Een aantal vragen over mijn RC Speedboot

hey,

tijd voor een update.

gisteren heb ik me vapex accu's binnen gehad, ze zien er erg mooi uit.

vandaag ben ik begonnen met dingen die ik nog moest doen aan mijn boot. zoals:

  • de schakelaar van de ledverlichting moest vastgemaakt worden
  • de batterijhouder van mijn ledverlichting moest aangepast worden omdat de batterijen eruit vielen
  • de boot moest een grote schoonmaakbeurt hebben
  • door de nieuwe accu's moest de accuhouder aangepast worden

ook had ik de luchthappertjes dichtgemaakt omdat ik dacht dat daar erg veel water door naar binnen kwam

en toen was het tijd voor de test, volle accu's en alles was gedaan.

eerst gebeurde er helemaal niets, na eventjes zoeken bleek de aan-uit schakelaar kapot te zijn. nadat deze gerapareert was kon het echte varen beginnen. ik legde de boot in het water en gaf gelijk volgas. de boot ging erg sloom vooruit maar na een paar seconde kwam hij op gang en sprinte hij weg. hij reageerde erg slecht in de bochten, daardoor kreeg ik hele ruime bochten. het probleem het dat ''halen'' en slippen is volledig over. er stond ook best veel wind vandaag. dat maakte het moeilijk om hem onder controle te houden. bij lage toerentallen ging het sturen wel iets beter maar ook niet veel beter.

het probleem was dat mijn schroeven veel te snel draaiden, deze begonnen gewoon lucht te malen. naarmate mijn accu verder leeg raakte ging het sturen ook weer een klein beetje beter.

we (robbert (van die kettingzaagboot) en ik) hadden ook geprobeert om de accu een stuk verder achterin te leggen maar dit leverde alleen maar slechter vaargedrag op.

robbert kwam met het idee om onder de ''vleugels'' van de boot een soort van turnfin te maken die alleen maar het water raakt in de bochten, deze turnfin zou dan een klein beetje schuin moeten staan zodat deze een beetje als een roer functioneert. wat vinden jullie van dit idee?

ik had ook nogsteeds last van veel water in de boot, waar het binnen komt is mij nogsteeds een raadsel alleen ik weet wel dat het iniedergeval niet door de luchthappertjes komt. daarbij kwam dat de motoren loeiheet werden. nadat ik deze luchthapers weer had opengemaakt daalde de temperatuur van de motoren erg snel.

de accu's zijn vandaag zeker goed gekeurt, ik hoop dat met die roer-turnfins hij goed vaart.

nog een paar vraagjes:
  • wat zou ik kunnen doen aan dat slagroomkloppen? grotere schroeven eraan?
  • zouden die roer-turnfins wat zijn?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,

groetjes Jelmer
 
Heb eventjes zitten kijken naar eventuele andere schroeven met meer spoed maar ik kan nergens m3 schroeven vinden, weet iemand waar ik deze kan krijgen?

Groetjes, Jelmer
 
Nee , M4 is 't kleinste wat ik kan vinden.

Oplossing is ;
M4 x 10 > 15 stelstift, uitboren met 2,5 , M3 tappen.
Met Loctite op je M3 as-stift zetten.
Dan kan je M4 props gebruiken.
 
ah een soort verloopje dus, dat valt wel te maken denk ik. alleen moet dit perse loctite zijn of zijn er ook andere middelen/manieren?

ik heb ook eventjes zitten kijken naar m4 schroeven, de lengte die ik had gemeten met de schuifmaat van mijn schroeven was 3,6 cm (van hoogste punt tot hoogste punt) en 0,8mm spoed (voorkant blad tot achterkant blad) dit alles is gemeten met een niet zo precieze schuifmaat. ik ga er vanuit dat de schroef van punt tot punt 3,5 cm zal zijn van de spoed weet ik het niet precies. hier hangt ook een spoedfactor aan vast, hoe bereken ik deze?
 
Laatst bewerkt:
Metalen props moet je altijd 1 of 2 maten kleiner kiezen dan de kunststoffen , vanwege de vervorming.

De propdiameter die je moet hebben is dus 32mm tot 36mm.

Spoed kan je niet zomaar meten , daar heb je 'n spoedmeter voor nodig.

Spoed wordt in mm of ratio weergegeven.
Meeste props beginnen met 'n 1,4 ratio ,
1,2 zit daaronder , 1,6 tot 2,2 daarboven.
Voorbeeld : Jouw prop van 32mm met 'n standaard ratio van 1,4 ,
heeft dan 'n spoed van 44,8mm.
't Verloopje moet wel in de draaibank en in de spantang gemaakt worden ,
anders rammelt alles kapot vanwege onbalans.
Verloopje kan ik wel voor je fixen.
ipv Loctite kan 10sec. lijm ook , uhhhhhhhh de betere watervaste dan. ;)
 
Laatst bewerkt:
hey, hier heb ik wat aan:D.

maar ik heb wel een vraagje: heb ik een metalen prop nodig dan? ik dacht eigenlijk er gewoon aan om bij plastic te blijven, tenzei jullie zeggen dat ik metaal moet nemen.

als ik metaal neem moet ik dus een 32 mm prop nemen en als ik plastic neem een 35mm?

Dat verhaal van spoed snap ik ook alleen hoe kan ik erachter komen welke spoedratio ik heb?

ik zou het echt helemaal super vinden als jij 2 verloopjes voor mij zou willen draaien(heb wel een linkse en een rechtse nodig). (je hebt een PM)

ik ga binnenkort naar een modelbouwzaak in ridderkerk met robbert, daar kan ik wel eventjes 2 schroeven kopen als ik weet wat ik moet hebben.
 
Martin is veel grotere props gewend ,
geen idee of die zulke kleintjes heeft.

Meeste petiterige propjes voor electro heeft Hydro&Marine.

Jij moet uit de Eco serie de 32mm prop hebben.
 
Laatst bewerkt:
Martin??

ik zie de propjes inderdaad staan, deze zijn 18 euro per stuk! das best pittig, alle andere schroeven die ik heb gezien waren niet hoger als 5 euro, hoe komt dat? en de eco serie houd dat een bepaalde spoedfactor in of het materiaal?
 
Martin??

alle andere schroeven die ik heb gezien waren niet hoger als 5 euro, hoe komt dat? ?

Als je de beschrijving even GOED had gelezen !!!!!!!!!!!!!!!
Het zijn geslepen en gepolijste schroeven hoor.
Dus veel meer werk
Als de gesoldeerde schroeven he
En daarbij komt ook nog als dat ze speciaal zijn

mvg
Frederik
 
Als je de beschrijving even GOED had gelezen !!!!!!!!!!!!!!!
Het zijn geslepen en gepolijste schroeven hoor.
Dus veel meer werk
Als de gesoldeerde schroeven he
En daarbij komt ook nog als dat ze speciaal zijn

mvg
Frederik

Sorry maar mijn duits is misschien niet zo goed als het jouwe, ik ben gewoon ronduit slecht in duits

ik hoor net van robbert dat ridderkerk niet doorgaat. ik denk dat ik gewoon bij quartel een plastic 35mm schroef ga halen met meer spoed dan ik nu heb. misschien een maatje kleiner maar daar moet ik nog evententjes naar kijken, ik laat me wel voorlichten. het is en blijft een speelgoed bootje, voor mij hoeven daar geen ijzeren props op vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik heb nog een vraagje: hoe warm mag een 380 electromotor worden? dat ik me hand net wel verbrand of niet niet verbrand, of mag deze nog veel warmer worden? een aantal graden is ook goed natuurlijk
 
De tien seconden regel is een goeie; als je je vingers, na de vaart, stevig op de motor houdt, moet je 'm tien seconden kunnen vasthouden zonder dat 't onplezierig wordt.

Anders een kleinere prop, waterkoelen of korter varen met koelpauzes tussendoor.

Groeten, Jan.
 
Hey,

al de hele week uitgekeken naar deze dag, vandaag weer lekker varen. het was vandaag echt spiegelglad water en bijna geen wind, precies het tegenovergestelde van de vorrige testvaart. ook nu was mijn stuurgedrag weer om te huilen, zeer flauwe bochten en weinig grip in het water.

ik dacht: laat ik is voor de grap een beetje schuiven met de accu, lijkt me wel leuk om die hele boot ver achterover te zien varen. dus ik die accu achterin gelegt. een beetje moeite om in plane te komen maar gelijk daarna schoot hij weg, sneller dan ik had verwacht. ook het bochtenwerk was super scherp opeens. veel te scherp eigenlijk.

daarna nog een beetje geschoven met de accu en hij kwam steeds makkelijker in plane en ook de bochten werden beter. ik heb nu de ideale positie voor de accu gevonden. en ook de motoren houden zich keurig aan de 10 seconde regel.

ik ga nu geen grotere schroeven er meer opzetten zo, zo is het echt een super leuk bootje om te varen en heb ik geen extra koeling nodig.

ik ga nu eventjes een standaardje fixen om me accu netjes neer te leggen achterin.

ik schiet nog wel een paar foto's als alles goed zit.
 
Leuk dat het vaargedrag er op verbeterd is door met de accu te schuiven.

Mag ik eens vragen hoe lang de accu's (aantal Mah?) meegaan bij een standaard "ritje"?

(ik veronderstel dus dat de boot op twee 380 motoren werkt en op 7 cellen, of waren het er nu toch 6?)

Daan
 
hey daan

standaard moet deze boot 6 cellen 1800mah nicd accu's hebben maar ik vaar hem met 7 cellen ni-mh packs van 3300mah van het merk vapex. een standaard ritje duurt 45 minuutjes ongeveer.

de boot werkt inderdaad op 2 380motoren

groetjes,

Jelmer
 
Furiousnl, het lijkt erop dat de gewichtsverdeling verbetert kan worden. Het specifieke model waar je mee vaart is mij niet bekend. Evenwel uit de plezierboten als toer/speedboten komt wijsheid dat gewichtsvertdeling een kwestie is van proberen en niet te veel gewicht aan de achterkant van de boot (spiegel). Boten planeren dan slechter en topsnelheid wordt niet per sé hoger. Voor bv hoge snelheid heb je een smalle romp nodig. Meer motorvermogen zal goed gaan icm boten met lengte, om precies te zijn grote kiellengte. Ik meen dat men aanhoudt een gewichtsverdeling of balanspunt van 30 - 35 % van de totale lengte (ongeveer tussen achterkant en middenschip). Mss kun je er iets mee. Veel plezier met afstellen van je boot
 
hey,

ik weet inderdaad dat het gewicht op 30-35% moet liggen. hier heb ik eigenlijk neits mee gedaan

het was voor mij een compromis zoeken tussen snel planeren en scherpe bochten draaien. die heb ik nu gevonden en inmiddels al een accubevestiging voor gemaakt, net al eventjes een testvaart gemaakt met deze gewichtsverdeling en deze bevalt zeer goed.

ik wilde nog wat foto's schieten maar met fototoestel was kwijt. als ik het niet vergeet zal ik volgende week eventejs wat foto's schieten

groetjes, Jelmer

(*zucht* is het nou al volgende week zaterdag dan kan ik weer varen:P)
 
Furiousnl, het lijkt erop dat de gewichtsverdeling verbetert kan worden. Het specifieke model waar je mee vaart is mij niet bekend. Evenwel uit de plezierboten als toer/speedboten komt wijsheid dat gewichtsvertdeling een kwestie is van proberen en niet te veel gewicht aan de achterkant van de boot (spiegel). Boten planeren dan slechter en topsnelheid wordt niet per sé hoger. Voor bv hoge snelheid heb je een smalle romp nodig. Meer motorvermogen zal goed gaan icm boten met lengte, om precies te zijn grote kiellengte. Ik meen dat men aanhoudt een gewichtsverdeling of balanspunt van 30 - 35 % van de totale lengte (ongeveer tussen achterkant en middenschip). Mss kun je er iets mee. Veel plezier met afstellen van je boot

In een van de laatste posts is te lezen dat hij de accu naar verplaatst heeft, wat de gewichtsverdeling en het varen ten goede is gekomen

Bij hoge snelheden is een smalle romp wel fijn, maar tot een bepaald punt! Een hele smalle boot zal door het koppel van de prop in de lengte as gaan draaien/wippen.. bij hoge snelheden is een wat bredere romp wel fijn, zeker met het motorvermogen wat tegenwoordig beschikbar is. (Je hebt wel gelijk hoor, bij de echte schepen telt de lengte mee voor de snelheid)
Zwaartepunt houden we 28 tot 30% aan over het algemeen vanaf de spiegel gemeten
 
hey,

wat bedoel je met draaien/wippen? onderste boven liggen, niet recht varen of met de kop op en neer gaan?

van dit laatste heb ik inderdaad een beetje last maar daar valt goed mee te leven.

als ik alles echt optimaal wil hebben dan moeten er inderdaad grotere schroeven op. maar dat brengt oververhitting van de motoren/ ontvanger-regelaar met zich mee.

eigenlijk moet het gewicht wat naar voren want hij stuitert en hij draait in het begin flauw en daarna super scherp meestal een 180 graden draai om zijn eigen as. dit komt doordat de boot uit plane gaat in de bochten(als de bochten te lang zijn).
aan de ene kant is dit fijn aan de andere kant niet.
  • het is fijn omdat je erg scherp kan sturen en je een kleine correctie tijdens het varen kan doen zonder scherp sturen.
  • het is minder fijn omdat hij wat later reageert in de bochten.
maar als ik het gewicht naar voren toe leg krijg ik zeer flauwe bochten, weinig grip op het water en minder snelheid.

ik vind de boot goed zo.

en 1 ding staat vast: deze boot kan op 8,4 volt (zelfs met splinternieuwe hoge capacitiet accu's) varen zonder enig probleem, hij houd zich aan de 10seconde regel en niets wordt te warm. alleen het gewicht moet verplaatst worden.

ik zal volgende week wat foto's schieten. en ik ga als het weer een beetje meezit kijken of ik een cameraman mee kan nemen zodat we een mooi filmpje kunnen maken.

ik heb hoef nu alleen nog maar te ontdekken waar het water binnenkomt, dit is vanaf nu probleem nummer 1, dit water komt nl allemaal op mijn accu's terecht. eventjes kijken of we wat dingen dicht kunnen tapen volgendeweek.

ik laat nog wel van me horen

groetjes, Jelmer
 
Back
Top