Bouwverslag "Mini Piper" van Graupner

bij mij was er een draadje gebroken, daar waar het net uit de behuizing kwam

of misschien de solderingen van regelaar naar motor eens controleren

Heb dit even gecheckt, en dat is niet de oorzaak volgens mij ...
Bedankt voor je inbreng !

niels
 
Laatst bewerkt:
bij mijn club vliegen er 3 (ik zelf ook 1)

echter alle 3 vliegen we met een graupner speed 300 7,2volt (uit de vorige eeuw)
met een günter propje, en dan op 2cellen of 3cellen

het gr. piper'ke moet wel een beetje rap gevlogen worden, het is niet echt een slowflyer
looping en rolletje gaat prima

leuk kistje
 
bij mijn club vliegen er 3 (ik zelf ook 1)

echter alle 3 vliegen we met een graupner speed 300 7,2volt (uit de vorige eeuw)
met een günter propje, en dan op 2cellen of 3cellen

het gr. piper'ke moet wel een beetje rap gevlogen worden, het is niet echt een slowflyer
looping en rolletje gaat prima

leuk kistje

@Han Hej, rolletje ? met zelf gebouwde rolroeren dan ?

@ iedereen : ik heb eens zitten zoeken naar een motor, die beter zou gaan op mijn piper...
en ik kwam uit bij deze => Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT BS 2030 (130S) 3500kv Brushless Inrunner $16.50
Nu volgens graupner heeft een speed 300 ( aangeraden door graupner, maar dit kistje is nog van voor het BL tijdperk) een diameter van 24,4 mm. Ik heb dit nagemeten op de piper, en dit klopt...
Bij de specs van boven vermelde BL motor staat dat deze een diameter heeft van 20.2 mm, maar als je dan kijkt bij deze => Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.50 (volgens mij alleen een grotere versie dan de eerste) staat er 28,2 mm + 4mm (heatshrink).
Nu vraag ik mij af of die 20.2 van die eerste motor met of zonder de heatschrink is...
Als de heatschrink er niet bij gerekend is, en deze ook bij die kleinere versie 4mm bedraagt, zou die motor vrijwel zonder problemen in de piper passen :)
Zijn er mensen die mij hier iets meer over kunnen vertellen, of die een betere optie weten ?

Of zou ik dan tog voor de speed 300 gaan met een simpele brushed regelaar ?

niels
 
rolroeren,nee

vol uitslag op rudder, ziet er niet uit, maar het gaat wel over de kop

tikkie up
vol rudder, vast houden
halverwege down sturen
en weer afvangen met hoogte
rudder weer neutraal
 
Hallo,

Ik ga dit project jammergenoeg een tijdje moeten stil leggen:( ivm motor...
Maar van zodra ik een werkende motor heb, ga ik verder met de bouw :)

grts

niels
 
De Mini Piper van Graupner is een leuk toestel, waar ik de nodige vliegervaring mee heb. Uitgevoerd met de standaard aandrijving was de neus aan de lichte kant. Naast het vo veel mogelijk naar de voorkant verplaatsen van de servo's heb ik (helaas) lood toe moeten voegen. De motor die jij toepast is veel lichter dan de standaard motor. Ben heel benieuwd hoe bij jou het zwaartepunt gaat uitkomen.
 
@ N.P.S
Ik ga wellicht ook een speed 300 gebruiken, maar ben nog op zoek naar één(gezocht-graupner-speed-300-7-2-v) De regelaar haal ik dan bij RCtechnics tenzij ik eentje van iemand kan overkopen...
Reden waarom ik toch voor de Speed ga :
1 Minder geklooi om het passend te maken
2 Minder problemen met het zwaartepunt
3 Vliegt goed met een speed 300 volgens de reacties die ik gelezen heb

grtz

niels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles wat je bespaart aan gewicht op accu en motor/regelaar t.o.v.de setup zoals Graupner die bedacht heeft komt terug als lood om hem weer in balans te krijgen .... een SPEED 300 7,2V met aangebouwde regelaar en Günther propje (ca. 60 gram) en een 6x 780mAh NiMH accu (6x AAA cel van ca. 80 gram of 6x 2/3 AA cel van ca 90 gram) .... vervang je dit door 750 mAh 2S LiPo's die ca. 35 gram wegen en neem je een 15 grams brushless mortortje (dat is ruim voldoende voor de Piper) dan moet je nog bijna 80 tot 100 gram lood toevoegen waarmee je effectief hooguit 10-30 gram kunt besparen ... :-( ... alleen als je het staartstuk aanmerkelijk lichter zou kunnen maken kan je ook werkelijk gewicht besparen met lichtere apparatuur ....
 
ik zie in je eerste post dat een een rhino 2s lipo gebruikt dus kun je als motor ook gewoon deze gebruiken:
RCtechnics Internet Store

Idd zou kunnen, maar ik ga wellicht ook 3s lipo's bestellen en deze kunen dan weer niet :s + kost me een graupner speed 300 7,2 V slechts 9 euro in duitsland(natterer) Ik w8 nog even af of ik hier => gezocht-graupner-speed-300-7-2-v geen reactie op krijg...
Anders word het bij natterer bestellen :)
Tog bedankt robert !

niels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik zit met een dilemma : Ik ga tog voor een speed 300 7,2 V gaan, maar twijfel wat over de regelaar; ofwel een 10 A regelaar ofwel een 15 A ??? De bedoeling is om de speed 300 te gaan gebruiken met 2s en 3s lipo's

alvast bedankt

niels

PS : weet iemand zo'n programmatje of site waar je zo'n dingen kunt berekenen ?
 
Laatst bewerkt:
Hej allen,

Goed nieuws ! Vrijdag heb ik een speed 300 7,2 V en een brushed regelaar :d
Dus waarschijnlijk komt er in het weekend nog wat beweging in de piper :p

grts,

niels
 
Motor en regelaar zijn gesoldeerd, en werken goed ! :)
De piper zal genoeg power hebben op een 2s 460 mah...

Ik heb zojuist de servo's en de stuurstangen er ingelijmd en straks waarschijnlijk de motor.
Foto's komen later, want mijn geheugenkaart is nu bij iemand anders.

next update asap ;)

niels
 
Hmm, dat weet ik niet, zal straks nog even de motor lijmen denk ik ... en mss deze week nog iets.
Dan wachten op goed weer, hopelijk nog voor de examens, anders word het de kerstvakantie vrees ik :(

niels
 
Laatst bewerkt:
Een 7,2 Volt motor op 3 LiPo-cellen zal slechts op een kort leven mogen rekenen. Deze motor zal met twee LiPo cellen onvoldoende presteren. Zo blijft er slechts één optie over, een 6 Volt motor met twee LiPo cellen en een Gunther opsteekpropeller.

Als je er voor zorgt dat het vlieggewicht zover als mogelijk onder de 300 gram blijft, dan zal het toestel redelijk vliegen.

Zorg er in ieder geval voor dat je de motor zodanig bevestigd dat deze weer te verwijderen is...

Een handig programma voor berekeningen aan elektroaandrijving is motocalc. een demoversie is te downloaden bij www.motocalc.com.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij, en de man die mijn motor gesoldeerd heeft, heeft de piper genoeg power hoor op die 2 cellen ....
Ik ga daarom ook geen 3 cellen bestellen.
Handig programma, alleen versta ik er geen snars van. :p

Dat de motor gemakkelijk bereikbaar zou zijn, is wel een goed idee, maar hoe krijg ik dit het best voor elkaar ?

alvast bedankt

niels
 
Laatst bewerkt:
Om het motortje er makkelijk uit te kunnen halen is er wel een goede oplossing te maken ...
Lijm de neus zonder motor op elkaar .... nu kan je twee dingen doen of je plakt het motortje in de neus door slechts de voorste 5 mm met UHU-Por in te smeren en zo in de neus te duwen en goed te laten drogen ... verwijderen van het motortje doe je door met een scherp mes de lijm los te snijden, dit kan je een aantal keren doen voordat de neus "lam" wordt .... een tweede meer "luxe" oplossing is het motortje aan de voorzijde op een 1mm vliegtuig-triplex te monteren (houdt rekening met de koellucht openingen !) dat plaatje is voorzien van twee (of meer) "oortjes" met een montage gaatje minimaal 5mm naast het motor ... in de neus boor je onder het montage gaatje met een 3 mm boortje een gat van 30 tot 50 mm (met motortje op zijn plaats), hierin lijm je twee stukjes buiten stuurkabel van +3mm (met PU-constuctielijm of UHU-Por) nadat het goed gedroogd is kan je hierop je motortje vastschroeven met passende parkertjes ... deze constuctie overleeft het vliegtuig ....

Overigens kan je een SPEED 300 7,2V rustig op 3SLipo vliegen ... geeft net iets meer power en het motortje kan er redelijk goed tegen (motortje zal zo ongetwijfeld een kortere levensduur hebben, maar gaat zeker vele tientallen vluchtjes mee) .... De 6V SPEED 300 is ongeschikt voor direct aangedreven prop's waarbij 2SLipo echt het maximum is ... en de 6V SPEED 280 heeft net te weinig power op 2SLipo en 3SLipo is ook teveel voor dit motortje ...
 
Back
Top