Alternatief voor het 19 grams motortje; gelijke specs maar 14,5 gram

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Balsasniffer schreef :
Maar goed dat gek zijn geen pijn doet !!

Dat zeg je goed ! je zou veel personen het horen uitschreeuwen van de pijn ... :smile:
 
Nog een andere optie misschien:

Heb een 2204tje op dieet gezet.
-Metalen as vervangen door een holle 3mm koolstof -as.
-Schroefjes v/d propsaver uitgedraaid en een stukje 1mm ronde koolstof
doorgeboord in de as.
-4 gaten van 5.5mm bijgeboord in het motorhuis.

Resultaat: -3gram!:banana:

Maar goed dat gek zijn geen pijn doet!:hammer:

Die hobbycity/rctecnics motor is denk ik ook op 15 gram te krijgen.. als je die niet bedoelde.
 
Goed.. ik heb even een kleine vergelijkende meting gedaan. Deze getallen moet je denk ik niet vergelijken (behalve stroom/voltage) met andere metingen hier.

Ik beschik niet over een echte meetopstelling voor dit soort zaken; wat ik dus gedaan heb; ik heb de elipsia op tafel gezet met een draadje om de staart, dat recht naar achteren, door een katrol, recht naar beneden.

Onder aangekomen heb ik het vastgemaakt aan een gewicht wat op een weegschaal staat.

Nu geeft dus de weegschaal het gewicht van die ballast aan, en zodra ik 'gas geef' wordt dat verminderd met de thrust van de motor.

De stroom en spanning zijn met een multimeter gemeten.

De toerentallen kon ik niet meten, mijn toerenteller wil niet bij kunstlicht.

De meetomstandigheden zijn hier voor beide motoren exact gelijk dus onderling is het wel een goed vergelijk.

Setup: 2s800mAh lipo (om zeker te zijn dat die niet de beperkende factor is), voor elke meting opnieuw geladen. Regelaar: 6A turnigy. Prop 8*4.3 GWS. Beide metingen zijn gedaan op het punt dat het voltage 8v was.

Het 19 grams hobbycity/rctechnics motortje:
181 gram thrust bij 5.7A.

CMB motortje:
192 gram thrust bij 5.3A

Verder niets bijzonders te melden, beide motortjes werken prima. Het CBM motortje is wel stiller.

Als iemand het 'goed' zou meten, zou hij voor beide motortjes hoger uitkomen, denk ik. Mijn meetopstelling was met motortje op het toestel, waar ook remvlakken (ailerons/rudder) aan zitten, plus de katrol er tussen.. het is een leuk vergelijk. Vooralsnog lijkt het CBM motortje dus iets meer trekkracht te leveren (zo voelde het ook) bij een iets lagere stroom. Op zich beter dan verwacht, de lagere stroom had ik wel verwacht, maar ik had verwacht dat ie iets minder trekkracht zou leveren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is er nog ook een verschil tussen de himodel 19 grams en hobbycity? of echt identiek.
Zit er aan te twijfelen om die van HC ook te proberen. Misschien zou opnieuw wikkelen ook nog wat verbetering geven.

19 grams Himodel zit ik ook rond de 200 gram dus je meting klopt wel aardig.

Ik heb nu ook de nieuwe turnigy van 20 gram thuis liggen. Jammer van het vrij hoge KV. 2200 namelijk. Dus denk max 7x3,5 op 2s met volgens hun 235 gram thrust.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn identiek.

Ik heb inmiddels een goede teststand voor een electromotor, met unster, dus zal binnenkort eens wat 'echte' metingen doen. Als die stand werkt voor dit soort kleine motortjes, tenminste.
 
De testsetup:
53814953e5dee56ca.jpg


Voorbeeld meting:
53814953e5df1720e.jpg


Het pakje sigaretten ligt onder de unster zodat deze op gelijke hoogte ligt als het oog waar hij aangehaakt zit. Op die manier verstiert het gewicht van het ding de test niet.

Dan.. de 'echte' metingen. Allemaal gedaan met een 2s800mAh Flightpower pakket, om een tekort aan vermogen van de accu uit te sluiten.

Meting 1, GWS 8*4.3 prop
8.1V
5.5A
182 gram

Meting 2, GWS 7*3.5
8.1v
4.2A
130 gram

Meting 3, Ikarus 8*4
8.0v
5.2A
130 gram

Meting 4, Ikarus 7*4
8.0v
4.1A
125 gram

Voorlopige conclusie.. uit de props die ik heb, is de 8*4.3 GWS veruit de beste keuze. Het is ook de prop die de fabrikant aanraadt. De trekkracht valt mij tegen, maar is zeker voldoende. Het ding is wel stiller dan de 19 grams motortjes.

Ik ga straks deze metingen nog doen voor het 19 grams motortje. Ik verwacht dat die uiteindelijk toch beter scoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
180 gr statische trekkracht.. met een 110 gr sjok erachter gaat t ding door t dak!

Ik mis nog toerental bij de meetgegevens...

Zou je ook en test opstelling kunnen maken voor gemonteerde motortjes incl shok?
Dan zouden we tijdens een wedstrijd dag vergelijkende metingen kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan die unster gewoon meenemen naar een wedstrijd. Touwtje om staart shock, unster aan de muur en gassen maar.

Toerental kan ik niet meten. Mijn toerenteller ziet die oranje props niet, althans, niet bij kunstlicht.
 
Dat had ik nog kunnen proberen, maar het geheel zit nu op een shockflyer gebouwd.. ik zal het straks nog eens proberen...
 
Zelfde electronische veerurnster zoals op fotos hierboven
rctechnics/uh 19 gr motortje gelijmd op click
GWS 8x4,3 slowfly
2s 250 mAh vers van de lader
175 a 180 gr statische trekkracht
 
Dat rctechnics/uh motortje is gewoon een dijk van een motortje, zeker als je de prijs in de vergelijking meeneemt!

Ik vermoed dat ie met wat creatief afslankwerk wel rond de 16 gram te krijgen is en dan heb je een absoluut topmotortje. Ik zit er over te denken om 1 van de 2 die ik nog heb, helemaal opnieuw te bouwen. Goed wikkelen, carbon asje erin, ring en kruis aan achterzijde eraf/minimaliseren, en mogelijk aan voorzijde nog wat extra uitsparingen in de behuizing.. dan goed balanceren en dan heb je een topmotor voor een budget wat bijna lachwekkend is :P
 
Zelfde electronische veerurnster zoals op fotos hierboven
rctechnics/uh 19 gr motortje gelijmd op click
GWS 8x4,3 slowfly
2s 250 mAh vers van de lader
175 a 180 gr statische trekkracht

Met goede accu's zal dat heel wat meer zijn. Als ik zie hoe een 170 grams shocky nog keihard naar boven accelereert na een torque, dan is dat geen 175/180 gr thrust:D
 
Met zwaardere accu's...

Mogelijk zijn er ook 250mah pakketjes die hogere stromen leveren, ik weet het niet. Ik gebruik zelf 350mah pakketjes, daar weet ik zeker van dat ze met de 19 grammer veeeeeeeel power leveren:D
 
Misschien stomme vraag hoor maar is het niet een idee om te wikkelen met bv gelakt zilverdraad als dat bestaat? Volgens mij heeft dat minder weerstand dan koper, alleen koper is goedkoper.

Ik heb 5 UH 19 grams onderweg hier naar toe, eens kijken wat het is. 19 grams himodel loopt als een zonnetje en behoorlijk stil (zeker tov de 24 grams hxt)

Oh ja nog een vraagje. die 19 grams heeft bijna gen weerstand met handmatig draaien door de magneten. Is de stator dan van aluminium of heeft dit een andere reden. Typhoon 6-3d loopt ook zo goed als vrij rond zonder "cogging"

Zoals Hezig al zegt waarschijnlijk valt er nog wel een grammetje of 2 af te halen op die 19 grams. Alu voorop is relatief dik met weinig gat.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja nog een vraagje. die 19 grams heeft bijna gen weerstand met handmatig draaien door de magneten. Is de stator dan van aluminium of heeft dit een andere reden. Typhoon 6-3d loopt ook zo goed als vrij rond zonder "clogging"

Even terzijde: het is niet clogging maar 'cogging' of beter nog 'cogging torque'. Zie Cogging torque - Wikipedia, the free encyclopedia

Nu vwb je vraag: ik heb twee van die 2204 motortjes en die zijn niet hetzelfde. De ene komt bij RCTechnics vandaan en heeft ook helemaal geen cogging zoals die van jou.

Maar de andere die ik heb komt van hobbycity en die heeft wél cogging, vrij veel zelfs.

Wat de reden van het verschil is weet ik niet. In de praktijk doet het hobbycity motortje het prima totnutoe.
 
Vlak voor de wedstrijd in Emmeloord heb ik (om snel mijn Spark klaar te hebben) bij rctechnics het 19 grams motortje gekocht. Vorige week kreeg ik van HC hun 19 grams motortje binnen. Ik heb net even vergeleken, maar beide motortjes lopen even makkelijk vrij, optisch zijn ze ook echt identiek. Enige voordeel van het HC motortje is dat er vier kleine zwarte parkertjes bij zitten die ontzettend handig zijn om het motortje mee vast te schroeven als je een motorspantje gebruikt.

Volgens mij zijn ze identiek.......
 
Misschien stomme vraag hoor maar is het niet een idee om te wikkelen met bv gelakt zilverdraad als dat bestaat? Volgens mij heeft dat minder weerstand dan koper, alleen koper is goedkoper.
Als je toch redelijk ver wilt gaan is er ook vierkant draad, meer geleidend materiaal, minder weerstand (mits goed gebruikt natuurlijk).
Maar op enig moment kun je beter gewoon een strecker kopen..
 
Back
Top