HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank jullie, Rob(ert)
     
  2. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Dan zou ik dat gewoon volgen Paul.
    Vraag mij dan af hoe het bij Aggy zit..........
    Onderste berghout in Topp and Butt is wel logisch, maar Aggy heeft 2 berghouten, dus wat doe ik met de tweede, de bovenste en lichtste dus ??
    De redenering van McKay volgend zou (in zijn systeem en verklaring) het lichtste berghout (het bovenste) dus uit rechte planken bestaan, en dat klinkt mij wel logisch.......

    Ga je bij het bovenste berghout dan wél de originele vertanding bij de lassen toepassen?
    Zo ja, dan zou ik de lat in één stuk houden en die vertanding er in snijden.
    Dit gaat wat makkelijker en je voorkomt knikken op de plaats van de lassen.
    Met een lange lat kun je zeeg er makkelijker in houden.
     
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat het logisch is het bovenste berghout van de Aggy met rechte planken te maken.
    Over de vertanding heb ik (nog) niets gelezen. Zeker bij jou over het hoofd gezien. Waar staat het ongeveer in jouw verslag?
    Gr. Paul
     
  4. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik bedoel een verbinding zoals ongeveer op de foto, deze is niet mooi gesneden.
    Maar nou weet ik niet of het Engels is, maar wél Hollands.
    Ik zal eens bij Alexandru kijken, die heeft daar vast wel iets op gevonden.

    [​IMG]
     
  5. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik er zo snel niets over vinden, maar ik blijf zoeken. Ik vond wel (weer) de volgende scratchbuild: Forums / POF Build Logs / 1:96 HMS Victory Scratchbuild - Model Ship Builder
    Deze bouwer gebruikt ankerstok voor het onderste berghout en 'top and butt' voor de middelste. Lekker verwarrend dus.
    Verder zie je bij hem rechte naden in het bovenste berghout.
    We zoeken lekkker verder.
    Misschien dat de Engelsen rechte naden gebruikten. Het bovenste berghout droeg niet veel toe aan de stevigheid van de romp.
    Gr. Paul
     
  6. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik heb al iets gevonden Paul.
    In het bovenste berghout van Alexandru kan ik het niet zien omdat ik geen foto heb van een ongeschilderd berghout deel.
    Het lijkt er wél op dat hij overal waar sprake is van zware balken die las gebruikt.
    Zie op de foto de las rechts naast de mastvoet.
    Ik kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen dat ze dat níet zouden doen in de berghouten :confused:

    [​IMG]
     
  7. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Tjongjonge zeg.... ik heb wél een werk met jou hoor (;););))
    Ben even aan het zoeken geweest; er zijn 2 verslagen die ik op MSW nauwgezet volg, Alexandru met zijn Victory en SJSoane met zijn Bellona, beide scratch.
    De één gaat nog verder dan de ander, en ze rossen er overal dit soort lassen in.

    Ik zie overal dat er in de zware houten lassen gemaakt worden volgens het "vertandings principe"
    Op pag. 8 van "The Anatomy of Nelson's Ships" zie je een afbeelding van de mogelijke vormen van deze lassen.
    Het kán eenvoudigweg niet zo zijn dat die balken "koud" tegen elkaar lagen.

    Mark (SJSoane) laat het zien via een foto, nog niet van het berghout, maar toch...
    Ik moet daar eigenlijk niet teveel kijken, als ik die batterij aan machines zie, en dan mijzelf met mijn vijltjes en mijn ijzerzaagje........:confused:

    [​IMG]

    Naar mijn idee kun je er van uitgaan dat dit bij de berghouten ook het geval was, en dan voor de berghouten conform de bovenste afbeelding op pag. 8.

    Hoogachtend "K"
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij hebben dat soort mannen een thuislaser staan om verbindingen te snijden!

    Ik gebruik een nagelschaar en een ouwe schroevendraaier die ik scherp geslepen heb...:rolleyes:
     
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik volg die 2 om inspiratie op te doen, en natuurlijk om iets bij te leren, maar dat is écht bizar hoor!!
    Maar...... eerlijk is eerlijk; ze kunnen het wél hoor, en dat nivo zou ik graag eens bereiken :yes:

    Godfried Bomans zei ooit over Marlene Dietrich; "had mijn vrouw maar één zo'n been" ik zou zeggen: "kon ik maar één zo'n las maken"
     
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Je inspanning wordt zeer gewaardeerd, Klaas.
    Zo'n las als van Alexandru spreekt mij wel aan, en is goed te doen.
    Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt, maar hier heb je geen laser voor nodig.
    Ook deze las kun je suggereren door 'm in te kerven in lange planken. Normaal loopt de nerf dan zichtbaar door, wat het minder mooi maakt, maar met de zwart-gele banden zie je dat niet. Wel zal ik de lassen laten verspringen.
    Vanavond de mal afmaken (goed voor 2 plankjes, dat houdt het overzichtelijk) en dan losgaan. :)
    Gr. Paul
     
  11. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Oké Paul, succes met je malletjes ;)
    Mijn Topp and Butt systeem is helemaal klaar, en het bovenste berghout wordt "gewoon" met de lassen lichtjes ingesneden.
     
  12. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De mal voor het 'top and butt' systeem is klaar.
    Ik heb daarvoor triplex gebruikt (genoeg over van de kit). en een roestvrijstalen liniaal van de P....s.
    Eerst de grove vorm uitgeslepen en vervolgens bijgevijld. Precisiewerkje, lukte pas goed bij de derde poging, je haalt er snel te veel af.

    [​IMG]

    Hier de onderdelen. Ik laat het onderste stootlatje los, anders krijg je de bewerkte latjes er nauwelijks weer uit.

    [​IMG]

    En zo als ik de latjes ga bewerken:

    [​IMG]
    Nu de latjes nog. Worden deze week bezorgd.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Welke maatvoering ga je nu gebruiken Paul?
     
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Een heel goede vraag Klaas, waar ik mij het hoofd over gebroken heb.
    Longridge stelt 9 planken voor, maar dat komt op zijn schaal van 1:48 niet uit met de breedte van de planken, ook niet als je het omrekent naar 1:72.
    Ik ben uitgegaan van dezelfde breedte van het berghout als in de bb. Daar is sprake van 4 stroken van 5mm breed. Dat zijn 2 top-and-butt systemen van elk 10 mm breed.
    De totale lengte van het onderste berghout is zo'n 86 cm. Ik ben uitgegaan van 8 lengtes van 105 mm. Dan houd je iets over, maar tegen de voorsteven mag je iets meer ruimte nemen zodat de 4 planken die tegen de voorsteven aanliggen allemaal even breed zijn.
    Ik ben uitgekomen op plankjes van 105 mm lang, het breedste deel zit op 1/3, dus op 35 mm.
    Het breedste deel is 6,5mm breed, de beide uiteinden zijn 3,5 mm breed.
    Ik heb het hele berghout op een strook karton ingetekend met dit systeem, en het lijkt heel aardig uit te komen.
    De 5e, en bovenste plank (de Black Strake) wordt gewoon recht.
    Ik hoop dat deze uitleg duidelijkheid geeft, anders zal ik er een tekening bijdoen:D
    Gr. Paul
     
  15. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik begrijp het volkomen Paul, ik heb het ook ongeveer zo gedaan.
    De samenstelling is identiek aan de mijne.
    Ik heb mijn randjes, de contouren van elk individueel deeltje iets afgeschuind, zomaar met een licht schuurpapiertje.
    Als ze allemaal geplaatst zijn alle naden (door die afschuining rondom) íets gevuld en weer geschuurd.
    Zo blijven de naden, en het systeem, nog nét voldoende zichtbaar als het straks geschilderd is (hoop ik!)

    Succes!!
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Zo ga ik het ook doen. Timmerlui noemen dat 'de kanten breken'. Daardoor worden de kanten van een houten plaat of bv een deur minder kwetsbaar voor beschadigingen.
     
  17. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het onderste berghout aan bakboord zit erop, volgens het 'top-and-butt' systeem, met de geschutpoorten uitgevijld. De randen van de plankjes zijn iets afgekant, zodat je het systeem hopelijk nog enigszins ziet als de romp geschilderd is (met dank aan Klaas). Er zitten af en toe wat lichtere planken tussen, die het systeem wat duidelijker laten zien. Uiteindelijk wordt alles natuurlijk zwart. Iets minder duidelijk is de 'Black Strake', een dunnere en smallere rechte plank aan de bovenkant, maar hij zit er wel:D.

    Ik heb ervoor gezorgd dat de verticale korte naden tussen de planken nergens boven elkaar zitten, maar verspringen. Ook zie je dat de richting van de planken (het korte schuine stuk voor dan wel achter) bij de onderste twee rijen tegengesteld is aan de bovenste twee rijen. Dat is zoals McKay en Longridge het tekenen. (Trouwens, de tekening van McKay lijkt een vrijwel exacte kopie van die van Longridge, maar er is geen bronvermelding!)

    [​IMG]

    Hier boven een overzichtsfoto; hier onder wat detailfoto's van het berghout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu eerst het onderste berghout aan stuurboord, daarna het middelste berghout, maar omdat dat ankerstok wordt, moet ik eerst een nieuwe mal maken.
    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    NETJEEEEHS!!!!!
    Ik denk dat het verspringen van die verticale naden nog beter is ook!!!
    Ik voel me verslagen......;)
     
  19. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Sterker nog, Klaas, jij heb dat zelf in post 423 van je verslag heel mooi laten zien. Ik ben jou schatplichtig!!
     
  20. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ben net als een haas naar mijn model gaan kijken, en gelukkig; bij mij is het ook zo, dacht even dat ik het fout had gedaan.....:D
     

Deel Deze Pagina