Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Hoi Ludo,

De Lipo kan gedurende een uur 540 mA leveren.

Stel dat je 5A trekt (wat zeker niet continue het geval zou zijn), dan zou je volgens mij theoretisch ((540 mA / 5000 mA )= 0,108 * 60 min) = 6.48 minuten rond kunnen vliegen.

In de praktijk zal dit echter veel langer zijn, daar je best een keertje 5A zult trekken, maar doorgaans veel minder.

Ik heb met een 460mAh in de hal een minuut of 20 gevlogen en die was nog niet leeg, de Lipo afslag van de regelaar werkte nog niet en ik had nog meer dan genoeg vermogen.

Grtz,
Menno
 
Hoi,

mijn vliegklaargewicht = 145 gram :)

Maar ik denk niet dan 5 of 10 gram heel veel scheelt hoor ;)
Ik geloof dat Dirk wel eens zo'n 30 minuten heeft rondgetord met een Moth met een 650mAh Lipootje.

Grtz,
Menno
 
ik zit nu op 210 gram incl 60 gr lipo. hij vliegt nu wel mar er moet wat vanaf
 
Hhhmm,

je motor en regelaartje zijn prima hoor, ik heb ook wel met een zwaardere Moth gevlogen.

Op je Lipo kan je in ieder geval wat winnen, ik vlieg nu met een Rhino Lipo 2S/460mAh, die weegt 28 gram. Dat is minder dan de helft van die van jou :) Welk ontvangertje heb je er in ? Wat weegt ie ?
Heb je soms zware wielen eronder ?

Ik heb vanavond nog een beetje zitten prutsen, dus maar even wat plaatjes geschoten. Laatste vorderingen:

Ondervleugeltjes moesten nog aan elkaar worden gelijmd, de v-stelling bepaalt met het (inmiddels bekende) DVD-doosje.
IMG_2694.jpg


Mooi werk, ik hoef geen extra geleidebuisjes onder de vleugel te lijmen voor de pushrods, want die prik ik gewoon door de balsa-ribben. Ervoor zorgen dat de pushrod zonder weerstand er doorheen kan bewegen, maar niet teveel speling veroorzaken ...
IMG_2695.jpg


Zo het aileron-servootje zit in de vleugel en de aansturing is gemonteerd. Ik heb de ailerons voorzien van een stripje 1 mm balsa om torsie zoveel mogelijk te voorkomen.
IMG_2703.jpg


De chocoladekant ziet er zo uit, ik heb de servo iets verhoogd geplaatst, dan steekt die aan de onderzijde niet zover uit en kan ik later (als alles is afgesteld en getest) het bodemplaatje er in lijmen. Dan zie niets meer van de aileronservo :)
IMG_2700.jpg


Het motorschotje heeft een kleurtje gekregen en is inmiddels er in gelijmd met wat right- en down-thrust. Het nieuwe 19 grams motortje zit er al tegenaan geschroefd, mocht er nog iets moeten gebeuren met de right- en down-thrust dan kan ik er hier en daar een ringetje achter leggen.
IMG_2698.jpg


De ondervleugel aan de romp verlijmd, goed uitgelijnd en uitgemeten, wat gewicht er op en drogen maar.
IMG_2707.jpg


Hhmm, dit is toch meer de chocoladekant ;)

IMG_2710.jpg


Nou, morgen maar eens verder met de montage van het stabilo.

Grtz,
Menno
 
Goedenmorgen,

Hey Kwevers,
ik heb het gevoel dat je ergens op wilde reageren ... :rolleyes:

@Allemaal:
Ik kwam op RCG nog een leuk draadje tegen van een Moth die naar aanleiding van deze plannen is gebouwd. Wel de moeite waard om evente bekijken, het draadje is maar 6 pagina's.

32-inch Micro Moth - RC Groups

Het gekozen kleurenschema is maar zozo, maar het interessant is de bouwwijze van de vleugels em de mallen die hij gebruikt om deze te positioneren tov elkaar. Verder vond ik de "bespanning" erg vindingrijk.

Grtz,
Menno
 
klopt maar met mn iphone kan je toch niet zo goed het proces sturen zoals gemerkt. zal het draadje eens lezen.
 
Hoi Menno,

Mooie rolmoth!
Ben benieuwd naar jou ervaringen met de rolroeren op maar 2 vleugels...

Ik zit te wachten op m'n vertraagd vliegtuig (een echte dus) dus lekker alle tijd om het draadje weer eens door te lopen.

Eefjan
 
Hier het filmpje van de Stearman van Burnett...

Het begin is ietwat wazig (apparaat had moeite scherp te stellen op het kleine vliegtuigje). Geen moeite gedaan om er een soundtrack onder te zetten. Eigenlijk zijn de enthousiaste reacties van m'n broer veels te mooi om overheen te tapen....
Ik ben bijna een keer met m'n rolmoth tegen dat huis op de achtergrond gecrashed, "gelukkig" stortte hij eerder ter aarde.

link naar file

(hoe embed je ook alweer filmpjes in het bericht?)

Eefjan
 
Hoi K,

als je die Lipo vervangt voor de 860 of 540 mAh, maar je laat het vlotage gelijk (2S Lipo) dan heb je alleen kortere vliegtijden. Maar dat zal verder geen problemen geven.

Tenminste, ik neem erbij aan dat je geen idioot grote props draait, in dat geval zou de ontlading van de Lipo nog een rol kunnen spelen.

een 7 x 6 of 8 x 4,3 prop moet geen punt zijn.

Grtz,
Menno


Een 7x6 in mijn geval. op een propsaver, maar dan erachter ipv ervoor. als ik prop nl voorop zet krijg ik een resonantie door hele model. hebook nog een 7035 en 0843 liggen maar die passen niet op deze wijze.
iemand andere, betere opties?
 
Propsaver

@kwevers: Als je de prop achter de propsaver moet zetten dan ben je het pasringetje vergeten. Het gat aan de achterkant van de prop is vaak groter, en bij de prop worden ringetjes meegeleverd voor verschillende as maten.
Bij jou zitten die ringetjes er niet bij (of je hebt er geen ingezet).

Pas het juiste ringetje erin, en je kunt de prop ook voor op de propsaver zetten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

@Bro, toch nog redelijk gelukt, al is de 2de helft beter om naar te kijken. Ik was vergeten dat ie zo'n lekker bromgeluidje maakte, krijg al de kriebels ervan. Blijft leuk te zien wat een stijgkracht hij heeft :)

@Menno, Ik heb mijn stearman in een later stadium nog voorzien van enkele rolroeren, de bovenste vleugels hebben teveel lift, het gebruik van de roeren had bijna geen effect. Ik heb er een stuk aan moeten zetten, nu ben ik daarmee aant experimenteren (jammer dat het zo snel donker is).

Daarnaast ben ik nu de stearman aan het vertalen naar een bouwtekening. Ik zal met de tekeningen nog zo'n kistje moeten bouwen om de maten goed af te stellen.

Groeten,
Burnett

p.s. Menno, heb dat draadje doorgekeken, plasticfolie en een feun, wat een grappig concept, dat moet ik ook eens proberen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

EefJan, had jij helemaal geen V-stelling meer in je Rol-Moth ?

Ik heb wel iets v-stelling behouden op advies van een club-maatje. Deze keer 1 dvd doosje (ipv 2) onder de tip gelegd met verlijmen :)

Burnett, hoe komt het dat de bovenste vleugels teveel lift hebben ? Hebben die een andere instelhoek dan de onderste ? En hoe weet je dat die teveel lift hebben ?

Kan het niet zijn dat de rolroeren niet stijf genoeg waren, waardoor de uitslag vermiderd wordt door de luchtdruk tijdens het vliegen ?

Ik heb de grootte van m'n rolroeren bepaald aan de had van een 3view van een echte Tiger Moth en een andere model Tiger Moth (span 155), die bleken exact overeen te komen.

Deze maten heb ik omgerekend naar de 70 cm spanwijdte.

Ben zelf ook benieuwd hoe dat vliegt, de 16e gaan we weer indoor vliegen. Ik neem allebei de Mothjes mee, dan kan ik het verschil goed bemerken.

Zo nu even aan de slag, kan ik vanavond of morgen weer wat plaatjes achterlaten hier ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Menno,
De echte tigermoth heeft bespannen vleugels en de modellen die hier van depron gemaakt worden meestal holle vleugels. Dat laatste houdt in dat ze enorm veel lift hebben (en meer drag), nu heb ik ook een lichte v-stelling dus dat is bij mij ook een factor. Ik ben benieuwt naar jou ervaringen.

Groeten, Burn
 
Pfff, het was ff windkracht 1, maar mijn mijn vader was er niet en ik had geen zin om alleen te gaan vliegen, maar toen hij er was was het al donker!

Het is veeels te snel donker:(

Dus nu maar weer een paar weken wachten...

Ik had speciaal alvast al me lipo's opgeladen, maarja, nu ging ik niet vliegen. Je kan ze beter half vol bewaren. Maar een maantje vol wil toch wel lukken?

Ludo
 
Hoi,

EefJan, had jij helemaal geen V-stelling meer in je Rol-Moth ?

Ik heb wel iets v-stelling behouden op advies van een club-maatje. Deze keer 1 dvd doosje (ipv 2) onder de tip gelegd met verlijmen :)

Burnett, hoe komt het dat de bovenste vleugels teveel lift hebben ? Hebben die een andere instelhoek dan de onderste ? En hoe weet je dat die teveel lift hebben ?

Kan het niet zijn dat de rolroeren niet stijf genoeg waren, waardoor de uitslag vermiderd wordt door de luchtdruk tijdens het vliegen ?

Ik heb de grootte van m'n rolroeren bepaald aan de had van een 3view van een echte Tiger Moth en een andere model Tiger Moth (span 155), die bleken exact overeen te komen.

Deze maten heb ik omgerekend naar de 70 cm spanwijdte.

Ben zelf ook benieuwd hoe dat vliegt, de 16e gaan we weer indoor vliegen. Ik neem allebei de Mothjes mee, dan kan ik het verschil goed bemerken.

Zo nu even aan de slag, kan ik vanavond of morgen weer wat plaatjes achterlaten hier ...

Grtz,
Menno

Hoi Menno,
De bovenste vleugels heb ik geen V-stelling gegeven, en de onderste een klein beetje (ongeveer zoals een "originele" tekening die ik had). De grootte ervan had ik ook vrijwel gelijk aan de originele rol roeren. Maar toch had ik veel meer aan dubbele rolroeren. Ik denk dat een en ander ook met vliegsnelheden te maken heeft. Hoe harder ik vlieg hoe meer ik kan doen met m'n rolroeren.

Eefjan
 
Gisteren mijn motje voor de eerste keer uitgelaten maar dat was geen succes. Als ik een bocht probeerde te maken dan ging die meteen meskant en daar kwam ik dan niet meer uit. Na herhaalde pogingen en verplaatsen van de accu ging hij zelfs op zijn kop vliegen. Dit moest dus aan de V-stelling van de vleugels liggen. Bij nameten hadden deze maar 2 cm V-stelling wat duidelijk niet genoeg is. Ik heb de vleugels eraf gehaald, in de midden doorgesneden(jammer van de tank) en bijgeschuurd zodat de V-stelling nu 5 cm is. Ben net even gaan proberen in een weiland en 't vliegt nu perfect. Ik kan nu echt langzaam vliegen en korte bochtjes maken zonder dat 't model doorrolt en dat een paar meter boven de grond. Die 5 cm V-stelling zijn dus echt nodig maar dat wisten jullie natuurlijk allang.

Groetjes Thijs
 
Back
Top