De draad van fanaat.

Jammer Stoompomp,daar gaat mijn stoomketeltje,wat moet ik er nog mee

Fanaat,
Ik heb mij bewust niet bezig gehouden met de volgens mij correcte kritieken op het felsen van de ketelnaden.
Het bewijs, een afgekeurd sterilisatie vat, dat felsnaden in koper onbetrouwbaar zijn heb ik.
Bijgaand heb ik twee foto's van een koperen vat, eigenlijk emmer, dat vroeger in de stoomsterilisatie ovens van ziekenhuizen werd gebruikt. De te steriliseren delen werden in dit vat geplaatst en het geheel ging de oven in.
Het vat is dus nooit aan druk blootgesteld, maar alleen aan de hoge stoom temperatuur.
Waarom is het vat afgekeerd, zie de grote foto:
Uitgerekend op de plaats, waar de rompplaat vervormd is voor het aanbrengen van de felsnaad naar de bodem, is het vat gescheurd!

SAM_1804.JPG

Bijlagen

• SAM_1802.JPG
    SAM_1802.JPG
    197,5 KB · Weergaven: 207
Mag jij van je vrouw binnen je stoomketeltje opstoken Stoompomp

Een modelstoomsleepboot van ruim 1 meter met gewicht van ruim 15 kg is nou echt niet iets om op de huiskamertafel op te starten. Daarnaast zijn de branders gasgestookt.
Over de ketel. Mijn ketel is een Yarrow ketel opgebouwd uit koperen KIWA pijp 12 en 15 mm diam.
De waterinhoud is 180 ml.
Ik heb 2 foto's bijgevoegd, waarop je op de eerste de ketel kan zien zonder de behuizing en op de tweede onder 2,5 bar stoomdruk met de ketelbehuizing. De foto's zijn genomen tijdens het met de stoompomp testen van de zelf ontworpen en gemaakte elektronische ketelwater niveaubewaking uitvoering 1.0 (optische meting).
De voedingspomp op de scheepsmachine bracht destijds door een te kleine excentriekuitslag te weinig op.

SAM_1159.JPG

SAM_1160.JPG

Laatst bewerkt:
Stop a.u.b. met jullie gelul op dit draadje,laat zelf eens iets zien wat je in elkaar hebt geknutseld....er zijn voortaan al te veel mensen die alleen maar kunnen praten,maar doen is een ander verhaal....

Wasbenzine stoken in huis is niet echt een fijne bezigheid, maar met ijs in de sloot was het in de serre best te doen. En het mag best zelfs tot 6 bar.
Druk gerust eens op de pauze knop want de teksten staan niet altijd lang genoeg in beeld, valt me net op. :(

ondeskundig bewerken van diverse onderdelen in de (niet alleen) modelbouw,bijvoorbeeld het slingergieten,al is het maar zamak,voor het buigen van buisjes door middel van loodvulling,kijk uit met gesmolten metalen zeker als je daar geen sjoege van hebt!
Zou je eens kunnen vertellen hoe ik dat dan had moeten doen? Pijp buigen met een hele korte bocht, want met lood kliederen vindt men tegenwoordig ook al een milieudelict. En toch werkt het grandioos.
Over dat slingergieten zal ik niets aan je vragen, ik verwacht niet dat er meerdere bouwers dat meteen morgen al zelf gaan doen. Mocht je het kwijt willen omdat je het toch weer beter kan, laat het dan maar zien.

Wow,ik begin me steeds meer bewust te worden van de gevaren van een externe verbrandingsmotor en daaraan gekoppelde keteldruk.

Is het geen idee om al die ambachtelijke kennis te gebruiken om een ic motor te bouwen(lekker veilig),maar ja..dat is t punt niet natuurlijk.
Hoe gevaarlijk is t echt?

Mijn vrouw werkt in een brandwondencentrum en..ik heb nog nooit iets gehoord over een model stoomketel ongeluk.
Nou zegt dit natuurlijk niets over de potentiële gevaren
.
Ben gewoon benieuwd

ik heb nog nooit iets gehoord over een model stoomketel ongeluk.
Gaat er niet zo heel erg om hoe váák ze voorkomen (en hoe vaak zal iemand toegeven iets ontzettend stoms gedaan te hebben?) maar vraag je vrouw maar eens naar de aard en ernst van stoomverbrandingen (mensen die bijvoorbeeld een waterkoker uit hun handen laten vallen).
Dat is voldoende om er toch wel erg voorzichtig van te worden.

Ja natuurlijk heb je gelijk Brutus.
Elk ongeval is er 1 teveel en ik weet uit mijn diensttijd als gewondenverzorger nog wel hoeveel energie er wordt overgegeven door heet water en damp.
Ik had alleen geen flauw benul van t gevaar van een.modelbouw keteltje.

Wanneer je bouwt volgens de voorschriften en je bent daarna een goed machinist, hoeft het niet gevaarlijker te zijn dan een echte ketel.
Het laatste grote ongeluk was met een museum stoomtrein in België (op normaal spoor meen ik), dat gaf hele nare verbrandingen.
Ik meen een geklapte vlampijp net terwijl de vuurdeur openstond om kolen op te scheppen.

Nou ja... er zit kokend water in, en een drukvat heeft vaak de nare neiging, om als het mis gaat niet gewoon een klein beetje te gaan sissen en spetteren, maar in een klap open te scheuren.... En juist die neiging tot "catastrofaal falen", die probeert men te onderdrukken door middel van constructiemethoden zoals naadloze buis, en voorschriften voor hoe den naad gemaakt of afgewerkt moet worden...
Bepaalde constructies lekken zonder te klappen, en andere constructies (zoals een felsnaad) vormen een perfect perforatie-randje waardoor een ketel ALS hij faalt, ook echt in één keer volledig faalt, als een afscheurend WC-papiertje.

Ja natuurlijk heb je gelijk Brutus.
Elk ongeval is er 1 teveel en ik weet uit mijn diensttijd als gewondenverzorger nog wel hoeveel energie er wordt overgegeven door heet water en damp.

De grap is, dat je de attitude van de gemiddelde omstander / niet stoom-modelbouwer perfect weergeeft met de opmerking "modelbouw-keteltje".
"Het is niet groot, toerentallen zijn laag, het is ouderwetsch, het maakt niet veel lawaai, dus waar hebben het nu helemaal over?"

Alleen:
reken eens uit wat de opgesloten energie is van bijvoorbeeld het keteltje in mijn stoomsloepje bij een druk van 3 Bar... (bij hogere druk gaat de veiligheid open)
En dan heb je het over een simpel fabrieksketeltje met een inhoud van 600cc...

reken eens uit wat de opgesloten energie is van bijvoorbeeld het keteltje in mijn stoomsloepje bij een druk van 3 Bar... (bij hogere druk gaat de veiligheid open)
En dan heb je het over een simpel fabrieksketeltje met een inhoud van 600cc...

Dat hoef je nog niet eens uit te rekenen: Als je er bij stilstaat, dat je vijf minuten de vlam onder de ketel moet houden voordat je stoom hebt, kun je er van uitgaan, dat ruwweg de energie van 5 minuten stoken IN die ketel zit. Heel cru gezegd, kun je stellen dat dat de energie is die bij een "plof" vrijkomt.
Ofwel, de verbrandingen die je op kunt lopen, zijn qua ernst (niet qua uiterlijk/vorm) vergelijkbaar met dat je je hand een paar minuten in die vlam houd....

Beetje vergelijkbaar met dat je van een fietsdynamo geen electrische schok oploopt, maar als je met die fietsdynamo een grote condensator oplaadt....

Mijn vrouw werkt in een brandwondencentrum en..ik heb nog nooit iets gehoord over een model stoomketel ongeluk

Met uw antwoord ben ik zeer tevreden.
Het blijkt dus, dat zorgvuldig bouwen en naleven van de veiligheidseisen, ongevallen voorkomt.
Nogmaals bedankt.

Zelf mijn koffiezetketeltje heeft een overdrukventiel.
Inhoud, 250cc
Dat zullen ze niet doen omdat vrijkomende stoom zo prettig is....

Niet de mijne, maar het ventiel is duidelijk zichbaar...
9200000002756728.jpg

Dat hoef je nog niet eens uit te rekenen: Als je er bij stilstaat, dat je vijf minuten de vlam onder de ketel moet houden voordat je stoom hebt, kun je er van uitgaan, dat ruwweg de energie van 5 minuten stoken IN die ketel zit. Heel cru gezegd, kun je stellen dat dat de energie is die bij een "plof" vrijkomt.
Ofwel, de verbrandingen die je op kunt lopen, zijn qua ernst (niet qua uiterlijk/vorm) vergelijkbaar met dat je je hand een paar minuten in die vlam houd....

Beetje vergelijkbaar met dat je van een fietsdynamo geen electrische schok oploopt, maar als je met die fietsdynamo een grote condensator oplaadt....
Brutus,maak het nog niet erger als het al is,gelukkig zijn er nog verstandige mensen op deze wereld die verder denken dan alleen mijn stoomketeltje!
Laat je eigen werkstukken maar eens zien,misschien gaat het dan pas interessant worden.....

die verder denken dan alleen mijn stoomketeltje!

Eindelijk voor mij positief. Vervolg vraag: Wil je misschien ook je ontwerp: "Fanaat , Sjef 23-04-2014" aanpassen en de felsnaad weghalen en de ketelromp vermelden als naadloos getrokken pijp, dan kan niemand je hier meer op aanvallen.
Volgende vraag: buigen met lood gevulde leidingen.
Ik buig zonder loodvulling, zie de bijgaande foto met daarop een gekochte 3mm buiger en twee zelf gemaakte buigers voor 4 en 5mm pijp. Overigens, als ik de laatste twee opnieuw zou maken, dan zou ik wel enkele aanpassingen toepassen.
De linkse 3mm en de uiterst rechts 5 mm water/condensleidingen zacht gesoldererd, middelste 4 mm stoomleiding hard gesoldeerd.

SAM_1806.JPG

Wat erg toch,om een beginnende modelbouwer nog zonder veel gereedschap,te leren hoe hij of zij een eenvoudige plaatverbinding kan maken,misschien ontbreekt bij veel z.g.n model stoomketelbouwers het geduld hiervoor (ik heb het steeds over lagedruk max.2 bar werkdruk oscillerend machientje 0,5 bar.)
Als ik soms metaalplaat verbindingen in de modelbouw met popnagels zie,zilversoldeerpunten van stoomketels met de klodders er nog op,dan denk ik,jongen,je hebt te hoog gegrepen,begin ook met iets eenvoudiger en vooral geduld!

Wat erg toch,om een beginnende modelbouwer nog zonder veel gereedschap,te leren hoe hij of zij een eenvoudige plaatverbinding kan maken,

Het bovenstaande is niet het probleem, dat is je inmiddels meerdere keren uitgelegd, zodanig dat zelfs ik het begrijp.

misschien ontbreekt bij veel z.g.n model stoomketelbouwers het geduld hiervoor (ik heb het steeds over lagedruk max.2 bar werkdruk oscillerend machientje 0,5 bar.)

Hier echter gaat het mis.
De verbinding is keurig geschikt voor koude opslag, echter niet voor stoom.
Dat jij daar nog steeds hardnekkig aan blijft vasthouden degradeert je kennis tot die van prutser.
Sorry, anders kan ik het niet omschrijven na alle voorbeelden die je gegeven zijn.
Jammer, want qua plaatbewerkeng lijk je me verder best een vakman, echter, bij een vakman moet ik zondermeer kunnen uitgaan van de kennis en niet steeds moeten denken, kan dit wel of niet.
De reden dus om mensen af te raden om jouw strategie te volgen.

Als ik soms metaalplaat verbindingen in de modelbouw met popnagels zie,zilversoldeerpunten van stoomketels met de klodders er nog op,dan denk ik,jongen,je hebt te hoog gegrepen,begin ook met iets eenvoudiger en vooral geduld!

Andermans fout maakt jouw fout nog niet goed.

Laatst bewerkt:
Sjef, als je wilt weten wat iemand zelf maakt, kun je heel simpel de avatar (het plaatje) van die persoon aan de linkerkant aanklikken en dan zie je iemands z'n profiel. Als je dan op "berichten" klikt zie je een lijst met al zijn berichten. Die kun je doorlopen en zie je vanzelf wat iemand heeft gemaakt.

Sjef, als je wilt weten wat iemand zelf maakt, kun je heel simpel de avatar (het plaatje) van die persoon aan de linkerkant aanklikken en dan zie je iemands z'n profiel. Als je dan op "berichten" klikt zie je een lijst met al zijn berichten. Die kun je doorlopen en zie je vanzelf wat iemand heeft gemaakt.

Is ie bij mij snel klaar Roel, ik lees mee omwille van mijn nieuwsgierigheid.

Back