rijdende modelauto's fotograferen

Heb het een groot aantal keren geprobeerd met mijn EOS 450d, maar krijg het niet knap voor elkaar. Iemand nog tips?
 
Volgens mij maakt user WVK Performance ook foto's van RC auto's die zelf ook te vinden zijn op site Novarossi. Hij zal het wel weten.. :)
 
Niet te dicht bij gaan staan, korte sluitertijden, focussen op plek waar je foto wilt schieten, focus vasthouden, auto in vloeiende beweging volgen en afdrukken op de bedachte plek (waar focus op ingesteld is). Niet stoppen met bewegen als je doordrukt, auto blijven volgen! :D

Succes 8)

23juli_marder_EA.jpg
 
Met heel veel camera's kan je 3 tot 5 foto's vlak na elkaar maken nadat je de ontspanknop één keer hebt ingedrukt. Als je dus denkt dat je het onderwerp juist in frame hebt druk je op de knop en blijf de auto volgen. De camera maakt dan een aantal foto's vlak na elkaar. Daar kan je dan de mooiste uit kiezen.
 
Fotografeer je met je eigen instellingen? Meestal combinatie van sluitertijd en je diafragma.. Ga daar eens mee aan de gang.. Het moet je echt wel lukken met zo'n mooie camera ;)
 
Ik heb het al met korte sluitertijden geprobeerd, maar dan moet je een vrij hoge ISO (500 tot 800) nemen en het diafragma nogal openzetten. Flitsen is niet heel praktisch. In een sporthal of open lucht krijg je geen reflectie tegen het plafond en zit je dus tegen een witte vlek op de auto aan te kijken. Ik probeerde het met 1/10 touringcars op onze AMCC GP, maar het was een drama om een foto goed te kijken. Er liep ook een prof fotograaf van een tijdschrift rond (die had een gave camera!!) en die kreeg het ook niet voor elkaar. Tot zijn frustratie.

Mijn camera doet in sportstand tot 3,5 foto's per seconde, maar dat leverde ook niet veel op. Met mijn 200mm, mijn 18-55 kitlens en mijn 70mm portret lens geprobeerd. Maar dat leverde niet veel op. De 70mm is wel vrij lichtgevoelig, dus hoefde ik de ISO niet zo hoog te zetten.

Een truc die ik probeerde is in te stellen op een bepaald punt op de baan, de camera dan heel stil houden en langs de camera kijken of een auto op dat punt reed en dan heel snel drukken. Daar heb ik een paar foto's mee weten te maken..
 
Een truc die ik probeerde is in te stellen op een bepaald punt op de baan, de camera dan heel stil houden en langs de camera kijken of een auto op dat punt reed en dan heel snel drukken. Daar heb ik een paar foto's mee weten te maken..

Dat is dus bijna wat ik bedoelde :D
Alleen kun je dan beter in een vloeiende beweging de auto volgen door de zoeker en afdrukken als de auto op het punt is waar de focus ligt :yes:
Vooral (tijdens het afdrukken) verder gaan met de vloeiende beweging van de camera!.
 
How to Shoot Sports
:worship:Kennrockwell:worship:

Gewoon zoals gezegd dus:
Diafragma helemaal open(laag F getal dus)
Iso hoog: genoeg licht is belangrijker dan technisch perfecte foto
En natuurlijk een een korte sluitertijd...

Wat hierboven is beschreven van dat mee bewegen is dus "panning", persoonlijk hou ik niet echt van het effect.

Camera in burst zetten vergroot ook de kans op een geschikt plaatje.

Misschien een gek idee maar misschien een idee om een softbox/plu mee te nemen?

Trouwens altijd de preflash uitzetten, vertraagd alles alleen maar en is nergens voor nodig...

edit:
Foto hierboven is met de volgende instellingen gemaakt:
# Camera Make = Canon
# Camera Model = Canon EOS 350D DIGITAL
# Last Modified Date/Time = 2006:07:23 12:53:01
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/1600 second = 0.00063 second
# Lens F-Number/F-Stop = 71/10 = F7.1
# ISO Speed Ratings = 400
# Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
# Focal Length = 119/1 mm = 119 mm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar tijdens het EC werden er op onze piste redelijk wat goeie close-up foto's van rijdende modellen genomen.

Wat ik van iemand hoorde was dat hij foto's nam (meerdere kort na elkaar) aan 10 a 12 megapixel en daarna de beste foto van de reeks cropte tot 5 a 6 megapixel waarbij de foto dan mooi centraal en heel close-up in beeld stond.
Dit was iemand met zeer deftig matriaal die wist waar hij mee bezig was. Zijn advies was dan ook veel oefenen.
 
Vorig jaar tijdens het EC werden er op onze piste redelijk wat goeie close-up foto's van rijdende modellen genomen.

Wat ik van iemand hoorde was dat hij foto's nam (meerdere kort na elkaar) aan 10 a 12 megapixel en daarna de beste foto van de reeks cropte tot 5 a 6 megapixel waarbij de foto dan mooi centraal en heel close-up in beeld stond.
Dit was iemand met zeer deftig matriaal die wist waar hij mee bezig was. Zijn advies was dan ook veel oefenen.
Dit is inderdaad een veel gebruikte werkwijze, maar hier heb je dus niks aan als je de belichting, scherptediepte etc niet in orde hebt.
 
How to Shoot Sports
:worship:Kennrockwell:worship:

Gewoon zoals gezegd dus:
Diafragma helemaal open(laag F getal dus)
Iso hoog: genoeg licht is belangrijker dan technisch perfecte foto
En natuurlijk een een korte sluitertijd...

Wat hierboven is beschreven van dat mee bewegen is dus "panning", persoonlijk hou ik niet echt van het effect.

Camera in burst zetten vergroot ook de kans op een geschikt plaatje.

Misschien een gek idee maar misschien een idee om een softbox/plu mee te nemen?

Trouwens altijd de preflash uitzetten, vertraagd alles alleen maar en is nergens voor nodig...

edit:
Foto hierboven is met de volgende instellingen gemaakt:
# Camera Make = Canon
# Camera Model = Canon EOS 350D DIGITAL
# Last Modified Date/Time = 2006:07:23 12:53:01
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/1600 second = 0.00063 second
# Lens F-Number/F-Stop = 71/10 = F7.1
# ISO Speed Ratings = 400
# Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
# Focal Length = 119/1 mm = 119 mm

juist GEEEENN!!! hoge ISO! bij veel zon licht zo laag mogelijk.. rond de 64 / 100.. En in een sporthal.. met een sluitertijd van 500e seconde moet het dan echt wel lukken..!

Zelf doe ik veel reddingboten fotograferen.. Zou dus op het zelfde neer komen.. op de juiste moment.. wanneer ze een 'golfje pakken' klikken.. Met mooi weer heb ik dan me instellingen meestal op een diafragma van 4/5.. een sluitertijd van 800e en een mijn iso op 100..

dscf1394kl2.jpg


hier een voorbeeld.. En dan heb ik nog niet eens zo'n uitgebreide camera.. dus met dat kanon van U moet het zeker wel gaan lukken.. Experimenteer gewoon es.. boven een snel weg ofzo :) !
 
Oefenen, veel oefenen.. een dag langs de snelweg gaan staan en eerst gewone auto's fotograferen.

Ik zelf vind 'gepande' shots het mooist, daar komt toch de actie het meest in naar voren.. dus mikken; meebewegen en afdrukken.. niet automatisch focussen, maar de focus handmatig instellen.

Goed fotograferen is een kunst die ik zeker niet beheers.. maar veel mensen maken de fout te denken dat ze maar een dure body moeten kopen en dan voor kapitalen aan lenzen, van kleintjes tot complete bazoooka's, en dat ze dan fotograaf zijn, zo werkt het dus niet he.. ik moet altijd wel gniffelen als ik iemand in een pretpark zie rondlopen met zo'n bazooka en dan doen alsof ie serieuze fotograaf is terwijl ie gewoon doodsaaie typische nederlandse 'kiekjes' aan het schieten is, waar heel nederland al albums vol van in de kast heeft staan :P

Als het echt niet wil, is er natuurlijk ook een alternatief.. een cam nemen die met een redelijke resolutie kan filmen, dan de auto filmen als ie langskomt, en daar stills uit destilleren..

Hier een wat ouder topic op tweakers over dit onderwerp, met veel nuttige info..
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/895878/1//pannen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
juist GEEEENN!!! hoge ISO! bij veel zon licht zo laag mogelijk.. rond de 64 / 100.. En in een sporthal.. met een sluitertijd van 500e seconde moet het dan echt wel lukken..!
Hoog is relatief hé :)
Ik vind bijvoorbeeld 400 al te hoog voor mijn compactje maar een dslr doet het ook nog prima op 400-800
Waarom een hoge iso:
Nitro auto's gaan volgens mij iets harder dan reddingsboten dus heb je een veel kortere sluitertijd nodig.
Je wilt ook nog een beetje scherpte diepte dus diafragma helemaal open is ook niet echt fijn.

hier een voorbeeld.. En dan heb ik nog niet eens zo'n uitgebreide camera.. dus met dat kanon van U moet het zeker wel gaan lukken..

Goed fotograferen is een kunst die ik zeker niet beheers.. maar veel mensen maken de fout te denken dat ze maar een dure body moeten kopen en dan voor kapitalen aan lenzen, van kleintjes tot complete bazoooka's, en dat ze dan fotograaf zijn, zo werkt het dus niet he.. ik moet altijd wel gniffelen als ik iemand in een pretpark zie rondlopen met zo'n bazooka en dan doen alsof ie serieuze fotograaf is terwijl ie gewoon doodsaaie typische nederlandse 'kiekjes' aan het schieten is, waar heel nederland al albums vol van in de kast heeft staan :P
Ja inderdaad, "buying a nikon doesn't make you photographer" :p
Trouwens, zo'n bazooka kan ook een 18-200mm zijn hoor ;)
Meestal ligt een mislukte foto ook aan de fotograaf en niet aan de camera.
Wel mis ik trouwens het aanzien van "fotograaf" wat je plotseling krijgt als je opstap gaat met een dslr.
Voordat je een nieuwe camera wilt kopen omdat je denkt dat je de oude ontgroeit bent moet je voor de grap eens op flickr kijken naar wat er met je camera mogelijk is:
http://flickr.com/cameras/brands/
Is je camera de beperkende factor of ben jij het? ;)

Trouwens als je langs de snelweg gaat staan zou ik wel zorgen dat je flits uitstaat ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@TS
Hoe lichtsterk zijn je lenzen?
De kitlens lijkt me niet echt geschikt, de 200mm(zoom of prime?) gaat het ook niet worden.Als ik jou was zou ik het dus met je portret doen, of eventueel een lichtsterke prime lens erbij kopen.
 
Leuk hoe fotoenthousiastelingen hier met elkaar reageren.
@ Manuel... ik ben onder de indruk van je kennis en kijk op de fotografie! Ook is de nieuwsgierigheid naar jou foto's groot ;) .

Wat mooi is, hoe een foto eruit moet zien, is smaak en persoonsgebonden. Gelukkig leven we niet meer in het tijdperk dat een foto alleen maar mooi is als hij technisch ook goed is. Bewust "foute" foto's die gewoon mooi zijn mogen ook! Lichte overbelichting om de (vuil geworden) witte delen van de kap schoon te laten lijken ;). Beetje onderbelichting om minder scherpte/diepte gevoel in je foto te creëren... terwijl je auto haaaarscherp staat afgebeeld. Enz. enz.

Een goede lens maakt het wel iets gemakkelijker. Vooral een snelle autofocus, en simpelweg lichtsterk en goed glaswerk. Na wat oefening is nog steeds bursten een makkelijke manier, maar het word helemaal leuk als alle foto's uit de burst ook nog eens goed zijn (kost wel véél uitzoektijd welke te laten zien, en véél hardeschijf ruimte ;) ).

Ook goede tips staan hier:
oOple - R/C Photo Tips

Enkele pogingen van mezelf:

HS83.jpg


HS84.jpg


HS85.jpg


Greetz van Aldert
 
Knappe foto's, Aldert. Ik heb het probleem dat onze baan (AMCC) in een sporthal ligt. Geen natuurlijk licht, alleen kunstlicht. Op het fotoalbum van de AMCC bij de GP zie je de foto's van een 2 weken terug. ISO 800 kan goed gaan, maar niet op langere afstand. Het moet dan redelijk dichtbij blijven, anders wordt het erg korrelig/wazig.

de 55-200 is 1:4.5-5.6
de 90mm macro (heb ik niet echt gebruikt) is 1:2.8
mijn 50 mm portret is 1:1.8
de kitlens is de EF-S 18-55/3.5-5.6

Ik ben eigenlijk een portret liefhebber, dus deze dag schieten was een nieuwe uitdaging. Narigheid met 1:10 touringcar is dat ze zo hard gaan. En met een rot gang door de bochten komen. Je reactie vermogen wordt nogal getest. Meebewegen is bijna onmogelijk.

Dat verhaal van die fanatieke fotografen die niet weten hoe een camera werkt, ken ik. Moet je eens naar een dierentuin gaan op een zonnige dag. Zie je ze met joekels van camera's en lenzen sjouwen en gewichtig lopen doen. Met de zonnekap er achterste voren op.....
 
Belichting indoor met ook nog eens weinig (tegen)licht is altijd moeilijk. Makkelijkste vind ik dan Manuel zijn methode... hoge ISO, korte belichtingstijd... oftewel de foto bevriezen. Je kan altijd later in PS wat effecten toevoegen.
Een EOS450 heeft nog een goede ruis/signaal verhouding met ISO800 snelheid. Het hoeft dus zeker géén probleem te zijn om t/m ISO800 te gaan.

indoorgroningen1.jpg

indoorgroningen2.jpg


Greetz, Aldert


ps. de 90mm 2.8 lens, is die alleen voor macro, of mede voor macroopnames?
 
Het zijn scherpe foto's, maar die auto had net zo goed stil kunnen staan.. dat had het maken van de foto wel makkelijker gemaakt.

Daarom.. als je van bewegende objecten een foto maakt, vind ik dat die beweging ook uit de foto af te leiden moet zijn.
 
Back
Top