Build-off contest II - 1/6 Scale de Havilland DH.88 Comet

Ik weet dat bij dit model op 1/6.5 je twee .40 (6.5 cc) motoren kunt gebruiken, voor 1/6 is het (schat ik) .55 ofzo. Het lijkt mijzelf wel handig om de onderdelen te laten lasersnijden, kun je een richting geven van de kosten bij Manzano Laser?
Op Harald Sakshaug's Home Page staat er een van 1/6 (93 inch spanwijdte). De motoren die aanbevolen worden beginnen bij .46.

Laatst bewerkt:
Mijne is exact 1/6 en dat geeft een spanwijdte van 2233 mm
Ergens tussen de 200$ en 300$ post inclusief. Ik weet nog niet hoeveel vacuum stukken de cockpit gaat worden en hoe ik het plan kan laten drukken enz.

Hoe lang is zo'n .46 motor? Mijn motoren met bevestigingsplaat zijn 57mm lang. Dus dat is van aan de firewall tot aan de achterkant van de spinner/schroef.

Tom

Ik weet niet precies hoe lang, 10 cm ong? en de cilinder moet op z'n kop, anders past 'ie niet in de motorgondel, de as zit namelijk te hoog bij dit model.Die prijs valt mij nog mee, en lekker gunstig op dit moment met de lage dollar.

zie hier de tekeningen die ik al heb:
COMET2_Model.jpg
COMET3_Model.jpg
COMET4_Model.jpg
COMET1_Model_3.jpg
Kan iemand mij uitleggen waarom er twee servo's in de ene en één in de andere motorgondel zit?

Het probleem is dat er tegenwoordig overvloedig veel nieuwe motoren uitkomen met allemaal andere type aanduidingen en dat men door het bos de bomen niet meer ziet
Je klopt ja ik moet zeggen dat ik me er nog niet echt in heb verdiept..

Ik start mijn warbirds graag met een bungee omdat het zeker werkt. Ik heb ook 2 balsacraft warbirds en de Mig werd in het begin ook met de hand gelanceerd. Zowel de Mig en de Balsacraft Bearcat zijn eens slecht gelanceerd door iemand zodat er schade was.
Ow zo!

Doordat ik ze met glasmat bekleed, in plaats van met japans papier of gewoon eerst met porienvuller schilder voor ik de verf doe, wegen ze wel wat zwaarder. Het voordeel is wel dat ze ook robuster worden.
Ja dat wil ik ook doen, schilderen/paintbrushen is ook een mooiere afwerking!

Ik vlieg met een relatief kleine schroef met grote spoed en een hoog toerental. Hierdoor starten de modellen niet goed uit de hand omdat die schroef in het begin, bij lage snelheid niet goed werkt. Als ik een trager lopende motor steek, een grotere schroef met een kleinere spoed, dan gaat het model beter trekken en makkelijker uit de hand starten. Snelheid gaat dan ook veel meer schaal zijn. Het ding is dat ik zo graag snel en dynamisch vlieg
Dat is idd waar ja.. Is een beetje experimenteren.. Mij gaat het vooral om het gemak van uit de hand starten en juist schaalvliegen! Er is zo een programma in omloop waarmee je dat soort dingen kan berekenen, maar zo ver ben ik nog niet... eerst maar de "Tunnan" af tekenen. Maar het is goed om nu al te weten dat de mogelijkheid er is om uit de hand te starten, het gewicht zal ik meer in de gaten moeten houden en ik moet de mogelijkheden/eigenschappen van accus, motoren en schroeven (geldt het ook voor fans?) te onderzoeken (veel op zal op of via dit forum te vinden zijn ;-) )

Eindelijk ben ik terug aan de Comet begonnen.

Na 2 weken Bretagne, een maand vakantiewerk, 2 weken zuid Frankrijk en 1 herexaam mocht dat wel eens he ;)

Anyway, eergisteren heb ik de staart erop gekleefd. Dit kon ik niet direct doen. Eerst moest ik alle voorzieningen inbouwen om het richtingsroer binnen in de romp aan te sturen.

Gisteren ben ik begonnen met de houten skid te maken. Nu moet ik daar nog een bevestigingssysteem voor maken.

Dan ben ik aan één van de motorgondels begonnen. Eerst heb ik het achterste frame, dat vast op de vleugel komt uitgelijnd en vastgezet. Dit heb ik dan een beetje beplankt zodanig dat de kruisen die ik in de spanten had gezet eruit konden. Dan heb ik het landingstel een beetje aangepast, zodat het er terug in kon.
Daarna ben ik aan het voorste afneembare stuk begonnen. Het frame steekt in elkaar en het is al wat beplankt.
Die motorgondel is nu ongeveer voor 1/3 gedaan.

Straks fotos :)

Tom

Hey Tom alles goed? Ik dacht laatst nog: wanneer gaat ie verder? Goed om te horen dat het schoolwerk goed is gegaan!

Jaja, alles goed. Ongeveer toch, alles is veel he ;)

Hier zijn de fototjes van gisteren

SIMG5584.jpg

SIMG5585.jpg

SIMG5586.jpg

Vandaag de voorkant van de motorgondel gedaan waar ik aan begonnen was.
Dit stuk blijft los en zal met enkele vijzen vastgezet worden op het vliegtuig. Hierdoor kan ik aan mijn motor, regelaar en landingstel aan als dat nodig is.

SIMG5587.jpg

Die motorgondels vormen eveneens zeer goede bloempotten :D

SIMG5588.jpg

Oh NEE, Het wordt een Tiger Moth!!!

P8290302.JPG

P8290303.JPG

Toch een Comet

Er is nog een klein beetje werk aan om hem nog juister te positioneren en dan is er nog wat schuur en (hopelijk niet teveel) plamuurwerk aan.

Tom

Dat ik nu pas dit draadje tegenkom!

Super projekt man! ben erg benieuwd naar het resultaat!

rood of zwart?

succes!

Erik

Hoi Erik, long time no hear

ROOD!!! Ik heb een zwak voor rood :)

Iedereen kent de rode en de zwarte, maar in de race naar Melbourne deed er ook nog een groene mee. En in totaal waren er wel 14 verschillende kleurenschema's op de 5 verschillende Comets.

Boomerang is ook mooi bvb. Het was de laatst gebouwde Comet, helemaal zilver met blauwe trimlijnen.

Hier vind je goede info en wat fotojes
DH-88 Comet

(ook al eens gepost door Ron denk ik, of was dat op RCG?)

Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar het resultaat ;)

Tom

Laatst bewerkt:
Die "Me 109 place" is ook cool! Wil die na mn P51 bouwen! Misschien maak jij hem wel als volgende project Tom.. :-) Die koop ik zeker van je!

Hoi iedereen

Sorry voor de lange pauze tussen de posts.

Omdat de tijdsdruk weg is, is het bouwen aan de Comet veel trager doorgegaan. Ook kom ik heel de tijd onvoorziene problemen tegen.

Het achterste deel van de motorgondels is beplankt. Achter dit stuk moet nog een balsa blok komen die in vorm geschuurd wordt. De gondels zien er echt enorm uit.

SIMG5613.jpg

SIMG5614.jpg

Dan heb ik ook de rug van de romp, achter de cockpit beplankt. Omdat dit bijna een enkel gekromd vlak is heb ik het langs elke kant met 1 stuk balsa beplankt. Hiervoor moest ik de balsa wel in de juiste vorm snijden en nat maken om hem rond de spanten te plooien.

SIMG5617.jpg

SIMG5619.jpg

Daarna ben ik aan het landingstel begonnen. Dit duurde echter tergend lang.
Het eerste 'goede' landingstel dat ik in elkaar had gekleeft functioneerde. De servo werd echter gloeiend heet. Ik ben dan de stroom gaan meten en de servo verbruikte continu 1.2A tot 1.3A. Niet echt gezond...
Het probleem was dat de servo een positie probeerde te bereiken waar hij net niet geraakte. Het servomotortje stalde dus, om te proberen die positie toch te bereiken. Na veel gevijl en geschuur minderde het een beetje, maar toch niet echt goed. Nog steeds stromen van ronde 1A. Er was ook ergens een klik, halverwege het open en toe gaan.
Die klik bleek te komen door de sleuven waar de nok, die het landingstel vergrendeld, in schuift. Die sleuven waren ongeveer een halve mm te kort. Het hout was wel ver genoeg uitgesneden maar een klein lijmrandje hing nog in die sleuf en veroorzaakte dus weerstand in het mechanisme. Aangezien dat die sleuven nog langer mochten zijn, heb ik ze maar 1 mm verder uitgevijld. Nu zit daar zeker niets meer in de weg. Om dat te doen moest ik eerst wel met een bankvijs de assen terug uit het landingstel forceren, want ik had het al met epoxy in elkaar geplakt.
Wanneer de tik weg was werkte het landingstel goed, maar in de 'up' positie trok de servo toch nog veel stroom. De servo kon het gewicht van het landingstel niet houden.
Ten opzichte van het eerste prototype landingstel had ik niet zoveel veranderd dacht ik. Ik had echter de servohoorn welke op het landingstel zit wat ingekort. Hierdoor was het moment te klein en kon de servo het wiel niet op houden. Ook werd maar een klein deel van de servoweg gebruikt. Daarom heb ik de servo ondersteboven gemonteerd en een nieuwe servohoorn gemaakt. Nu wordt de hele servoweg gebruikt. Om de servo te ontlasten heb ik ook een steun gemaakt in het frame waar de wielpoot in zit. Op die steun plakt een sterk magneetje. Op de wielpoot zelf heb ik ook zo'n magneetje geplakt. Wanneer de wielpoot bijna in is trekken de magneetjes elkaar aan. Ze helpen de servo dan het wiel naar binnen te trekken. In de up positie verbruikt de servo nu ook geen stroom meer. De magneetjes houden de volledige last.

SIMG5621.jpg

Servo die ondersteboven gemonteerd is. Wiel staat uit.

SIMG5625.jpg

De 2 ronde magneetjes kunnen hier gezien worden

SIMG5626.jpg

Wiel is ingetrokken zo.

Hier kan je een filmpje vinden van de wielen die op en neer gaan. Echt schaal zou ik het niet noemen, maar het werkt nu toch al.

de Havilland DH.88 Comet 1/6 scale landing gear

Hoe vind je het salon trouwens, veel beter met zo'n Comet in het midden hé ;)

PB130352.JPG

Dan is het hoogteroer en het richtingsroer ook al aangesloten. Op het richtingsroer zat veel speling. Ik heb dan de aansturing wat proberen te lageren en het merendeel is weg. Maar ik ben er toch nog niet tevreden over.

En er is terug een stuk beplanking losgekomen van de vleugelribben. Weer in het midden waar er triplex spanten zitten. Dat wordt weer een geknoei om op te lossen... :(

Off Comet Topic:
Er is op RCG een nieuwe wedstrijd gestart omzelf een schaalmodel te ontwerpen en bouwen. Ik doe natuurlijk mee met een P-39 Airacobra. Wanneer mijn lasergesneden stukken aankomen zal ik er hier wel een apart draadje over beginnen.

Wedstrijd thread
SCRATCH-BUILD-OFF 3: Contest Thread-NEWS: CONTEST STARTS EARLY-READY, SET, GO! - RC Groups

Airacobra thread
Scratch-Build-Off 3 - 1/9 scale P-39 Airacobra - RC Groups

Groeten

Tom

Tom, goed om weer wat van je te horen/zien!!! Ja het is het prototype he, die is om de fouten weg te werken. Had je die problemen ook met de Dewoitine? Heb je gezien hoe Ton het landingsgestel voor zijn Beaufighter heeft gemaakt?
Ik ga die P39 zeker volgen!!! Maak een Bf 109 of een 110 of een Ju88 dan :-p
Heb jij niet een 109? Ik zie bij je schermafbeeldingen een 190 en een andere duitse kist volgens mij, is dat een 109?

Tom, goed om weer wat van je te horen/zien!!! Ja het is het prototype he, die is om de fouten weg te werken. Had je die problemen ook met de Dewoitine?

Neen eigenlijk niet. Maar die is ook veel minder complex als de Comet.

Heb je gezien hoe Ton het landingsgestel voor zijn Beaufighter heeft gemaakt?

Neen, moet ik eens achter zoeken :)

Ik ga die P39 zeker volgen!!! Maak een Bf 109 of een 110 of een Ju88 dan :-p
Heb jij niet een 109? Ik zie bij je schermafbeeldingen een 190 en een andere duitse kist volgens mij, is dat een 109?

Samen met de P-39 is er nog een Heinkel He-100 en Mig-3 onderweg :D Een Bf-109E staat echter ook al hoog op het 'te bouwen' lijstje.
Is idd een Focke Wulf 190. De andere Duitser is een Junkers Ju 87 Stuka.

5.jpg

Tom

Back