bouw adrenalin

Zoals ik eerder al beredeneerde, die regulator is helemaal niet nodig en zorgt alleen maar voor een complexere setup waarin meer mis kan gaan.. QED.

Althans, dat is hoe ik er over denk, dus niet perse de waarheid ;)

Wat ik nog wou weten - hoe ga je de motor primen? Toch niet met je vinger op de carburateur zeker?

de T-connectors waren bij dennis op, voorlopig blijft het dus zo starten.
hij slaat eingelijk best makkelijk aan, zeker als het buiten -3 was.

Wat ik denk ik in jouw plaats zou doen is die motor eerst eens inlopen zónder die cline, je leert dan de motor een beetje kennen zoals die zelf is, en daarna pas de cline erop en goed afstellen, en dan dáárna pas gaan zoeken naar de beste plug.
hij loopt nu best goed voorlopig laat ik het zo, de hoofd naald reageerd nu goed.
hij staat nu lekker vet afgesteld, en heb toch al een hele mooie gasrespons.

Zoals ik eerder al beredeneerde, die regulator is helemaal niet nodig en zorgt alleen maar voor een complexere setup waarin meer mis kan gaan.. QED.

Althans, dat is hoe ik er over denk, dus niet perse de waarheid

het is natuurlijk ook onevarenheid van mijn kant.
het werk gewoon goed, de 120 loopt er ook prima mee.
die heeft dan nog wel wat nastel werk nodig, maar ik hou een dot meer vermogen over, het is niet meer nodig om de motor rijker te zetten voor de upline. daar zit de winst.

Bert ik las in de handleiding van de cline dat je de regulator op ongeveer 1 inch (=2,5cm) van de carburateur moet monteren. Die OS heeft de naald los van de carburateur. Hoe heb jij de cline gemonteerd? Kan je eens een foto plaatsen aub?

foto komt nog.
ik heb de hoofdnaald ter hoogte van het carterdeksel vast in de romp gezeten daar gelijk de cline regulator naast geplaatst.
PICT4039.JPG

de cline regelaar zit boven de cilinder (romp ligt op z'n kop)
PICT4040.JPG

de hoofdnaald is bevestigd met een triplex bakje
PICT4047.JPG

plek zat voor de cline regelaar is met klitterband bevestigd

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de fotoos.

Dat is een heel slimme oplossing om die naald direct in de romp te schroeven.

Denk je dat dat blijft zitten met klitteband? Dat klitteband wel maar ik twijfel aan de lijm waarmee het klitteband geplakt zit. Er zal toch wel wat brandstof/olie in de motorruimte kruipen.

dat zal de tijd leren, ik verwacht van wel het zit hoog in de romp.
alles wat er gelekt wordt loopt naar beneden.
mocht het een probleem worden, dan weet ik er zo gauw geen andere plek dicht bij de carburateur

vandaag heb ik de eerste vlucht gemaakt,:D ben toch wel goed te spreken over het vlieg gedrag.:cool:
zo ver je dat kan bepalen met een paar vluchten.
de paar dingen die ik geprobeerd heb; rollen gelijk goed axiaal wel een redelijke hoge rolrate.
zwaarte punt lijkt zo op het eerste gevoel goed bijna geen down geven bij rug vlucht, wel even voor het gemak alles neutaal getrimt.
links rechts gewicht klopt ook, bij rugvlucht hoef ik niet te corrigeren met de rolroeren.
bij meskant geen afwijking zover.
ook in de landing is het geen eterbak, hij laat zich toch vrij makkelijk vliegen.
van de week nog even alles controleren en dan gaan we veel vliegen/oefenen.

Mooi! Feli met een geslaagde maiden.. en nu begint het echte werk.. alles helemaal perfect krijgen :)

Bert toch nog een vraag - hoe prime en start je voor de eerste run? Ik vroeg het al eerder maar ik begrijp je antwoord niet :-)

zeg dat wel, na al dat werk. :lol:
als de motor ingelopen is, ga ik hem goed aan de tand voelen.
al lijkt er zo weinig aan te mankeren. (ik zit me hier toch met een groote grijns)

gewoon met de vinger op de carburateur, en de prop paar keer rond. (er moet nog een t-stuk tussen de chech vale en de achter plaat).
dan met een chicken stick een flinke klap op de prop.
moet nog even wennen, hij verzuipt vrij vlot.

mij hoor je niet klagen :lol:

Gefeliciteerd Bert, met je maiden flight! Toen ik je de set verkocht wist ik dat het erg veel werk was. Met belangstelling heb ik al je postings en foto's gevolgd!

Heel veel plezier en succes met trainen. Ben benieuwd waar je staat na de eerste wedstrijd, dan kun je zien wat zo'n kist je brengt :-). Want naast veel trainen is goed materiaal toch zeer belangrijk.

groet Job

vandaag voor het eerst gevlogen met een Cline regelaar (en koud dat het was) op de x-tra. De fijn afstellng is nog niet gedaan vooral een snelle overgang naar volgas hapert hij nog een beetje. ik kon geen schroeven draaier meer beet houden om de statoinaar naald te verdraaien. Het eerste wat me opviel was eingelijk wel te verwachten, op de grond afgesteld zoals ik dat altijd doe.
de x-tra omhoog gestuurd en die kwam dus niet op toeren, ik had er ongeveer net zoveel als ik op de grond had.
geland en voorzichtig wat armer gezet nogmaals omhoog en nog niet lekker volgas,
moet er wel bij zeggen dat de stationaar loop zeker niet slecht is.
zo een paar keer steeds wat armer gedraait, nu heb ik zo de normaale toeren (op het gehoor was me even te koud voor de toeren teller).
in de opgaan de lijn is er geen toeren verschil te horen, eerst was het zo dat ik wat te rijk vloog (omdat ik toch power zat heb) om in de opgaande lijn niet een te arm mengsel kreeg. wat resulteerde in meer toeren in de richting omhoog dan rechtvooruit.
en wat ik nog meer merkte is dat de hoofd naald veel minder gevoelig is.

de rest van het afstellen doe ik wel als het minder waait het snijd echt door merg en been. als ik hem nog wat beter afgesteld krijg dan komt er bij mij geen nitro meer in.
hij loopt nu al zeker zo mooi als van de zomer.

over de zuinigheid kan ik nog weinig zeggen, dat komt nog wel.

vanmiddag lekker geoefend met de x-tra, de ciline regelaar doet het erg goed.
even wat nagesteld, vol gas en statonair zijn erg goed te noemen mid range is niet helemaal perfect, hij lijkt wat te 4 takten maar hij reageert wel goed op het gas.
hier voor ga ik nog wat ander plugen voor uit proberen (op aanraden van alex een 4takt plug testen)

ik kan nu twee keer het b programma vliegen zonder te tanken, dit is toch aanzienlijk meer dan voorheen.
ik vlieg nu toch een dik kwatier met een tank en ik heb dan nog over.
ik heb vanmiddag van 14.45 tot 16.15 op het veld gestaan wel met opbouwen en afbreken.
het was vliegen, landen, tanken en gelijk weer vliegen.
ik heb ongeveer 1 liter weg gevlogen (dit is op de gok, moet toch eens een litermaat meenemen) ik heb een 2.25 liter kan op m'n startkist ik heb nog meer dan de helft over (de tank van de x-tra was bij aanvang leeg)

ik ben overtuigd dat met een pomp of regulator je minder branstof verbruikt.
nu ik er over nadenk ga ik ook nog eens brandstof met 5% nitro uit proberen, kijken of dat de midrange daarvan verbeterd.

Hoe weet je dat die Cline regelaar het goed doet? Heb je het ook geprobeerd zonder? De OS160FX waar ik de laatste wedstrijd vloog, liep gewoon goed, ook in het middengebied, zonder cline regelaar.. maar wel op 20% coolpower pattern pro.

Hij's wel fors zuiniger zo te horen! Idd gebruik je met een pomp of cline regelaar minder brandstof.

Hoe weet je dat die Cline regelaar het goed doet? Heb je het ook geprobeerd zonder? De OS160FX waar ik de laatste wedstrijd vloog, liep gewoon goed, ook in het middengebied, zonder cline regelaar.. maar wel op 20% coolpower pattern pro.

Die van mij liep ook 100% zuiver zonder cline, zelfs op slechts 5% nitro. Dat hebben jullie in 2007 zelf kunnen horen en zien:D

het is niet de 160FX maar het is de 120AX waar ik het nu over heb. (die staat op de x-tra :wink: )
die heb ik uit gebreid getest zonder cline regelaar.
nu ik daar die regelaar er wel op zit, is het verschil goed te merken/horen er komen meer toeren uit, hij loopt beter, pakt beter op.(zonder nitro)
zonder dat hij in de verticale figuren te arm draait.
wat ik ook goed merk is bij de lus voorover de motor niet meer inhoud, dit loste ik op door hen rijker te zetten. (de motor kreeg gewoon te weinig brandstof)
wat reselteerde in vlakke vlucht dat ik een hoop toeren kwijt was.
daarom weet ik dat het werkt.

Back