2 cilinder 60cc viertakt boxer

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 14 jul 2017.

  1. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je voor de tip!
     
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zuigerveren zijn eigenlijk niet moeilijk te maken.
    Je draait uit gietijzer de ringen met de gewenste diameter ( exacte cilinder boring ) en breedte.
    Met twee tangetjes of twee kleine ketelklemmetjes klem je de ring vast . Laat een 5 mm tussen de klemmen en breek de ring.
    Plaats de ring over een gedraaid schijfje met een diameter zodat de breuk komt open te staan.
    Voor een cilinderboring van b.v.b 20 mm is 1,5 a 2mm genoeg. Met een brander gloei je de zuigerveer samen met het schijfje uit en laat alles afkoelen.
    De veer blijft nu openstaan als je hem van de schijf neemt. Nu nog met een sleutelvijltje de twee breukvlakjes héél lichtjes bijwerken en klaar.
    Waarschijnlijk raakt de veer niet direct over zijn volledige omtrek maar na een paar keer draaien is ze aangepast.
    De compressie neemt dan snel toe.

    Dirk
     
    pat1311, ron van sommeren en jef vinden dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt , dit is een motor die ik enige tijd geleden gebouwd heb aan de hand van eigen tekeningen , de vormgeving is gebaseerd op een AlKo 14 cc uit de jaren '40
    zou moeten dienen op een Falcon oldtimer , zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-falcon-met-zelfbouw-motor.186059/ , waar ik eens dringend aan zou moeten verder werken :oops::rolleyes::cool:

    Groeten Jef
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Een vuistregel voor de slotspeling t.o.v. cilinderboring = 0.05 mm per 10 mm , bv. boring 30 mm = slotspeling 0.15 mm

    Groeten Jef
     
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Het is me redelijk duidelijk en wil het best eens proberen.
    Nog een makkelijke manier om de ringen te breken?

    En zit er nog een theorie achter de dikte en diepte van de ringen ?
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie ook de motoren van Barrera en zijn filmpje in bericht #28.
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Die slotspeling is dus wanneer de zuigerveer in de cilinder is gemonteerd.
    Een paar keer met een sleutelvijltje op het breukvlak en je zit dus al aan die 0.15mm
    Zijn er ook gegevens hoever de zuigerveer moet openstaan in "ontspannen" toestand?

    Dirk
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Heb ik geen gegevens van Dirk , dit wist ik nog uit het hoofd van toen ik nog veel aan brommers sleutelde .

    Groeten Jef
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
  11. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor alle info jongens,ik ga het zeker een keer proberen.

    Ondertussen heb ik vast 1 tuimelaar houder(ik weet ook niet hoe je dit eigenlijk noemt)gemaakt.
    Volgens de tekening uit alu maar ik dacht dat het wel mooi zijn om het uit messing te maken.

    Waren nog best veel bewerkingen voor zo'n klein onderdeeltje. 20170723_093302.jpg 20170723_100239.jpg 20170723_102117.jpg 20170723_105919.jpg 20170723_112034.jpg 20170723_112129.jpg
     
  12. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    En dan nog de tuimelaars van gietijzer.

    20170723_115514.jpg 20170723_142120.jpg 20170723_142724.jpg 20170723_142915.jpg

    Ik hoop dat ik voor het einde van de week brons heb dan kan ik de klep geleiders nog maken voordat ik op vakantie ga.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Misschien een domme opmerking maar is gietijzer niet te bros om daar tuimelaars van te maken? Naar mijn idee zou je daar beter smeedijzer of staal voor kunnen gebruiken.
    Daarbij lijkt het op de eerste foto of de tuimelaar rechts al scheurtjes heeft opgelopen. Dat kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn.
     
  14. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Eigenlijk moeten deze van st 60 gemaakt worden en dan ook nog eens gehard worden.

    aangezien ik de motoren die ik bouw niet zwaar ga belasten en waarschijnlijk alleen voor de lol af en toe laat lopen heb ik qua materialen gekozen voor wat ik heb liggen en wat het makkelijkst te bewerken is.

    Veel leden op het HMEM forum waar ik veel informatie opdoe,doen precies zo.

    Ik kan bijv. geen nokkenas slijpen van gehard staal dus moet ik daar ook iets anders op verzinnen.
    Ook is de krukas van automatenstaal ipv gehard st60 ,en daar had mijn hobby bankje het al echt HEEL zwaar mee.

    Het gaat mij vooral om het bouwen en als het geheel dan ook nog loopt noem ik voor mij het project geslaagd.

    Ik denk niet dat deze motor in zijn totale leven een uur zal lopen dus vertrouw ik het wel.

    En er zitten absoluut geen scheuren in,de digitale camera is niet echt vergevingsgezind wat afwerking betreft,het zijn slechts een paar krasjes.

    En ik weet niet wat de samenstelling van smeedijzer is en "staal" vind ik wel erg algemeen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Smeedijzer is eigenlijk een heel oude benaming. De smid vroeger nam een stuk (giet) ijzer, verhitte dat en smeedde er dan b.v. een zwaard van. Dat was feitelijk het begin van staal maken.
    "Staal" is inderdaad zeer breed maar ik weet zo goed als niets van al die verschillende staalsoorten en kan je daar dus niets over zeggen.
     
  16. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Euh,ja ok,

    Ik begrijp dat de treksterkte door het smeden positief wordt beinvloedt.

    Dat gebeurt ook bij moderne soorten staal,rollen walsen,trekken.

    Elke soort staal heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en toepassingsgebieden en vaak staan deze haaks op elkaar.
    hoge treksterkte voor een hoge dynamische belasting en hardheid gaan vaak niet zo goed samen.

    Vandaar mijn keuze voor gietijzer,buiten dat een grote zooi geeft is het fantastisch om te bewerken en heeft het een behoorlijke oppervlakte hardheid en goede glij eigenschappen en ik heb het in voorraad liggen;).
    En ik maak geen productie motoren,als het niet blijkt te werken maak ik het opnieuw van iets anders.

    Hoe dan ook moet ik roeien met de mij beschikbare materialen en wat mijn chinese hobbymachientjes aan kunnen.
     
    Fuel Monkey en Bert V vinden dit leuk.
  17. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    20170725_213750.jpg Ik heb nog niet het benodigde materiaal binnen dus ben ik maar in herhaling gevallen.
    Bij een twee cilinder heb je van een hoop dingen er twee of zelfs 4 nodig.

    Alvast een tweede tuimelaarhouder en setjes kleppen en tuimelaars gemaakt alsmede spacers voor tussen de tuimelaars.

    Dit waren ook de laatste uurtjes die ik voor mijn vakantie in het project kan stoppen.

    Wordt vervolgd:)
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
    NQDtransformer en ron van sommeren vinden dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke klepveren gebruik je? Uit een balpen of uit een zeeppompje :)?
     
  19. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Hihi,,,

    Serieus,moet ik echt kiezen tussen die 2 opties:)

    Ik denk als je aan ballpen veren denkt je toch een klein schaal inschattings foutje maakt..

    De veren zijn 10 mm uitwendig en dat zou nogal een pen worden;)

    Ze komen uit mijn ontelbare verzameling assortiment dozen van ebay...200 veren voor een tientje inc shipment van li han boutje inc.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2017
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze zien er eerlijk gezegd nogal dun en fragiel uit voor een 2 x 30 cc motor....:weetnie:
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina