Hoi iedereen
Sorry voor de lange pauze tussen de posts.
Omdat de tijdsdruk weg is, is het bouwen aan de Comet veel trager doorgegaan. Ook kom ik heel de tijd onvoorziene problemen tegen.
Het achterste deel van de motorgondels is beplankt. Achter dit stuk moet nog een balsa blok komen die in vorm geschuurd wordt. De gondels zien er echt enorm uit.
Dan heb ik ook de rug van de romp, achter de cockpit beplankt. Omdat dit bijna een enkel gekromd vlak is heb ik het langs elke kant met 1 stuk balsa beplankt. Hiervoor moest ik de balsa wel in de juiste vorm snijden en nat maken om hem rond de spanten te plooien.
Daarna ben ik aan het landingstel begonnen. Dit duurde echter tergend lang.
Het eerste 'goede' landingstel dat ik in elkaar had gekleeft functioneerde. De servo werd echter gloeiend heet. Ik ben dan de stroom gaan meten en de servo verbruikte continu 1.2A tot 1.3A. Niet echt gezond...
Het probleem was dat de servo een positie probeerde te bereiken waar hij net niet geraakte. Het servomotortje stalde dus, om te proberen die positie toch te bereiken. Na veel gevijl en geschuur minderde het een beetje, maar toch niet echt goed. Nog steeds stromen van ronde 1A. Er was ook ergens een klik, halverwege het open en toe gaan.
Die klik bleek te komen door de sleuven waar de nok, die het landingstel vergrendeld, in schuift. Die sleuven waren ongeveer een halve mm te kort. Het hout was wel ver genoeg uitgesneden maar een klein lijmrandje hing nog in die sleuf en veroorzaakte dus weerstand in het mechanisme. Aangezien dat die sleuven nog langer mochten zijn, heb ik ze maar 1 mm verder uitgevijld. Nu zit daar zeker niets meer in de weg. Om dat te doen moest ik eerst wel met een bankvijs de assen terug uit het landingstel forceren, want ik had het al met epoxy in elkaar geplakt.
Wanneer de tik weg was werkte het landingstel goed, maar in de 'up' positie trok de servo toch nog veel stroom. De servo kon het gewicht van het landingstel niet houden.
Ten opzichte van het eerste prototype landingstel had ik niet zoveel veranderd dacht ik. Ik had echter de servohoorn welke op het landingstel zit wat ingekort. Hierdoor was het moment te klein en kon de servo het wiel niet op houden. Ook werd maar een klein deel van de servoweg gebruikt. Daarom heb ik de servo ondersteboven gemonteerd en een nieuwe servohoorn gemaakt. Nu wordt de hele servoweg gebruikt. Om de servo te ontlasten heb ik ook een steun gemaakt in het frame waar de wielpoot in zit. Op die steun plakt een sterk magneetje. Op de wielpoot zelf heb ik ook zo'n magneetje geplakt. Wanneer de wielpoot bijna in is trekken de magneetjes elkaar aan. Ze helpen de servo dan het wiel naar binnen te trekken. In de up positie verbruikt de servo nu ook geen stroom meer. De magneetjes houden de volledige last.
Servo die ondersteboven gemonteerd is. Wiel staat uit.
De 2 ronde magneetjes kunnen hier gezien worden
Wiel is ingetrokken zo.
Hier kan je een filmpje vinden van de wielen die op en neer gaan. Echt schaal zou ik het niet noemen, maar het werkt nu toch al.
de Havilland DH.88 Comet 1/6 scale landing gear
Hoe vind je het salon trouwens, veel beter met zo'n Comet in het midden hé
Dan is het hoogteroer en het richtingsroer ook al aangesloten. Op het richtingsroer zat veel speling. Ik heb dan de aansturing wat proberen te lageren en het merendeel is weg. Maar ik ben er toch nog niet tevreden over.
En er is terug een stuk beplanking losgekomen van de vleugelribben. Weer in het midden waar er triplex spanten zitten. Dat wordt weer een geknoei om op te lossen...
Off Comet Topic:
Er is op RCG een nieuwe wedstrijd gestart omzelf een schaalmodel te ontwerpen en bouwen. Ik doe natuurlijk mee met een P-39 Airacobra. Wanneer mijn lasergesneden stukken aankomen zal ik er hier wel een apart draadje over beginnen.
Wedstrijd thread
SCRATCH-BUILD-OFF 3: Contest Thread-NEWS: CONTEST STARTS EARLY-READY, SET, GO! - RC Groups
Airacobra thread
Scratch-Build-Off 3 - 1/9 scale P-39 Airacobra - RC Groups
Groeten
Tom