Bouwverslag Marblehead “Spetter”

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 30 jun 2016.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Staat nog op de 'to do list'...In deze uitvoering doe ik niet mee met een wedstrijdje;)
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Na een periode van enige correcties was eindelijk de dag aangebroken om weer het ruime sop te kiezen .De omstandigheden op de WA-roeibaan waren prima (tot 12.00 uur geen roeiers) en een wind die W-ZW was en schuin op de baan stond en tijdens het varen zelfs dwars op de lengte-as kwam te staan.De een laat zijn hond uit dat gebied en ik mijn M-klasser die lustig aan de wind door de golven huppelde .Het werd een stevige wandeling van een klein uur - de baan is 2000*160 meter- en vooral terug met ruime/halve wind moest "de baas" er stevig de sokken inzetten om "Spetter" bij te houden.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Over een andere boeg..
    Wij zijn alweer enige maanden na de oplevering verder en wat vaarervaringen rijker.Opvallend bij windomstandigheden vanaf ca Bf 3.5 (en hoger), op de Alexanderbaan, was dat de boeg incidenteel onder water dook, soms aan de wind maar overwegend voor de wind.
    Na afweging van enkele verbouwingsopties is besloten om de boeg te verhogen, het voorschip iets uit te laten waaieren en in het geheel een sprayrail op te nemen.Daarbij is er naar gestreefd om de wijzigingen zo vloeiend mogelijk naar de bestaande romp te laten verlopen.
    Foto 6505 toont de oorspronkelijke boeg, de andere foto's die van de onder handen zijnde verbouwing.
    Als materialen heb ik overwegend balsa en 0.8 mm vliegtuigtriplex gebruikt.
    Na voltooiing van het 'timmerwerk' wordt het nog afgewerkt met o.a epoxy en de buitenkant met 80 grs glas, etc

    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat ziet er interessant uit! Ben benieuwd of dat werkt, mede in het licht van mijn duikprobleem.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Hallo Ard

    Voer je met het A- tuig?
    Alle M's duiken als je met Bft 3.5 met het A tuig vaart...

    Zou het geen idee zijn eens met wat andere M's te varen, om te zien of jouw boot zich verkeerd gedraagt?

    Bied me graag aan om eens samen met te varen.

    Groet
    Wim
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Foutief bericht,
    Joost vs
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Dag forumvrienden,
    Om de radiostilte op dit forum enigszins te doorbreken weer een foto van de 'bow-make-over' .
    Het voordekje van 0.8 mm triplex erop gelijmd en de uitbreiding van de boeg rondom in de epoxy gezet en daarna een 80 grs glasmatje op het huidgedeelte..In strookjes, want die kniklijn laat zich niet vouwen.
    Na droging er nog een schuurlaagje epoxy erop gezet.
    Vandaag, in de buitenlucht de hele romp geschuurd om binnenkort af te werken met jachtlak.En dan zijn we bijna weer zover...
    Groet,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Leuk, een M klasse met een 'Atlantik Bug'.

    Ben benieuwd naar hoe goed dit werkt.

    Groeten, Jan.
     
    Ard vindt dit leuk.
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    beste forumvrienden,
    Hierbij wat foto's van Spetter met de 'Atlantic bug' (leuke benaming Pompebled..) in bedrijf op de roeibaan in 7huizen gisteren onder aangename weers- en windomstandigheden.
    Het is een selectie van opnames gemaakt door Joost van Santen, de 'eminence gris';) in de modelzeilerij, tijdens een sparringmiddagje met zijn M-klasser "Black Magic"
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Als ik op de foto's afga, lijkt het concept te werken.
    De ronding/overhang zou nog wel geprononceerder mogen om de boeggolf naar de zijden af te buigen, of vergis ik me nu?
    Ik was er natuurlijk niet bij...

    Groeten, Jan.
     
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Nog even enkele foto's van wat een waaiersteven met sprayrail teweegbrengt..
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    IMG_0339.PNG IMG_0326.PNG Hallo Ard

    Merk je dat je boot minder duikt dan voor de nieuwe neus er op zat?
    En wat als ze ondanks de neus toch duikt, komt ze dan trager dan vroeger weer boven?

    Moderne M's hebben weinig volume aan de boeg op dekhoogte.
    De gedachte is dat duiken niet zo erg is, als ze zich maar niet steeds verder ingraaft en weer vlot bovenkomt. Dit soort boten blijft bij matig duiken ook goed bestuurbaar.

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Wim,
    Om eerst een andere vraag van je te beantwoorden : ik vaar uitsluitend met een B-tuig.Reden is dat ik, als overwegend recreatief zeiler, overwegend zeil op de roeibaan in Zevenhuizen en meestal kies voor een stevige continue wind , waar dat gebied tot soms ongenoegen van roeiers om bekend staat.
    Bovendien, als je boot nieuw is wil je de grenzen gaan verkennen en onder een behoorlijk krachtige wind (4++) had ik ervaren, voor de boegwijziging , dat het voorschip flink dook, de boot onder 45 graden bleef staan en er geen vaart meer in zat voordat de wind afzwakte.Ook aan de wind nam de boot, door die ranke boeg, regelmatig water over dat dan weer tegen het hoofdluik denderde dat op zijn beurt, wat ik ook verzon, doorwaterde.
    Je kan dan 3 dingen doen : niet meer varen bij zo'n wind, een kleiner tuig aanschaffen, of iets aan de boeg rommelen in de hoop dat dat gunstig uitpakt.
    Het was vooral nieuwsgierigheid naar de effecten van een misschien bizondere boegwijziging dat mij er toe bewoog hiertoe over te gaan en het is een boeg geworden die je niet vaak zal zien bij zeiljachten.
    Pompebled noemde het al een 'Atlantic Bug' en inderdaad heb ik me , beroepsmatig, door de boegvormen van zeeschepen laten leiden.
    Het resultaat is dat er aan de wind geen massief water meer overkomt, de boot stampt zichtbaar wat meer, maar een bijkomend gunstig verschijnsel is dat er aanzienlijk minder water door de luikafdichting slaat.Ik vaar flink droger dan voor de boegwijziging.
    Voor de wind zie je de boot nog wel vertrimmen en dan zo'n waterscherm opwerpen, maar geen hellingshoeken van 45 graden meer.Maar ik moet bekennen dat ik nu liefst harde wind vermijd, zelfs onder B-tuig.Aanschaf van een C-tuig wordt overigens nog overwogen om het 'wind-window' nog wat op te rekken.
    Ard
     
  14. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor je uitvoerige reactie Ard.
    Ben blij dat de Atlantik Bug een verbetering is!

    Voor een lager tuig zou je ook een C1 kunnen overwegen.
    Is geen vol oppervlak meer, maar ca 80%.
    Neem aan dat je B een voorlijk heeft van ca 185cm?
    Voorlijk vol C doorgaans ca 165 cm. Voorlijk C1 is ca 145 cm. C2 ca120cm?
    Je bent natuurlijk vrij zelf je zeilafmetingen te kiezen...

    Groet
    Wim
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Wim,
    Bedankt voor je suggesties
    Het voorlijk is inderdaad 185 cm.80 % lijkt mij ook een mooi maatje.Had ik toevallig al een schetsje voor gemaakt:)
    Ard
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Een nieuwe vinkiel (met de vacuum bag )

    Meestal hebben ideeën enige rijping nodig voor je ze ten uitvoer brengt.
    Zo ook het voornemen om de huidige vinkiel met een dikte van ca 10 mm en opgebouwd uit carbonvezels op een kern van balsahout nog eens te vervangen door een dunnere van hooguit 7 mm.Een ding stond voorop voor de nieuwe vin : weer gebruik maken van een balsa kern maar nu het carbon er onder druk oplijmen.

    Dat dwong mij te verdiepen in ‘vacuum bagging’ , een onderwerp waarover heel veel info bestaat op het internet, maar ook bij de verkooppunten van epoxies en carbon weefsel bleek men graag het een en ander te vertellen over dat onderwerp.
    Uiteindelijk heb ik gekozen voor het ‘laagdrempelige’ Roarockit vacuum bag system dat eigenlijk ontwikkeld is om zelf een longboard, of skateboard, in de vorm te lijmen of te lamineren uit lagen fineer.Het maakt gebruik van een stevige vinyl vacuüm zak die onder (bijna) vacuüm gebracht met een handpompje dat zich het best laat vergelijken met een opgewaardeerde vacu-vin-pomp.De gunstige reviews op het internet gaven bij mij de doorslag tot aanschaf waarbij ik gekozen heb voor een vacuüm zak van 135*40 cm.Afwijkende afmetingen zijn ook verkrijgbaar.

    Uit verdere bestudering van vacumeren bleek echter dat de toepassing van carbon en epoxy op een balsa kern om een andere aanpak vraagt dan het lamineren van fineer in de vorm van een skateboard.

    Samengevat wordt de natte carbon-epoxy , na aanbrengen op de balsa kern en voor het vacumeren, achtereenvolgens afgedekt met scheurweefsel (peel ply), vervolgens een gaatjes folie (release film) erover en daarop een bleeder mat voor de absorptie van overtollig epoxy.Het peelply kon ik voor deze vin achterwege laten, was de suggestie van een epoxydealer.

    De uiteindelijke dikte van een carbon-epoxy laminaat na vacumeren, bestaande uit 1, 2 of 3 lagen( Uni-Directional) carbon , heb ik bepaald door proefstukjes te maken .
    Dat resulteerde in bijvoorbeeld een dikte van ca 1 mm voor 3 lagen carbon en dat was daarmee vrijwel gelijk aan de totale dikte van 3 gestapelde droge carbon weefsels.

    Voor een vin van 7 mm, opgebouwd uit 3 lagen carbon , mag de balsa kern dan hooguit 5 mm dik mag zijn.

    De kern van de vin heb ik opgebouwd uit 2 lagen van 3 mm balsa , elk van tevoren in de gewenste vorm geschaafd en geschuurd (zie foto) en die vervolgens in de vacuümzak op elkaar gelijmd (ook om mij de methodiek eigen te maken).
    Uiteraard daarna aan boven- en onderkant met een tandverbinding wat houten klosjes erin gelijmd voor de boutbevestiging aan romp en ballastlood.

    Na verlijming heb ik met een op 0,75 mm afgestelde schuifmaat op bepaalde plekken de vin aan beide zijden ingeprikt zodat je ziet wat en waar er nog wat verwijderd moet worden en de balsa vin tot ca 4,5 mm afgeschuurd en daarna eerst met epoxy-injecteer voorgestreken.
    Vervolgens 3 stroken carbon erop gebracht van resp 50, 75 en 100 mm breedte, in die volgorde (de vin heeft een maximum breedte boven van 92 mm) aan beide zijden van de vin.Vervolgens het pakket de zak in, afsluiten, handpomp erop en na pakweg 20 slagen zie je de vinylzak zich nauw sluiten om het geheel.

    Aan de bovenkant van de vin lopen de carbonstroken over de volle hoogte van de vinkast door.De band van 50 mm ligt alleen op de bovenste helft van de vin , iets uit midden.Eigenlijk bouw je het profiel van de vin met die verschillende breedtes op.

    Op foto 7018 is aan de donkere plekjes te zien waar de epoxy via de gaatjes folie tot in de bleeder mat is doorgedrongen.

    Na verwijdering uit de vacuumzak zag de vin eruit als een gietstuk dat uit de mal komt en vroeg om nabewerkingen zoals :
    - alle randen bijwerken
    - oppervlak schuren en van een schuurlaag epoxy voorzien
    - die laatste weer grondig schuren
    - uiteindelijk , ik twijfelde tussen een extra laag glas-epoxy of epoxyplamuur,
    heb ik gekozen voor de laatste, gemaakt uit epoxy en glasbolletjes.
    - na droging daarvan de vin met waterproof geschuurd en gelakt(moet nog
    verder bewerkt worden maar de proefvaart kon niet langer wachten)

    De (zoveelste) proefvaart is inmiddels achter de rug , zie de ‘spetterende’ foto’s in het vorige bericht, en ik meende voorzichtig te kunnen vaststellen dat de vaarprestaties verbeterd zijn met deze, dunnere, nieuwe vin.

    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Nog 2 (helaas te) korte Youtube filmpjes genomen net na de boegwijziging :
    7rJXpNzY-cA en
    2rfa1Q0ZUig
    Gewoon kopiëren en plakken in het zoekvak van Youtube.
    Ard
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard
    Dank voor de uitvoerige beschrijving van het maken van je nieuwe kiel!

    Filmpjes zijn erg aardig; Spetter vaart prachtig

    Groet
    Wim
     
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wim,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik vergat nog te vermelden dat de boot, met nieuwe kiel, aanvankelijk de neiging had een beetje 'hakkend' aan de wind te varen.Na de mast ca 12 mm naar voren verplaatst te hebben zeilde ze opmerkelijk beter.
    Ard
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ard
    Ik heb je stuk gelezen het uitharden van de epoxyhars moet de kielplaat nog sterker worden na een paar maanden uitharden
    en welke maat zak heb jij gebruikt
    Zou je deze ook kunnen gebruiken voor een rompje van 65 cm vacuum te trekken
    Tom
     

Deel Deze Pagina