HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. cocquytluc

    cocquytluc

    Lid geworden:
    23 nov 2014
    Berichten:
    11
    Kunt u me niet helpen aan een kopij van de tekeningen (tegen betaling) van dit schip,bouwtekeningen ed, ik zoek dergelijke tekeningen,bouwtekeningen foto's,om het voorsteven van het schip dus eerste helft van tegen de neus dan wel achter te bouwen,voor een decor te maken voor een voorstelling, wie kan me helpen?ik heb die dringend nodig
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Bedoel je dit soort foto's ?
    [​IMG]

    Stuur me anders een pb-tje dan kunnen we dit buiten dit verslag om regelen.
     
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Regelen jullie het onderling? De BB is misschien ook behulpzaam, maar dan moet je die zelf op A1 formaat kopieren.
    Gr Paul
     
  4. cocquytluc

    cocquytluc

    Lid geworden:
    23 nov 2014
    Berichten:
    11
    bestaat dit niet op file of zo? zodat die kunnen gemaild worden?
     
  5. cocquytluc

    cocquytluc

    Lid geworden:
    23 nov 2014
    Berichten:
    11
    wat bedoeld u met de BB?
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    BouwBeschrijving
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Bij de bouwbeschrijving zitten 18 bouwtekeningen op groot formaat. Samen met een boekje (kun je downloaden van de jotika site) is dat de BB. Aan dat boekje alleen heb je niet zoveel, en ik weet ook niet of je voor jouw doel veel hebt aan de grote tekeningen. Foto's zijn er in overvloed op het internet en voor meer details zou je het boek van John McKay kunnen kopen: The 100 gun ship Victory.
     
  8. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb nog eens nagedacht over de berghouten. Klaas bezorgt me met zijn commentaar veel extra werk, maar meerwerk verdient zich altijd terug.

    Het onderste berghout laat ik zoals het is. De 'Black Strake' loopt door alle geschutpoorten heen, en is daardoor al opgedeeld in kortere stukken.
    De bovenste plank van het middelste berghout loopt bijna helemaal onder de geschutpoorten. Gisteren was het nog 1 lange lat (je ziet 'm bijna niet omdat 'ie dezelfde kleur heeft als het hout van de tweede beplanking).

    [​IMG]
    Die plank heb ik er vandaag afgehaald en vervangen door planken van 76mm lang. Hiervoor heb ik weer een mal gemaakt, zodat ze goed passen. Doordat ze gedeeltelijk overlappen zijn ze effectief 70mm, net zolang als de ankerstokken. De naden verspringen.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Dit is toch wat realistischer. Morgen begin ik aan de andere kant.

    Voor het bovenste berghout ga ik hetzelfde doe. Losse plankjes zijn op zichzelf moeilijk in een vloeiende kromme lijn te krijgen. Daarom zet ik tijdelijk een lange lat ertegen als geleider, waar ik dan de kortere latjes tegenaan kan zetten. Hetzelfde dus eigenlijk als bij het middelste berghout, maar dan gepland:D:D

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Jaja, nou heb IK het weer gedaan zeker!!;););)

    Ik vindt, als we even door de verschillende houtkleuren heenkijken, goed uitzien hoor!!
    Straks als de zaak in kleur staat zal het zéker een mooi effect hebben :cool:
     
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Klaas. Wees maar niet bang,ik doe het allemaal voor mezelf:D:D. Adviezen van jou en anderen op dit forum zijn van grote waarde voor een realistisch en zo correct mogelijk model.
    Over de verschillende kleuren hout maak ik me ook geen zorgen. Het notenhout voor de berghouten komt uit Barneveld en is heel glad afgewerkt, splintert niet en verwerkt heel lekker. Ik had de hele beplanking wel met deze latten willen doen, maar dat werd een beetje kostbaar. De latjes van Caldercraft zijn egaler van kleur, maar zijn niet erg glad afgewerkt en ze splinteren gemakkelijk.
    Gr. Paul
     
  11. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Klopt wat je zegt over het verschil in notenhout.
    Ik heb voldoende glad notenhout om het deel boven het berghout met dat gladdere noten te beplanken.
    Zal het schilderen iets makkelijker maken.
     
  12. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Enige probleem is wel dat het een fractie (0,1mm) dikker en breder is dan het Caldercraft hout. Als je ze allebei op hetzelfde model gebruikt moet je de overgang gelijk schuren. Bij het berghout was dat natuurlijk geen probleem.
    Paul
     
  13. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Zelf vind ik het kleurverschil in noten echt mooi, het maakt het allemaal wat natuurlijker.
    Daarom zet ik alles ook in de olie zodat je het kleurverschil toch wat behoud i.i.g. beter als met lakken.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dick, welke olie gebruik jij hiervoor?
     
  15. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik gebruik voor blank hout alleen maar Danish Oil en dat werkt nog makkelijker ook als blanke lak, het hout lijkt dan ook veel minder nieuw.
    Je kunt het voor ongeveer € 7.50 voor 250 ml kopen bij Baptist in Arnhem.
    Het lijkt weinig die 250ml maar je kunt er makkelijk 2 of 3 grote schepen mee doen.
     
  16. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Het bovenste berghout zit er ook op. 3 stroken die bestaan uit kortere planken met een las.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende stap: het afmaken van de geschutpoorten. Aan de binnenkant moet er aftimmering gedaan worden van de geschutpoorten. Vanaf de binnenkant kun je er niet meer bij, vandaar dat ik een gereedschap heb gemaakt waar ik een kort plankje kan klemmen, in de geschutpoort kan steken en vastlijmen. Als laatste duw ik het gereedschap iets naar binnen zodat het loskomt van het plankje. Met dank aan Henk en Gill.
    Het is gemaakt van 3 op elkaar gelijmde roerhoutjes van *bucks, een schuin afgevijld latje en een messing stripje, iets omgebogen.

    [​IMG]



    Vanaf de zijkant:

    [​IMG]

    Nu met het plankje erin geklemd:

    [​IMG]

    En met een waterpasje, zodat het iets aflopend vastgelijmd wordt:

    [​IMG]


    Ik denk dat ik de hoekjes (tussen de betimmering en de binnenkant van de romp) verstevig met stukjes tandenstoker.

    Gr Paul
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi en intressant gemaakt paul

    je boot en hulpstuk
     
  18. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Timber, nu nog kijken of het werkt.
     
  19. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    De eerste 4 geschutpoorten zijn 'betimmerd'.
    De macro is weer eens genadeloos. Afwerken is heel erg belangrijk om het te krijgen zoals de foto van het origineel hieronder. Dat afwerken geldt trouwens ook voor het naadje in het berghout [​IMG] .

    [​IMG]

    Geen aanslag onderin, dat loopt in 1 stuk van berghout naar binnen. Wat je niet kunt zien maar wel voelen (dit is ook in modelbouw vrij belangrijk, voelen bedoel ik) is dat het onderste stuk zonder overgangen verloopt. Je ziet nu nog verschillende kleuren hout, maar het loopt vrij strak. Als dat rood geschilderd is moet het helemaal vlak worden.
    Eerst een overzicht van de 4 geschutpoorten van het upper gun deck die nog wel afgewerkt moeten worden:

    [​IMG]


    De twee achter de ingang:

    [​IMG]

    En de twee ervoor:

    [​IMG]

    En een bijna horizontale opname:

    [​IMG]

    Waarschijnlijk ben ik hier wel even mee bezig, dus voorlopig even geen update.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2017
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    "De macro is genadeloos"

    Dat klopt zeker, als ik een macro foto van mijn Prins Willem krijg ik het gevoel dat het best beter had gekund :oops: zet ik de leesbril af en neem de gebruikelijke kijk afstand dan zie ik het niet meer.
    Daarnaast eb je het voordeel dat je het model nog gaat schilderen(neem ik aan) en dan verdwijnen nog er ongerechtigheden naar de verre achtergrond.

    Maar je model ziet er schitterend uit

    Andy
     

Deel Deze Pagina