Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Let wel: ik heb niet geschuurd en aangestreken tot het hout perfect glad was, he? slechts tot het dicht genoeg was om de verf niet op te zuigen, en ook de laklaag is gewoon tot nét dekkend....
    Dus qua uiterlijk, op de foto's zien jullie het niet, maar het is geen showroom-kist.
    Zeg maar: "Functioneel Netjes", maar ook niet meer dan dat.
    Wat ik wél weet, is dat dit lichter is dan coveren met folie: dat zou voor dit toestel ongeveer 50~60 gram gewicht gekost hebben (solarfilm weegt ongeveer 75 gram per strekkende meter, en gaat ongeveer 1,20 meter in zitten, maar wel met een hoop snij-afval

    Waar ik dan wél weer wat extra tijd in gestoken heb, en voor mij voor het eerst gewoon goed gelukt is (in bijna 38 jaar in de hobby), is dat ik aan zowel vleugel als rolroer, en ook stabilo en kielvlak, de borghoutjes van de scharnieren onder de folie heb weten te houden.
    Was wel een geklier, maar toch gelukt...

    IMG_3160.JPG

    IMG_3161.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @ brutus,

    Welke plastic primer gebruik je?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon die van Motip... werkt goed. De lak op mijn BO 105 (Epoxy romp) zit er al 8 jaar rotsvast op...

    Oppervlak licht opruwen, primer aanbrengen, en na 30 minuten de kleur er op zetten....
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is dat een spuitbus of is het ook verkwastbaar?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Spuitbus.... Ik ben niet heel goed in spuitwerk, maar ik en kwasten zijn geen vriendjes.... :D
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De lak is droog, en het lijkt er op dat de kleurkeuze redelijk goed uitgevallen is...

    IMG_3163.JPG
    Het hoogteroer en de "hak" zijn bespannen, de romp gelakt, en de kleur ligt redelijk dicht bij elkaar. Niet slecht voor iemand die een afwijking in zijn kleurenzicht heeft, specifiek in het rode bereik...

    Ondertussen de laatste loodjes aan de feitelijke bouw, als het richtingsroer afgehangen is, blijft er verder alleen het plaatsen van motor, RC, en de aanverwante klusjes zoals stuurstangen over, maar de feitelijke bouw is na het richtingsroer klaar.
    De scharnieren plaatsen blijft altijd een beetje een rot-karweitje, en de doorgewinterde bouwers weten blindelings hoe dit moet, maar ik moest toch weer even in mijn geheugen graven.... Er is speciaal gereedschap voor, maar dit is hoe ik het doe
    IMG_3164.JPG
    Ik begin met gewoon met een hobbymesje een ondiepe snede te maken, als markering, en die snede "graaf" ik voorzichtig uit met een aardappelschilmesje wat ik met de Dremel een beetje aangepast heb.
    Je kan dit uit de hand doen maar om het slot recht in het roer te krijgen kun je er een restantje Balsa van geschikte dikte onder leggen. (meestal doe ik het uit de hand, maar soms loopt de nerf van het Balsa minder gunstig).
    IMG_3166.JPG
    Aangezien het mesje (of je speciale hobby-rgereedschap) zelden de zelfde dikte heeft als het scharnier, en het ook lelijk (en zwak) is als het roer "opbolt" ter plaatse van het scharnier, maak ik het slot op breedte met een stukje dubbelgevouwen schuurpapier.
    IMG_3165.JPG
    Je kunt nu nog kleine correcties doen als het slot niet precies in het midden zit, door aan een kant te schuren, je kunt de breedte van het slot beheersen door eventueel een voelermaatje tussen het dubbelgevouwen schuurpapier te steken, en je kunt een eventueel scheef gesneden slot nu ook nog (binnen heel beperkte grenzen) wat corrigeren.
    IMG_3167.JPG
    Ik boor het gat altijd expres náást de gaten die er al in zitten. Dit doe ik, omdat het nooit lukt de boor precies dóór zo'n reeds aanwezig gat te mikken, en dan krijg je met wat pech een ovaal gat, en dus een loszittend scharnier.
    Door doelbewust door een dicht stukkie te boren, krijg je een gat waar het borgpennetje strak in past.
    IMG_3168.JPG
    Nog even gladschuren, en dan kan de bespanning er om.
    Bij de andere roeren (groter en dikker) heb ik éérst de folie op de kopse kant gestreken, en daarna pas ingesneden en de scharnieren en pennetjes geplaatst, maar bij dit slechts 5 mm dikke roer is dat minder makkelijk, vandaar dat ik in dit geval éérst de scharnieren doe en daarna de folie.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    IMG_3169.JPG
    En het uiteindelijke resultaat is 1215 gram, leeg toestel.
    Zou ik het redden om de inbouw van motor en RC onder de 1,2 kilo te houden?
    Motor plm 500 gram
    Ontsteking plm 150 gram
    Tank 75 gram
    3 standaard servo's 150 gram
    Ontvanger plm 25 gram
    ontvangeraccu 150 gram
    totaal 1050 gram....
    Reken nog wat grammen her en der voor de stuurstangen en servo-plakjes en dergelijke....

    Gaat krap worden maar het moet mogelijk zijn om hem rond de 2400 gram te houden....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Best zwaar eigenlijk.
    Taxi 1 van mij woog iets van 1700 gram met 4cc tje.

    Maar goed vond de charter altijd wel een lompe kist ;)

    Taxi vleugel was 250 gram. Wel zonder ailerons natuurlijk.
    Maar rompje was volledig balsa.
    Toch best wel sterk met die hardhouten balken in de neus.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lomp? Vergelijk een charter samen met een Taxi qua lengte/breedte/hoogteverhoudingen met een (bijvoorbeeld) Cessna, en dan is die Taxi toch wel een graatmager ding hoor.... Dan is een Charter, voor zover van realisme te spreken valt :rolleyes: toch iets meer geloofwaardig....
    Was destijds (láng gelee) voor mij wel de doorslaggevende motivatie, dat ik op de club die taxi's van binnen véél te volgepropt vond, en de Charters lekker veel ruimte hadden om alle rommel in kwijt te kunnen.
    Dat, en de staartpartij was gewoon mooier, met grotere effectievere roeren.
    Taxi's hadden naar mijn toen al bescheiden mening met name veel te weinig richtingsroer. Een overblijfsel van het tip-tip tijdperk met escapement. Vond ik ook érg merkbaar in het vliegen (heb een aantal mensen met een Taxi leren vliegen), dat je gewoon 45 graden roeruitslag nodig had om enigszins uit de voeten te kunnen. Met een Charter zal dat met 25~30 graden al aardig ophouden denk ik.

    Maar een Taxi MOET ook wel lichter zijn, want een veel dunner en slanker vleugeltje met veel minder oppervlak.
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb hem nog.
    In 1996 gekregen toen ik in het ziekenhuis lag van een paar leden.
    In 2003 gedoneerd aan een jong clublid.
    Kwam ik in 2010 weer tegen en vroeg of ze hem nog hadden.
    En dat was ja.
    Weer terug gekregen.
    Naamletters en streepjes erweer op gemaakt (kon de afdruk nog in de folie zien)

    Toen weer gevlogen op ee oldtimer meeting.

    Ben nu club af maar zou er best wel weer eens een rondje mee willen doen.

    [​IMG]

    Ooit vleugel in een harde duikvlucht gebroken.
    Tot aan voorruit in de grond maar alleen gescheurd kielvlak.
    Vleugel toen in 1999 gelijk weer opnieuw gebouwd met iets dikkere grenen liggers.

    Nog een keer vlak na start (defecte ontvanger) weer de grond in.
    Wederom kielvlak en wat beplanking van de vleugel bij de romp.

    Wel vlagerig kistje en idd traag op de roeren.

    Ik snap je punten wel hoor ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat een recente foto is dan ziet hij er absoluut knap uit voor een ruim 20 jaar oude kist:thumbsup:
     
    DennisK vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het complete toestel is natuurlijk nog verre van "af", maar de vleugel heb ik vanmiddag op de "snelbouw" Charter geknoopt en getest.

    Vliegt gewoon goed, en het overtrekgedrag is gewoon ronduit voorbeeldig.... Kon stationair rustig het hoogteroer tot helemaal tegen de aanslag trekken, zonder dat de kist wegkiepte. Alleen een rustig doorzakken. Met de "snelbouw vleugel" ging dat niet, dan viel hij tamelijk onverwacht venijnig over de linkervleugel weg. En het deelbaar zijn van de vleugel is gewoon verukkelijk....

    IMG_3172.JPG
    Probleemloos op de achterbank van een Opel Corsa-tje....
    Hoef eindelijk niet meer met de achterbank te klootviolen om met de Charter te gaan vliegen....
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is ongetwijfeld je aerodynamische tipverdraaiing.
    Ik weet er alles van....:D
    1.....
    [​IMG]

    2.....
    [​IMG]

    3!!!!
    [​IMG]
     
    Beginner vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar dat weet ik wel zeker: zonder dat overtrekt de tip het eerst (en de tip heeft de grootste moment-arm, en keilt het toestel op zijn kant). Mét tip verdraaiing blijven de tips het langst omstroomd en vind de overtrek eerst aan de romp plaats....

    Wat me alleen wel tegenvalt is dat de rolroeren rond de middenstand heel weinig effect hebben. Met wat meer uitslag reageert de kist goed, en met volle uitslag rolt hij vlot genoeg, maar rond het midden is het nét of er niks gebeurt....
    Los ik in de uiteindelijke versie wel op met een beetje negatieve expo (kan de FC-18 niet, maar de Taranis wel....).

    Verder merk je wel iets van turbulentie, maar veel minder dan voorheen, en loopt hij verder redelijk "als op rails"....

    Dat is dus met die van mij ook de bedoeling, al zal ik het ongetwijfeld niet zo compact krijgen als jij, maar ik ga mijn best doen....
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Taxi 1 had overigens ook negatieve tipverdraaing.
    Millimeter of 4 aan de eindlijst.
    Liep ongeveer vanaf het knikpunt/trapezium in de vleugel.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt.... dat was een van de dingen waarin een Taxi toch nét even wat vriendelijker was... Die overtrek kwam er wat geleidelijker in vergeleken met een Charter.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Toch wel hoor Bert, menu 15, dual rate/expo.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt gelijk.... De dual rate wist ik, maar ik wist niet dat daar een expo functie achter verstopt zat....
    Balen dat het vanmiddag weer harder lijkt te gaan waaien.... :(

    Bedankt, Nico, ik meende dat ik de FC18 redelijk goed kende.... (eerlijk is eerlijk, ik heb eigenlijk voor vorig jaar nooit vliegtuigen gevlogen met de FC-18 en heli's en expo zijn voor mij een no-no...).
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou... het houdt ook de Biggs aan de grond op de OLC :-(
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Was dat die drukte die ik donderdagavond zag toen we terug reden over de N34, na een repetitie bij onze vrienden in Nieuw-Buinen?
    Elly reed en ik keek toevallig over mijn schouder en zag een flink contingent campers en/of caravans....
     

Deel Deze Pagina