bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Zoals ik eerder al beredeneerde, die regulator is helemaal niet nodig en zorgt alleen maar voor een complexere setup waarin meer mis kan gaan.. QED.

    Althans, dat is hoe ik er over denk, dus niet perse de waarheid ;)
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de T-connectors waren bij dennis op, voorlopig blijft het dus zo starten.
    hij slaat eingelijk best makkelijk aan, zeker als het buiten -3 was.

    hij loopt nu best goed voorlopig laat ik het zo, de hoofd naald reageerd nu goed.
    hij staat nu lekker vet afgesteld, en heb toch al een hele mooie gasrespons.

    het is natuurlijk ook onevarenheid van mijn kant.
    het werk gewoon goed, de 120 loopt er ook prima mee.
    die heeft dan nog wel wat nastel werk nodig, maar ik hou een dot meer vermogen over, het is niet meer nodig om de motor rijker te zetten voor de upline. daar zit de winst.
     
  3. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Bert ik las in de handleiding van de cline dat je de regulator op ongeveer 1 inch (=2,5cm) van de carburateur moet monteren. Die OS heeft de naald los van de carburateur. Hoe heb jij de cline gemonteerd? Kan je eens een foto plaatsen aub?
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    foto komt nog.
    ik heb de hoofdnaald ter hoogte van het carterdeksel vast in de romp gezeten daar gelijk de cline regulator naast geplaatst.
    [​IMG]
    de cline regelaar zit boven de cilinder (romp ligt op z'n kop)
    [​IMG]
    de hoofdnaald is bevestigd met een triplex bakje
    [​IMG]
    plek zat voor de cline regelaar is met klitterband bevestigd
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2008
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Bedankt voor de fotoos.

    Dat is een heel slimme oplossing om die naald direct in de romp te schroeven.

    Denk je dat dat blijft zitten met klitteband? Dat klitteband wel maar ik twijfel aan de lijm waarmee het klitteband geplakt zit. Er zal toch wel wat brandstof/olie in de motorruimte kruipen.
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat zal de tijd leren, ik verwacht van wel het zit hoog in de romp.
    alles wat er gelekt wordt loopt naar beneden.
    mocht het een probleem worden, dan weet ik er zo gauw geen andere plek dicht bij de carburateur
     
  7. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vandaag heb ik de eerste vlucht gemaakt,:D ben toch wel goed te spreken over het vlieg gedrag.:cool:
    zo ver je dat kan bepalen met een paar vluchten.
    de paar dingen die ik geprobeerd heb; rollen gelijk goed axiaal wel een redelijke hoge rolrate.
    zwaarte punt lijkt zo op het eerste gevoel goed bijna geen down geven bij rug vlucht, wel even voor het gemak alles neutaal getrimt.
    links rechts gewicht klopt ook, bij rugvlucht hoef ik niet te corrigeren met de rolroeren.
    bij meskant geen afwijking zover.
    ook in de landing is het geen eterbak, hij laat zich toch vrij makkelijk vliegen.
    van de week nog even alles controleren en dan gaan we veel vliegen/oefenen.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Mooi! Feli met een geslaagde maiden.. en nu begint het echte werk.. alles helemaal perfect krijgen :)
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Zie je wel... na al dat werk nu toch dat tevreden gevoel. Gefeliciteerd.
     
  10. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Bert toch nog een vraag - hoe prime en start je voor de eerste run? Ik vroeg het al eerder maar ik begrijp je antwoord niet :)
     
  11. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    zeg dat wel, na al dat werk. :lol:
    als de motor ingelopen is, ga ik hem goed aan de tand voelen.
    al lijkt er zo weinig aan te mankeren. (ik zit me hier toch met een groote grijns)
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    gewoon met de vinger op de carburateur, en de prop paar keer rond. (er moet nog een t-stuk tussen de chech vale en de achter plaat).
    dan met een chicken stick een flinke klap op de prop.
    moet nog even wennen, hij verzuipt vrij vlot.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Er zijn slechtere manieren om je nieuwe jaar te beginnen, eh? ;)
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    mij hoor je niet klagen :lol:
     
  15. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Gefeliciteerd Bert, met je maiden flight! Toen ik je de set verkocht wist ik dat het erg veel werk was. Met belangstelling heb ik al je postings en foto's gevolgd!

    Heel veel plezier en succes met trainen. Ben benieuwd waar je staat na de eerste wedstrijd, dan kun je zien wat zo'n kist je brengt :). Want naast veel trainen is goed materiaal toch zeer belangrijk.

    groet Job
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben ook erg benieuwd hoe hij zich in het B programma gedraagt
     
  17. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    vanmiddag lekker geoefend met de x-tra, de ciline regelaar doet het erg goed.
    even wat nagesteld, vol gas en statonair zijn erg goed te noemen mid range is niet helemaal perfect, hij lijkt wat te 4 takten maar hij reageert wel goed op het gas.
    hier voor ga ik nog wat ander plugen voor uit proberen (op aanraden van alex een 4takt plug testen)

    ik kan nu twee keer het b programma vliegen zonder te tanken, dit is toch aanzienlijk meer dan voorheen.
    ik vlieg nu toch een dik kwatier met een tank en ik heb dan nog over.
    ik heb vanmiddag van 14.45 tot 16.15 op het veld gestaan wel met opbouwen en afbreken.
    het was vliegen, landen, tanken en gelijk weer vliegen.
    ik heb ongeveer 1 liter weg gevlogen (dit is op de gok, moet toch eens een litermaat meenemen) ik heb een 2.25 liter kan op m'n startkist ik heb nog meer dan de helft over (de tank van de x-tra was bij aanvang leeg)

    ik ben overtuigd dat met een pomp of regulator je minder branstof verbruikt.
    nu ik er over nadenk ga ik ook nog eens brandstof met 5% nitro uit proberen, kijken of dat de midrange daarvan verbeterd.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Hoe weet je dat die Cline regelaar het goed doet? Heb je het ook geprobeerd zonder? De OS160FX waar ik de laatste wedstrijd vloog, liep gewoon goed, ook in het middengebied, zonder cline regelaar.. maar wel op 20% coolpower pattern pro.

    Hij's wel fors zuiniger zo te horen! Idd gebruik je met een pomp of cline regelaar minder brandstof.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die van mij liep ook 100% zuiver zonder cline, zelfs op slechts 5% nitro. Dat hebben jullie in 2007 zelf kunnen horen en zien:D
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het is niet de 160FX maar het is de 120AX waar ik het nu over heb. (die staat op de x-tra :wink: )
    die heb ik uit gebreid getest zonder cline regelaar.
    nu ik daar die regelaar er wel op zit, is het verschil goed te merken/horen er komen meer toeren uit, hij loopt beter, pakt beter op.(zonder nitro)
    zonder dat hij in de verticale figuren te arm draait.
    wat ik ook goed merk is bij de lus voorover de motor niet meer inhoud, dit loste ik op door hen rijker te zetten. (de motor kreeg gewoon te weinig brandstof)
    wat reselteerde in vlakke vlucht dat ik een hoop toeren kwijt was.
    daarom weet ik dat het werkt.
     

Deel Deze Pagina