Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jammer Stoompomp,daar gaat mijn stoomketeltje,wat moet ik er nog mee
Mag jij van je vrouw binnen je stoomketeltje opstoken Stoompomp
Stop a.u.b. met jullie gelul op dit draadje,laat zelf eens iets zien wat je in elkaar hebt geknutseld....er zijn voortaan al te veel mensen die alleen maar kunnen praten,maar doen is een ander verhaal....
Zou je eens kunnen vertellen hoe ik dat dan had moeten doen? Pijp buigen met een hele korte bocht, want met lood kliederen vindt men tegenwoordig ook al een milieudelict. En toch werkt het grandioos.ondeskundig bewerken van diverse onderdelen in de (niet alleen) modelbouw,bijvoorbeeld het slingergieten,al is het maar zamak,voor het buigen van buisjes door middel van loodvulling,kijk uit met gesmolten metalen zeker als je daar geen sjoege van hebt!
Gaat er niet zo heel erg om hoe váák ze voorkomen (en hoe vaak zal iemand toegeven iets ontzettend stoms gedaan te hebben?) maar vraag je vrouw maar eens naar de aard en ernst van stoomverbrandingen (mensen die bijvoorbeeld een waterkoker uit hun handen laten vallen).ik heb nog nooit iets gehoord over een model stoomketel ongeluk.
Wanneer je bouwt volgens de voorschriften en je bent daarna een goed machinist, hoeft het niet gevaarlijker te zijn dan een echte ketel.Ik had alleen geen flauw benul van t gevaar van een.modelbouw keteltje.
Ja natuurlijk heb je gelijk Brutus.
Elk ongeval is er 1 teveel en ik weet uit mijn diensttijd als gewondenverzorger nog wel hoeveel energie er wordt overgegeven door heet water en damp.
Ik had alleen geen flauw benul van t gevaar van een.modelbouw keteltje.
reken eens uit wat de opgesloten energie is van bijvoorbeeld het keteltje in mijn stoomsloepje bij een druk van 3 Bar... (bij hogere druk gaat de veiligheid open)
En dan heb je het over een simpel fabrieksketeltje met een inhoud van 600cc...
Mijn vrouw werkt in een brandwondencentrum en..ik heb nog nooit iets gehoord over een model stoomketel ongeluk
Brutus,maak het nog niet erger als het al is,gelukkig zijn er nog verstandige mensen op deze wereld die verder denken dan alleen mijn stoomketeltje!Dat hoef je nog niet eens uit te rekenen: Als je er bij stilstaat, dat je vijf minuten de vlam onder de ketel moet houden voordat je stoom hebt, kun je er van uitgaan, dat ruwweg de energie van 5 minuten stoken IN die ketel zit. Heel cru gezegd, kun je stellen dat dat de energie is die bij een "plof" vrijkomt.
Ofwel, de verbrandingen die je op kunt lopen, zijn qua ernst (niet qua uiterlijk/vorm) vergelijkbaar met dat je je hand een paar minuten in die vlam houd....
Beetje vergelijkbaar met dat je van een fietsdynamo geen electrische schok oploopt, maar als je met die fietsdynamo een grote condensator oplaadt....
die verder denken dan alleen mijn stoomketeltje!
Wat erg toch,om een beginnende modelbouwer nog zonder veel gereedschap,te leren hoe hij of zij een eenvoudige plaatverbinding kan maken,
misschien ontbreekt bij veel z.g.n model stoomketelbouwers het geduld hiervoor (ik heb het steeds over lagedruk max.2 bar werkdruk oscillerend machientje 0,5 bar.)
Als ik soms metaalplaat verbindingen in de modelbouw met popnagels zie,zilversoldeerpunten van stoomketels met de klodders er nog op,dan denk ik,jongen,je hebt te hoog gegrepen,begin ook met iets eenvoudiger en vooral geduld!
Sjef, als je wilt weten wat iemand zelf maakt, kun je heel simpel de avatar (het plaatje) van die persoon aan de linkerkant aanklikken en dan zie je iemands z'n profiel. Als je dan op "berichten" klikt zie je een lijst met al zijn berichten. Die kun je doorlopen en zie je vanzelf wat iemand heeft gemaakt.