de trend micro voer boot 40 mhz 40.665 6 meter bereik max

Discussie in 'Model elektronica' gestart door harm., 29 apr 2018.

  1. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    goeie avond allemaal ik ben in het bezit van een voer boot genaamt de trend micro nu zit ik met een super vervelend probleem mijn boot heeft maar een bereik van 6 meter niet veel dus wie kan mij een eindje opweg helpen hoe kan ik bijvoorbeeld het een en het ander door meten aan de ontvanger of er moet iets anders stuk zijn mischien de crystallen zelf en waar moet ik ze kopen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harm, kristallen gaan niet zomaar stuk dus die kans is klein.
    Heeft de boot ooit wel eens goed gewerkt?
    Zo nee dan zijn er verschillende mogelijkheden.
    Ik neem aan dat alle batterijen geladen en goed zijn.

    Het eerste wat mij opvalt in de foto's is dat de ontvangerantenne volgens mij nogal kort is.
    Hoe lang is de antenne?
    Hij moet toch minstens 50 a 60cm lang zijn, liefst langer.
    Als ie wel de juiste lengte heeft dan heb je kans dat de ontvanger nat geworden is, dan is het over en uit.
    Je zal dan een nieuwe ontvanger moeten kopen of de oude laten repareren.

    GJ
     
  3. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    waar in arnhem of oline kan ik die zelfde ontvanger kopen? en nog een vraag een van de accu's kan toch ook niet meer goed zijn toch als de ontvanger niet meer werkt?
     
  4. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    en je bedoelde de draad die van de ontvanger naar de antenne loopt?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Heb je eerder wel voldoende bereik gehad? Zo ja, wat is er gewijzigd?
    • Zendkristal (Tx, transmitter) zit in zender, ontvangerkristal (Rx, receiver) in ontvanger, dus dat is goed. Verwisseling van zend- en ontvang-kristal resulteert in beroerde/geen reikwijdte.
    • Kristallen overleven vrijwel altijd de rotklap van een vliegtuigcrash, dus ik verwacht dat bootkristallen niet sneuvelen.
    • Als zend- of ontvang accu niet goed zijn, of vrijwel leeg, gaat dat ten koste van bereik. Welke accu's in zender en ontvanger, merk/type/spanning/capaciteit? Merk/type lader?
    • Heb je een losse antenne die je op/in/aan boot moet bevestigen? Foto? Lengte? Lengte verbindingsdraad?

    • De ontvangerantenne, de totale lengte die uit het doosje komt, moet ongeveer één meter lang zijn. Volledig gestrekt. Mag niet opgerold zijn, niet op een klosje of op zichzelf teruggevouwen zijn. Uitgebreidere omschrijving in
      Modelbouw FAQ's → [FAQ] RC Techniek en elektronica → Ontvangerantennes
    • Tests en mogelijke oorzaken in
      ... → Bereik v/d ontvanger testen
    • Om te bepalen of zendvermogen goed is, kun je de simpele TL-buis test doen, beschreven in
      ... → Zendvermogen testen
    • Goede algemene uitleg over radiobesturing
      ... Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?
    Het Helpdesk subforum is voor vragen over het forum, deze vraag is voor het Model elektronica subforum.

    Verplaatsing kun/moet je zelf bij moderatorteam aanvragen middels klik op Meld onder je openingsbericht. Zo meld je ook vervelende berichten, of vraag je om een topic af te splitsen.
    Titels kun je wijzigen via Topic Tools boven de betreffende discussie. Berichten wijzigen via klik op Meld onder dat bericht.
    Zowel titels als berichten bevriezen automatisch na twee dagen. Wil je die alsnog laten wijzigen dan moet dat ook via de moderatoren.
    E.e.a. gebeurt doorgaans binnen een paar uur.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @Ton67 profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
    @Corrien
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2018
  6. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    ik weet niet welke onvanger er in de boot zit ik zie alleen wfly de boot heeft het kwa ontvangst nooit gedaan de antenne van de word boven op de boot geschroeft daarna zit er loopt er onder de boot een zwarte dunne draad van 25 centimeter daarna gaan er 3 kabels van de onvanger naar de moeder board toe. Wat is een zend accu of bedoel je de twee baterijen in de boot? die zijn 6 volt en 5 ah. Lader is niets mee is orgineel.
     
  7. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    heb trouwens aangegeven bij het miderator team
     
  8. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    ik ga morgen de batterijen door meten
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De ontvangerbatterij moet minimaal 4.8 Volt zijn.
    De zender heeft waarschijnlijk een metertje dat uits;aat.

    Je hoeft niet per se dezelfde ontvanger te kopen, elke 4 kanaals 40mhz ontvanger werjt, met het juiste kristal.
    Maar als je toch gaat kopen zou ik eens gaan kijjen naar een 2,4 ghx setje, dat kan je voor een eurootje of 60 70 kopen.
    Hobbyking of Banggood in china leveren dat soort dingen.

    https://www.banggood.com/Flysky-FS-...ver-p-1167850.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN

    https://www.banggood.com/Wholesale-...ode-2-p-68606.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN

    https://hobbyking.com/en_us/hobby-king-2-4ghz-4ch-tx-rx-v2-mode-2.html?___store=en_us

    GJ
     
  10. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    in mijn geval zijn er twee baterijen bij elkaar 12 volt morgen ga ik de boel weer eens even goed na kijken dit is foto van de boot ik stuur jullie morgen foto's van binnen om jullie een idee te geven hoe de ontvanger enzo werken $_83.JPG hij is toevallig 6 kanaals
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik ben bang, dat je ontvanger een defect antennecircuit heeft. Dat komt namelijk vaker voor, waarbij de oorzaak moet zijn, dat er op enig moment spanning op de antenne heeft gestaan.

    Je kunt zelf een aantal dingen testen, maar het probleem oplossen zal er niet in zitten. Ik betwijfel of je ergens een nieuwe ontvanger kunt kopen en voor reparatie kun je vermoedelijk uitsluitend bij mij terecht.

    Om te testen kun je eerst kijken of de zender wel voldoende vermogen afstraalt. Ik heb ooit een faq geschreven, waarin een doe-het-zelf testje is beschreven. Deze vind je hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/zendvermogen-testen.21629/

    Vervolgens kun je met een multimeter controleren of het antennecircuit van de ontvanger beschadigd is. In het Ohmse bereik kijk je of de antennedraad een verbinding geeft met de min. De min is het buitenste van de drie pootjes. Hoeveel Ohm je meet is niet interessant, zolang het maar een lage waarde is. Is die verbinding er niet, dan is de ontvanger stuk. Uiteraard heeft zo'n antenne geen rechtstreekse verbinding met min, maar zo meet je 'm wel.

    Zoals ik al schreef kun je voor reparatie bij mij terecht. Daarvoor kun je me een persoonlijk bericht sturen. Voor een nieuwe ontvanger moet je bij een leverancier van voerboten zijn, modelbouwwinkels kennen deze ontvanger niet. Volgens mij werd deze boot door Schrijvermodelbouw uit Slagharen op de markt gebracht, dus daar kun je eerst proberen. Een andere optie is de aanschaf van een nieuwe zenderset. Hierbij moet je er op letten, dat de ontvanger een ppm-out mogelijkheid moet hebben.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, in de piratentijd regelde ik mijn zenders grofweg af met een germaniumdiode en een draaispoelmeter.
    Kan je dit niet gebruiken om een indicatie te krijgen van het zendvermogen (ik weet namelijk niet of het ook goed werkt met een digitale multimeter).

    GJ
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Er zullen best wel schemaatjes te vinden zijn voor een veldsterktemeter, maar de tl-buis test werkt ook.

    De multimeter in mijn bovenstaande verhaaltje is bedoeld voor een doe-het-zelf testje van het ontvanger antennecircuit.
     
  14. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
  15. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
  16. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    bijde baterijen geven 6.7 volt dus dat is goed nu de tl buizen test eeven doen
     
  17. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    op welke plekken moet ik meten bij de ontvanger?
     
  18. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    jullie zeiden gisterenavaond ook dat de antenne draad te kort kan zijn geld dat ook voor mijn onvanger? in de boot
     
  19. harm.

    harm.

    Lid geworden:
    29 apr 2018
    Berichten:
    60
    Locatie:
    arnhem
    tl buizen test uitgevoert bij zender die is nog goed
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De lengte van de ontvangerantenne is, zoals deze in deze boot hoort.

    Het antennecircuit meten: uiteraard geen spanning op de ontvanger zetten, multimeter op het laagste Ohm-bereik. Eén meetpen op de soldeerlip van de witte draad, de andere meetpen op de buitenste pen waar het driepolige stekkertje op komt. Eén van de buitenste soldeereilandjes, die er naast liggen is ook goed.
     

Deel Deze Pagina