Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Wist ik nou maar hoe mijn idle up werkte... :(
Ik zit nu een beetje achtjes te vliegen en beetje rondjes om zn as te doen.. maar weet niet hoe ik die idle up inmoet stellen op de dx6i ...:mad:
Wil nu echt graag wat meer leren en een beetje 3d leren:yes:..
Maar tof dat het jou al een beetje is gelukt :thumbsup:
Hoelang vlieg jij nu al eigelijk dan?
en kom jij ook naar de meeting in Steenwijk?
Ben benieuwd naar je volgende paar accu's;)

Gr Justin

Justin,

in Steenwijk zal ik je wel even helpen met de idle up, stelt niet zo veel voor.

Gr. Roy
 
Justin,

in Steenwijk zal ik je wel even helpen met de idle up, stelt niet zo veel voor.

Gr. Roy

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa wat ziet mijn oog! jij hebt een spectrum DX7 in jou bezit. Laat ik de mijne nou a.s donderdag verwachten. Die neem ik dus zondag even mee dan wil jij mij er vast wel wat van uitleggen toch?

gr,
Frans uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut H/lem
 
Bedankt nu al voor de reacties...

@Frans uut H'Lem : Ja ik wist t vrij snel, heb al eens verteld ( kort nadat ik de HBK besteld had) dat ik al zowat 2 jaar aan t lezen ben over heli's en aanwerwante onderwerpen. Bij t uitpakken van de Imax eens goed gelezen in de handleiding en mij leek t vrij eenvoudig...

@plantjes :
1 Ik woon in Lommel ( België ) maar das redelijk dicht tegen de nederlandse grens dus dat komt wel goed ...
2 de foto's die komen eraan, moet nog een en ander hier uitdokteren om ze ertussen te hangen.
3 Ben dit draadje volledig aan t doornemen, heb overlaatst (een maand geleden) zelfs een boekje gekocht en noteer nu onder het lezen alle tips die ik tegenkom... best handig...
4 Ja, dat zou ik zeker willen, echt, alleen jammer dat mijn zoontje om 14h terug bij zijn mama moet zijn. Ik zie hem maar 1 weekend in de maand dus is hij 'nog' net belangrijker dan de meeting... Maar ik kan wel al zeggen dat de eerste keer dat ik wel kan ik zeker de kilometertjes naar Nederland zal afhaspelen, al is het maar om iedereen eens in levende lijve te zien ;o)


Nu al van mij uit bedankt voor de tips en nu ga ik dus Youtuben... en die bladen wat aanspannen... die gyro nog eens proberen en dan maar wachten op die main gear ...

Peter (ut den belgiek)


Prima peter,
Jammer dat je zondag er niet bij kan zijn maar ik begrijp je belangrijker zaken...
Misschien doen we nog wel een meeting voor de winter, en dan weer wat meer richting het zuiden...

Die foto's.. Gewoon een accountje aanmaken in een fotoshare site zoals Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket..
Dan de foto's/filmpjes daar uploaden.. dan de link (IMG) copy/paste in je post hier op de site.. is eenvoudig, zelfs mijn dochter van 11 kan dat na een keer laten zien...

Verder die main gear eens krities bekijken..
Ik heb al heel wat tanden uit gestoken van mijn maingears maar ook wel gevlogen met een aantal missende tanden..
Het beste werkt het bij mij door aan de main gear een draai te geven (in de richting dat de rotor niet mee draaid) en dan te luisteren naar de overbrenging met de motor tijdens het uitlopen... Eventuele slechte stukken hoor je dan voor bijkomen en dan kun je met een klein (horloge) schroeven draaier even tussen de tanden door steken en eventuele bramen weg drukken (steken) door de scherpe schroevendraaier punt. Dan weer proberen en zo de hele ronde maken...
Maar bij de vorige meeting had ik mijn hakselaar bij me (altans zo klonk mijn king2) en toch vloog hij niet slecht...
Verder bij het installeren altijd voldoende en niet te veel wash tussen de pinion en de main gear.. Sommige gaan voor de vloeitjes methode maar ik rook niet en dus kijk ik gewoon naar de tandwielen en kijk hoeveel ik de maingear kan verdraaien tot de motor tandwiel mee gaat draaien.. Er moet zo weinig mogenlijk speling tussen ziten zolang er in iedergeval maar wel speling tussen zit....

Benno
 
Benno,

Wordt uiteengezet door Bob White in het filmpje tail gyro.wmf. Zet je HH mode maar aan, beweeg de stick naar links en laat deze langzaam naar het midden gaan, hiernaa hetzelfde vanuit rechts. In beide gevallen mag de servo een beetje meebewegen, maar na een paar milimeter volledig stil staan ondanks het feit dat de stick dan nog niet in het midden is.

Ja maar dat heeft toch te maken met de werking van de Gyro en heeft niets te maken met de servo???
Het maakt dan zelfs uit hoelang je de stick opzij drukt... een snelle actie geeft meer terug gang dan een langzame...

Benno
 
Justin,

in Steenwijk zal ik je wel even helpen met de idle up, stelt niet zo veel voor.

Gr. Roy
Kee dan;).. Deze keer ga jij toch wel even je handen uitsteken en even laten zien wat je kan met je heli :D

Gr Justin
 
Pitch afstellen

Tjah als je nieuw bent dan vraag je maar raak natuurlijk dus wend ik me nog maar eens tot jullie :

Ik koppel de motor los en daarna de batterij aan.
Op dat moment reageren alle servo's even en komt de gyro terug goed... (oef, blijkbaar idd de idle up aanstaan)

Maar om dan de pitch af te stellen dacht ik moeten mijn bladen toch mooi blijven staan ? De bladen zakken bij mij links of rechtsom... Ik zal het maar zo uitleggen dat t lijkt alsof de ene kant van mijn flybar een stuk zwaarder is dan de andere kant en dus met de servo's aan zakt de flybar 1 kant uit... die neemt dus de main blades mee en zo kan ik geen pitch afstellen of meten... Is dit normaal dat met de servo's 'armed' de bladen uberhaupt nog een of andere kant opkunnen ? Er bij wijze van spreken tov de XY as van de heli los hangen ?

@ plantjes : was inderdaad al van plan om de oude main gear mooi op te kuisen, ik ben geen tanden kwijt en slechts hier en daar is de schade tot de helft ingesleten tanden, op bepaalde plaatsen zelfs zo goed als niets... bedankt voor de tip hé ...
Ga toch wel even de motorplaatsing aanpassen... Wat bedoel je net met 'vloeitjesmethode' ?
Foto's zullen voor komend weekend zijn...

Peter (ut den Belgiek)
 
Tjah als je nieuw bent dan vraag je maar raak natuurlijk dus wend ik me nog maar eens tot jullie :

Ik koppel de motor los en daarna de batterij aan.
Op dat moment reageren alle servo's even en komt de gyro terug goed... (oef, blijkbaar idd de idle up aanstaan)
*** Ja die gyro doet meteen raar als je bij inschakelen of je idleup aan hebt staan of je gashendel of je staart trim.. Dat moet je tijdens je precheck altijd controleren anders krijg je de heli vanzelf eens voor je hoofd...****

Maar om dan de pitch af te stellen dacht ik moeten mijn bladen toch mooi blijven staan ? De bladen zakken bij mij links of rechtsom... Ik zal het maar zo uitleggen dat t lijkt alsof de ene kant van mijn flybar een stuk zwaarder is dan de andere kant en dus met de servo's aan zakt de flybar 1 kant uit... die neemt dus de main blades mee en zo kan ik geen pitch afstellen of meten... Is dit normaal dat met de servo's 'armed' de bladen uberhaupt nog een of andere kant opkunnen ? Er bij wijze van spreken tov de XY as van de heli los hangen ?

*** je bent mij kwijt met je xy as beduiding... echter 1. de bladen moeten zo strak staan dat ze in die stand blijven staan als je de heli optild en volledig rond draaid... (hoeft niet perse voor het vliegen maar wel handiger tijdens het afstellen) ze mogen alleen verdraaien als je iets schud met je heli...
Dan kun je door de bladen zodanig goed te zetten een redelijk groot punt vinden waarbij de zaak in balans is... en a soms kantelen ze dan om de bladhoek as zodat een van de flybars naar beneden valt.. Geeft niets die flybar heb je toch nodig bij het volgende..
0 graden pitch (is inderdaad met idle on e.g. stunt schakelaar naar achter en de throttle stick in het midden) ziet er uit dat de bladen tenopzichte van elkaar precies vlak in lijn dus niet X maar = ... OOk moet de flybar gelijk aan de = zijn.. Dus met je "timmermans" oog van opzij over 1 blad kijken naar de flybar en andere blad... Als je tijdens het kijken nu aan de throttle stick zit zul je duidelijk ergens een vlak punt vinden. das 0 graden en moet dus mid stick zijn...
Of je de flybar nu wel of niet kanteld (zodat 1 paddle naar beneden staat) maakt niet uit.. het vlak blijft hetzelfde..***

@ plantjes : was inderdaad al van plan om de oude main gear mooi op te kuisen, ik ben geen tanden kwijt en slechts hier en daar is de schade tot de helft ingesleten tanden, op bepaalde plaatsen zelfs zo goed als niets... bedankt voor de tip hé ...
Ga toch wel even de motorplaatsing aanpassen... Wat bedoel je net met 'vloeitjesmethode' ?
*** de vloeitjes methode is voor mechanici de methode om tandwielen tegen elkaar aan te stellen met een vloeitje van een pakje shack... Als de schroeven dan vast zitten draaien ze aan het tandwiel en rolt de vloeitje er weer tussen uit. het vloeitje mag dan niet doorboort zijn op de plek waar je afstelling begon... Zonder vloeitje zou de tandwiel speling goed moeten zijn echter met het kleine pinion en de kunstof tandwiel kun je wel wat vervorming creeren dat de afstand toch niet goed is.. daarom prefereer ik de "kijk" methode en draai het main gear een paar keer rond om te kijken of de afstelling naar wens is... ****


Foto's zullen voor komend weekend zijn...
*** we kunnen niet wachten***

Peter (ut den Belgiek)


Keep up de good work..
Benno
 
Ik ben weer effe aan het hobbieen geweest..

Resultaat een Pensbak voor de MX12..
Kosten? junkbox voorraad is weer wat ingeslonken...

100_4397.jpg

100_4400.jpg


Benno

ps o ja, ik zal de volgende keer lachen voor de foto..
 
Grrrrrrr wat een rot-weer.
Dan maar weer wat Simmen!!!
Mijn garage is toch iets te klein om te beginnen met hooveren.
 
@plantjes (Benno, wat je ook t liefst hoort...) :

Die vloeitjesmethode lijkt me duidelijk ( tnx )

Nog even over de bladen dan...

Het kantelen over de lengte-as van de laden (om hun lengte as draaien) maakt dus volgens jouw niets uit? Als de flybar dan maar meekantelt is het goed ? Mag dat zo losjes ? Is dit geen 'onevenwicht' ?
Aangezien ik een 'timmermansoog' heb ga ik dit eens nakijken ce soir hoe dat dan zit. Of ze dan een X vormen tov elkaar of niet. ( komt die laserwaterpas toch nog handig van pas ) :rolleyes:
De flybar-pads die zitten vlak op midstick throttle dus dat is dan toch al goed... :D
Toch blijf ik het raar vinden dan de bladen gewoon om hun as kunnen draaien. Begrijp ik het dan verkeerd dat eigenlijk de flybar bladen, door hun middelpunt vliedendekracht en hun zero-pitchstand... de mainbladen tijdens het draaien naar de juiste pitch sleuren ?

Tjah, ik ben dan zo'n techneut die wil doorhebben hoe t werkt... alleen op die manier denk ik kun je via 'redeneren' de heli optimaal afstellen... 8-O(nerdsmiley)

Ik ben toch blij dat er zoiets als dit forum bestaat... en dat er toch enkelen zijn die t toch wel redelijk doorhebben zoals jij...




Nog even dit ... dat gevoel waarover je het had ? " WAAR BEN IK AAN BEGONNEN ? " Jaaaaaaahhh ik snap precies waar je het over hebt !

Groeten
Peter ( ze noemen me soms ook 'mafke' ) ( ut den Belgiek)
 
Pensbak ?

Foto's hier op t werk niet te zien... kan ook aan de server liggen...

k ga thuis even piepen ...

Ga deze winter zeker zo'n vliegstok maken voor de king... die zie ik als een goeie investering om hem af te tellen... Ben dat filmpje op YouTube tegen gekomen ...

Peter ( ut den Belgiek)
 
Resultaat een Pensbak voor de MX12..
Kosten? junkbox voorraad is weer wat ingeslonken...

[Benno

ps o ja, ik zal de volgende keer lachen voor de foto..


Benno, mooi stukje huisvlijt... zie alleen dat je een foutje hebt gemaakt bij het zagen.... had er niet een sparing aan de buikzijde moeten zitten... zo past ze toch nooit op de pens van jou...;) :schrik: :oops: :twisted: :yes: :proost:

Frans....W
 
Toch blijf ik het raar vinden dan de bladen gewoon om hun as kunnen draaien.

Hi Peter,
dit is bij iedere modelheli zo. Het is zelfs niet goed om de bladen te vast aan te draaien, je krijgt dan problemen bij optoeren, de heli zal heel erg kunnen gaan schudden :(
Door de middelpuntvliedende kracht zullen de bladen automatisch de juiste stand opzoeken tijdens draaien :cool:
 
PENSBAK! waar haalt ie het vandaan. Ziet er overigens goed uit, snap dan ook niet waarom je er zo'n gezicht bij trekt benno:D:D

Nou ik ik ben aan het sleutelen geslagen want het was toch slecht weer. Eerst eens olie gehaald en teflon spray en wat vaseline.Geen onnodige zaak dat is gebleken. De hele kop uit elkaar gehaald en alles bekeken. Heb nu alles wat is van de alu kop kon gebruiken erop gezet. Zonde om niet te gebruiken.Alles netjes schoongemaakt en in de naaimachine olie gezet. Jezus wat een verschil geen gepiep meer en alles draaid als een zonnetje. Zal wel een stuk schelen weer. Alles opnieuw afgesteld want daar mankeerde nogal wat aan. Onbegrijpelijk dat ie nog zo goed vloog. Zelfs de swash stond helemaal uit het lood. Bladspoor er weer uit gehaald, en het laatste brok balanceer ijzer van de body gehaald. Door de nieuwe kap hangt ie nu perfect in balans zonder toevoeging van honderden kilo's uhhh grammen aan ijzerwaren. Is ie dus ook weer lichter geworden. Nou moet het helemaal geweldig gaan zondag. De dx7 schijnt voor donderdag te komen dus dat wordt achter het raam zitten morgen(uhh voor de postbode natuurlijk he). Morgen eens kijken of ik tijd heb om de 2e king af te maken.

gr,
Frans
 
@plantjes (Benno, wat je ook t liefst hoort...) :

Nog even over de bladen dan...

Het kantelen over de lengte-as van de laden (om hun lengte as draaien) maakt dus volgens jouw niets uit? Als de flybar dan maar meekantelt is het goed ? Mag dat zo losjes ? Is dit geen 'onevenwicht' ?
Aangezien ik een 'timmermansoog' heb ga ik dit eens nakijken ce soir hoe dat dan zit. Of ze dan een X vormen tov elkaar of niet. ( komt die laserwaterpas toch nog handig van pas ) :rolleyes:
De flybar-pads die zitten vlak op midstick throttle dus dat is dan toch al goed... :D
Toch blijf ik het raar vinden dan de bladen gewoon om hun as kunnen draaien. Begrijp ik het dan verkeerd dat eigenlijk de flybar bladen, door hun middelpunt vliedendekracht en hun zero-pitchstand... de mainbladen tijdens het draaien naar de juiste pitch sleuren ?

Tjah, ik ben dan zo'n techneut die wil doorhebben hoe t werkt... alleen op die manier denk ik kun je via 'redeneren' de heli optimaal afstellen... 8-O(nerdsmiley)

Ik ben toch blij dat er zoiets als dit forum bestaat... en dat er toch enkelen zijn die t toch wel redelijk doorhebben zoals jij...


Groeten
Peter ( ze noemen me soms ook 'mafke' ) ( ut den Belgiek)

Ja dat gevoel van eerst willen weten hoe het werkt en dan pas gaan vliegen is mij ook bekend.. En dat maakt nu juist dat je de zaak veel sneller onder controlle krijgt.

De flybar is alleen voor het sturen en draaid alleen met de stuurbewegingen dus heeft niet echt wat te maken met de lift of de pitch.. De rotor bladen zorgen alleen voor de lift middels de pitch.. dus als je de flybar pads vast voud en de throttle stick beweegt zul ze zien (hoop ik) dat de hoek van de flypads niet verdraaid maar alleen de hoek van de rotor bladen (bladhoek=pitch) Datzelfde geldt voor de stuur stick en de flypads.. De flypads drukken door de stuurbeweging de stand van de rotor bladen in een bepaalde richting waardoor de heli die kant op gaat. Daarom is die beweging kompleet los en valt de flypad dus naar beneden.. Het is wel zaak om alles rond de flypad gelijk en in het midden te zetten.. Dus heli op vlakke ondergrond (tafel) swash plate vlak (haaks op de rotoras.) flypads vlak en de afstand van de flybar armen gelijk...
Dit alles heeft niets met de pitch te maken en moet dus ongeacht de pitch stand gelijk blijven. De swash plate mag iets voorover staan want de king is iets staart lastig en dus heeft de neiging achterover te vallen. dat compenseer je dus door de swashplate iets voorover te zetten maar zou niet nodig moeten zijn.

De bladhoek of te wel pitch is de stand van de bladen.
Op normale stand loopt die bij de king van -5 bij 0% throttle tot +12 bij 100% throttle.
Dit zijn vrij normale waardes waarbij de -5% zorgt dat je de heli niet de grond in graaft tijdens de wat hardere landing...
Op de stunt of idle up of 3D stand loopt de pitch van -12 tot +12 waarbij de 0graden in het midden van de throttle stick staat. Door trouwens aan de pitch potmeter aan de bovenkant te draaien verander je ook met 0 punt..
Als je een doe het zelver bent kun je ook een bladhoek meter zelf maken. Ergens op forum staan linkjes naar een pdf bestand waarmee ik mijn bladhoekmeter zelf gemaakt heb. edit: gebruik-jij-een-pitchmeter

Tenslotte nog het volgende..
Ik weet ook gelukkig niet alles maar heb ook van de anderen veel geleerd en geef dat graag door..

Benno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PENSBAK! waar haalt ie het vandaan. Ziet er overigens goed uit, snap dan ook niet waarom je er zo'n gezicht bij trekt benno:D:D

Nou ik ik ben aan het sleutelen geslagen want het was toch slecht weer. Eerst eens olie gehaald en teflon spray en wat vaseline.Geen onnodige zaak dat is gebleken. De hele kop uit elkaar gehaald en alles bekeken. Heb nu alles wat is van de alu kop kon gebruiken erop gezet. Zonde om niet te gebruiken.Alles netjes schoongemaakt en in de naaimachine olie gezet. Jezus wat een verschil geen gepiep meer en alles draaid als een zonnetje. Zal wel een stuk schelen weer. Alles opnieuw afgesteld want daar mankeerde nogal wat aan. Onbegrijpelijk dat ie nog zo goed vloog. Zelfs de swash stond helemaal uit het lood. Bladspoor er weer uit gehaald, en het laatste brok balanceer ijzer van de body gehaald. Door de nieuwe kap hangt ie nu perfect in balans zonder toevoeging van honderden kilo's uhhh grammen aan ijzerwaren. Is ie dus ook weer lichter geworden. Nou moet het helemaal geweldig gaan zondag. De dx7 schijnt voor donderdag te komen dus dat wordt achter het raam zitten morgen(uhh voor de postbode natuurlijk he). Morgen eens kijken of ik tijd heb om de 2e king af te maken.

gr,
Frans

Even voor de duidelijkheid..
Pensbak is niet door mij bedacht maar simpel jatwerk....

En zo is de regen toch weer ergens goed voor...
Simmen en onderhoud....

Benno
 
Ja maar dat heeft toch te maken met de werking van de Gyro en heeft niets te maken met de servo???
Het maakt dan zelfs uit hoelang je de stick opzij drukt... een snelle actie geeft meer terug gang dan een langzame...

Benno

Benno, het heeft te maken met wat de Gyro het 0 punt vindt en hoe de servo hierop reageert.

Als je even google zoekt met de woorden "hh servo creep" dan heb je genoeg leesvoer voor vanavond ;-)
 
Back
Top