Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

turbine continueert :)

Hallo iedereen,

weer een tijdje geleden. inmiddels heb ik een draai en freesbank in mijn garage staan:
tool1.JPG

Ik kan nu dus beginnen met het bouwen van de turbine en hulpmiddelen :D
Wat denken jullie waar ik nu het beste mee kan beginnen? Ik ga deze week de onderdelen voor de turbine zoals compressor, turbinewiel en lagers kopen. Ik heb besloten om de NGV ook unmachined te kopen, omdat ik dan zeker weet dat het hier goed gaat. inmiddels heb ik al wat geoefend op de draai en freesbank. Ik heb bijvoorbeeld een lagerhuis voor de wielen van mijn robot gemaakt, en ik moet zeggen dat me dat redelijk goed afging. Ik dacht nu dus aan de meer eenvoudige dingen van de turbine te beginnen, en later als de freesbank CNC is het nieuwe en oude diffusor model te maken. Hebben jullie nog enige tips?

Groeten Rik
 
Kijk Rik ,dat ziet er al goed uit .
Even bij Herman Buitelaar op de koffie geweest zie ik.

Mooi spul.

Ja, waar zou je mee kunnen beginnen , je kan ook een diffusor maken op en niet cnc freesbank hoor ,dat maakt niets uit ,en die kleine verschillen ,daar zie in je motor nauwelijks iets van terug.
Hoe ik dat deed, vrij simpel.
Je neemt je tekening ,copieerd de diffusor ,en legt die op je werk stuk.
Centeerd alle punten van de wiggen ,en begint te frezen .
Voor de axiale schoepjes heb ik een draaibare machineklem genomen ,als je die uitdraaid ,dan gaat je werkstuk uit het midden staan ,en krijg je een radius.
Even verdelen ,met een verdeel tafel ,en frezen maar, je zal zien dat je dit vrijsnel onder de knie hebt.

Veel succes ,en wees vooral voorzichtig met lange spanen ,draaikrullen van rvs in de draaibank,vlijmscherp .

Groetjes,

Martin.
 
OP maat draaien

Het lijkt zo simpel op maat draaien.
Omdat ik 25 jaar geleden in een machine fabriek gewerkt heb kan ik jullie een tip geven om de juiste maat te draaien.

Een voor beeld de as moet rond 15 worden. het materiaal is 20 rond .

Je draaid je beitel tegen de as je draaid de nonius op nul.

nu ga je draaien met bv 0,25 voor je beitel 0.5 mm nonius je gaat meten je meet 19,56 bv
de volgende snede geeft je 0.56 je meet weer je kijkt hoe dicht je bij de 19 zit de volgende aan zet of snede past je weer aan net zo lang tot je bij de 15 komt je gaat veilig zitten boven de 15 zo dat je de laatste 0,01 of 0,001 er af kunt schuren met fijn schuur linnen.
 
@Gerritjan


Dat was 25 jaar geleden kerel, nu is tijd geld, niet voor de hobbymannen natuurlijk, die hebben tijd zat en soms weer niet.

De basis begrippen voor draaien en frezen blijven natuurlijk hetzelfde als 25 jaar geleden maar de gereedschappen zijn beter en beter geworden in de loop der jaren.

Dus als je materiaal 20mm is en je moet naar 15mm dan gelijk een aanzet van bij mij 4mm bij jou 2mm moet kunnen, dan de vering van je beitels enz enz in de gaten houden en het laatste stukje doen zoals hieronder beschreven en klaar ben je.

Rik heeft een leuke draaibank en freesbank gekocht toppie Rik, ziet er goed uit en je bent pas 20 jaar.

Allereerst moet Rik rekening houden met welk materiaal hij aan het werk is en rekening houden met de vering van de beitel en beitelhouders / speling spindels enz enz ik zal het zo zeggen het is een gevoel die je deelt met je frees en draaibank.

Gebruik altijd scherp gereedschap, vooral bij rvs.

Als je dichtbij de maat bent die je moet hebben draai dan niet de nonius terug, maar trek handmatig je beitelhouder naar je toe en draai de beitel naar het startpunt en start het draaien opnieuw, zo blijft je beitel in de juiste laatste afstelling en draaie je dus de hele vering van je beitel enz enz eruit en draai of frees je de werkelijke te bereiken maat.

Tis ni makkelijk he dat draaien en frezen maar zal best goed komen, gewoon doen zeg ik altijd, ja tis makkelijk praten van deze kant en met ongeveer 30 jaar ervaring in de fijnmechanica.

Als je vragen hebt kom maar op we leven tenslotte in 2008 en ik heb geen geheimen hoor.

Vriendelijke groeten

Jaap Gaasbeek
 
Laatst bewerkt:
draaien

Jaap zie nu eerst maar dat je je turbine dat plextieken ding 3 stuks waren het er toch aan het draaien krijgt,en je model zelf standig kunt vliegen .

Je snap er totaal niets van.
Ik spreek hier over hobby gebeuren en plus en min 0.005 draaien.

4 mm er af ragen ja dat kan iedereen en jij dus ook.
OP dit forum zijn mensen die nog nooit gedraaid hebben .
Om het tot een goed einde te brengen is mijn verhaal om het ook voor een beginner kans van slagen te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt zo simpel op maat draaien.
Omdat ik 25 jaar geleden in een machine fabriek gewerkt heb kan ik jullie een tip geven om de juiste maat te draaien.

Een voor beeld de as moet rond 15 worden. het materiaal is 20 rond .

Je draaid je beitel tegen de as je draaid de nonius op nul.

nu ga je draaien met bv 0,25 voor je beitel 0.5 mm nonius je gaat meten je meet 19,56 bv
de volgende snede geeft je 0.56 je meet weer je kijkt hoe dicht je bij de 19 zit de volgende aan zet of snede past je weer aan net zo lang tot je bij de 15 komt je gaat veilig zitten boven de 15 zo dat je de laatste 0,01 of 0,001 er af kunt schuren met fijn schuur linnen.
zo hou je het in de hand, met meer ervaring bouw je het op met bv 0.5mm voor de beitel. de druk en speling machine hou je zo onder controle.
 
hoi mensen,

Ik zal mijn methode van draaien vertellen die ik zelf bedacht heb, dan mogen jullie vertellen wat eraan scheelt.

Ik laat eerst de draaibank draaien. Dan stel ik de nonius op nul in, op de positie dat ik er een klein stukje afdraai, en houd de nonius op nul (wil soms weglopen). Dan draai ik volledig lang het materiaal, en draai m dan langswaards weer terug. dan pak ik mijn micrometer/digitale schuifmaat en meet het ding op, dan ga ik hoe dichter ik bij mijn eindwaarde kom er steeds minder af te draaien. Ik heb al wel gemerkt dat als je heen gaat eraf draait, maar als je teruggaat ook :P. Op deze manier houd ik daar dan dus rekening mee. wat denken jullie hiervan?


enkele vragen:

- ik ga dit weekend eens een onderdeel proberen te draaien denk ik. hoe maken jullie precies de Csk van de shaft seal (pagina 10 van mijn pdf). ik zie het als een soort afbraming van de gaten.

- Hoe draaien jullie kleine radiussen van 1 mm bijvoorbeeld, gevoel, mal?
- Hoe kom ik aan het materiaal voor de as. Er staat dat dat en 24T moet zijn. gebruiken jullie dit ook, zo niet, wat dan wel?
- Hoe dik is de RVS sheet voor de exaust cone?

volgens mij kan ik het makkelijkste met de Case rear beginnen. kijken hoe nauwkeurig ik dat ding krijg. k heb al wat alu, dus ik zal dit weekend eens kijken wat ik al kan maken :)



Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
@Broekie


Broekie heb je een beetje lange tenen vandaag ??? jij moet goed lezen manneke, wat ik schrijf hier.

Enne waar slaat het citaat hieronder op ???

Jaap zie nu eerst maar dat je je turbine dat plextieken ding 3 stuks waren het er toch aan het draaien krijgt,en je model zelf standig kunt vliegen.

Als je zoiets schrijft over mij, zegt dat meer over jou, als over mij denk ik maar zo, psssssst hoeveel kisten heb je dit jaar gecrasht broekie??? 3/4 ofzo en natuurlijk tijdens het wildvliegen u doet niet anders toch??, stoute man !!!!!! niet meer doen hoor !!!!!!!!

Ik zie een hobbyist nog niet zo snel op een 0,005 draaien kerel en jou ook niet trouwens, dat schreef jezelf hierboven namelijk hihihi, zowel dan moet jij je gelijk aanmelden bij NASA of NLR, waar ik van de week tijdens de opening van hun nieuwe freeshal aanwezig was (ik was namelijk uitgenodigt), dan ben je een toppertje namelijk, wel even bellen of mailen natuurlijk en jou CV opgeven.

Verder ben je wel aardig hoor (denk ik)


Gr Jaap
 
Laatst bewerkt:
dames houden we het wel gezellig hier :mrgreen:

een grote inbusbout:?:, waar haal ik die in godsnaam vandaan in die maat.
Die inbusbouten zijn dus EN 24T materiaal of vergelijkbaar. betekend dat gewoon gehard staal ofso?

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
inbus bout

dames houden we het wel gezellig hier :mrgreen:

een grote inbusbout:?:, waar haal ik die in godsnaam vandaan in die maat.
Die inbusbouten zijn dus EN 24T materiaal of vergelijkbaar. betekend dat gewoon gehard staal ofso?

Groeten Rik

Hallo Rik
Ik heb de in bus bout gekocht bij bus in Zwolle de maat die ze hadden was M20x200 12.9
de 12.9 staat voor de kwaliteit en is prima voor een turbine as tel. 0384542244
 
ik heb de Zelfde bout gebruikt als GJ Broekhuizen,
ik heb mijne bij de twentse boutencentrale vandaan,bij jou in de buurt zal ongetwijfeld ook wel zo,n soort bedrijf zitten.
Groeten GJ Nijsink
 
as

Hoi Rik,kijk even op het net naar gereedschap boeren in de buurt dat kun je vast wel vinden.
Als het niet wil lukken kan ik je er een een paar van 12.9x200 evt opsturen dus geen probleem.
groetjes Rene.
 
staal voor assen

Beste Rik,
Je kunt ook een draadstang kopen 10.9 of 12.9 , hier kun je een aantal assen uit halen.
Maar van de prijs zal je zeker schrikken ca. €113,00 p/stk.

E.e.a. vergt wel wat inspanning om te draaien:
Gebruik zeer scherp (goed geslepen) beitels mogelijk ook hardmetaal.
De assen laten zich niet makkelijk verspannen.
Het is een zeer taai materiaal.

Probeer maar eens met een handbeugelzaag deze door te zagen...........

Het beste kun je ze op een paar tiende na op maat draaien en dan rondslijpen.

Let ook op de warmteafvoer tijdens het draaien.
Ze worden snel en langdurig warm, denk je dat de bepaalde vlakken op maat zijn.......
.........zijn ze NA afkoelen van de as ONDER de maat.

Dus het liefst gekoeld draaien.

sterkte Rene
 
bout en schroefdraad

Hoi iedereen,

Bedankt voor alle info :D
Ik koop al langer gereedschap e.d. bij Pehavo in Oss, dat is een Technische groothandel. Dat ik daar niet aan gedacht had. Ze zullen het ongetwijfeld hebben, dus ik ga er zaterdag even langs denk ik. Ik denk dat ik voor de zekerheid 3 bouten neem ;)

bedankt voor het advies over die warmte rene, daar had ik zeker niet aan gedacht. Maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om met vloeistof te koelen, omdat ik daarvoor geen installatie heb. kan dit ook op andere manieren?

owja, ik draai trouwens met beitels met wisselplaatjes. moet ik dan nog ergens op letten, buiten dat er een goede plat op zit?

Voor het maken van de schroefdraad, draaien jullie dan met een draadsnijbeitel of gewoon een M6 tap erop? Hoe kan ik dat het makkelijkste/beste doen?
 
Laatst bewerkt:
draaien

Beste Rick,
Draadsnijden met een snijplaat is lastig, mede door het taaie materiaal.
De draad zal vaak een gerafeld uiterlijk hebben.

Denk er aan dat het Linkse draad is....................

Het beste kun je deze snijden op de draaibank.........ook een speciale handeling en vergd
wat ervaring.

Hier zijn ook speciale beitelplaatjes voor, in dit geval 60 graden.

mvg Rene
 
draad snijden

linkse draad M6 snij ik voor op de draaibank en met een snij ring na, dan heb je de draad er recht op zitten en aan de juiste maat.
Op de draai bank kan ook maar even met een snij ring na is gemakkelijker.
Het beste is een draad snij beitel met een hard metalen wissel plaatje te gebruiken .
Maar je kunt er ook zelf één slijpen als je toch na snijd met een snij ring
De klauw plaat laat je links om lopen zo als je normaal draaid. en de beitel van de klauw plaat af laten lopen dan heb je linkse draad.

veel succes Gerrit jan.
 
bedankt voor het advies over die warmte rene, daar had ik zeker niet aan gedacht. Maar helaas ben ik niet in de mogelijkheid om met vloeistof te koelen, omdat ik daarvoor geen installatie heb. kan dit ook op andere manieren?

Hoi Rick, gewoon gedult hebben en af en toe wachten om je werkstuk af te laten koelen. Doe dit nogmaals voordat je de laatste 0,1mm er af haalt. Ik heb zelf wél de linkse M6 draad met een normale snijplaat gemaakt en dat ging me goed af, ook ik heb een bout 12.9 gebruikt voor mijn as.

Hieronder een paar foto's die ik nog had van mijn vorige as;

De bout;
GroteFoto-PNU8YXRU.jpg


Eerst beide helften ruim op maat draaien inclusief centergat én M6 linkse draad.
GroteFoto-VA8C4XPC.jpg


GroteFoto-OVK6DWKT.jpg


Nu zaakje tussen centers zetten en niet meer loshalen tot helemaal klaar om het zaakje slingeringsvrij te houden. Voorzichtig beetje bij beetje op maat draaien, alle lompe behandelingen hebben kans tot een slingering.
GroteFoto-YFOAFELV.jpg


...en voilá;
GroteFoto-BDDDE6JP.jpg
 
dankje gerald :D

alweer een toffe beschrijving hoe je turbine onderdelen maakt. Kun je ze niet beter in de Turbine FAQ zetten?

Ik heb de verbrandingskamer en de diffusor ook al in een worddocumentje gezet.

puik werk :thumbsup:

gelukkig heb ik een meedraaiend center erbij gekregen :D een aantal dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:
- wat is dat aluminum waarmee je de as links hebt opgespannen op foto 4
- hoe draaien jullie precies die schuine vlakken aan de as? beitelhouder draaien, en de precisie langsdraaier gebruiken ofso? er staat wel een schaal op, maar is dit exact genoeg?
- hoe meet je na een klein stukje eraf halen of je de hoek goed gedraaid hebt?
- hoe draai je dat centergat?
- meten jullie de diameter met een micrometer, of digitale schuifmaat?


Om de M6 te snijden moet ik dus nog een M6 draadsnijbeitel aanschaffen. Ik denk dat ik dan meteen een verdeelplaat koop, voor het maken van de diffusor. Ik had namelijk expres de BF20 (freesmachine) gekocht, zodat ik genoeg ruimte heb als de verdeelplaat eronder staat

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
@Gerald


Waar bleef je met je adviezen hier, ik zat al geruime tijd te wachten op een reactie van jou hier, hehe eindelijk iemand die met foto`s en in goed begrijpende Nederlandse taal uitleg aan iemand kan geven hoe hij iets moet maken.

Rik, ik geef je een goed advies hier, kijk en luister naar meneer Rutten en meneer Martin punt

Vriendelijke Groeten
Jaap Gaasbeek

p/s pffffff blij dat je ingestapt bent op dit draadje

@Rik

De foto hieronder dat is een centerboor

l_bk%20001.jpg


http://www.meeuwsen.nl/catalogus/serie.php?b_id=&h_id=51&a_id=233&s_id=735

Zo goed Rene?? nu heeft het een toegevoegde waarde deze reactie van mij.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top