Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Gisteren te gast geweest bij IG Schnellbootgeschwader 466 tijdens een vaardag van "grijze modellen" in Gelsenkirchen-Buer.
    Hele mooie scheepsmodellen gezien. Ik weet weer waarom mijn Titanic mijn grootste model blijft: op een gegeven moment werd een Admiral Graf Spree in het water gelegd. 2,75 meter lang. Er waren 3 man nodig om het beest te water te laten.
    Dan liever een Schnellbootje van een meter lang.
    Overigens twee 1:20 Schnellboote gezien met een Hasse-romp. Ik vond de rompen nogal lomp. Ze voeren wel goed, maar beiden met slechts twee motoren en :eek: loodaccu's.
    We hebben met 5 Schnellboote een dappere poging gedaan om in flottille te varen... Helaas, pindakaas.
    Zelfs een simpele kiellinie lukte niet, laat staan een wigformatie.
    Enfin, een stukje staat op film. Wat wel lukte was een onderzeeboot 212-klasse de stuipen op het lijf te jagen.
    De schipper hield er blijkbaar niet van dat er een Schnellbootje aan z'n schroef en staartvlakken kwam snuffelen...
    Video: https://www.youtube.com/watch?v=LzcYU-9HE_g

Mijn (tijdelijke) geschwader:
    0.jpg

De bovenste vlag is de "geus" van een ondertussen buiten dienst gestelde Torpedoschnellboot. Werd aan het begin van de dag met enig ceremonieel gehesen onder het pijpen van een signaal op een boortsmansfluit. Duitsers hebben wel gevoeld voor protocol.
    001.jpg

1:72 Schnellbootjes. Voeren niet, maar lieten wel de ontwikkeling zien vanaf S-1 tm S-100.
    01.jpg

10:15. De zon is ruim boven de ra. Desondanks vloeit het bier al rijkelijk en worden de Bratwurste al geconsumeerd. Ik was net toe aan m'n 2e bak koffie...
    002.jpg

Een Duitse lichte kruiser uit de jaren 1905
    02.jpg

What's in a name? De Engelsen noemen dit een "Raider". De Duitsers een "Hulpkruiser". Hoe dan ook: zo'n schip deed zich voor als onschuldige koopvaarder, en op het moment dat een nietsvermoedende prooi binnen schootsafstand kwam, liet me de luiken vallen en werd het geschut zichtbaar.
    03.jpg

Drie meter Graf von Spree. En een hernia.
    04.jpg

Mijn S-38 voelde zich prima thuis naast al z'n zusjes.
    05.jpg

In totaal 9 meter slagschip: 1:75 Graf von Spree, 1:100 USS Missouri en USS New Jersey.
    06.jpg
    Een Duits slagschip uit W.O.I.
    07.jpg

Laatst bewerkt: 2 jul 2018
    FreekS, MikeMohawk, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. GJB

GJB verslagschrijvers

Lid geworden:
    27 apr 2008
    Ik zag de foto hierboven van die 1:72 modellen die niet RC zijn. Dat is zonde want ze kunnen echt heel leuk varen.

In mijn boot zitten twee 130-motortjes, 1mm assen, 11mm schroeven, 9 grams servo en een 2s 1000mah lipo. Het zijn de kosten niet, je moet alleen van gepriegel houden :D

H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik weet 't GJB... Meer dan (ik denk) vijftien jaar geleden heb ik ook de Revell 1:72 S100 gebouwd.
    2mm asjes (oversized dus), afgetopte 20mm speedschroefjes van Robbe, twee motortjes die ooit CD-lades open en dicht deden, een 7,2V,800 mAh accuutje erin, mini-servo voor de (oversized) roeren en een uitgekleed 2-kanaals ontvanger. (en die was GROOT, vergeleken met de ontvangers van nu, evenals de regelaar.
    Schuim in het voorschip, rond de ontvanger, en maar bidden dat hij bleef drijven. Nou, dat deed hij prima, evenals varen.
    Een aantal jaren lol van het ding gehad.
    Speciaal op een Koninginnedag: Vaargroep Flevoland was gevraagd om in een bassin op het dorpsgrasveld te komen varen met wat bootjes. Prima, goeie PR, toch?
    Alleen... Het was baggerweer. Iedereen zat in een grote feesttent binnen. Langs de uitgesleten paadjes op het grasveld begon het water naar binnen in de tent te stromen. Tot overmaat van ramp stopte de compressor van de "kinder-hindernisbaan" ermee, dus die begon in elkaar te zakken. Op zich geen ramp (geen kind ging erop, veuls te nat) maar het ding stond ondertussen vol water. En dat water kwam dus ook op het grasveld en via de paadjes in de tent.
    Op een gegeven moment stond er ruim 5 cm water in die paadjes en het publiek verzamelde zich op de droge plekken. Mijn zoon Kor (toen een jaar of 15) en ik keken elkaar aan. "Tijd voor een binnendemo, Pa!" Hij met z'n 1: 200 Smit Rotterdam, ik met m'n 1:72 Schnellboot voeren we langs het publiek in behoorlijk snel stromend water. En gelachen dat we hebben... Afbeelding 004.jpg

Afbeelding 018.jpg

4. GJB

GJB verslagschrijvers

Lid geworden:
    27 apr 2008
    Dat had ik wel willen zien Roel. Unieke locatie;).

Als Revell de S100 opnieuw uitgeeft sta ik vooraan. De rompvorm is veel beter dan die van mijn Airfix. Mijn laatst gekochte 8 kanaals ontvanger is ter grootte van een kwart postzegel en voor een tiende van de prijs van wat vroeger een ontvanger kostte. Zo worden plastic conversies wel heel makkelijk :D.

De askoker is trouwens 2mm met 1mm binnenas allebei van messing. Niks gelagerd of gevet. Drupje naaimachine olie en alles waterdicht.

Succes met de boot en neem hem eens mee naar Biddinghuizen.

5. Toje

Toje

Lid geworden:
    21 sep 2006
    Zowel van AirFix (S12) als Revell (S100) beide varend gemaakt (Roel heeft ze al eens zien varen). De bouwverslagen staan hier op het forum onder Marine schepen.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/airfix-e-boat-s-12.164403/
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/revell-schnellboot-s-100-1-72.156227/

6. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De S-38 zal zeker nog eens in Biddingtown komen varen!

Deel Deze Pagina