H
hezik
Guest
ik zit het na te zoeken, schreef het uit m'n geheugen, maar ik kan geen bewijs vinden dat het inderdaad een rare earth metaal is.. schrap die opmerking dus maar even voorlopig 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Electro presteert volkomen foutloos, na de eerste paar vluchten. De 1e vluchten zijn spannend, dan moet de setup zich bewijzen, maar als dat eenmaal gebeurd is, zal er met electro niets gebeuren. Ja je accu's zullen terug gaan lopen in capaciteit, maar echt niet na 100 vluchten al.
Enige grote risico van electro is inderdaad als je je lipo's sloopt. Een keer onhandig zijn, verkeerd aansluiten, en het is kapot. Daar heb je (dus) gelijk in.
Voor een formaat groter dan 2 meter, begint het er al snel anders uit te zien, door de grote lipo's die je dan nodig hebt. Benzine is sowieso in alle gevallen de goedkoopste oplossing, als prijs het enige argument is.
brandstof vs elektro.... loslaten en je tijd beter op een elektroforum benutten. Helaas...
btw, het argument "we kijken het nog even aan met de ontwikkelingen." is ook een gouwe ouwe.
Ik berekende laatst dit:
Van de J&C site: 1 A123 cell van 2300mAh, 3,3V, 70gram; da's 108mWh/gram
Mijn LiPo pack: 6S (22,2V), 4000mAh, 590 gram; da's 150mWh/gram
Mijn NiMH ontvangeraccu: 4,8V, 2000mAh, 120 gram; da's 80mWh/gram
Voor vliegen blijft de LiPo dus het meest interessant, vind ik.
laden kost me ruim een uur
Nog iets wat wel in de vergelijking past, W/gram (continu)Ik berekende laatst dit:
Van de J&C site: 1 A123 cell van 2300mAh, 3,3V, 70gram; da's 108mWh/gram
Mijn LiPo pack: 6S (22,2V), 4000mAh, 590 gram; da's 150mWh/gram
Mijn NiMH ontvangeraccu: 4,8V, 2000mAh, 120 gram; da's 80mWh/gram
Voor vliegen blijft de LiPo dus het meest interessant, vind ik.
Levensduur is een punt, maar ik koop liever 1 keer per jaar een nieuwe accu, dan blijf je de nieuwste techniek houden en verspreid je de kosten.
We/jullie kunnen rustig gaan slapen, Lithium behoort niet tot die groep, en al zou dat zo zijn, de metalen uit die groep zijn niet zeldzaam (meer):ik zit het na te zoeken, schreef het uit m'n geheugen, maar ik kan geen bewijs vinden dat het inderdaad een rareearth metaal is.. schrap die opmerking dus maar even voorlopig![]()
Nieuwe technieken is niet alleen de accu van toepassing, maar wat betreft kosten sprijding heb je dan zeker een punt.Kosten spreiden? Nieuwe technieken vragen soms ook andere kV motoren en andere LVC van je regelaar en laadparameters. Ook het inzicht van type motorkeuze veranderd met de jaren (bijvoorbeeld de recentere HV setups hebben ook voordelen, zeker voor LiFePo). Ik kan dit met de beste wil niet als kosten spreiden zien. Met duurzame cellen is het ook beter mogelijk om setups OP de grens uit te rekenen. Dat is waar nogal eens problemen ontstaan als er een nieuwere Lipo generatie voor de deur staat die minder inzakt onder belasting en je setupje doorfikt. Volgens mij is dit ook de reden dat de Mega motoren voorzien zijn van dikkere magneten waardoor de kV lager uitvalt als voorheen. Een 16/15/3 is nu 2800kV ipv 3000kV.