bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Als de motor niet schudt, dempt ie dus niet of amper. Ik heb een YS 160DZ slagen van 30 graden beide kanten op zien maken op een Hydemount.. nu slaan YS motoren natuurlijk veel meer.

    Denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.. gewoon de rammeltjes opsporen, vastzeten en dan... genieten maar :)
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    net de boel even open gemaakt, en ik zie al wat rammel "schade" op beide kappen.
    ik zal hier wat schuimrubber tussen plakken.

    ik ken de 26 ook op een zelfde opstelling maar dan zonder schokbrekers, daar zit beduidend meer beweging in.
    nu heeft de motor niet zo lang gelopen, dan kan de olie ook nog dik en koud zijn.
    dat zal ook wel meetellen.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Bedenk je dat de trillingen niet of marginaal verminderen, het enige wat veranderd is de aard van de trillingen. Bij een starre montage geeft je motor 'zaagtand-trillingen' door aan de romp, bij montage met een hyde mount of rubbers, wordt daar een sinus van gemaakt.

    Wat betreft het vliegen.. geduld is een schone zaak. Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat het te snel willen vliegen mij mijn Alliance gekost heeft, toen met die motoruitval en de schade zou het voorwerk gedaan zijn voor de uiteindelijke klapper.

    Nu geloof ik dat zelf niet, maar goed, wel een wijze les.. pas de lucht in gaan als je 100% zeker weet dat alles 100% in orde is..
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat is ook zeker de opzet, ik ga pas vliegen als hij 100% is
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vandaag de motor even op achter op de dam laten lopen.
    de rammel is er nu uit.
    de motor wilde slecht in het midden gebied/naar volgas lopen.
    hij reaeerde eingelijk niet/vaag op de hoofdnaald (de naald zo ver open gedraait dat ik het afdichtings rubber zag) , half gas verzoop hij volgas liep hij redelijk.
    stationaar bleef hij wel lopen.
    ik begrijp even niet waarom, maar ik heb de stationaarnaald dicht gedraait bijna een hele slag (in een meerderen stappen).
    dit bleek de de oplossing te zijn, nu reageerde de hoofdnaald ook zo als het moet.
    wat ik dan wel vaag vindt, is dat de fabrieks afstelling er zo ver naast zat.
    of moet ik dat in de uitlaat en cline regelaar zoeken.
    met die regelaar zou ik eerder denken dat de stationaar naald verder open moet, er zit nu eenmaal geen druk meer achter.
    maar goed weer een stapje dichter bij de eerste vlucht
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat bij mij echt heel veel goeds deed aan de midrange was een O.S. F viertakt plug, daarmee pakte de 160FX veel feller op:)
     
  7. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    jij vliegt met nitro, daar wil ik van af.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja.......maar ook zonder nitro zal die beter gaan lopen lijkt me.....
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Als je je naald er praktisch helemaal uitgedraaid hebt en de motor loopt volgas toch nog redelijk, dan zou ik toch je hele brandstoftraject nog maar eens goed nakijken.. te dunne slangen, een filter wat niet goed doorstroomt, oid.. maar als je de naald er zover uithebt dat je het afdichtingsrubber ziet, zou hij zwaar belabberd moeten lopen, als hij al liep, viertakten en zuchten en steunen..
     
  10. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    tuurlijk liep hij te 4-takten, het is een nieuwe motor.
    ik bedoelde hij bleef lopen zonder al te veel te hikken.
    in het midden gebied sloeg hij gewoon af dat vindt ik vreemd.
    nu is het al aanzienlijk beter, een goede hoorbare toeren wisseling bij een beetje meer of minder gas.
    vergeet niet dat er geen druk op de brandstofslang staat, het laaste eindje moet hij zelf aanzuigen
     
  11. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    nitro vervroegd de ontbranding, daar hoort een ander plug bij
     
  12. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Heb je m wel goed aangesloten dan? Er moet toch juist méér druk ontstaan door die regelaar (of eigenlijk door de 'check valve' die erbij zit). En het is ook logisch dat je stationair naald dus dicht gaat met die pomp. Hoe kun je anders zuiniger gaan vliegen? Dat kan toch alleen als je minder brandstof in de motor stopt, dus de naald minder ver open zet?

    Het lijkt mij allemaal perfect normaal.

    Verder zou ik hem eerst even goed in laten lopen en daarna pas naar de optimale afstelling en plug en zo zoeken.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het is geen pomp, het is alleen een klep die zorgt dat de brandstof niet onbeperkt naar de motor loopt. hij zit volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten.
    de laaste 3 cm naar de hoofdnaald is drukloos, ik begrijp niet waarom het zo is maar ik moest hem dichtdraaien.
     
  14. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Ik weet dat het geen pomp is, dat was het verkeerde woord, sorry.

    Maar als het goed is zat er een drukventiel ('check valve') bij wat je tussen de carter en de tank aansluit, waarmee je tank ahw opgepompt wordt. Daardoor ontstaat er druk in de tank, en de regulator klep laat dus steeds een beetje brandstof door. Het systeem werkt op overdruk in de tank, en niet op onderdruk in de carburateur.

    Vandaar mijn opmerking over meer druk. En vandaar ook dat de naald dicht moet.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik heb de papieren nog eens door gelezen, er staat dat de klep van de regulator pas open gaat als de carburateur brandstof wegzuigt (onderdruk) een combi van allebei.
    de druk moet tussen de 2 en 12 psi zijn. (zal een zoeken of ik de handleiding op internet kan vinden)
    nu bedenk ik me net, dat met een normale tankdruk (via uitlaatnippel) bij stationaar veel minder druk geeft dan bij volgas.
    ik denk dat het hem daar inzit of praat ik nu echt onzin?
    http://www.billsroom.com/pcfs/products/CFS/pcfs_install.htm
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik denk dat de laatste drie cm slang niet drukloos is op het moment dat er brandstof wordt gevraagd.
    Er zal wel een membraanklepje in de regelaar zitten, die brandstof naar de motor stuwt, op het moment dat er brandstof gevraagd wordt.
    Je zou het maar eens moeten meten, indien mogelijk.
    De druk zal idd wel constant zijn, onafhangkelijk van motortoerental, in tegenstelling tot pijpdruk
     
  17. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou dan ook de stationaar verandering verkaren.
    ik neem aan dat Br@m dit ook zo bedoelde
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Inderdaad. Het is zoals Nico schrijft. De tank wordt opgepompt door de carterdruk. De tank komt onder druk te staan (2 - 12PSI is best veel). De checkvalve zorgt ervoor dat er een constante tankdruk wordt opgebouwd. In de regulator zit een klepje dat de brandstof tegenhoudt, maar open gaat als er onderduk in de carburateur is, dan wordt de brandstof door de tankdruk in de carburateur gestuwd. En door die tankdruk die veel hoger is dan 'normaal' kan de naald dus flink verder dicht. Het is dus ook essentieel dat die checkvalve gemonteerd is.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    héhé...... ik begrijp het.
    de tank was ook zo leeg, niet zo gek als de hoofdnaald helemaal open staat.
    dat de motor bleef lopen is opzich al bijzonder:oops:
     
  20. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Die tank werd door de overdruk gewoon door de carburateur heen leeggespoten :-D

    Wat ik denk ik in jouw plaats zou doen is die motor eerst eens inlopen zónder die cline, je leert dan de motor een beetje kennen zoals die zelf is, en daarna pas de cline erop en goed afstellen, en dan dáárna pas gaan zoeken naar de beste plug.

    Wat ik nog wou weten - hoe ga je de motor primen? Toch niet met je vinger op de carburateur zeker?
     

Deel Deze Pagina