Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 4 dec 2015.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Heren, dank voor 't meedenken! Een Bugsier 3 heb ik ook gehad, was mijn eerste boot. En ja, die bovenbouw heeft meermaals in het water gelegen, vooral nadat ik er een navy-compact op 12 volt in had gezet ..... (jeugdige overmoed..)

    Hier zit de bovenbouw goed vast, ik kan de hele boot er makkelijk aan optillen. Wat het effect van het aangrijppunt is moet nog bezien worden, maar de boot bouw ik zo dat ze het nodige aan water over het dek kan hebben. Wat de trekkracht is weet ik (nog) niet exact, maar hier een filmpje van een proefvaart. Zit behoorlijk kracht in op volgas!

     
    Bald eagle vindt dit leuk.
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er goed uit!
    mooi vaarbeeld :)
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Zo te zien power genoeg.
    Nette sleephaak die je vervaardigd hebt.
    1 vraagje, de pen om de haak te kalibreren ,zou je daar niet een plat veertje voor plaatsen zodat de pen er niet kan uitvallen.
    Het zou jammer zijn mocht de sleep loskoppelen midden op het vaarwater vanwege dat 1 pennetje

    vgr Marc
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Terwijl de verf van de sleephaak droogt heb ik de sleeplier in het dekhuis gezet. Daarmee kan ik dan al varend de lengte van de tros variëren. De tros op afstand bestuurd losgooien gaat dan alleen niet meer, je kunt niet alles hebben, een mens moet keuzes maken ... ;)

    [​IMG]

    Op de trommel zit 2 meter grijs Dyneema snoer.dun en sterk. Hierboven is de rust positie. Als er teveel trekkracht op de lijn komt wordt het veertje ingedrukt en zo de schok opgevangen. Het geheel scharniert op de zwarte schroef. Tevens is dit de beveiliging voor het te ver inlieren van de tros waarbij deze vast loopt en de lier (aangepaste 6kg zeilwinch) de boel stuk gaat trekken. Het schakelaartje links komt dan vrij en de stroom valt weg op de lier.

    'Fail safe'-stand:

    [​IMG]

    Er zit een diode over de schakelaar, dus uitlieren kan dan altijd weer. Voor de foto nu nog zonder beschermtrommel om de spoel, die komt er straks nog op.
     
  5. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
  7. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    lex bedankt, ik dacht dat hij alleen uit Australië kwam , maak zie ook uit china.
    ga ze ff bestellen, dan kunnen we even testen of het niet te zwaar voor zijn klein opduwertje is.
    deze is schaal 1:15, de eerste rompen zijn uit de mal.
    http://www.hmbv-nieuwekoers.nl/page28/photos-77/
    gr jan
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Lex, Ben van plan om eenzelfde regelaar te gebruiken voor een klein buitenlopertje. Motor trekt max. 14 A. Jij hebt toch 20 A motoren in de Yarra liggen? Geen problemen met je regelaars dat de motoren eigenlijk te zwaar zijn? Hangt natuurlijk van de belasting af en zolang de boel niet blokkeert valt het waarschijnlijk wel mee. Nog zekering en hoe zwaar gebruikt? Kan wel eens kijken wat er met een 10 A zekering tussen gebeurt. Gr. Klaas.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Klaas,
    De motoren trekken 2 ampere per stuk op volgas bij 7,4V (2S lipo). Dan is de romp inmiddels semi-planerend geworden.... Halfgas is zo goed als schaalsnelheid, en dan zit ik aan ongeveer 1,2-1,5 amp per motor. Ik heb onlangs ook gewoon bijna een uur (proef) gevaren, en de 3600 mAh lipo was na afloop nog half vol.

    Hoeveel stroom de motoren trekken hang af van hoeveel vermogen ze moeten leveren. Dus niet kunnen, maar moeten. Bij mij dus een schrikbarende 11 watt per stuk. Daar komen ze zo te zeggen eigenlijk hun bed niet voor uit! Ook de regelaars lachen zich drie slagen in de rondte!! Wat er maximale aangegeven staat hoef je je dus niets van aan te trekken, het gaat om hoe hoog de belasting is. Die aangegeven stroom is bij het maximaal wattage dat de motor kan/mag leveren. Zolang je daar niet in de buurt komt is het ampérage vele malen lager. Wat voor motor is het, welke schroef, en op welk voltage ga je varen?

    Ik heb niets afgezekerd.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Lex, Bedankt voor de info en ben ik helemaal gerust gesteld. Alleen bij blokkeren kan het dus fout gaan. Ik zet er een 10 A zekering in, dan blijft de regelaar in ieder geval heel. Ik vaar op 7,2 V 4 Ah Nimh, samengesteld van oplaadbare "mono"cellen. Zit maar een 30 mm eigen fabrikaat schroefje aan met smalle bladen. Gr. Klaas.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vandaag regelaar binnen gekregen. Mooi regelaartje en wil relatief langzaam. Valt alles mee. De motor is een EMAX CF 2822. Brak gisteravond de roerhak (multiplex) van mijn tankertje, dus vandaag op de werf gehad. Nieuwe alu hak gezaagd en met epoxy in de romp gelijmd. Proefvaart moet maar een paar dagen wachten totdat de schilder is langs geweest. Gr. Klaas.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, eigenlijk kan blokkeren geen kwaad.... Als hij onder het draaien afgewurgd word wel, maar als de motor bij toerental nul geblokkeerd zit (troep in de schroef) krijgt de regelaar de motor niet aan aan het draaien omdat hij niet door de opstartfase heen komt. De regelaar geeft namelijk eerst 'blind' een paar pulsen aan de motor, en pas zodra die draait 'ziet' hij het toerental en kan de motor goed aan gaan sturen zodat die vermogen gaat leveren. Tijdens de opstart is het amperage ook heel laag.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info Lex. Ben nieuw in Brushless-land wilde er toch een keer mee experimenteren. Qua verbruik levert het geen winst op, want nu vaart het tankertje op een bandrecorder motortje en die is zeer zuinig. Hoort eigenlijk een Distler in. Liggen er ook nog twee van. De winst met brushless is denk ik te halen met minder storing door vonkende borstels. Gr. Klaas.
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Lex,
    We hebben een zelfde regelaar in ons opduwertje en een vergelijbare motor.
    De motor wil soms niet starten en we denken dat het de accu spanning is die dan te laag is, maar soms draaid hij nog op 6 volt, dus???
    Maar welke instellingen heb jij in je regelaar staan?
    motor: NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w
    regelaar: HobbyKing® ™ Brushless Car ESC 10A w/ Reverse
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bij mij staat de regelaar op fabrieksinstellingen. Bij verwisselen draairichting vooruit-achteruit moet ik de stick even in neutraal laten staan. Als ik gelijk achteruit "geef" start de motor niet. Remfunctie? Moet de gebruiksaanwijzing nog eens aandachtig doorlezen. Kan daarover niets vinden en heb ook geen programmeerkaart om de regelaar uit te lezen. Vind het verder wel een aardig ding. Heb er nu een 1200 kv motortje aan hangen en het ding regelt die prima. Motor blijft koud, regelaar wordt lauw. Accu is 7,2 V 4 Ah. Heb nog een 750kv, zoals Lex gebruikt in bestelling. Gr. Klaas
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Jan, de regelaar staat bij mij:

    Brake force 50%
    Drag brake 10%
    Run mode Two (vooruit-achteruit zonder vertraging, stick hoeft niet in neutraal)
    Start force 10%
    Cells number Auto
    Cutoff 3.1V
    Timing Low
    Neutral range 6%
    Initial brake 5%
    Reverse force 100%

    Ik heb ook wel eens een slecht startende outrunner gehad, bleek een erg sterk magnetisch veld te zijn. Gaf teveel weerstand waardoor de regelaar de motor niet op gang kon krijgen. Als je heeeel weinig gas geeft probeert hij het dan een paar kaar en stopt er vervolgens mee.Vanaf nul meteen iets meer gas helpt dan een beetje. Het slecht startende motortje heb ik uiteindelijk vervangen door een ander type waarna het probleem weg was.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lex, Nog even een vraag. Wat gebruik jij als programmeerkaart voor deze motor? Ben je er alleen met die kaart of komt er ook nog meer aansluitmateriaal bij? Om te finetunen wel makkelijk om zo'n ding te hebben natuurlijk. Zo te zien staat die van mij bij achteruit op halve kracht. Is voor dit scheepje niet erg, maar misschien doe ik er een experiment mee in een van mijn slepers. Alvast bedankt. Gr. Klaas.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Klaas, deze: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html?___store=en_us

    Je programmeert trouwens niet de motor maar de regelaar.. ;) Gewoon regelaar in de prog card prikken, accu aansluiten en tikken maar! Maar je kunt het ook zonder kaart instellen, zie handleiding. Opstarten met de knuppel op volgas, dan komt hij in z'n programmeerstand en kun je het ook instellen als je de procedure volgt. Maar kaartje werkt wel veel makkelijker .. :bye:
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info Lex. Het is inderdaad de regelaar die je programmert. Zonder kaart lukt bij het 10 A "beestje" niet. In de matrix staat program by card-Yes en Program by key-No. Had het al geprobeerd op de manier die jij beschrijft, maar dat lukt niet. Maar een programmeerkaartje kost me ook de kop niet. Hooguit wat vertraging bij aflevering als het via een containerterminal moet. Maar dat zien we dan wel. Voorlopig ben ik blij met dit regelaartje en de info die jij wist te verstrekken. Gaat stukken sneller dan alles zelf uitvinden. Gr. Klaas.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een borstelloze motor is niet veel anders dan een borstelmotor. Borstelmotoren zijn al die tijd inwendig ook al drie-fasenmotoren geweest, ook al hebben ze maar twee stroomdraden.
    Bij borstelloze motor is de mechanische commutator (='stroomkeerder': koolborstels en lamellen) vervangen door een elektronische: de borstelloze regelaar.

    Het geheel van borstelloze motor en bijbehorende regelaar gedraagt zicht hetzelfde en voldoet aan dezelfde formules als een borstelmotor. En wordt beschreven met dezelde motorparameters (Kv, Io, Rm en rendement η).

    Voor beide typen geldt:
    Toerental_onbelast = spanning × Kv.
    Stroom evenreding met spanning kwadraat en met derde macht van Kv.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2017

Deel Deze Pagina