Nou nou, meteen onzin roepen is toch nergens voor nodig
Kap achterstevoren,
lengte nodig in tas = lengte lens
Kap goed voor fotograferen,
lengte nodig in tas = lengte lens + zonnekap 8)
Kijk maar eens in deze tas, die telelens past echt niet in de tas met kap normaal op lens...
Niks mis met die opmerking dus...
Dat wist ik, en dat part van die opmerking is ook niets mis mee, maar dit wil ik weten:
"Pas als je ze zo ziet fotograferen mag je lachen :wink:"
Het tweede gedeelte van de zin dus. Om de zin niet doormidden te kappen hem ik hem geheel gequote.
Dat is namelijk redelijk onzin om iemand uit te lachen die staat te fotograferen met de zonnekap omgekeerd op zijn lens.
Waarom?
Die zonnekappen zijn vrij kwestbaar, vooral die met een bajonet aansluiting. Ze zijn van kustof en vrij licht. Als je een telelens hebt met een flinke kap er op en je staat tussen de mensen, dan is een keer stoten al voldoende om hem kapot te krijgen. Als je hem door de lichtomstandigheden niet echt nodig hebt, dan wil je hem er liever af laten om dit te voorkomen. Laat je hem los in de tas rondslingeren dan kan het gebeuren met een stootje of het verwisselen van camera of objectief hij op de grond valt. Tussen veel volk in zoals op open dagen merk je dat meestal niet. Zie je het toevallig ook niet, dan ben je hem dus kwijt en ze zijn redelijk prijzig, vooral die originele bloem-modellen. Bij de meeste telezoomlensen kan je met de zonnekap er omgekeerd op nog wel bij de zoomring komen. Scherpstel en eventuele diafragma ring heb je feitelijk niet nodig. Dat is dan ook de reden dat je soms fotografen met de zonnekap nog omgekeerd op de lens ziet fotograferen. Omdat de zonnekap daar veilig is. Niets om te lachen dus en in deze context gezien is lachen om een fotograaf die fotografeerd met de zonnekap omgekeerd nog op de lens inderdaad volkomen onzin.
Ik vind het jammer dat sommige mensen helemaal niet dieper nadenken als ze iets lezen, maar gelijk boven op de kast vliegen en zelfs beledigende en dreigende emails gaan sturen waarin ze vinden dat ik moet oprotten.
Fotografie is al 30 jaar mijn hobbie waarvan 20 jaar mijn beroep wat ik freelance naast het laswerk deed. Ik ben dus helemaal geen lul zoals sommigen menen te weten. Mijn opmerking was volkomen terecht omdat het tweede geelte van de zin niet echt getuigd van respect voor fotograven die dit doen. En om een goede reden.
Verder wil ik hier nog over kwijt dat de mensen die in zoiets simpels al beledigende en en dreigende mails gaan schrijven zich bij de psychiater moeten vervoegen. Dit geld in het bijzonder voor bepaalde jeugdige knulletjes. Het is trouwens opvallen dat voortal jonge mensen dit doen.
Als iemand serieus wil weten hoe je snelle sport het best kan fotograferen, dan mag hij/zij mij daar over mailen. Ik ga er hier niet verder op in. Ik heb daar geen zin meer in.