.

**EDIT**
En ik was niet de enige geloof ik :-)

Jan, heb je de tekening nou nog nodig?

Inmiddels heb ik hem ook al naar iemand anders gestuurd die hetzelfde doel heeft, en diegene was er goed over te spreken.
Stuur me een PB met je mailadres en ik mail de tekening.

Bedankt voor alle reacties. Mijn computer ligt er uit, dus ik hou het even kort, want ik zit nu achter de pc van mijn 80-jarige moeder, waar ik nu op bezoek ben.

Ik ben al redelijk ver met de lanceer-inrichting en zal t.z.t. daar wel een paar foto's van plaatsen. Waarschijnlijk - eigenwijs als ik ben - maak ik toch ook een vliegtuig van het bouwmarkt triplex om te zien hoe zich dat houdt. De 3 mm variant is twee keer zo zwaar als balsa.

Met groet,
Jan

uiteraard :) maar zal dus ook zeker 2x slechter presteren in het zweven :)

PC Doet het weer :D ! Eerst maar eens even bij-lezen. Toch al een reactie:

Wind is alleen maar hinderlijk

Tsja..., moet je tegen een vliegeraar zeggen ;). Zonder wind geen vlieger en dus ook geen hoogstarter de lucht in. Blijkt wel weer wat de verschillen zijn in beide takken van 'sport'.

Je bent hier al direct in een dispuut over wel/geen V-stelling beland

Nog een leuke: zonder V-stelling geen vlakke-vlieger die het kan doen zonder staart.

En inderdaad verschillende vliegtuigjes bouwen en maar zien hoe ze het doen is het leukst. Dan mogen sommige ook twee keer zo hard naar beneden komen. Hoef je ook geen 500 m. te lopen ;).

Met groet,
Jan

Back