Saab Viggen (BosModelAir)

Pff zit ook al te denken aan het volgende terwijl mijn huidige niet eens op de helft is..

Waarom vliegen met een autogyro? Gewoon doen wat je eerst deed, iemand laten stijgen en landen en jij daartussen rondjes vliegen, zo doet iedereen het..

In het begin wel veel gaan dan leer je het snel..
 
Het probleem is dat ik niets anders heb op het moment. Een autogyro vind ik een apart ding en ik heb me een tijdlang verdiept in de techniek en ik denk dat ik er nu aardig wat van weet. Niet gezegd dat ik nu een autogyro kan ontwerpen, de gedachte aan een autogyro voor mezelf heb ik ook gehad maar het geld nog niet en na een dozijn crashes gezien te hebben op youtube vergaat de zin me ook enigszins.

In mijn draadje zo een kartonnen model van de neus van mijn ekranoplan.

Ook ik heb "last" van mijn volgende project terwijl ik nog geen druppel lijm op mijn autogyro gesmeerd heb :(
 
Zo weer een stukkie verder.

ontvangerschakelaar gemonteerd, en net even verlengkabels gemaakt voor de rolroeren.

Hoop vanavond het gear te kunnen testen en dan nog even balanceren.


De maiden is hopenlijk 24 september :D
 
Zo de hele kist staat opgebouwd, luchtsysteem ook aangesloten en staat onder druk.
De neuswielopening moet nog even iets vergroot worden die loopt net aan, net al s 1 van de hoofdwielen waarvan de as wat gebogen is.
Maar al keer of 20 gecycled en voor zover werkt het.

zonder brandstof moet bijna al het eruit gehaalde lood voorin, met brandstof en een zware ontv. akku moet het zwaartepunt dus wel goed uitkomen.

Nog even de canards aangepast die liepen verkeerd om zag ik net :oops: en ik had ze onder 2 aparte schakelaars gezet maar mochten ze allebei op canard gebruik staan dan worden de uitslagen ineens veel groter.
Heb ze dus maar weer losgekoppeld van het gear en alleen onder de losse schakelaar gezet.

Nou, nu nog even goed balanceren en het lood voorin fixeren, hopen dat het luchtsysteem redelijk dicht is en dan maar wachten op de nieuwe 3-blads prop.

Al met al is de kist dus wel maiden klaar :D
 
Weer een bijzondere kist (bijna) klaar om te vliegen dus? super!
Maar.. In plaats van aan die Saab prutsen had je gisteren natuurlijk ook op het veld kunnen staan ;)

24 september pas? Ik hoop dat het dan nog licht genoeg is voor een maiden, want gisteren avond kon ik om 20:00 alweer inpakken :(
 
Laatst bewerkt:
Hee Jaap,

tja, het aan de Saab prutsen was pas om 10 uur `s avonds moest gister tot 8 uur werken :-(
Anders had ik echt m`n woensdag vliegen niet willen missen maar m`n collega moest even naar Helgoland vliegen dus heb ik zijn avond maar overgenomen.

Maar daarom ga ik vanmiddag wel lekker vliegen het weer is goed genoeg dus.........

En ja, pas 24september, komende woensdag ga ik op Rozenburg vliegen en komt opok pas de 3 blads pusher binnen.

Dus nog even geduld.


De tijd begint er langzaam weer aan te komen dat we af en toe zaterdag gaan vliegen (en `s woensdag een uurtje op Gooi en Eemland ;-) ).
 
Mhhh, de prop laat nog even op zich wachten :-(

Vanavond hoop ik de kist wel kompleet maiden klaar te maken :-)
 
Jaaaaa, de importeur heeft een prop verstuurd naar RC Technics :D
Alleen de gewone versie :cry:

Naja, het is toch geen maiden vliegweer dus we wachten weer even af.
 
Nou Berto, de suspence is killing. (voor Bosmodelair begrippen...)
Als die prop binnen is, speelt alleen het weer nog een rol?
Suc6
 
Op zich wel, moet wel bekennen dat ik door diverse andere zaken (dvd`s maken en een nieuw op poten staan project) de Viggen nog niet 100% klaar heb.
Deze week zal een maiden in ieder geval niet gebeuren daar ik waarschijnlijk geen tijd heb om te gaan vliegen en de prop er toch nog niet is :-(

Dus moet de kist deze week maar eens echt maiden klaar worden gemaakt zodat als de prop binnen komt we een maiden kunnen gaan maken wanneer we gaan vliegen :-)
 
..daar ik waarschijnlijk geen tijd heb om te gaan vliegen..

Niet? :cry: Volgens het KNMI is het woensdag droog en (voor herfst begrippen) lekker warm.
Wie moet dan het programma voorlezen? Ik vloog de vorige keer zo lekker toen jij voorlas! ;)
 
Laatst bewerkt:
Okee, voor jouw kom ik dan ;-)

Alleen wat later dan normaal ben ik bang.


Neem de S. Decathlon wel mee kan ik ook nog even vliegen :D
 
JAAAAA :banana:

De prop komt deze kant op dus de maiden staat gepland voor komende woensdag.
Heb al even kunnen oefenen met het vliegen met delta-tje-kent-iemand-deze-bosmodelair dus dit zou ook moeten werken.

Komend weekend moet ik werken dus neem ik de Viggen mee om helemala gereed te maken voor z`n eerste vlucht :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de prop ligt op het werk, de vrouw neemt hem vanavond mee kan ik al even rommelen en dan hoop ik morgen of zondag op het werk de motor te laten lopen en alles maiden klaar te maken.

Nu nog woensdag goed weer en dan gaat de Viggen de lucht in :D
 
Zo de vrouw heeft de prop meegenomen en die heb ik meteen maar even ingekort en gemonteerd :D

Qua grondspeling blijft het weinig:
viggen22.jpg


En dit zou de maximale start/landingsstand zijn:
viggen23.jpg


Naja, morgen maar eens mee naar het werk nemen en de motor even laten draaien + zwp afstellen.
 
De Saab Viggen is er klaar voor :D

er zit wat gewicht voorin om het zwp. goed te krijgen.
Het landingsgestel is leeg na 2uur staan en +/- 10 keer cyclen dus dat is goed genoeg.
De zender is ook ingesteld.

Hoe zit de zender nu mbt de canard aansturing?
- hoogte en rol wordt verzorgd door de tailerons en zijn niet ontkoppelbaar,
- de canard zit op een schuif zodat ik de canard uitlslag in kan stellen,
- de canards zijn tevens te dmv een schakelaar te koppelen aan hoogte.

We zullen woensdag zien hoe dit bevalt.
 
Motor loopt

Jaja, de motor loopt ook, nog errug vet maar dat komt op het veld wel, is een beetje teveel herrie in de hangaar tijdens het afstellen.

Een maiden woensdag komt dus steeds dichter bij :banana:

Jullie gaan het horen en zien :yes:
 
Back
Top