Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Jos,
    Dat klinkt als een hele aannemelijke verklaring voor alles en zullen de messing masten misschien destijds toch wel bij deze - toen al half afgebouwde - kit gezeten hebben.
    Misschien heb ik destijds vanwege het feit dat deze masten in dat vroege stadium al geschilderd waren, gedacht dat ze niet bij deze boot hoorde en heb ik ze vervolgens elders opgeruimd om ze later - nu dus - weer opnieuw terug te vinden en alsnog op dit schip te gaan gebruiken :weetnie:.
    Hoe dan ook, de herkomst is niet belangrijk, wel belangrijk is dat ze passen en dat ze bruikbaar zijn voor datgeen ik zelf al dacht en er mee wil gaan maken.
    Deze Ebba Victor (of voor sommige nog gewoon de Mercantic) wordt dus RC, maar ik ben me er wel al een beetje van bewust dat het RC varen wel eens om een wat rustiger weertype zou kunnen gaan vragen :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
  2. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Bert,
    het schip ligt inderdaad diep in het water, maar met een goede afdichting van de luiken kom je een heel eind.
    De bouw ligt bij mij voorlopig stil. Ik heb een kunststof romp besteld. Het hout van de romp van Billingboats was zo slecht dat het al splinterde, alleen als je er naar keek. Zelfs na het sealen met G4 bleef het hout verder krom trekken. De passing van de voorgezaagde spanten klopte ook van geen kanten. Mijn bedoeling is, om na afwerking van het project waar ik nu mee bezig ben, om de Mercantic gewoon vanaf plan met ander hout te bouwen. Wel natuurlijk met gebruik van de kunststof romp. De uiterst slechte kwaliteit van het hout van Billingboats wordt wel gecompenseerd door de prachtige messing onderdelen van het beslag die in de kit zitten.
    Ik heb echt bewondering voor de professionele manier waarop je dit schip aan het afwerken bent. Daar doe ik mijn hoed voor af. Proficiat.
    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018
    Bert V vindt dit leuk.
  3. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert, Jos,
    In 1973/74 kocht ik de Mercantic van Billingboats en werd er bij het schip vol houten masten en laadbomen geleverd.
    Ik heb er een tijdje mee gevaren en in geladen positie komt het redelijk diep te liggen, zelf vond ik het te veel slingeren bij lichte golfjes. Ik denk dat dit komt door het formaat van het scheepje. In het voorste ruim (kuildek) lag een accu die er net in paste, in het andere ruim deels de motor en stukken lood om zo de accu te compenseren en zo ook op het plimsol merk te komen liggen.
    Fijn dat je zo veel foto's maakt en voorziet van tekst Bert
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen week de masten, de radarplateau 's en nog wat van de kraan op het voordek verder afgewerkt.

    [​IMG]
    Het ruwe werk en wat het zo ongeveer moet gaan worden :rolleyes:.


    [​IMG]
    Voor de ladder aan de mast gebruik ik een eerder gemaakte mal die ik in het verleden al eens gemaakt had om de ladders die tegen de achterzijde van het bemanningsverblijf en naast de schoorsteen moet komen te kunnen maken.
    Daarvoor heb ik op een (roer)houtje de afmeting van de te maken ladder afgetekend en vervolgens met een diepte van ca. één mm. de boel voor de te gebruiken draaddikte uitgefreesd.
    Daarna de messingstaafjes erin gelegd en vast gesoldeerd.
    Resultaat een mooie evenwijdige ladder van ca. 9 mm breed met een sport afstand van krap 4 mm en te maken in elke gewenste lengte.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De mastladder in aanbouw.

    [​IMG]
    Soldeerverbindingen waar nodig nog wat bijgewerkt en alles in de grondverf gespoten.

    [​IMG]
    Alles een passend kleurtje gegeven waardoor het zo juist gemaakte wat beter uit- en tot zijn recht komt.
    De gebruikte radartjes zijn gewoon de standaard Billing Boats radars.

    [​IMG]
    Onderzijde van het grote plateau.
    De diagonale steunen konden pas geplaatst worden als alles klaar was, ze moeten nu nog beter vast gezet worden en het bijbehorende kleurtje geel krijgen.
    Ook de ladder staat in dit stadium nog los en moet ik nog even bedenken hoe ik deze het beste vast kan zetten.
    Daarna de verlichting in de mast.
    Voor de verlichting heb ik getwijfeld tussen de zuinige en bijna niets kostende led's en de veel natuurlijk overkomende gloeilampjes.
    Uiteindelijk gaan het toch de led's worden en wil daarvan de bedrading met schellakdraad door de mast heen voeren.
    Ook binnenkort de verstagingen voor de masten maar eens bekijken en maken.

    [​IMG]De bedieningskast voor de kraan op het voordek in aanbouw.

    [​IMG]
    Een paar kleine (kop) spelden zijn perfect voor het maken van de bedieningshandels.
    Bij het originele schip staat de bedieningskast los van de kraan, maar ik moet toch nog eens even kijken hoe ik dit bij het model ga doen.
    Misschien een voetplaat voor het geheel van kraan en bediening, of is gewoon vast er tegenaan en verder koud op het dek het simpelste en goed genoeg :rolleyes:.

    [​IMG]

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
    Dunsz vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Van een lelijk eendje tover jij het om in een beauty! Om bij mijn coastertje de trap aan de mast te zetten heb daar een vijftal "krammen" voor gebruikt. Paar gaatjes in de mast, daar de kram in gelijmd en daaraan de ladder gesoldeerd. Maar je verzint wel iets, denk ik. Kan ze al een keer meevaren in Maasdam? Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas.
    Zonder de andere 15 of 16 - zeg maar Mercantic achtige - zusterschepen die destijds gebouwd zijn te kort te willen doen, vindt ik - met zijn/haar gebruikte kleurstelling en de latere ombouw tot trainingsschip - de (1:1) Ebba Victor ook wel de mooiste van dit type wat toen van één van de drie werven waar ze gebouwd werden gekomen is.
    Als je een mooi voorbeeld hebt kun je er dus ook een mooi of goed ogend schaalmodel van nabouwen :p.


    Het meevaren in Maasdam zal naar ik denk voor de EV vermoedelijk nog wel even duren, maar een keer - zomaar en zover ze is - meebrengen kan al wel.
    Meestal bouw ik een schip eerst helemaal af voor ik ermee ga varen.
    Mijn Spits was daar destijds echter een uitzondering op want daar ben ik na het tussendoor een keertje uitproberen voor de balans mee gaan varen en dat voer toen - en nog steeds - zo prettig dat ik haar voor zij echt helemaal klaar was nog heel wat keertje mee naar de waterkant genomen heb.

    Maasdam is ondertussen al weer een poosje geleden, maar misschien binnenkort weer eens een keertje :rolleyes:!?

    Groet, Bert
     
    k-k vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maar eens kijken Bert of er deze week iets is te plannen. Maandag en dinsdag in ieder geval niet. Misschien donderdag. Zet het wel bij Ik ga vandaag RC-varen. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,

    Dank voor de bruikbare tips en foto's, erg handig die montage van de ladders en hendels
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Over de sloep van het midden-dek heb ik inmiddels al verschillende keren iets geschreven, opgepakt en weer los gelaten.

    In het begin - na mijn keuze om van de Mercantic een Ebba Victor uitvoering te maken - heb ik nog eens overwogen om het hele bewuste sloepgedeelte en verhaal van dit schip maar weg te laten.
    Ik vond destijds op internet enkel foto's van het schip met lege davits en dus zonder de bijbehorende sloep of wat er toen ook op die plek zou mogen hangen of staan.
    Mede door gebrek aan goed beeldmateriaal kon ik me ook nog geen voorstelling maken hoe of e.e.a. als het wel compleet is er uit zou kunnen zien en of ik dat wel of niet mooi zou vinden.
    Omdat ik gaandeweg steeds meer vond dat het sloepenverhaal toch echt wel op dit opleidingsschip thuis hoort heb ik Inmiddels na lang zoeken toch via via het benodigde beeldmateriaal weten te vinden (zie post 86) en kan ik me nu verdiepen in de bouw daarvan.

    Enige tijd geleden had ik van een mede forummer (Sjouke) al eens tekeningen ontvangen van zijn whale-sloepje maar na enig stoeien met de tekening en het maken / knippen van malletjes lukte het me tot op heden nog niet om daar voor mezelf in de schaal 1:50 een goed en leuk ogend sloepje van te maken :(.

    Ongeveer een goede maand geleden kwam ik bij toeval op een Chinese website een bouwpakketje tegen wat wel redelijk op het sloepje lijkt van wat ik zoek en wil maken om straks op het midden-dek in de davits te hangen.
    Daarom het sloepje maar bij de Chinees besteld en eens kijken of we daar iets bruikbaars van kunnen maken.
    Het betreft hier een houten (roei)sloep in de - door mij gewenste - schaal 1:50.
    Met alleen dit pakketje standaard in elkaar te prutsen zal ik er - met wat mijn gevoel ingeeft - niet zijn.
    Ik wil namelijk proberen hier en daar nog wat wijzigingen met o.a. meer zeeg in het lijnenplan aan te brengen en er zo een goed gelijkende motorsloepje met schroefasje zoals dat op het originele schip stond of hing van te maken.

    Uit de verpakking gehaald (een enveloppe zoals en waarin je bijv. ook een wenskaart verstuurt met daaromheen - voor de overzeese reis - wel een groter en steviger doosje) ziet e.e.a. er best netjes en goed verzorgt uit.
    Er zit zelfs nog een mini (of is het micro?) messing beslagsetje bij :D.

    Vandaag e.e.a. eens even wat beter bekeken, de onderdeeltje heel voorzichtig los gemaakt, hier en daar wat gepast en gemeten en ik hoop dat ondanks de goede schaalverhouding dit sloepje straks toch niet net te groot is :confused:.
    In dat geval kan het niet en zal hij in
    afwachting van een nieuwe en betere bestemming naar de plank of in de kast moeten verdagen en kan ik hopelijk de zojuist opgedane ervaring weer gebruiken voor het maken van een wel goed passend sloepje :p.

    Vooraf aan het losmaken van de onderdelen heb ik alles nog wel even een aantal keren onder het kopieer- en scan apparaat gelegd.
    Zo heb ik straks altijd nog goed backup beeldmateriaal om onderdelen opnieuw of door schaalaanpassing in een andere afmeting na te kunnen maken.

    [​IMG]
    Het pakketje zoals het er uitziet als het uit de verpakking komt.
    De kersenhouten huidplanken (als je hier nog van planken mag spreken :D) hebben een afmeting van 2,5 x 0,5 mm, zien er goed uit maar voelen best wel kwetsbaar aan.

    [​IMG]
    Alles na het losmaken even uitgestald.

    [​IMG]
    Nog geen idee of je hier een bouwplank(je) bij nodig hebt, maar het komt net als bij grotere bouw toch best wel erg precies en wil je het goed en netjes doen, kan het wel eens meer werk zijn dan dat het zo in eerste instantie lijkt :rolleyes:.
    Op deze foto toont e.e.a. best wel groot en enigszins grof, maar ik hoop dat dat straks als alles klaar is - mede door de witte kleur die het moet krijgen - mee gaat vallen.
    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ben benieuwd naar hoe dat gaat. de huidplanken lijken gewoon recht. :(
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat zijn ze ook Harm en ik ben eveneens benieuwd of daar wat van te maken is.
    Hoewel je met een breedte van max. 2.5 mm al snel klaar bent, misschien toch - net als bij het grotere werk - proberen de huidplanken nog wat te verjongen.
    Een kiertje van 1 mm geeft normaal gesproken niets en poets je zo weg of dicht, maar in dit geval is 1mm praktisch gelijk aan 1/3 van de werkbare plankbreedte :eek:.
    O.a. dit bedoelde ik met mijn opmerking dat het netjes in elkaar zetten van een simpel ogend m
    odelletje als dit wel eens meer tijd of moeite kan kosten dan je er in eerste instantie aan af zal zien :p.
    Ik hoop dat wat ik er mee wil gaat lukken want voor in de kachel zal hij in elk geval te weinig warmte geven :hammer:.
     
  12. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Mooi stukje priegelwerk, kom je nu ook een klein beetje uit wat het formaat betreft van het origineel?
    Geduld is hier een schone zaak maar gezien hoe je de Ebba Victor hebt gebouwd komt dit vast wel goed!
    Succes!!
    mvg. Henk-J
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit ziet er best leuk uit, vermoedelijk is het goed rondschuren van de spanten de belangrijkste fase in de bouw van dit klein grut.
    succes alvast
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels is het in China bestelde sloepje - voor zover als voorlopig mogelijk is - in elkaar gezet.
    Wat ik vóór het begin van de bouw al vermoede klopte, nl. dat het - in elk geval voor mij - wel eens een veel tijdrovender klusje zou kunnen worden als dat men op het eerste gezicht van een pakketje als deze zou verwachten.
    Tijdens de bouw is alles vanwege zijn ieligheid uiterst kwetsbaar en lastig vast te houden of in te klemmen.
    Gelukkig bood het kleine precisie bankschroefje van mijn freesmachine soms nog enige houvast.
    Hiermee kon ik - bij gebrek aan een bouwplankje of iets als bijv. Lego stenen - de spantjes perfect haaks op de kielbalk zetten en vastlijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Via de horizontale verbindingen van de spanten over de bekken van de bankschroef doorzichten en alles mooi haaks zetten.

    [​IMG]
    De eerste huidplanken ( 3 x 0.5 mm) gaan er op.
    Om wat meer zeeg in de romp te krijgen begin ik - afwijkend van het bijgeleverde bouwtekeningetje - aan de kop van de boot zo hoog mogelijk en probeer dit op de kont eveneens weer te herhalen. Of dit voldoende helpt zie ik wel als alles klaar is.

    [​IMG]

    Sommige kieren lijken groot, maar nogmaals de plankbreedte bedraagt slecht 3 mm en de opstaande kieren zijn dus maar 0,... mm. ;).
    Eén keer probeerde ik een plankje later nog eens héél voorzichtig te corrigeren, maar dat werd gelijk afgestraft met een breuk :oops:.
    Na het plamuren zal je er hopelijk en vermoedelijk niets meer van zien en zo wel, dan is het werk voor de scheepstimmerman om dit op te lossen en er dan maar een volledig nieuwe plank in te zetten :D.

    [​IMG]
    Het sloepje moet nu eigenlijk geplamuurd, geschuurd en (wit) gelakt worden, maar daar wil nog even mee wachten tot ik zeker weet dat dit wel echt het sloepje voor de Ebba Victor wordt.
    Zo niet, is hij bijv. blank gelakt misschien nog leuk voor andere doeleinde :p.

    [​IMG]

    Tijdens de bouw en ondanks het steeds bij elke plank kruislings wisselen van links naar rechts kwam er op enig moment toch nog valse slinger in de rompvorm :frustie:.
    Nadat alle planken geplaatst waren kon ik met een heel scherp mesje, het nodige geduld en gepriegel het vierde spant weer los snijden en dit opvullen met een stukje (huid)plank.
    Omdat het hier eigenlijk een roeisloep betreft en het nu een motorsloep voor moet gaan stellen, ook maar alvast een motorbun er in gemaakt.

    [​IMG]

    Behalve de zitbankjes moet ook het roertje nog geplaats en pas gemaakt worden maar kan eigenlijk pas als ik een leuk passend schroefje / prop gevonden heb.

    Het onderstaande schroefje (ca. 7mm.) zou perfect zijn maar zit nu nog op een (RC) onderzeeërtje en hoewel ik heel stiekem hoopte dat deze het na al die jaren niet meer zou doen, lade hij nog goed op en hield voldoende tijd zijn stroom vast om zo af en toe nog een keertje te laten varen.
    Het onderzeeërtje hiervoor nu zomaar op te offeren zou dus zonde zijn :hammer:.
    Misschien maar kijken of deze - nog een beetje leuk ogend - na te maken is ;).
    [​IMG]

    Op onderstaande foto de Ebba Victor in het Zweedse "Gustavsviks Docka".
    Deze foto laat aardig de portaalconstructie van de davits en de bijbehorende motorsloep zien en dient als voorbeeld van hoe en wat ik wil gaan maken.

    [​IMG]

    Omdat vrijwel het hele schip houtbouw is, heb ik - mede omdat het voor mij ook niet zo verkeerd werkt - er voorlopig maar voor gekozen om te proberen de davits voor mijn model ook van hout te maken.
    Mocht later blijken dat dit toch te grof oogt en er zelfs niet uit ziet, heb ik in elk geval al een eigen voorbeeld en kan ik het alsnog van messing of kunststof proberen te maken.

    De hele constructie in en met 3 D tekenen en printen zou - voor het natuurgetrouw nabouwen - misschien well de perfecte oplossing kunnen geven maar met deze materie ben ik absoluut nog niet thuis en ook nog niet bezig mezelf dit aan te leren.

    [​IMG]
    Bij gebrek aan de goede houtdikte maar twee (afval) stukjes op elkaar gelijmd en met een malletje de te maken portalen afgetekend.

    [​IMG]
    Tussendoor even passen en kijken hoe het oogt.

    [​IMG]

    Soms moet de machineklem toch iets anders staan dan dat de T bouten en gleuven het toelaten :p.

    [​IMG]

    Met een klein stukje messingdraad even de sloep er in hangen en kijken of het wat wordt :rolleyes:.

    [​IMG]
    Ook de sloep gereed voor overboord zetten lukt, maar dit en bovenstaande zijn voor straks meer statische houdingen dan dat dit hier ook echt iets van zou moeten gaan werken.
    Nu zit e.e.a. nog even koud geklemd en kan weer zo uit elkaar vallen, maar ik denk dat ik dat straks oplos met wat paspennen die ik per situatie kan verzetten.
    Om alles wat minder lomp en plomp over te laten komen kan er vast en zeker hier en daar nog wel wat overtollig materialen weggeschuurd worden.
    Uieraard komen er natuurlijk bij de voltooiing van dit alles behalve een betere trap en een railing op en naar het bordes, ook nog de nodige lijnen, blokken en lieren op.

    Als alles klaar is weet ik eigenlijk pas zeker of het voldoende naar mijn zin is en al deze moeite niet voor niets geweest is en of dit alles voor blijvend - maar wel enigszins demontabel - op het schip gemonteerd kan worden :rolleyes:.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    k-k, MikeMohawk, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het lijkt wel of je de werkbank alleen maar gebruikt om foto's te nemen, Bert! Gelukkig ook nog een foto erbij met wat slijpsel erop. Petje af hoor! wordt een sjiek scheepje met al die details. Kun je voor het slepje geen klein schroefje maken van een stukje latoenkoper, of een dun stukje plastic plaat. Gaatje erin, bladen inknippen en 45 graden torderen. Dan solderen of een drupje lijm en de bladen in model vijlen/schuren. Moet ergens nog een paar kleine koperen (of messing) schroeven hebben, maar denk dat die 15 mm zijn. Kan ze zo direct niet vinden. Voel me dan net zo'n eekhoorn, die zijn eikels kwijt is. Mijn werkbank en magazijn is wat rommeliger helaas. Maar zodra de schroefjes boven water komen laat ik het weten. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou dat valt gelukkig wel mee, foto's worden er inderdaad zat gemaakt, maar meestal probeer ik voor het maken daarvan even wat op te ruimen (lees; buiten beeld aan de kant te schuiven :p) waardoor de omgeving niet teveel afleid.

    Dank je en ja dat probeer ik er wel van te maken.
    Voor mij is het weer eens iets anders dan anders en voor zover ik via o.a. Google weet - op iets niet helemaal duidelijks van een modelbouwer in Zweden na - één van de weinige Ebba Victors die nu als schaalmodel gebouwd wordt :rolleyes:.

    Dat wil ik uiteindelijk wel gaan proberen, maar met dikke vingers iets van 7 mm in diameter vast houden en bewerken zal naar ik verwacht nog een beste uitdaging worden :weetnie:.
    Maar wie weet ...… uitdagingen zijn er om ze aan te gaan en valt het misschien toch nog mee :D.

    Groet, Bert
     
  17. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Dat sloepje ziet er mooi uit , sloepen van de jaren 50-60 daarvan werden de houten rompen van geverfd zodat je de houten romp kon zien, als je het gaat plamuren wordt het meer een polyester uitstraling
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtige constructie met als blikvanger de sloep.
    zou deze laatste ook niet plamuren, tenzij je ze wil laten varen.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Ondertussen in de afgelopen periode wel het e.e.a. aan de EBBA VICTOR gedaan maar zelfde verhaal als bij menig voorgaande keer, heb ik ook nu weer vaak losse en niet erg samenhangende dingetjes gedaan en gepruld.

    Zo ben ik na mijn vorige post eerst begonnen met de ietwat lompe portalen van de davits wat slanker te maken en ook over het nu wel of niet schuren en plamuren van de sloep heb ik nog even zitten dubben maar uiteindelijk uitgekomen en gekozen voor het tijdsbeeld dat deze sloep hier aan boord kwam, nl. half de jaren '80.

    [​IMG]
    Eerst aan beide zijde van de portalen enkele mm weggefreesd en daarna van de tussen stukjes ook nog eens een aantal mm weggehaald.
    Nu is alles gemiddeld 1/3 smaller en toont het in elk geval al iets minder lomp :D.

    [​IMG]
    Om het allemaal een beetje compleet te maken ook nog maar in ruwe lijnen het bijbehorende liermechanisme gemaakt.
    De reddingcontainers op de foto komen van een eerder project waar ze inmiddels overbodig waren en krijgen hier - nadat ze weer voor een jaar goedgekeurd zijn - een nieuwe bestemming :p.

    [​IMG]
    De sloep en zijn mate van afwerking was even een issue.
    De keuze van het niet plamuren en zodoende de authentieke bouw met houten planken te kunnen blijven zien of juist wel plamuren waardoor het de look van een nieuwere kunststof uitvoering zou krijgen :rolleyes:?
    De sloep met zijn davits zijn pas half de jaren '80 - nadat
    de Ebba Victor rond die periode van vracht- naar opleidingsschip verbouwd was - aan boord gekomen.

    Op de door mij gevonden foto's van het originele schip zie ik duidelijk een jongere uitvoering van de sloep en aangenomen mag worden dat men op dat moment ook voor een nieuwe sloep heeft gekozen en niet voor een inmiddels verouderde houten versie uit de periode dat het schip zelf werd gebouwd (half de jaren '60).
    Daarom de sloep geschuurd, geplamuurd en (met uitzondering van de binnenzijde hiervan want dat vond ik niet zo mooi :oops:) de kleuren gegeven die hij in het echt ook had.
    Mocht ik me voor de kleuren van de binnenzijde nog bedenken ….. dan is van wit naar donkerrood (zoals de dekken ook zijn) sneller en makkelijker te veranderen dan omgekeerd ;).
    Het sloepje heeft inmiddels toch de 3 blads schroef van het eerder genoemde onderzeeërtje gekregen.
    Het paste te mooi om niet te gebruiken (ging er ook vanzelf af) en als het nodig is kan het zo weer terug gezet worden :p.

    Het roertje wat bij het bouwpakketje zat was wel aardig maar toch ook een beetje …:hammer::hammer: … daarom hiervoor ook maar even een betere gemaakt.

    [​IMG]
    Een kijkje in de sloep. De spantjes en huidplanken zijn en blijven hier nog wel te zien en houdt hij zo toch ergens nog iets authentieks in zich :p.

    [​IMG]

    Omdat ik de davits nog wat verder wilde aankleden heb ik eerst zelf geprobeerd om loopwieltjes te maken maar het benodigde formaat was zo klein dat al zou ik het willen of kunnen niet eens weet hoe ik ze vast moet houden of in moet spannen.
    Gelukkig bracht een verre Chinees de uitkomst en stuurde mij voor enkele Euro's een zakje met mooie 6.5 mm. snaarschijfjes.
    Een paar messing spijkertje op maat knippen, de kop wit lakken en ook dit is weer gefikst ;).

    [​IMG]
    De paspennen om de davitarm in verschillende standen te kunnen borgen.

    [​IMG]
    Alle lijnen doorgevoerd en de sloep hangt eindelijk in de davits :banana:.
    Aanvankelijk had ik - zoals het bij het origineel ook is - tussen het katrollenblok en de sloep nog een tweesprong gemaakt maar helaas kwam daarmee alles te laag en niet goed op zijn plek te hangen :(. Jammer! …. als het gepast had, had het wel veel mooier gestaan.
    Ook deze katrollenblokken had ik nog ergens van liggen en de scherpe kijker zal zien dat ze eigenlijk niet goed in-geschoord zijn maar het moest even zo omdat ze - toen er nog geen gewicht in hing - steeds op zijn kop gingen hangen :frustie::frustie:. Later nog maar eens kijken om ze toch goed in te schoren en dan gelijk met het gewicht van de sloep eraan.

    [​IMG]
    Mijn bedoeling was van begin af aan om de boot RC te maken maar met deze opbouw en de fragiele constructie van dunnen lijntjes en een wiebelend sloepje zal dat straks - tenzij het een hele rustige zee met weinig of geen wind is - niet meevallen denk ik :D.
    Natuurlijk is het nog niet helemaal klaar, moeten er nog afstandhouders, een trap naar het nog te maken bordes en nog vele andere dingen (af)gemaakt worden.

    De constructie voor de reddingcontainers is inmiddels - naar origineel voorbeeld - ook zo goed als klaar, moet nog wel even vast gezet worden en met de daarvoor open scharnierende liggers zou je zo een vlot over boord kunnen zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier moet dus nog een bordes, bijbehorende railing en een andere trap komen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vanaf het begin van de (om)bouw kwam al heel snel bij mij het sloepverhaal om de hoek kijken.
    Door het nog lange tijd ontbreken van de juiste informatie en afbeeldingen was het steeds een grijs gebied in het Ebba Victor verhaal en iets wat me maar niet los wilde laten.

    Soms twijfelde ik best wel eens aan de haal- of toepasbaarheid van dit idee en zo niet, alles werd voorlopig met het idee gemaakt dat het ook weer zo van boord zou moeten kunnen.
    Inmiddels ben ik zover dat ik denk of vindt dat de Ebba Victor gewoon en ongeveer zoals hierboven gebouwd dient te worden ……… met aanwezigheid van de bewuste sloep dus :banana:.


    Tussendoor en als afleiding van bovenstaande ook de grote V met veren op de kop van de romp gemaakt.
    Ik dacht dat even snel te doen, maar al snel kwam ik erachter dat je met holte, bolling en diagonale vlakken en lijnen te maken krijgt waarbij een zichtlijn anders is dan een gewone lijn op plat papier.
    Het heeft voor mijn gevoel meer iets weg van 3 D kijken en (ver)werken o_O.

    De nog aanwezige Mercantic decals leken aanvankelijk een mooi startvoorbeeld maar al snel bleek dat ik hierin toch meer mijn eigen weg moest gaan en menig malletje heb moeten (ver)knippen voor ik iets echt bruikbaar en passends had.
    Nog even heb ik tussendoor overwogen om het er op te schilderen maar ook dan moet je - wil je het van alle kanten kloppend hebben - eerst door het bovenstaande heen.
    Op enig moment heb ik zelfs een extra tafeltje op de werktafel gezet om zo wat meer en beter recht op het model en de zichtlijnen te kunnen kijken. Dit hielp.
    Om de sticker te maken heb ik overigens gewoon het witte en afwasbare plakplastic voor kastplanken gebruikt. Dat plakt en werkte prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna maar even gelijk de naam en thuishaven op de kont aangebracht.
    De naam op de boeg moet nog even wachten, want daar staan de letters aan de ene kant schuin voorover en aan de andere kant schuin (negatief) achterover.
    Afgezien van het juiste lettertype zijn die voor zover ik weet nergens kant en klaar te koop en moet ik eens op zoek gaan naar iemand die deze gewenste letters voor mij kan snijden.

    [​IMG]

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2018
    norwin, Dunsz en sjouke vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik dacht al dat er geen einde meer kwam aan je verhaal en foto's :)
    Wat een prachtige up-date, gaat de sloep ook rc overboord ?
    Over de onstuimige zee zou ik met niet teveel zorgen maken, bij ons is de gemiddelde vaardag zonnig en zonder wind.
     
    Bert V vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina