Eindelijk is het zover ik denk voldoende informatie te hebben ingewonnen en supporters om dit mogelijk te maken.
Wil gelijk iedereen bedanken die gereageerd heeft inde topic http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/64861-stockcar-1-8-bouwen
Bedankt voor de informatie, het triggeren en het leuke off topic kontakt!
De opzet is om een auto te bouwen die aan het NSO en de Wemsa reglementen voldoet.
Ik hoop in deze topic wekelijks een update van het wel en wee van de bouw bij te houden.
Hier al vast een preview van de body, is een eerste test er word nog een nieuwe mal gemaakt en wellicht iets dikker lexaan gebruikt
UPDATE # 1
Inmiddels druk bezig om de benodigde onderdelen bij elkaar te sprokkelen en tekeningen te maken van de onderdelen die ik zelf zal gaan maken.
Basis van de plaats van alles in de auto
De servo voor het het bedienen van de carburateur is op deze foto nog een grote, met hevel sysyteem van een serpent 960 maar dit zal een sterke digitale micro servo worden om gewicht en ruimte te sparen en zal gewoon rechtop komen te staan. De motor staat op de foto nog op een Mugen monoblock maar ik wil de auto bouwen met lange schommels en een korte wielbasis. daarom heb ik zelf een monoblock gefreesd waarmee de motor schuin naar achter gekanteld door word. Evt zal ik als het de koeling nadelig beinvloed zelf ook een koelkop maken met de lamellen onder de zelfde hoek.
UPDATE #2
Nou ok hier alvast een foto van de achteras zoals ik hem nu aan het maken ben (is nog niet klaar ivm met de plaats van het achtertandwiel word nog verlicht en krijgt nog een warmte behandeling:wink
. De auto word volledig gelagerd en ik ga 1/8 onroad banden/velgen gebruiken. Je kan kiezen uit velgen met verschillende off set, zo kan ik de spoor breedte aanpassen en maak ook gebruik van het 1/8 snelwissel systeem
UPDATE #3
Ik heb weer even wat tijd kunnen maken om verder te gaan met de schommels. Ik heb ervoor gekozen om de schommels volledig gelagerd te maken wat volgens het NSO regelement mag. Wat betrefd WEMSA rules bij mij een twijfel maar geen punt als ik daar onder rijd pas ik dat eenvoudig aan. Ik wil graag de achterkant aan kunnen passen aan de hoevelheid grip die er is. In mijn beleving kan ik dat onderanderen doen door de stijfheid van de schommels te beinvoeden. Daarom heb ik tussen de twee vaste punten gekozen om een losse plaat te maken. Ik heb nu carbon genomen maar je zou ook kunnen denken aan bijv een verenstalen plaat. Welke je net als carbon in veel diktes kan krijgen. Het lijkt mij met deze konstruktie ook makkelijk om de lengte van de schommels aan te passen kwestie van een andere lengte torsie plaat maken. Ook word de auto volledig voorzien van coil over schokbrekers. De reden dat de schokbreker op zijn kop is geplaats is dat ik bang ben dat anders het olie gedeelte te veel warmte krijgt van de koelkop van de motor wat de viscociteit van de olie nadelig beinvloed (ook al rijden we maar 5 minuten plus). Ik ben er nog niet toegekomen om het bevetigings gaatje te boren voor de Panhard stang.
voor zover de achter as, ik denk op dit moment niet anders te kunnen dan de schokbrekers op deze manier te plaatsen zoals ze nu zitten, volgens mij moet dit goed kunnen functioneren (voorzover ik er aan kan rekenen) Ik kan de schokbreker onder verschillende hoeken plaatsen.
UPDATE #4
Beginselen voorwiel ophaning en fusee
op de bovenste foto van update 4 staat een beetje links een ronde schijf dat is de fusee van de onderste foto eerste bewerking gedraaid op de foto hierboven is hij gefreesd en de wiel as met lagers erin gezet.
UPDATE #5
Weer een klein stapje verder gekomen met de voorwiel ophanging, in iedergeval is het concept nu wel iets duidelijker denk ik? Of het heel blijft is een tweede dat het in de hand super goed aanvoelt is een feit. Ik ben ook begonnen met het chassis alleen zit ik een beetje in een design block
, wat betrefd het achterste deel, foto's volgen als ik de blokkade uit ben. Ik denk eraan om dat gedeelte van plaat te maken wat je ook wel vaker ziet. Maar zit een beetje met de impact die erop komt met een duwtje in de rug........
UPDATE #6
Na vorige week lekker een weekendje weg nu de draad weer opgepakt en verder gegaan met het chassis. Nog steeds niet 100% uit over het ontwerp van het achterste deel maar word in iedergeval van plaat gezet. Nu nog een bedrijf opzoeken wat 3mm plaat voor me wil zetten
:?:
Eerst nog een foto van de pickup points voor de voor wiel ophaning omdat de auto off-set is gebouwd is rechts voor dikker en van aluminium, links is van staal toch ook de kant van de auto die wat zwaarder is.
Heb geprobeerd het chassis zoveel mogelijk lijkend te houden op een "echte" stockcar en mijn idee er in kwijt te kunnen. Op de foto is de stuurservo te zien en de Lipo accu. Ik hecht eerst het hele chassis in elkaar span hem dan op tegen krom trekken en las af. Hoop de volgende week verder te gaan met het chassis achterste deel of wat draai en frees klusjes verder beet te pakken.
Er komen nog carbon side skirts aan en naast de body komen ook carbon platen die boven op komen te liggen om het geheel net af te werken en de nodige stijfhied te geven.
Verder maak ik een "upside down" (hoe verzin ik het) radio plaat die je dus op onderkant van het chassis monteer. De accu, tank, servo en ontvanger komen hierop vast te zitten.
UPDATE # 7
Eindelijk even tijd gevonden om de onderplaat te maken, ik heb hem gemaakt van aluminium 7075 T6 was nog een hele toer om aan een stukje te komen. Uit eindelijk maak ik alle alu onderdelen van dit materiaal. Omdat het erg duur is heb ik voor proto type dingen gewoon 6082 gebruikt wat een fractie hiervan kost maar ook een stuk minder is.
Nog steeds niet helemaal uit over het achterste deel van het chassis deze plaat moet dan ook nog wat bewerkingen onder gaan aan de achterkant uitsparing voor het tandwiel etc. mochten jullie nog ideetjes hebben of foto's let me know....
UPDATE #8
Na vele hoofdbrekens en nu met de tips van oa Gé mbt de discussie die er is omtrend plaat materiaal in het chassis van een stockcar, heb ik de achter kant opgetrokken uit koker.
In eerste instantie ben ik telkens aan het puzzelen geweest met plaat waar ik een aanzienlijk gewichtsvoordeel mee kon halen. Nu is de 3500 gram al wel erg inzicht! Niet getreurd zodra dit chassis de eerste test resultaten heeft laten zien zal ik een nieuw maken van een speciale staal legering waarvan ik in het vereleden veel mee gewerkt heb (wielophangingen voor race auto's en minibike frames) Dit materiaal zal ik als ik een paar geintresseerden kan vinden laten overkomen uit de usa. (transport is erg duur voor een paar meter) Wel is het gelukt denk ik om de achterbumper verend op rubber te maken om de energie van een tik van achter deels te absorberen, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar?
UPDATE #9
Eindelijk weer even de tijd gevonden om weer wat aan het chassis te doen de kauw klauwen race lijkt steeds verder weg te komen en de datum dichterbij.....
Chassis is nu afgelast al moeten er nog een paar nokjes hier en daar aan worden gelast voor oa de kap bevetiging en wat carbon plaatjes. Ook heb ik de mazzel gehad om wat carbon te kunnen overnemen waar ik ook deze side skirts van heb gemaakt. Het chassis is wel wat (te) zwaar geworden doordat ik meer materiaal heb gebruikt als ik van plan was, dit omdat er waarschijnlijk minder plaat in verwerkt mag worden. We zien wel hoe het regelement uitpakt ik bouw toch als de eerste resultaten er zijn een nieuwe. Ideetjes stroom ik nu al mee over........
Gr. Rob
Wil gelijk iedereen bedanken die gereageerd heeft inde topic http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/64861-stockcar-1-8-bouwen
Bedankt voor de informatie, het triggeren en het leuke off topic kontakt!
De opzet is om een auto te bouwen die aan het NSO en de Wemsa reglementen voldoet.
Ik hoop in deze topic wekelijks een update van het wel en wee van de bouw bij te houden.
Hier al vast een preview van de body, is een eerste test er word nog een nieuwe mal gemaakt en wellicht iets dikker lexaan gebruikt

UPDATE # 1
Inmiddels druk bezig om de benodigde onderdelen bij elkaar te sprokkelen en tekeningen te maken van de onderdelen die ik zelf zal gaan maken.
Basis van de plaats van alles in de auto

De servo voor het het bedienen van de carburateur is op deze foto nog een grote, met hevel sysyteem van een serpent 960 maar dit zal een sterke digitale micro servo worden om gewicht en ruimte te sparen en zal gewoon rechtop komen te staan. De motor staat op de foto nog op een Mugen monoblock maar ik wil de auto bouwen met lange schommels en een korte wielbasis. daarom heb ik zelf een monoblock gefreesd waarmee de motor schuin naar achter gekanteld door word. Evt zal ik als het de koeling nadelig beinvloed zelf ook een koelkop maken met de lamellen onder de zelfde hoek.

UPDATE #2
Nou ok hier alvast een foto van de achteras zoals ik hem nu aan het maken ben (is nog niet klaar ivm met de plaats van het achtertandwiel word nog verlicht en krijgt nog een warmte behandeling:wink


UPDATE #3
Ik heb weer even wat tijd kunnen maken om verder te gaan met de schommels. Ik heb ervoor gekozen om de schommels volledig gelagerd te maken wat volgens het NSO regelement mag. Wat betrefd WEMSA rules bij mij een twijfel maar geen punt als ik daar onder rijd pas ik dat eenvoudig aan. Ik wil graag de achterkant aan kunnen passen aan de hoevelheid grip die er is. In mijn beleving kan ik dat onderanderen doen door de stijfheid van de schommels te beinvoeden. Daarom heb ik tussen de twee vaste punten gekozen om een losse plaat te maken. Ik heb nu carbon genomen maar je zou ook kunnen denken aan bijv een verenstalen plaat. Welke je net als carbon in veel diktes kan krijgen. Het lijkt mij met deze konstruktie ook makkelijk om de lengte van de schommels aan te passen kwestie van een andere lengte torsie plaat maken. Ook word de auto volledig voorzien van coil over schokbrekers. De reden dat de schokbreker op zijn kop is geplaats is dat ik bang ben dat anders het olie gedeelte te veel warmte krijgt van de koelkop van de motor wat de viscociteit van de olie nadelig beinvloed (ook al rijden we maar 5 minuten plus). Ik ben er nog niet toegekomen om het bevetigings gaatje te boren voor de Panhard stang.

voor zover de achter as, ik denk op dit moment niet anders te kunnen dan de schokbrekers op deze manier te plaatsen zoals ze nu zitten, volgens mij moet dit goed kunnen functioneren (voorzover ik er aan kan rekenen) Ik kan de schokbreker onder verschillende hoeken plaatsen.


UPDATE #4
Beginselen voorwiel ophaning en fusee


op de bovenste foto van update 4 staat een beetje links een ronde schijf dat is de fusee van de onderste foto eerste bewerking gedraaid op de foto hierboven is hij gefreesd en de wiel as met lagers erin gezet.
UPDATE #5
Weer een klein stapje verder gekomen met de voorwiel ophanging, in iedergeval is het concept nu wel iets duidelijker denk ik? Of het heel blijft is een tweede dat het in de hand super goed aanvoelt is een feit. Ik ben ook begonnen met het chassis alleen zit ik een beetje in een design block



UPDATE #6
Na vorige week lekker een weekendje weg nu de draad weer opgepakt en verder gegaan met het chassis. Nog steeds niet 100% uit over het ontwerp van het achterste deel maar word in iedergeval van plaat gezet. Nu nog een bedrijf opzoeken wat 3mm plaat voor me wil zetten
:?:
Eerst nog een foto van de pickup points voor de voor wiel ophaning omdat de auto off-set is gebouwd is rechts voor dikker en van aluminium, links is van staal toch ook de kant van de auto die wat zwaarder is.


Heb geprobeerd het chassis zoveel mogelijk lijkend te houden op een "echte" stockcar en mijn idee er in kwijt te kunnen. Op de foto is de stuurservo te zien en de Lipo accu. Ik hecht eerst het hele chassis in elkaar span hem dan op tegen krom trekken en las af. Hoop de volgende week verder te gaan met het chassis achterste deel of wat draai en frees klusjes verder beet te pakken.
Er komen nog carbon side skirts aan en naast de body komen ook carbon platen die boven op komen te liggen om het geheel net af te werken en de nodige stijfhied te geven.
Verder maak ik een "upside down" (hoe verzin ik het) radio plaat die je dus op onderkant van het chassis monteer. De accu, tank, servo en ontvanger komen hierop vast te zitten.




UPDATE # 7
Eindelijk even tijd gevonden om de onderplaat te maken, ik heb hem gemaakt van aluminium 7075 T6 was nog een hele toer om aan een stukje te komen. Uit eindelijk maak ik alle alu onderdelen van dit materiaal. Omdat het erg duur is heb ik voor proto type dingen gewoon 6082 gebruikt wat een fractie hiervan kost maar ook een stuk minder is.
Nog steeds niet helemaal uit over het achterste deel van het chassis deze plaat moet dan ook nog wat bewerkingen onder gaan aan de achterkant uitsparing voor het tandwiel etc. mochten jullie nog ideetjes hebben of foto's let me know....


UPDATE #8
Na vele hoofdbrekens en nu met de tips van oa Gé mbt de discussie die er is omtrend plaat materiaal in het chassis van een stockcar, heb ik de achter kant opgetrokken uit koker.
In eerste instantie ben ik telkens aan het puzzelen geweest met plaat waar ik een aanzienlijk gewichtsvoordeel mee kon halen. Nu is de 3500 gram al wel erg inzicht! Niet getreurd zodra dit chassis de eerste test resultaten heeft laten zien zal ik een nieuw maken van een speciale staal legering waarvan ik in het vereleden veel mee gewerkt heb (wielophangingen voor race auto's en minibike frames) Dit materiaal zal ik als ik een paar geintresseerden kan vinden laten overkomen uit de usa. (transport is erg duur voor een paar meter) Wel is het gelukt denk ik om de achterbumper verend op rubber te maken om de energie van een tik van achter deels te absorberen, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar?


UPDATE #9
Eindelijk weer even de tijd gevonden om weer wat aan het chassis te doen de kauw klauwen race lijkt steeds verder weg te komen en de datum dichterbij.....
Chassis is nu afgelast al moeten er nog een paar nokjes hier en daar aan worden gelast voor oa de kap bevetiging en wat carbon plaatjes. Ook heb ik de mazzel gehad om wat carbon te kunnen overnemen waar ik ook deze side skirts van heb gemaakt. Het chassis is wel wat (te) zwaar geworden doordat ik meer materiaal heb gebruikt als ik van plan was, dit omdat er waarschijnlijk minder plaat in verwerkt mag worden. We zien wel hoe het regelement uitpakt ik bouw toch als de eerste resultaten er zijn een nieuwe. Ideetjes stroom ik nu al mee over........

Gr. Rob
Laatst bewerkt: