hoe werkt afterrunolie?

gebruik eens de zoekfunctie ;).
Afterrun druppel je in de cilinder wanneer je klaar bent met rijden. dit is voor het behoud van je motortje ;).

Groeten,

Ruben

EDIT:
zo staat het in een van de sticky's bovenaan de pagina:

Afterrun
Ons motto: Baat het niet schaad het niet.
Als je nooit je motor open maakt zal je nooit de ellende kunnen zien wat sommige brandstoffen in je motor kunnen veroorzaken als de motor wat langer stil staat.
Afterrun zorgt voor een beschermende olie-laag op de metalen delen, met name de krukas en de lagers zijn gevoelig voor roest. Druppel dan ook een scheut in de luchtinlaat en draai de krukas een beetje heen en weer en hou de motor zo dat de olie verder in de motor kan stromen. Heb je flink in de nattigheid gereden kan je de motor even zonder luchtfilter stationair laten lopen en voorzichtig wat afterrun in de luchtinlaat laten druppelen en dan de motor stil zetten of door een flinke scheut afterrun de motor af laten slaan.
 
Laatst bewerkt:
Nitro menthaan is een agressie bijtende stof, afterrun natralieseert het argressieve bestandsdeel en zorg ervoor dat er geen roest in je cilinder komt
 
Volgens mij staat het toch wel vrij duidelijk in het sticky en het berichtje van charger.

Maja ik zal je niet moe maken, in de luchtinlaat en dan een de krukas wat heen en weer halen en de auto in een stand houden dat het door de hele motor gaat. Wel eerst je luchtfilter eraf halen natuurlijk.
 
Als nitromethanol verbrand is één van de rest-producten salpeterzuur(damp). Als er nog onverbrandde gassen in de motor zitten zal deze zwavelzuur condenseren en hechten aan metalen delen waar het corrosie zal veroorzaken. Afterrun olie bevat een basische toevoeging die het zuur neutraliseert en geeft tevens een beschermend vet laag op de metalen delen....
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik het eigenlijk nooit maar mijn motoren zijn al 3 jaar oud en starten heel erg vlot
 
ik gebruik het eigenlijk nooit maar mijn motoren zijn al 3 jaar oud en starten heel erg vlot

Heb je je motoren al eens open gehad en naar de roestvorming gekeken?
Aan de andere kant, afhankelijk van het merk en type brandstof heb je ook best wel kans dat het allemaal mee zal vallen. Gebruik je bijvoorbeeld Tornado dan is afterrun hard nodig.
 
ik gebruikte eerst ROGA, maar dat verkopen ze hier niet meer. Nu overgestapt naar Tornado 16%. De motoren zien er verder wel prima uit van binnen
 
Bij Roga is het niet echt nodig om afterrun te gebruiken, bij deze brandstof heb je niet zoveel last van roest vorming. Aangezien je nu Tornado gebruikt zou ik wel afterrun olie gaan gebruiken.
 
Back
Top