cessna 182 by Dave Blum

Afgelopen woensdag dan toch maar eens begonnen met de bouw van een Cessna 182 na een crash van mijn oude Cessna ( art tech ).

De plannen had ik al meer dan een half jaar in huis liggen maar een start was er nooit van gekomen omdat het huis al te klein was met mijn overige toestellen (die zich toch langzaam maar meer en meer uitbreid).

Het gaat om het volgende project.

dsc02121mn4.jpg


Zoals je kan zien is hij ontworpen door Dave blum.
Ik weet niet als er meerdere zijn die hem hier gebouwd hebben en er eventueel opmerkingen over hebben wat ik beter ander zou kunnen doen dan volgens het plan.

dsc02116ja4.jpg


Als aller eerste ben ik dan ook maar begonnen om de onderdelen 1 voor 1 op het balsa over te trekken met ouderwets carbon papier. Daarna met een mesje uitgesneden uit de balsa en daar waarnodig bewerkt met een fijne korrel schuurpapier.
na 2 avondjes beetje bij beetje gedaan te hebben is dit het gevolg.

dsc02115gz9.jpg


Morgen gaan we weer verder zodat alle onderdelen klaar zijn en we kunnen gaan beginnen met het inelkaar zetten van alles zodat het toch langzaam op iets moet gaan lijken.

word vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
hallo

mag ik mischien weten waar je die cessna 182 hebt gekocht?
ik wil er mischien ook wel aan beginnen nadat ik met de calmato een start heb gemaakt want ik ben nog beginner.

alv. bedankt.
 
hallo

mag ik mischien weten waar je die cessna 182 hebt gekocht?
ik wil er mischien ook wel aan beginnen nadat ik met de calmato een start heb gemaakt want ik ben nog beginner.

alv. bedankt.

Je bedoelt die van Art tech?

die heb ik gekocht via marktplaats.
Het beste kun je kijken ervoor bij hobbycitty
Al weet ik niet hoeveel je extra moet bijbetalen bij de douane als je er een toestel koopt.
Maar het scheelt zeker al de helt met de aankoop prijs.
Maar om eerlijk te zijn kun je beter voor een ander toestel uitkijken als de cessna van /art tech. die is gewoon leuk voor erbij en er niet te veel waarde aan hechten.
 
Laatst bewerkt:
goeden middag, deze tekening heb ik gekregen via via.

volgens mij als je goed zoekt bij rc group dan kun je hem ok vinden als file.

P.S. je hebt pb

Nee ze staat er NIET op maar je kunt ze "bestellen" door Dave Blum ("DBlum" op RCGroups) een PB'tje of een e-mailtje te sturen ... dan krijg je na een paar dagen beide tekeningen (de constructie tekening en de onderdelen tekening als .pdf (uitgeprint 914,4 x 609,6 mm) toegestuurd ...

Als je deze Cessna bouwt zorg dan dat hij MAXIMAAL 250 gram vliegklaar wordt (liefst ietsje minder), anders wordt hij te kwetsbaar en moet je na elke landing repareren, wil je hem zwaarder maken dan moet je hem met 1 mm Balsa bekleden i.p.v. folie, maar zef dan zou ik hem niet zwaarder maken dan ca. 300 gram ...

i.p.v. de GWS IPS aandrijving kan je ook een 15-20 grams brushless (CD)motortje gebruiken, 30-40 Watt met een passende propellor is ruim voldoende om goed te vliegen
 
Bedankt voor deze eerste tip.
Het landings gestel wilde ik her gebruiken van mijn gecrashte cessna.

Als motortje had ik deze in de planning mits hij vermogen genoeg heeft
2822-15 Brushless Outrunner 1550KV van perba aangezien ik die nog thuis heb liggen.

het gewicht wat dat gaat worden durf ik nu nog geen antwoord op te geven.
Op dit moment heb ik bijna alle onderdelen klaar voor de romp en dan zal ik ze de onderdelen gaan wegen om eens te kijken wat daarvan het totaal gewicht is.

nu ga ik snel weer even verder zodat ik hopenlijk straks nog even het resultaat kan berichten.
 
Na alles eerst uitgesneden te hebben op een paar ribben van de vleugel na.
De reden daarvoor is van kan hij ook gemaakt worden met rolroeren ja of te nee?



Uiteindelijk ben ik dan op een totaal gewicht uitgekomen van 33 gram. Dan spreek ik alleen over het romp gedeelte plus wielkapjes.



Als je dan alles begint met het voorzichtig inelkaar lijmen van de onderdelen krijg je dit ls resultaat na een paar onze vaders want wat is het kwets baar als je alles moet maken van 1,5mm.


en nu gaan we eerst even Formule 1 verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
Even een kleine update aangezien ik niet echt veel tijd heb gehad.

Zo begint het langzaam ergens op te lijken. verstevigingen zit erop nu de elektronica nog erin.

Daar probeer ik morgen in elk geval wel mee te starten zodat ik dan de romp helemaal dicht kan maken.

Alleen even een vraagje hoe kan ik het beste de accu vervangen aangezien de ruimte erg klein is.

A: door luikje in de bodem te maken?
B: gewoon verwisselen door de vleugel los te maken?

Zelf denk ik dat ik voor de optie b ga.
 
Laatst bewerkt:
Hee Marcel,

dat is een leuk projectje. Dit draadje had ik nog niet gesignaleerd, abootje :)

Heb ik iets gemist of heb je de spanwijdte nog niet gemeld ?

Wat je vraag betreft, als je de vleugel vastzet met nylon breekboutjes kan je 'm natuurlijk makkelijk verwijderen waardoor je goed bij je accu zou kunnen. Ik denk echter dat een luikje sneller werkt.

MAAR: Optie C zou kunnen zijn: een laadaansluiting aan de buitenzijde. Je kan zo'n aan/uit schakelaar met laadaansluiting gebruiken.

Grtz,
Menno
 
Hee Marcel,

dat is een leuk projectje. Dit draadje had ik nog niet gesignaleerd, abootje :)

Heb ik iets gemist of heb je de spanwijdte nog niet gemeld ?

Wat je vraag betreft, als je de vleugel vastzet met nylon breekboutjes kan je 'm natuurlijk makkelijk verwijderen waardoor je goed bij je accu zou kunnen. Ik denk echter dat een luikje sneller werkt.

MAAR: Optie C zou kunnen zijn: een laadaansluiting aan de buitenzijde. Je kan zo'n aan/uit schakelaar met laadaansluiting gebruiken.

Grtz,
Menno


haha ja soms loop je wel eens iets mis.

de spanwijte is 37,5 in dat is volgens mij gelijk aan 95 cm.

Zelf was ik eerst ook aan een luikje aan het denken maar aangezien alles zo klein is is het het beste dat ik de vleugel gewoon demontabel maak. is iets meer werk maar tja het is ook niet een toestel waar ik veel vluchten mee ga maken op 1 dag.
Maar zeg nooit nooit.

Optie C is ook goed al heb ik daar geen ervaring mee.
Je bedoeld dus eigenlijk dat ik de accu plaatst vanaf de boven zijde ( vleugel ) maar dat ik hem via de buiten kant kan opladen zonder iets te moeten demonteren?
 
Hoi Marcel,

ja :) dat bedoel ik inderdaad, onderstaand een fotootje van een switch.

3wireswitch.jpg


Ik kon even geen andere vinden, maar er zijn ook switches met pluggen die je in de zijwand van het toestel kan monteren, waarbij je de laadstekker er zo insteekt.

Grtz,
Menno
 
goeden morgen,

bedankt begrijp ik wat je bedoeld. het is eigenlijk wel maar een kleien extra moeite om dit in te bouwen en vooral wel makkelijk.
straks na mijn werk evenkijken in de shop wat er te krijgen is.
 
Dag Marcel,

ik zie een leuk bouwdraadje. Als echte houtbouwer lijkt me dit een leuk project. :p

Staks in de winter een start mee maken.:rolleyes:

Heb al naar de tekening gezocht maar kan hem niet vinden.
Weet jij waar ik hem digitaal kan vinden?

Groeten Gerhard
 
Nee ze staat er NIET op maar je kunt ze "bestellen" door Dave Blum ("DBlum" op RCGroups) een PB'tje of een e-mailtje te sturen ... dan krijg je na een paar dagen beide tekeningen (de constructie tekening en de onderdelen tekening als .pdf (uitgeprint 914,4 x 609,6 mm) toegestuurd ...

Eehh Gerhard,

post 6 niet gezien ?
Ik vind het ook een leuk ding, maar ik heb nog zoveel projecten ... ;)

Grtz,
Menno
 
bouwprojecten

Eehh Gerhard,

post 6 niet gezien ?
Ik vind het ook een leuk ding, maar ik heb nog zoveel projecten ... ;)

Grtz,
Menno

Vertel mij wat. Ik heb meer dan genoeg bouwprojecten.
Lijkt me niet zo'n groot project. Dus wie weet, bouw ik deze een keer tussen de bedrijven door aankomend winter.;)

We kunnen nu mooi volgen hoe alles werk in dit bouwdraadje.
Hebben we straks voordeel mee.
 
cessna 182

Hallo
Geweldig vliegtuig en ik wil m ook gaan bouwen maar nu is mijn vraag of er al iemand is die t vliegtuig heeft gemaakt met een bekleding van 1 mm balsa

veel succes met je cessna
harrie
 
Met 1 mm balsa bekleed wordt hij een stuk zwaarder ... en dit heeft gevolgen voor de constructie die je dan op een aantal plaatsen moet verstevigen (waardoor hij nog zwaarder wordt ....) ...

Bij mij staat er wel één op de planning ... ik wil alleen op basis van de maatvoering van die tekening van Dave Blum een 182-RG versie bouwen die voor het grootste deel uit een balsa-aluminium composiet bestaat ... waarbij ik er van uitga dat hij dan vliegklaar ca. 70% zwaarder wordt en ongeveer 350-400 gram gaat wegen (waarvan ca. 50 gram voor rekening komt van het intrekbare landingsgestel)

Alles wat ik daar voor nodig heb ligt al (maanden) klaar .... maar ja, dit voorjaar heeft onze hond puppy's gehad waarvan we er één zelf gehouden hebben, met als gevolg dat er voor (andere) hobby's wat minder tijd is/was ... junior is nu bijna een half jaar wat betekend dat er toch weer wat tijd komt om een projectje op te starten .... het mechaniek voor het Cessna intrekbaar landingsgestel had ik van het voorjaar al goed werkend gekregen de testen met het compsietmateriaal zijn al van een jaar terug ... dus nu nog een "field-test" ...
 
Laatst bewerkt:
zo he dat klinkt belovend.

Gisteren helaas niet echt aan de cessna kunnen werken maar hoop vandaag er weer iets aan te kunnen doen.

Bram dit is idd iets leuks voor tussen door om even lekker te kunnen prielen.

Har bedankt succes heb ik wel nodig ahaaha.
 
helaas door omstandig heden ben ik niet echt opgeschoten maarheb er toch tussen door steeds ietsjes aan kunnen werken.

Beetje bij beetje komt er dan toch langzaam aan vordering in.

23102008333yo6.jpg


23102008335eo1.jpg


23102008334wz4.jpg


al heeft het een voordeel dat ik niet echt opgeschoten ben want ben er nog niet uit hoe en welke kleurstelling hij moet krijgen. het kan orgineel worden of geheel fantasie.
wit oracover heb ik nog liggen dat komt er dus altijd al op.

word vervolgd
 
Back
Top