Kingpin Besturing !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar ik nu ook eindelijk kan proggen...
Kan ik nu ook een leuke schakeling maken.

Het werkt inprincipe hetzelfde als een servo-tester...
Enkelt heeft het in de center-positie, een dode-slag...
Dit houd in, dat die bijv. de eerste 5gr. links/rechtsom niet zal reageren op de potmeter.
Dit bespaard aanzienlijke energie, voor je servo en accu.

Wel een paar vragen, aan gebruikers van een normale servo-tester.
- is de reactie van een servo okè, of te snel ?
- Welke instellingen zijn er wenselijk ?

Hoor graag een reactie van de gebruikers, of gebruikers die het willen gaan toepassen.
 
Daar ik nu ook eindelijk kan proggen...
Kan ik nu ook een leuke schakeling maken.

Het werkt inprincipe hetzelfde als een servo-tester...
Enkelt heeft het in de center-positie, een dode-slag...
Dit houd in, dat die bijv. de eerste 5gr. links/rechtsom niet zal reageren op de potmeter.
Dit bespaard aanzienlijke energie, voor je servo en accu.

Wel een paar vragen, aan gebruikers van een normale servo-tester.
- is de reactie van een servo okè, of te snel ?
- Welke instellingen zijn er wenselijk ?

Hoor graag een reactie van de gebruikers, of gebruikers die het willen gaan toepassen.


Hallo Marten,

Ik had een ETS stuursysteem besteld,, maar de maker van dit systeem is er mee gestopt.
Hij had nog een paar setjes liggen en zou deze naar mij opsturen, maar nog steeds niet ontvangen, ook niet na div. e-mails.
Hij reageert helemaal niet meer !!

Dus ik kan niets zeggen over dit systeem.

Maar dat er een dode slag inzit, dat lijkt mij heel erg goed, want een trailer slingert altijd wel iets op de kingpin en zal dan reageren op de servo-tester, waardoor deze iets zal sturen, wat eigenlijk niet nodig is.
Dus ik denk dat het een goed systeem kan zijn !!
Ik ben benieuwd wanneer het klaar is !!
Laat mij dit dan even weten !
 
Hallo Piet,

Zoals boven beschreven, kan ik het direkt voor je proggen en naar je toe sturen.
Echter zijn de waardes nu vast bepalend in de PIC.

Hetgeen wat ik wil proberen, is om zoveel als nodig instelbaar te maken.
Zoals MAX uitslag, dode slag gebied, centreren van de servo enz...

Het zal voorlopig, voor een enkel servo-kanaal zijn.
Maar wellicht meer, zoals die ETS het ook had.
Vraag me ook af, of het wel nut heeft, om 3 servo's te gebruiken.
Alles is mechanisch goed afstelbaar en is daardoor met een enkele servo prima te doen...
Lijkt mij :-)
Dit bespaard o.a. een hoop stroomverbruik.

Als er voorderingen zijn, zal ik die zeker plaatsen.
 
Hallo Piet,

Zoals boven beschreven, kan ik het direkt voor je proggen en naar je toe sturen.
Echter zijn de waardes nu vast bepalend in de PIC.

Hetgeen wat ik wil proberen, is om zoveel als nodig instelbaar te maken.
Zoals MAX uitslag, dode slag gebied, centreren van de servo enz...

Het zal voorlopig, voor een enkel servo-kanaal zijn.
Maar wellicht meer, zoals die ETS het ook had.
Vraag me ook af, of het wel nut heeft, om 3 servo's te gebruiken.
Alles is mechanisch goed afstelbaar en is daardoor met een enkele servo prima te doen...
Lijkt mij :-)
Dit bespaard o.a. een hoop stroomverbruik.

Als er voorderingen zijn, zal ik die zeker plaatsen.


Hallo Marten,

Ik ga zelf maar 1 servo gebruiken, 1 van 11 kg of 16 kg, afhankelijk of de 11 kg het kan doen.
Want ik vind 3 servo's een beetje onzin, bovendien heb ik daarvoor niet genoeg ruimte.

Ik moet trouwens eerst nog de kingpinbesturing met de tanwieltjes met lagertjes nog maken, als dat klaar, is neem ik wel weer contact met jou op, of het mogelijk is om jou systeem toe te passen.
Maar dan is het inmiddels wel volgend jaar, denk ik !!

Als jou systeem eerder operationeel is, dan hoor ik het wel van jou !!
 
Hallo Piet,

Een enkele servo lijkt mij inderdaad ook de beste opstelling.
Laat het maar weten, als het zover is.

Alle voorderingen zal ik in dit topic plaatsen.
 
Hallo allemaal,

Ik heb toen ik nog wedico vrachtwagens had een aardappel oplegger gebouwd met 2 gestuurde assen gewoon met stangen besturing net
als in het echt en werkte prima.
En in schaal 1/50 heb ik al eens een model gemaakt gewoon met een
kabel gekruist onder de oplegger en werkte ook prima maar bij zo n klein
model komen er niet zoveel krachten op maar volgens mij moet dat toch ook kunnen toch???

Het is misschien wat meer werk maar als het goed functioneerd nooit geen omkijken meer naar;)
 
Hey Nico,

Uiteraard is mechanisch natuurlijk ook een optie...
Met een oplegger is dat wel wat makkelijker te maken...
Daar deze een gelijke hoogte heeft ten opzichte van de trekker.
Hierdoor is het "recht toe, recht aan" met die stangen.

Bij een (semi)dieplader zitten er wat meer knikken en andere om-routes in de weg.
Zeker als je hem verlengen wilt maken.

@ Piet,

Als ik het goed heb, is de max uitslag 45gr. van de achterste stuuras ! (van een 1/1)
Klopt dit ?

Op dit moment kan de servo een uitslag maken van 180gr., als je de potmeter van max links naar max rechts verdraaid.
Dit kan uiteraard terug gebracht worden naar minder.
(hopelijk instelbaar per potmeter)

Hoe groot is die dode slag ongeveer bij een 1/1 systeem ?
Of heb je daar een inbreng op, hoeveel dit minimaal wezen moet.

Uiteraard probeer ik alles instelbaar te maken.
Max uitslag naar links;
Max uitslag naar rechts;
Midden positie;
Dode slag gebied groter/kleiner;
Omschakelen van King-pin naar ontvanger sturing. (zodat je de servo via de ontvanger kunt aansturen)

Nog meer toevoegingen ???

Aan de hand van de info, kan ik kijken wat ik er aan kan toevoegen.
 
1e proefversie geslaagd...

Hallo Marten,

Had ff niet goed gelezen dat het om een dieplader ging dacht een "gewone" oplegger.:cool:

Hey Nico,

Geeft niks ;)...

Zo na een uurtje proberen en schrijven...
Heb ik het volgende kunnen realiseren:
Midden positie verplaatsbaar;
Dode slag gebied groter/kleiner;

Door deze 2 aanpassingen is het nu ook mogleijk, om via 2 instelpots de
Max uitslag te bepalen.
Totaal komen er dus 4 instelpotmeters op de print + de potmeter voor de King-pin.

Nu nog even wachten op de kleinere PIC...(is besteld)
Die zal wat aanpassingen nodig hebben, maar verwacht daar geen problemen mee.

Enkelt nog even kijken naar die optie, om ook via de zender de servo aan te sturen.
Ook hiervoor verwacht ik geen problemen :rolleyes:
 
Hey Nico,

Uiteraard is mechanisch natuurlijk ook een optie...
Met een oplegger is dat wel wat makkelijker te maken...
Daar deze een gelijke hoogte heeft ten opzichte van de trekker.
Hierdoor is het "recht toe, recht aan" met die stangen.

Bij een (semi)dieplader zitten er wat meer knikken en andere om-routes in de weg.
Zeker als je hem verlengen wilt maken.

@ Piet,

Als ik het goed heb, is de max uitslag 45gr. van de achterste stuuras ! (van een 1/1)
Klopt dit ?

Op dit moment kan de servo een uitslag maken van 180gr., als je de potmeter van max links naar max rechts verdraaid.
Dit kan uiteraard terug gebracht worden naar minder.
(hopelijk instelbaar per potmeter)

Hoe groot is die dode slag ongeveer bij een 1/1 systeem ?
Of heb je daar een inbreng op, hoeveel dit minimaal wezen moet.

Uiteraard probeer ik alles instelbaar te maken.
Max uitslag naar links;
Max uitslag naar rechts;
Midden positie;
Dode slag gebied groter/kleiner;
Omschakelen van King-pin naar ontvanger sturing. (zodat je de servo via de ontvanger kunt aansturen)

Nog meer toevoegingen ???

Aan de hand van de info, kan ik kijken wat ik er aan kan toevoegen.


Hallo Marten,


De max. uitslag is afhankelijk van het aantal stuurassen.
Bij de 6 assige Broshuis semi-dieplader is de max. uitslag 48 graden.

De dode slag op de kingpin van de Broshuis is bij de 6 assige Semi-dieplader 5 graden naar links 5 graden naar rechts.
Dus de Semi-dieplader begint pas te sturen als de uitslag groter wordt dan 5 graden, dit is trouwens wel apart instelbaar naar max. 10 graden, dit om de Semi- dieplader niet al te zenuwachtig achter de trekker te laten sturen bij een geringe slingering van de trekker.
Bij de Semi-dieplader van mijn schoonzoon is de dode slag op de kingpin ingesteld op 7 graden, omdat de 3 assige Volvo F12 trekker wat onrustig is met de 6 assige Broshuis Semi-dieplader er achter, de Volvo F12 trekker is eigenlijk veel te licht, wordt nog vervangen door een 4 assige Volvo FH 12 Zwaartransport
trekker.

Op de assen zelf zit geen dode slag, want anders gaat de Semi-dieplader als ware wapperen achter de trekker.

Dus Marten, ik denk als je bij jou systeem een dode slag heeft van 5 graden naar links en 5 graden naar rechts, dat dit een rustig rij-beeld geeft en niet constat de servo wordt aangestuurd, wat toch weer veel stroom vreet ! (misschien instelbaar maken naar max. 10 graden)

Succes met de bouw !
 
Hallo Piet,

Bedankt voor de heldere uitleg.
Hier kan ik wat mee... :-)

Op dit moment heb ik die dode slag erg ruim gemaakt !
Dit is namelijk makkelijker met de 1e setup.
Als je de dode slag eerst op zijn max zet (45gr. naar R en 45gr. naar L)
Daarna stel je de middenpositie in en vervolgens zet je de dode slag op de gewenste waarde.
De minimale waarde zit iets onder de 3gr. (is een schatting).
Heb nu nog niet een juiste potmeter, maak nu gebruik van een simpele instelpot.

Het rest wel de voorkeur, dat de verhouding tussen king-pin en potmeter minimaal 1/1 is.
Een 2/1 bijv, zou de gevoeligheid van de dode slag teveel vergroten.
Daar het niet kleiner kan, dan een bepaalde waarde.
 
Hallo Piet,

Bedankt voor de heldere uitleg.
Hier kan ik wat mee... :-)

Op dit moment heb ik die dode slag erg ruim gemaakt !
Dit is namelijk makkelijker met de 1e setup.
Als je de dode slag eerst op zijn max zet (45gr. naar R en 45gr. naar L)
Daarna stel je de middenpositie in en vervolgens zet je de dode slag op de gewenste waarde.
De minimale waarde zit iets onder de 3gr. (is een schatting).
Heb nu nog niet een juiste potmeter, maak nu gebruik van een simpele instelpot.

Het rest wel de voorkeur, dat de verhouding tussen king-pin en potmeter minimaal 1/1 is.
Een 2/1 bijv, zou de gevoeligheid van de dode slag teveel vergroten.
Daar het niet kleiner kan, dan een bepaalde waarde.


Hallo Marten,


Ik wil gebruik maken van een potmetertje met een max. uitslag van 270 graden.

Als de Semi-dieplader haaks op de trekker staat, dus 180 graden, dan staat de Semi-dieplader al helemaal dwars, de max uitslag zal nooit meer dan 190 graden bedragen.
De potmeterbesturing werkt het meest ideaal als je bijna de max, uitslag van de potmeter benut. (270 graden)

Dus zal ik een overbrenging moeten hebben van 1: 1.5

Ik ga van 2 messing tandwieltjes gebruik maken, 1 tandwieltje met een diameter van 40mm met 100 tanden en 1 tandwieltje met een diameter van 30mm met 75 tanden.

Misschien, om er zeker van te zijn bij een grotere trailer uitslag, dat dan het potmetertje niet stukdraait, 1 tandwieltje met een diamter van 30mm met 100 tanden en 1 tandwieltje met een diameter van 30 mm met 80 tanden te gebruiken.

Marten, graag je reactie op het bovenstaande !
 
Hallo Piet,

De uitslag van de servo is nu 90gr. naar L en 90gr. naar R.
Dit is inderdaad bij een volledige potmeteruitslag.

In het programma kan ik de waarde verschuiven.
Zodat de potmeter maar voor 190gr. gebruikt hoeft te worden. (i.p.v. die 270gr.)
Zo kan de verhouding 1/1 blijven en is alles prima instelbaar.
De max mechanische uitslag van een servo, die is tevens beveiligd via het programma.

PS) foutje van mij, de verhouding 2/1 in het voorbeeld moest 1/2 zijn !
 
Hallo Piet,

De uitslag van de servo is nu 90gr. naar L en 90gr. naar R.
Dit is inderdaad bij een volledige potmeteruitslag.

In het programma kan ik de waarde verschuiven.
Zodat de potmeter maar voor 190gr. gebruikt hoeft te worden. (i.p.v. die 270gr.)
Zo kan de verhouding 1/1 blijven en is alles prima instelbaar.
De max mechanische uitslag van een servo, die is tevens beveiligd via het programma.

PS) foutje van mij, de verhouding 2/1 in het voorbeeld moest 1/2 zijn !


Hallo Marten,

Even een toelichting op de max. uitslag van 180 graden, hiermee bedoel ik natuurlijk 90 graden naar links en 90 graden naar rechts = samen 180 graden !
Nu kan het voorkomen dat de uitslag groter wordt, doordat de trailer verder doordraait achter de trekker, dus 100 graden links of 100 graden rechts, samen 200 graden, geeft dit voor de afstelling geen problemen ??

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus beter 2 andere tandwieltjes gebruiken met de verhouding 1:!
Als volgt :
Tandwieltje op de kingpin met 100 tanden en het tandwieltje op het potmetertje met 100 tanden !


Ze hebben mij verteld, ik weet niet of dit klopt, mar als je het potmetertje zo maximaal mogelijk kan laten uitslaan, dat dit ten goede komt aan een precieze besturing voor de stuurassen.
Maar zoals je weet ik ben een leek op elektronica gebied, dus misschien is het wel onzin ???
 
Hoi Piet,

Normale wijs, is het inderdad beter om de volledige uitslag te benutten.
Mits je dat natuurlijk ook echt nodig hebt.
De potmeter kan mechanisch nog zijn 270gr. blijven maken.
Enkelt maak ik de electronische verhouding/verdeling anders in het programma.
Bijv. 2x 135graden wordt 2x 100graden.

Even vanuitgaand van het volgende:
de max stuuras hoek die nodig is = 2x 45 à 50 graden;
De servo maakt een max uitslag van 2x 90graden, bij een potmeteruitslag van 2x 100graden. (of 2x 135gr.)

Ik kan ook die servo-slag kleiner maken, om de nauwkeurigheid ten goede te komen.
Zodat de servo een uitslag heeft van 2x 50 graden, i.p.v. 2x 90.
Zo is dan ook bijna die verhouding gelijk, met de max stuuras-uitslag.

Daar we nu ook te maken hebben met die dode slag, is het raadzaam/beter om op minimaal 1/1 te blijven met de verhouding.
Zo heb ik de juiste verhouding om te kunnen proggen.
Uiteindelijk zal er een type potmeter voor gekozen worden, die hier goed voor in te zetten is.
Indien dit een stevige potmeter is, hoeft er niet eens met tandwielen gewerkt te worden.
Zo zul je enkelt een adapter moeten maken, die zich keurig in de schotel klemt (met zo'n V-vorm) en een gat van 6mm erin (waar normaal de King-pin zit)...
waar je dan direkt de potmeter-as in bevestigd en aan het uiteinde van de potmeter-as, zet je nog een verdikt kopje erop.
Zo dient de potmeter-as als een King-pin.
Dit bespaart je weer 2 tandwielen :p
(zal eens kijken, of ik er een schets van kan maken)

Uiteindelijk is er meer vrijheid, met zo'n PIC :D
Mocht het zover zijn met de (semi)dieplader, wellicht leuk/handig om eens af te spreken.
Kunnen we samen kijken, hoe het reageerd...
Plus ik kan het programma indien nodig, terplekke aanpassen ;).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Normale wijs, is het inderdad beter om de volledige uitslag te benutten.
Mits je dat natuurlijk ook echt nodig hebt.
De potmeter kan mechanisch nog zijn 270gr. blijven maken.
Enkelt maak ik de electronische verhouding/verdeling anders in het programma.
Bijv. 2x 135graden wordt 2x 100graden.

Even vanuitgaand van het volgende:
de max stuuras hoek die nodig is = 2x 45 à 50 graden;
De servo maakt een max uitslag van 2x 90graden, bij een potmeteruitslag van 2x 100graden. (of 2x 135gr.)

Ik kan ook die servo-slag kleiner maken, om de nauwkeurigheid ten goede te komen.
Zodat de servo een uitslag heeft van 2x 50 graden, i.p.v. 2x 90.
Zo is dan ook bijna die verhouding gelijk, met de max stuuras-uitslag.

Daar we nu ook te maken hebben met die dode slag, is het raadzaam/beter om op minimaal 1/1 te blijven met de verhouding.
Zo heb ik de juiste verhouding om te kunnen proggen.
Uiteindelijk zal er een type potmeter voor gekozen worden, die hier goed voor in te zetten is.
Indien dit een stevige potmeter is, hoeft er niet eens met tandwielen gewerkt te worden.
Zo zul je enkelt een adapter moeten maken, die zich keurig in de schotel klemt (met zo'n V-vorm) en een gat van 6mm erin (waar normaal de King-pin zit)...
waar je dan direkt de potmeter-as in bevestigd en aan het uiteinde van de potmeter-as, zet je nog een verdikt kopje erop.
Zo dient de potmeter-as als een King-pin.
Dit bespaart je weer 2 tandwielen :p
(zal eens kijken, of ik er een schets van kan maken)

Uiteindelijk is er meer vrijheid, met zo'n PIC :D
Mocht het zover zijn met de (semi)dieplader, wellicht leuk/handig om eens af te spreken.
Kunnen we samen kijken, hoe het reageerd...
Plus ik kan het programma indien nodig, terplekke aanpassen ;).


Hallo Marten,

Ik vind het bovenstaande een goed plan, ziet er netjes uit !!!

Indien het voor jou geen bezwaar is, wil wel met 2 tandwieltjes 1:1 werken, omdat ik al een aantal voor bereidingen heb getroffen voor de kingpin en het draaipunt in het zwanenhals.

p.s.
Ik gebruik voor de besturing van de stuurassen en voor de verlichting een eigen voeding van 12 volt voor de semi-dieplader.
 
Hoi Piet,

Met die tandwielen is geen probleem.

Vanwaar die 12V ?
Als je gebruik maakt van LED's, dan kan ik je beter een 6V accu aanraden.
Zo krijgt de servo voldoende stroom en kan er via een kleine aanpassing, de servo-aansturing gevoed worden.
Alles wat je namelijk van 12V weer terug naar 5 à 6V moet brengen, kost energie.
En das zonde he !
 
marten 12V is geen probleem ;). of je moet grote stromen gaan trekken. tot 500mA - 1A is er niks aan de hand.

ik kan wel aan het een en ander komen dat ongekoeld tot 500mA aan kan 1 servo dus.

en eventueel is een los BEC systeem nog een optie maar duurder.

ben je al thuis ;)?
 
Hey Alwin,

Ik weet dat het geen probleem is...
maar er komt wel een iets zwaardere servo voor de besturing.
Mijn voorkeur, ligt op een direkte voeding vanuit de accu.

Hier een schets van die schotel-adapter:
3105372267_5ba1a9dd02.jpg


3105372343_981ff685e4.jpg


3106203842_e078ceedd0.jpg


Het grijskleurige is dan de potmeter-as en die geelkleurige adapter is volledig draaibaar.(eventueel mechanisch begrensen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top