Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Laatste paar weken ben ik bezig geweest met het maken van een carbon buis. Ik kwam helaas wel wat probleempjes tegen.

Bij de ene helft had ik gelcoat gebruikt van R&G.de, deze was helaas wat "wazig". Nu is m'n buis dus een beetje dof van kleur. Ook is het carbon zelf niet goed tegen de gelcoat aangedrukt. Dit stuk buis is gemaakt bij een druk van 0,2 (proberen).

De 2e helft is qua kleur een stuk beter aangezien ik de gelcoat niet gebruikt. Wel liggen sommige vezels bloot en lijkt het alsof er teveel epoxy is opgezogen. De druk lag ook wat hoger, 0,4 en na een tijdje 0,6.

Ik heb gaatjes folie en breather gebruikt om dit te maken. Beide hadden 2 lagen carbon en een glasmat daartussen.

Kan iemand mij vertellen wat ik precies fout heb gedaan? Vind het wel jammer dat er telkens iets misgaat.

Hier wat plaatjes:

dsc05167dg3.jpg

dsc05168pm2.jpg
 
Je zegt buis. Hoe maak je die? In een mal, rondom het product (gedeelde mal dus) of om een kern heen. (zo te zien het eerste, maar vraag het toch even)

Als je een compleet heldere buis wilt maken, dan is gelcoat lastig. Je zal dit in een dunne laag moeten spuiten, anders krijg je direct al kleurverschil door de kwaststrepen.

Op de eerste foto zie ik niet zoveel. Is ook lastig te fotograferen. Probeer het eens buiten, en zonder flits. Dat levert vaak duidelijker beeld op.

Op de tweede foto valt me vooral het stuk links in het midden op. De vezel heeft daar niet aangelegen aan de mal (uitgaande van een buitenmal). Dit kan zijn oorzaak vinden in slechte inleg van de vezel (wees hier heel nauwkeurig mee, glas en koolstof rekt niet, dus de marge voor fouten is klein), slechte inleg van evt scheurweefsel, of bleedermat. Gebruik zeker de laatste in meerdere stukken. Het werkt handig om de gaatjesfolie met wat spuitlijm vast te zetten aan de bleeder, en dan in de gewenste stukken te knippen.
Vaak kan je overigens de vezel en vacuummaterialen nog behoorlijk naar de mal masseren, als je in eerste instantie niet teveel vacuum gebruikt, (-0,1 bar relatief).

De druk en de soort gaatjes in de folie zijn ook kritiek voor het slagen van de operatie. (icm de open tijd van de epoxy). Wat gebruik je nu?

Tijdens het lamineren, zorg voor een goed benatte mal, druk daar je vezel in, en zorg ervoor dat de eerste laag goed nat is, en goed luchtvrij. Gebruik hiervoor een kwast en een ontluchtingsrollertje. De eventuele lucht die naderhand in het opeenvolgende laminaat zit, gaat met de overtollige hars uit het eerste laminaat naar de bleedermat.

Een andere optie is het gebruik van Dahltexx, een membraam dat wel lucht, maar geen hars doorlaat. Ik heb het met succes gebruikt bij het maken van koolstof platen.
Geef me een PB als je meer info wilt.
 
Nog wat zinvolle informatieve links voor diegenen die met een koelkastmotor aan de slag willen:

Fridge pump can run non stop? - RC Groups

Butin Bik - vacuum kiteboard building | 2.4 Bouwen van een vacummachine

demontage koelkast freon e.d.

BeneluxSpoor.net - Compressor voor je Airbrush bouwen

Refrigerator engines

[SIZE=+3]Koelkast motoren[/SIZE]

[SIZE=-1]Alvorens tot verwijdering van de koelmotor (compressor) van de koelkast over te gaan, lees eerst het volgende:[/SIZE]
  • [SIZE=-1]Verwijdering van de koelmotor zal de koelkast onherstelbaar beschadigen. Het is onmogelijk de koelmotor naderhand weer in te bouwen of door een nieuwe te vervangen. Verwijder de koelmotor dus alleen indien je ervan overtuigt bent dat de koelkast toch al niet meer te repareren is.[/SIZE]
  • [SIZE=-1]Koelkasten bevatten Freon; een edelgas. Wanneer je de koelmotor verwijdert zal het Freon ontsnappen. Freon is een gas dat de ozonlaag aantast, maar er zijn gespecialiseerde bedrijven die het Freon zonder gevaar voor het milieu kunnen verwijderen. Verwijder dus niet zelf de koelmotor, tenzij het Freon reeds uit de koelkast is ontsnapt. Helaas is een Freon-lek de meest voorkomende oorzaak van het defect raken van een koelkast.[/SIZE]
  • [SIZE=-1]De experimenten die hieronder worden beschreven kunnen gevaarlijk zijn. Luchtdruk is gevaarlijk indien het wordt losgelaten op materialen die niet tegen de druk kunnen. Wees dus voorzichtig![/SIZE]
[SIZE=-1]In veel gevallen is een koelkast defect omdat het Freon is weggelekt. Indien dit bij jouw koelkast het geval is kun je zonder gevaar de koelmotor verwijderen. Aan de koelmotor zitten een paar electriciteitsdraden en twee koperen buizen. De koperen buizen moet je doorzagen, maar probeer ze zo lang mogelijk te laten. Wat de bedrading betreft: de motor loopt gewoon op een enkel paar draden, maar afhankelijk hoe de thermostaat is aangesloten kunnen er meerdere draden aan de motor zitten. Als je alles losmaakt hou je uiteindelijk een koelmotor over met slechts een enkel paar aansluitdraden.[/SIZE]
[SIZE=-1]Wat doet deze koelmotor?[/SIZE]
[SIZE=-1]Een koelmotor is eigenlijk een luchtpomp. In het koelsysteem zit Freon, en zoals alle gassen geeft het warmte af wanneer je het comprimeert, en onttrekt het warmte wanneer het gas expandeert. De koelmotor comprimeert het Freon, en de ontstane warmte wordt aan de achterkant van de koelkast vrijgegeven. Hierna stroomt het gas naar de binnenkant van de koelkast waar het weer uitzet. Hierbij wordt warmte aan de omgeving onttrokken en koelt de koelkast af. Het uitgezette gas wordt nu weer de compressor ingezogen.[/SIZE]

[SIZE=-1]Het drukverschil tussen de in- en uitgang van de compressor is behoorlijk hoog. De luchtopbrengst van de koelmotor is niet groot, maar de druk is enorm.[/SIZE]
[SIZE=-1]Een interessante eigenschap van koelkast compressors is dat ze bijna geen geluid maken. De meeste normale compressors daarentegen maken een enorme hoop herrie. Je kunt een koelmotor dus gebruiken voor toepassingen waarbij andere, rumoerige, compressors onbruikbaar zijn.[/SIZE]

[SIZE=-1]Wat kun je er mee doen?[/SIZE]
[SIZE=-1]Je kunt een koelmotor op twee manieren gebruiken. De ingang van de koelmotor is in staat iets bijna volledig vacuum te trekken. De uitgang daarentegen kan een enorme druk opbouwen.[/SIZE]
[SIZE=-1]Voor vacuumtoepassingen kun je denken aan een desoldeer apparaat, of educatieve doeleinden. Je kunt het ook gebruiken om drank mee te destilleren. Wanneer je namelijk water en alcohol wil scheiden moet je de temperatuur zo hoog maken dat de alcohol gaat koken en de ontstane damp weer neerslaat op een koud object. Maar als de alcohol voor consumptie gebruikt moet worden mag de temperatuur niet te hoog worden omdat er anders giftige bestanddelen ontstaan. De kooktemperatuur is afhankelijk van de luchtdruk; als je de luchtdruk lager maakt kookt de vloeistof veel eerder. Water uit de geiser of boiler kun je zonder verdere verhitting laten koken door het in een fles te gieten en deze vacuum te pompen. Door een destillatie-opstelling vacuum te pompen kun je de alcohol veel sneller uitkoken en dat bij een veel lagere temperatuur.[/SIZE]
[SIZE=-1]De uitgang van een koelmotor is ook heel interessant. De druk is heel hoog! Er komt niet veel lucht uit, maar als je de uitgang met een vinger wil afsluiten zul je zien dat dat onmogelijk is. Om het probleem van de lage opbrengst op te lossen kun je de lucht verzamelen in een tank. Ik gebruikte daar een oude brandblusser voor waarvan de geldigheidsdatum was overschreden. Afgezien van de lol om zo'n brandblusser leeg te spuiten (doe dat niet binnenshuis) is zo'n ding ideaal om mee te experimenteren. Neem er liefst wel een met zo'n drukmetertje erop. Pomp niet meer lucht in de tank dan de meter kan aangeven! De tank zou anders kunnen exploderen! Zoals gezegd, de opbrengst van een koelmotor is laag; het kan een half uur duren voordat de tank is volgepompt. Wanneer de tank vol is kun je hem gebruiken bij je werkbank (handig om stof weg te blazen), voor kleine verfspuiten, om auto- of fietsbanden in een paar seconden op te pompen, of gewoon voor de lol. Als je de brandblusser eerst voor tweederde vult met water heb je een waterpistool. De mijne haalde makkelijk 20 meter. Mijn kinderen zijn er dol op! :-)[/SIZE]
[SIZE=-1]Gebruik je eigen fantasie om nog meer toepassingen te verzinnen. Ik ben er naar benieuwd![/SIZE]
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand nog wat tips ivm de eerste laag die in de mal wordt gelegd? Daar zit bij mij namelijk vaak het probleem. Ik krijg die 1e laag maar niet mooi strak, zonder luchtbelletjes en open vezels etc.

Vandaag heb ik geprobeerd om de 1e laag epoxy even te laten uitharden. Toen ik de 2e laag epoxy eroverheen smeerde en er een laminaat inlegde was deze niet meer te bewegen....Toen kon ik dus weer opnieuw beginnen.
 
Na wat zeer bruikbare tips van Skiff is het deze keer vele malen beter gelukt! Zie hier het resultaat:

dsc05215smallzv9.jpg


dsc05216smalloj3.jpg
 
Knappe topic en werk, ik volg dit met interesse, want om ingewikkelde gietstukken te maken, ga ik ook vacuum nodig hebben, het giethars is wel hard in een kwartiertje.
Een flinke koelcompressor heb al, alleen was de olie slecht. Ik heb die vervangen, maar dat is ook geen succes, er spettert olie mee via de uitlaat. Dat is geen probleem voor de werkstukken, maar wel een knoeiboel. Welke olie hoort er in een koelcompressor?
 
Knappe topic en werk, ik volg dit met interesse, want om ingewikkelde gietstukken te maken, ga ik ook vacuum nodig hebben, het giethars is wel hard in een kwartiertje.
Een flinke koelcompressor heb al, alleen was de olie slecht. Ik heb die vervangen, maar dat is ook geen succes, er spettert olie mee via de uitlaat. Dat is geen probleem voor de werkstukken, maar wel een knoeiboel. Welke olie hoort er in een koelcompressor?

Zou je niet gewoon dikkere olie kunnen gebruiken? Of anders een soort van opvangbakje ervoor maken.
 
De olie die ik gebruikt heb, is vrij dik. Omdat ik de compressor al gebruikt heb om te persen (geeft 16bar) heb ik er luchtcompressorolie in gedaan. Die heeft een hoog vlampunt, want in 1 trap naar 16bar wordt erg warm. Een opvang bakje, in de vorm van een cycloon zal misschien de oplossing worden.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik ook een vacuümpomp gemaakt van een oude koelkast motor voor het baggen van vleugels en rompjes.

Als ik de slang dicht stop en de pomp laat draaien daan haalt de pomp binen een minuut een max onderdruk van -0.95 bar(metertje is van R&G). Dit lijkt me wat veel voor het maken van vleugels met een schuimkern, of is dit wel te gebruiken?
Als ik de pomp uit zet dan zat het vacuüm in een half uur met 0,1 bar

Ik wil de pomp regelen met een tijdschakelaar zodat hij niet de hele tijd hoeft te draaien.
De tijdschakelaar die ik heb kan ik op de minuut instellen.

Kan ik deze pomp op een of andere manier minder vacuüm latzen zuigen zonder dat ik weer allerlei ingewikelde dingen moet bouwen?, Het liefst in combinatie met mijn tijschakelaar.

Wie o wie helpt mij.
 
heeft iemand ooit een vacuum generator gebruikt? Ik bedoel zo'n klein blokje waar je met perslucht ook vacuum kan trekken (venturi)... bvb deze:
http://www.farnell.com/datasheets/3656.pdf

Ze zijn ook in regelbare versies te krijgen. Dan verleg je het probleem natuurlijk van vacuum pomp naar compressor, maar die laatste zijn wel wat gemakkelijker te verkrijgen...
 
Ja. Echter niet in een vacuumbag systeem.

Nadelen:

- Als er ook maar iets van stof of vuil in de vacuumejector wordt gezogen, blokkeert deze.
- Om vacuum te genereren heb je veel perslucht nodig. Niet efficient.
- De luchtuitlaat maakt een irritant geluid, dat slecht te dempen is.

Voordelen:
- geen bewegende delen in je vacuumejector. Geen slijtage.
- Compact

Ik kwam tot ca. 0,15 bar. (-0,85 bar)
 
micromagic, je kan de pomp minder vacuum laten zuigen door ergens een regelkraantje te zetten waar valse lucht kan gezogen worden. De pomp moet dan wel konstant blijven draaien, anders valt het vacuum direkt weg.
 
Ik heb liever niet dat de pomp de hele nacht moet draaien, misschien moet ik dan toch maar op zoek naar een vacuüm regelaar.

Heeft iemand nog andere iedeen waarmee ik het vacuüm zou kunnen regelen zonder hele ingewikkelde constructies en zonder dat de pomp continu zou moeten draaien?
 
Koelkasten bevatten Freon; een edelgas

Klopt niet, edelgassen tasten de ozonlaag niet aan,
maar freon is ook geen edelgas.

Blijft sterk af te raden zelf een koelkast te demonteren.

Er zijn ook "silent"compressoren te koop waar je de lucht inlaat kunt
gebruiken als vacuum pomp.

ABAC%20silent.jpg


Silent-Compressor-Foot-Squa.jpg


sil-air-50-15.jpg


badger%20480-1_thumb.jpg


sil_air15.jpeg
 
Ik heb liever niet dat de pomp de hele nacht moet draaien, misschien moet ik dan toch maar op zoek naar een vacuüm regelaar.

Heeft iemand nog andere iedeen waarmee ik het vacuüm zou kunnen regelen zonder hele ingewikkelde constructies en zonder dat de pomp continu zou moeten draaien?

Zelf laat ik mijn pomp een aantal uren draaien. Ik moet er wel bij vertellen dat ik m'n werkstuk de gehele tijd verwarm met een kacheltje. Vooral nu in de koude periode wil dit wel helpen.
 
Van de week de andere kant van de airbox gedaan. Deze was iets lastiger omdat de opening voor de carburateur er ook in moest. Toch is hij beter gelukt dan de bovenkant, waarschijnlijk omdat ik beter wist hoe ik 'm moest lamineren.

dsc05221smallxz3.jpg

dsc05222smallmn2.jpg
 
@ice

Dat ziet er toch toppie uit zonder vacuumbagging het is en blijft lastig om luchtbelvrij te lamineren van koolstofmat je kunt de luchtbellen niet zien en je moet dus lamineren op je ervaring die je hebt verkregen door gewoon te proberen.

Mooi hoor niks mis mee
 
@ice

Dat ziet er toch toppie uit zonder vacuumbagging het is en blijft lastig om luchtbelvrij te lamineren van koolstofmat je kunt de luchtbellen niet zien en je moet dus lamineren op je ervaring die je hebt verkregen door gewoon te proberen.

Mooi hoor niks mis mee

Het ziet er inderdaad al wel redelijk goed uit maar het kan hier en daar nog wat beter. Het is trouwens wel met vacuum gedaan.

Volgende wat ik ga maken word misschien een spatbordje. Die heeft iets meer grotere rondingen en wat minder scherpe hoeken. Die lijkt mij makkelijker te lamineren.
 
Wil ik er nog met enige nadruk bij vermelden dat je dit dus niet zelf moet doen.
De gassen en de olie moet door een recycling bedrijf
met speciale apparatuur worden afgtapt.
coveroff.jpg
 
Back
Top