Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Klasse!!!

Hoi Roald,

Vanuit een mistig Nederland.

Mijn complimenten voor dit boeiend verslag.
Geweldig dat je er zovel tijd in steekt om ons op de hoogte te houden.

Als vast fijne kerstdagen. :xmas:

Ik benieuwd hoe jij de jaarwisseling ervaart want volgens mij vieren de Chinezen dat later??

Groeten,

Arnold Remkes
 
Hoi Roald,

Vanuit een mistig Nederland.

Mijn complimenten voor dit boeiend verslag.
Geweldig dat je er zovel tijd in steekt om ons op de hoogte te houden.

Als vast fijne kerstdagen. :xmas:

Ik benieuwd hoe jij de jaarwisseling ervaart want volgens mij vieren de Chinezen dat later??

Groeten,

Arnold Remkes




Allereerst vanuit China een Gelukkig Kerstmis aan iedereen hier op modelbouwfoum.....!!!!!


Hier wordt Kerstmis uiteraard niet gevierd zoals dat in andere landen gebeurt. Het zijn normale werkdagen :-(

Er wordt wel wat aan gedaan, maar dat is meer gestimuleerd door de horeca en winkeliers om de omzet te vergroten, een beetje vergelijkbaar met valentijnsdag in Nederland.

Het grote evenement hier is Chinees Nieuwjaar wat deze keer eind januari valt. Dan ligt het hele land gedurende een week plat en komen alle families bij elkaar. Het is dus ook het drukste moment om te reizen omdat alle studenten en migrantenwerkers naar huis gaan.

Vele dagen wordt er vuurwerk afgestoken (het serieus luidruchtige spul) en de mensen gebruiken deze tijd om elkaar weer eens te ontmoeten.

Maar goed, dat duurt nog een maandje.


Groet


Roald
 
deel 10

Hallo allemaal

Hier is dan eindelijk deel 10

Ik hoop dat iedereen een leuke Kerst heeft gehad. Zoals gezegd wordt hier wel wat gevierd maar niet zoals in Europa. Op kerstavond gaan heel veel mensen naar het centrum om daar een beetje rond te lopen en te eten terwijl ze allerlei vreemde kleren dragen. Ze hebben echter geen idee wat het nu eigenlijk betekent.

Voor de rest zijn het gewone werkdagen en gaat alles gewoon door........:-(

Eerder had ik al eens geschreven over de situatie op de wegen hier. Die varieert van prachtige (snel)wegen tot zandpaden en alles wat daar tussenin zit. Dat geldt ook voor wat erop rijdt. De personenauto's zijn over het algemeen redelijk tot erg modern. Zo ook de lange afstandsbussen die tussen de steden rijden. Maar de trucks zijn echt verschrikkelijk slecht. Daar tussendoor rijden dan allerlei kleine truckjes en driewielers in de meest verschrikkelijke staat van onderhoud.

Het rijden hier is dan ook echt opletten geblazen. Wegen veranderen continue en de staat waarin ze verkeren is ook iedere keer anders. Dan gaat dus ook die bonte verzameling van voertuigen allemaal over hetzelfde stukje asfalt waarbij slechts weinigen zich aan de regels houden. Natuurlijk zijn de snelwegen wel beter, maar met name het rijden over de secundaire wegen is een soort "stuggle for live"

China staat dus ook niet voor niets bovenaan de ranglijst van meest gevaarlijke landen mbt. verkeer. Dagelijks zie je wel ongelukken waar 9 van de 10 keer een truck of een taxi is betrokken. Dat zijn ook typisch beroepen die uitgeoefend worden door ongeletterde en ongetrainde chauffeurs die vroeger het rijk alleen hadden maar nu plotseling van alles op hun weg zien.

Het besef van veiligheid bestaat ook echt nauwelijks bij die mensen, met name de truckchauffeurs, en het zijn alleen de kosten die tellen. Nu het weer winter is merken we goed dat logistiek weer een echt probleem is, waarbij transporten gewoon 3-5 dagen langer duren, als je geluk hebt. Die trucks hebben geen ABS of retarders en rijden op banden die gewoon geen grip hebben. Als ze bergaf gaan worden de remmen gekoeld door er water op te sprayen wat ze in grote tanks meenemen. Nu er weer sneeuw ligt in de bergen zijn er weer behoorlijk dramatisch taferelen te zien. Daar komt bij dat er geen rijdentijdenwet is, waardoor chauffeurs erg lang doorrijden, vaak geholpen door allerlei middeltjes.

De banden die ze hier gebruiken moeten aan drie kwaliteiten voldoen: goedkoop, goede weerstand tegen lekrijden, en eeuwig lang meegaan. Gezien de staat van de wegen krijg je dus banden met keihard rubber die helaas nul grip hebben. Het is niet dat ze geen goede, veilige banden kunnen maken, er is gewoon geen klant die ze wil. Ook de personenauto's hebben vaak van dergelijke gedrochten die zo weinig grip hebben dat de eerste beste noodstop op de snelweg resulteerd in een ongeplande pirouette, ondanks de aanwezige ABS. Na die ervaring heb ik er maar snel geimporteerd Michelins onder mijn auto laten monteren ;-)

In schril contrast staat de veiligheid die geldt voor de intercity bussen. Om chauffeur te worden moeten ze allerlei testen ondergaan en minstens 10 jaar schadevrij gereden hebben. Tevens moeten ze een bewijs van goed gedrag van de lokale politie hebben. De meeste buslijnen rijden niet 's nachts vanwege de veiligheid en de bussen zelf hebben alle veiligheids systemen die je ook in Europa ziet. Veel fleet operators voorzien de bussen van GPS tracking waardoor ze niet alleen kunnen zien waar die zich bevinden, maar ook krijgen ze realtime informatie van snelheid enzo. Veel bussen hebben camera's systemen die iedere zoveel minuten beelden van zowel passagiers als de chauffeur doorsturen naar de basis. Uiteraard zijn ze ook voorzien van tacho systemen.

De volgende foto's zijn een aantal voorbeelden uit de verzameling van zowel mijzelf als mijn chef. Allemaal zaken die we ooit eens ergens op de wegen hebben gezien. Het is maar een heel klein deel van wat je in werkelijkheid ziet omdat het vaak niet handig is om te stoppen om eens lekker uitgebreid te gaan staan fotograferen



JDV_1441Custom.jpg

Een van de vele varianten driewielers die echt overal tussendoor gaan

Image019.jpg

Taxi waarin een collega zat. Ging frontaal op een auto die er net voor afsloeg

Image020.jpg

Gelukkig zit er een stalen rek, ipv gordels. Werkt veel beter.....:-( Ik heb met die collega de rest van de dag in het ziekehuis gezeten voor allerlei checks en behandelingen. Degene die het veroorzaakt is wel automatisch aansprakelijk voor alle kosten, maar daar heb je wat aan als die niet verzekerd is en geen geld heeft. Overigens heeft de bewuste collega het taxibedrijf gedwongen om gordels te laten monteren, die ze dan ook trots kwamen laten zien nadat de auto gerepareerd was. Niemand wil hier problemen hebben met buitenlanders....

IMG_1362.jpg

Bij een tol station, standaard manier van laden

DSC05384Custom.jpg

Regelmatig remmen koelen in de bergen....

DSC04371.jpg

Mooie wegen in binnen-mongolie

DSC04376.jpg

Even later zag het er zo uit, deze bende duurde 50 km en 3 uur......

DSC04280.jpg

Nog wat later zo. We wisten niet hoe diep het was. Hebben maar even gewacht totdat er een truck kwam

IMG_0372.jpg

Woestijn in binnen-mongolie. De lucht was enorm helder

IMG_0385.jpg


DSC04301.jpg


IMG_0369.jpg


IMG_0309.jpg

Standaard vervoer van de boeren en vuilnismannen. Levensgevaarlijk aangezien ze altijd overbeladen zijn en nauwelijk remmen hebben. Worden aangedreven door een eenpitter die op alles wat olieachtig is loopt en meer vervuiling dan aandrijving produceert

DSC04397.jpg

Iets milleuvriendelijker

DSC04383.jpg

Dit soort service stations zie je overal langs de wegen

DSC04377.jpg

Dit was een truck van China Post. Die rijden overigens bijna uitsluitend met DAF's (Eindhovuuuh ;-))

DSC01407Custom.jpg

Ergens in de bergen rond Xi'an

DSC00653Custom.jpg

Dagelijks beeld

DSC00294Custom.jpg

Dichtbij waar ik woon. Deze trein bevoorraad een aluminiumfabriek. Een mooi beeld, waar ik helaas geen foto van heb, was een keer dat er voor de slagboom een Porsche Cayenne stond te wachten. Een mooi voorbeeld van de contrasten hier. Overigens heb ik hier meer Cayenne's en Hummers gezien dan in Nederland......



Uiteraard wordt er ook nog wat gevlogen ;-)

Na de vliegtraining in Datong waren er nog maar een paar weken over om wat te oefenen. Omdat de vliegclub toch wel echt een probleem begon te worden ivm de bomen zijn we uitgeweken naar het oude vliegveld in Pucheng. Dat was wel iedere keer ruim anderhalf uur rijden, maar dan hadden we toch echt de ruimte.

Tot mijn verbazing zag het er helemaal anders uit als een half jaar daarvoor..........(PRC staat niet voor: People's Republic of China, maar voor: People's Republic of Change....;-))

Er waren ondertussen plannen om flink te investeren in het complex. De slaapgelegenheden waren al verbouwd maar er waren ook plannen om een verharde baan aan te leggen (er moest nog wel even een boerendorpje verplaatst worden, dat duurde nog wat weken.......)

Ondertussen was er al een fabrikant van ultralights gevestigd, maar ook een trainingsschool voor deze ULV's. Tevens was er plotseling een flinke werkplaats waar tests werden voorbereid voor een nieuwe jet die in ontwikkeling is in Shanghai, nl. de ASJ21. Het bleek dat ze in Pucheng tests doen om het overtrek gedrag van dit model te onderzoeken. Daarvoor hadden ze radiobestuurde schaalmodellen die ze met zo'n oude YUN-5 omhoog brachten om die vervolgens te droppen.

Een groot deel van de studenten van de ULV school bleken leden van een soort paramilitair politie onderdeel te zijn, te vergelijken met de amerikaanse SWAT teams. Dat is een behoorlijk geheimzinning clubje en die stonden ook wel een beetje raar te kijken dat er plotseling een buitenlander vol belangstelling stond te kijken hoe ze hun instructies kregen. Gelukkig kwamen ze niet op het idee om mij weg te sturen.

Ook de testclub van de ASJ had in het begin wel wat moeite, maar aangezien ze zelf allemaal enthousiast modelvliegers waren was mijn aanwezigheid niet echt een probleem. Ik moest wel minstens 20 meter afstand houden en beloven geen foto's te maken. Alsof er iets is wat ze doen wat in het westen niet bekend is, yeah right.......

De uiteindelijke toestemming om daar zoveel te vliegen als we wilden, kwam op wel weer een heel typisch chinese manier: speciaal bezoek aan de manager van het complex, nederig vragen ofdat die kan helpen met de training door toesteming te geven, juiste kado meenemen (slof sigaretten van 160 EURO !!!) en hem verder gewoon heel belangrijk laten voelen. Uiteraard geen enkel probleem daarna.........

Ik heb, om voor de hand liggende redenen, weinig foto's van die periode. Maar wel een paar die een goede indruk geven hoe het daar is.




03112007029.jpg

Wat een ruimte.....

03112007030.jpg



04112007031.jpg

De YAK mocht ook weer eens mee

04112007032.jpg


08122007054.jpg

Er gingen er uiteindelijk 7 stuks in......

08122007055.jpg

Deze persoon heeft een bedrijf wat hele mooie RC schaalmodellen maakt

08122007056.jpg


08122007057.jpg


08122007058.jpg


08122007059.jpg


08122007060.jpg

De hele bende bij elkaar........


Het was bijna zover, de Radar Cup zat er aan te komen.......



Groet

Roald
 
dag roald
erg leuk om jou verslagje elke keer weer te lezen vanuit het verre china.
zeker omdat wij zo ook een goed beeld krijgen over het wel en wee daar bij jou in china.

blijf het zeker volgen en wens jou vanuit ons kleine en vooral op dit moment koude kikkerland het hele goede jaarwisseling toe

groet john
 
mooi verhaal weer!


wat ik wel grappig vond aan deel 9 was dat je instructeur achter je stond om je te helpen met vliegen. Jij lijkt me redelijk lang en Chinezen zijn nogal kort, hij zag dus ook erg weinig zeker?
 
Hallo Roald,

Ik ben blij met mijn abo op jouw onderwerp, en heb het weer met veel plezier gelezen.
Je schrijft de stukjes op een lekkere smeuige manier, waardoor het een plezier is om het te lezen.
Vanuit een koud Schiedam (s'nachts -8 graden celcius) wens ik je een goede jaarwisseling en een zeer voorspoedig 2009 toe.
ik kijk met erg veel belangstelling weer naar je volgende stukje uit.

Met vriendelijke groet

Hans
 
Laatst bewerkt:
Dag Brabo,

wanneer is het nu eigenlijk nieuwjaar daar in China ?(eind januari ??)
Weet u ook van wanneer tot wanneer ze het werk daar dan stil leggen ? (i.v.m. bestellen in China)

alvast bedankt

niels
 
Laatst bewerkt:
Dag Brabo,
wanneer is het nu eigenlijk nieuwjaar daar in China ?(eind januari ??)
Weet u ook van wanneer tot wanneer ze het werk daar dan stil leggen ? (i.v.m. bestelen in China)
Volgens mij is diefstal ook in China niet toegestaan...:mrgreen:
 
Ik lees ook mee, vind het leuke verhalen om te lezen. Verder weinig zinnigs te melden, maar dat je weet dat het wel gelezen wordt :)
 
Beste Roald

Vanuit een koud Nederland de beste wensen voor het nieuwe jaar en een gezond 2009.
Blijf schrijven want ook ik vind het leuk om te vernemen over de gebruiken en alles wat men daar zoal uitspookt.
Even mijn persoonlijke interesse hoe ver is men daar op het gebied van rioleringen en zuivering van het riool water?
Heeft men riolering onder vrij verval of werkt men daar ook met pomp installaties?
Kent men daar ook het onderscheid tussen RWA en DWA ?
(RWA=Regen Water Afvoer - DWA= Droog Weer Afvoer / rioolwater)

Met vriendelijke groet

Ko
 
Laatst bewerkt:
ik lees hier al een hele tijd met veel plezier mee. je mertk direct dat het er daar heel anders aan toe gaat als hier! leuk verslag en ik wacht al op deel 11!
 
Back
Top