De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb nog nooit iemand zoveel gaten in zijn eigen voet zien schieten als jij.
    Mooi nietwaar mijn eerdere foto van een gescheurde fels naad in een koperen emmer?
    Ik had je mijn hulp toegezegd, maar ik stop per direct met verlenen van ondersteuning.
    Overigens, aanmerking op je mooie foto van je gefelsde verbinding, lees mijn bericht van afgelopen zaterdag 14.21 uur
    Jij geeft wel een heel eigen invulling aan het gezegde: "Eigenwijsheid komt met de jaren".
    Voor verdere discussie sta ik niet open.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2017
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kom dan eens met argumenten dat het gebruik van je felsnaad wel zou mogen in de stoomketelbouw.
    Kom dan eens met een antwoord op mijn vraag (nadat JIJ had bepaald dat koper buigen met een loodvulling tegen het dichtknikken) hoe dan pijp te buigen in een erg korte bocht.
    Kom dan eens met een antwoord op mijn vraag hoe ik slijtvaste baggeremmers moet maken als JIJ vindt dat het niet met zamak-slingergieten gedaan mag worden.


    edit: pijp is 12 mm uitwendig en de straal 20 mm.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2017
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Wij noemen dat centrifugaal gieten....maar dan wel op een veilige manier en niet zo,met in elkaar geknutselde rotzooi,dit gaan mensen nadoen en daar komen dan WEL grote ongelukken door,meer als de uit elkaar ploffende stoomketeltjes bij 1,5 bar met een inhoud van een BIERBLIKJE Baggeraar! Probeer eerst eens een juist gietmodel van de te gieten baggeremmers te maken in plaats met een kleimodel gaan te rotzooien...maar dergelijke werkzaamheden ontbreken dan meestal aan het gebrek van de vakbekwaamheid waar ze mee bezig zijn...schoenmaker blijf bij je leest!!!! Dit is mijn argument en daar kun je het mee doen...en schelden doet niet zeer
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    44b.jpg Deze klinkverbindingen in modelstoomketeltjes kunnen er nog maar weinig van de moderne modelbouwers namaken,al is het maar voor een maximale stoomdruk van 2 bar dus dan gaan we deze verbinding ook maar als zeer gevaarlijk beoordelen "niet aan beginnen" denk hier eens over na heren.....
     
  5. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Die vlieger gaat helemaal niet op! (Te weinig wind) KLinknagel verbindingen werden heel veel toegepast en kunnen meer aan dan een felsnaad. Het verschil is dat een felsnaad geen compacte verbinding vormt met de rest, er zit ruimte tussen en kan verschuiven. Als het met een felsnaad fout gaat, dan is dat in het midden van de verbinding, de ketel gaat dan bol staan. Overnaads klinken kan wel, er zit dan geen muziek meer in de naad. Ik zei dus, einde discussie!

    Groetjes Hans.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hieruit blijkt je onverstand.... Je hebt niet eens IN DE GATEN waarom een felsnaad gevaarlijk is, en een klinknaad niet.
    Een klinknaad die wijkt, gaat aanvankelijk gewoon een beetje lekken (gesis en gesputter), en zal pas catastrofaal falen als je die lekkage negeert..
    Een felsnaad word gemaakt door het metaal zeer sterk te vervormen over hele kleine radius, en vergroot zeer sterk de kans, dat het materiaal lokaal verzwakt is.
    Als een felsnaad het begeeft, scheurt hij zonder ook maar de geringste waarschuwing over de volle lengte open (=plof).
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Haha, een nieuw hoofdstuk om maar weer af te leiden van je felsnaad:
    Met weer de nadruk op :
    Kom nu maar eens met berekeningen waarin staat dat een bepaalde soort klinkverbindingen tot 2 bar gebruikt mag worden.
    Wat is de afstand van de gaten tot de plaatrand en wat is de afstand tussen de gaten onderling en bij welke plaatdikte en bij welke druk.
    Je kletst gewoon al 3 jaar uit je nek.
    Je hebt totaal geen idee wat de regeltjes zijn.

    En nog steeds niet beantwoord:
    Kom dan eens met argumenten dat het gebruik van je felsnaad wel zou mogen in de stoomketelbouw.
    Kom dan eens met een antwoord op mijn vraag (nadat JIJ had bepaald dat koper buigen met een loodvulling tegen het dichtknikken) hoe dan pijp te buigen in een erg korte bocht.
    pijp is 12 mm uitwendig en de straal 20 mm.
    Kom dan eens met een antwoord op mijn vraag hoe ik slijtvaste baggeremmers moet maken als JIJ vindt dat het niet met zamak-slingergieten gedaan mag worden.

    Een felsnaad mag niet vanwege de veel te grote kans op scheuren door de vele korte bochten achter elkaar en omdat de naad maar wordt aangeperst met een kort "felsijzer", met in fanaat zijn geval ook nog een veel te korte straal (is gewoon haaks, straal is 0). Wat fanaat doet mag gewoon niet.
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Kan men dan stellen dat deze jongen minder gevaarlijk bezig is met het op druk brengen van zijn PET fles?


    Of ligt mijn vergelijking te ver van elkaar? (Koude perslucht/hete stoom)

    Over die klinknagels.

    Er was toch ook een theorie over de Titanic die met haar klinknagels in ijskoud water in combinatie met koolstof arm staal ook gedoemd was om zeer snel te zinken?

    Wat voor lessen hebben die Amerikaanse rivier stoomboten geleerd in de 19’e de eeuw?

    Groet:Robin
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja.
    Een fles met een inhoud van 1 liter met 3 bar lucht bevat slechts 3 liter lucht.
    Een ketel met inhoud van 1 liter met 3 bar stoom geeft bij de drukdaling als de ketel klapt ongeveer 1700 liter stoom.(van +/_130 graden)
    Totdat de stoom is afgekoeld tot 99 graden en weer water wordt met 1 liter volume.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat er nu regels zijn voor drukvaten.
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    En toch is dit topic ook wel leerzaam.

    Hein
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was maar een theorie, die onwaar bleek. Er zijn stukken huid boven water getrokken om het staal te testen, en er was niets mis met de materiaal kwaliteit. Titanic was ontworpen om met vier waterdichte compartimenten beschadigd nog te blijven drijven, en ze beschadigde er helaas 5.
    Die theorie over koolstof-arm staal komt vermoedelijk van de Liberty schepen af, die inderdaad vanwege de staalsamenstelling heel bros werden vlak naast de lassen. Daar zijn er een aantal van gebroken door lage temperaturen.


    Reken maar uit wat de opgeslagen energie is in een luchtfles van 1 liter die opgepompt is tot 3 bar (Ruwweg 400 Joules zo uit het hoofd geschat) en de energie die opgeslagen is in een keteltje van 1 liter, met 80% water vulling, opgestookt tot 3 bar (heel ruw in de orde van grootte van 300 kilojoule, ook ruwweg uit het hoofd).
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Man, man, man. Ik sluit het draadje nu even en ga wat opruimen. Straks zet ik hem wel weer open.

    /edit
    Draadje opgeschoond. Is het zo moeilijk om iets ontopic te houden? Bestrijd elkaar met argumenten en hou het ontopic aub.

    En draadjes zijn niet "van iemand". Het is een openbaar forum en iedereen mag zijn mening geven, dat is het doel van een forum. Wil je een eigen draadje dan moet je daarvoor maar een eigen website openen.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2017
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank, Martin!
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Wees een beetje lief voor elkaar. Is een mooie kerstgedachte.
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Maar mijn felsnaadje kan niet bewegen,die is met zilver gesoldeerd,dus die muziek is er dan niet meer aanwezig..maar mag ook met tin gesoldeerd worden,wat versta je met overnaads klinken....voor een ketel gaat klappen dan gaat hij altijd eerst bolstaan en hoe denk je over de bevestiging van de ketelbodems?
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    ketel ziver gesoldeerd (1).JPG De met zilver gesoldeerde felsnaad!
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jammer dat je het helemaal ingekerfd hebt met het dichtslaan.
    Geeft aan dat je:
    1. echt geen verstand hebt van ketelbouw.
    2. echt geen verstand hebt van op de juiste manier bewerken van plaat.


    Zoals ze overnaadse houten schepen maakten.
    En die methode is ook NIET toegestaan voor een langsnaad!
    Ook dit geeft weer overduidelijk aan dat je nog nooit (in tegenstelling tot wat je maar blijft beweren) een handleiding gelezen hebt voor "hoe bouw ik een modelstoomketel".

    Volslagen ONZIN !
    Dat moet jij weten met al je ketelbouwkennis.
    Als een ketel bol gaat staan is de plaat te dun voor de werkdruk.
    Is de plaat wel berekend op de werkdruk en heb je een felsnaad, kan de ketel al voor het bereiken van de werkdruk zelfs al openbarsten op de min of meer geperforeerde langsnaad.


    Felsnaad is niet toegestaan voor een modelstoomketel.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2017
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit is voor de tweede keer dat argumenten op mijn begonnen draadje door jouw worden verwijderd,jammer genoeg kijk je alleen maar de scheldpartijen die hierop voorkomen,je moet beginnen om die Baggeraar voor altijd te verwijderen,dat is de grote publiekwinnaar op de afdeling stoomtechniek,die heeft al heel veel,vooral beginnende en jongere toekomstige modelbouwers door zijn onzinnige praat laten verdwijnen...misschien is hij een medeoprichter van deze website en zit hij er met zijn geld onder...dan vind ik het jammer om daar telkens €17,50 aan te hebben besteed ,zijn hele aanhang is bezig iedereen aan te vallen...het is een groep vechters net als bij het voetbalgebeuren,vooral om het voor de echte liefhebbers zo veel mogelijk kapot maken...aandachttrekkers omdat ze zelf niet veel kunnen....hier wil ik het bij laten Burp
    Groeten van Sjef Schoenmakers (fanaat)
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Meneer fanaat, wellicht is het handiger dat U eens inhoudelijk reageert op mijn vragen en opmerkingen in plaats van weer te gaan roepen dat U zich aangevallen voelt en niet terzake doende dingen er bij haalt.
    Misschien kunt U mij en mogelijk allen die U nu beticht van samenspannen tegen U, overtuigen van Uw gelijk.
    Wanneer een hele groep zich om iemand heen verzamelt, om samen met hem de (virtuele) strijd aan te gaan tegen een persoon dat steeds maar niet wil inzien dat HIJ de oorzaak is van alle foute informatie en onrust hier, zou het U sieren eens te vragen "hoe komt het dat iedereen tegen mij is?"

    Ik heb een paar vragen gesteld, daar wordt geen antwoord op gegeven.
    Ik heb U de mogelijkheid gegeven met argumenten te komen waarom een door U geroemde felsnaad WEL in de modelketelbouw gebruikt zou mogen worden. Dit laat U na.
    Het is dan niet mijn schuld wanneer ik weer tegen U inga en probeer met andere argumenten U wakker te schudden.
    Met vriendelijk groet Harm Baggeraar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2017

Deel Deze Pagina