Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

(RWA=Regen Water Afval - DWA= Droog Weer Afval / rioolwater)

Mhh, afval mag bij ons niet de riolering in ;) RWA = regen water afvoer

Bepaalde aziatische landen werken met perfect dichte riolering onder vrij verval (IEDERE verbinding wordt gecontroleerd, althans, bij ons voorbeeldproject). Die perfecte dichtheid is nodig doordat soms het grondwater tot op het maaiveld staat.

Hoe de situatie in china is zou ik niet weten. Brabo in china, trek er eens even een riooldeksel open ;)

hallo,
ik heb met plezier je verhalen gelezen.
erg leuk dat je ons op de hoogte houd, het is ook erg leuk om te zien hoe modelvliegen eraan toe gaat in een land als china.

keep up the good work!!
groetjes,
Rens

deel 11

Hallo allemaal !

Ik hoop dat voor iedereen het nieuwe jaar goed begonnen is.

Ik ben in ieder geval erg druk geweest en het heeft te maken met het volgende fotootje:

Image047Custom.jpg

Uiteraard een DL100, maar waar gaat die nu in komen ? ;-) De degene die heeft opgelet zou een goede gok moet kunnen doen........

Afgelopen lopen november waren mijn ouders hier. Die komen regelmatig eens deze kant op om te zien hoe met me gaat.

Tijdens een van de dagen dat ze in mijn appartement waren zagen ze een mooi staaltje van chinese veiligheid.....Toen ze eens uit het raam keken zagen ze dat twee mannen bezig waren met het installeren van een nieuwe airco installatie. De buitenunit moest natuurlijk ook een plekje hebben en die werd onder het overhangende raam gezet.

In eerste instantie nog niet zoveel aan hand. De persoon in kwestie had een veiligheidsriem om en werd vrolijk uit het raam naar beneden gelaten. Even later was die riem en kabel toch wel vervelend omdat hij onder de overhang kroop, dus die ging ook af. Nu zat hij daar op zijn knieen op dat randje, zonder enige houvast of veiligheid.

de07-0229.jpg

DSCF1974.jpg

Zijn collega was zichtbaar veel banger, hij durfde zich bijna niet te bewegen en deed de riem dan ook niet af

Dit hele gebeurde speelde zich op de 10e verdieping af !

de07-0230.jpg

Terug naar het vliegen:

Eindelijk was het zover: de Radar Cup in Guangzhou. Die vond plaats eind november 2007 em wordt georganiseerd door "The World Models". Zoals ik al eerder schreef deden zowel mr. Li als ikzelf mee. Er zouden nog een paar anderen meegaan maar die konden op het laatste moment niet.

Guangzhou ligt 120 km ten noorden van Hong Kong en is meer dan 2000 km rijden van Xi'an !!! Het is samen met buurstad Shenzhen het centrum van de economische ontwikkeling van niet alleen de Guangdong provicie maar heel China.

Dertig jaar geleden was hier nauwelijks wat te vinden en Shenzhen was een klein vissersplaatsje. Maar op een gegeven moment is dit hele gebied aangewezen om de economische ontwikkeling aan te drijven en kreeg het een speciale status: "Special Economical Zone". In feite was het het eerste experiment van Deng Xiaoping's China met het kapitalisme en vrije markt economie. Vanwege de nabije ligging van Hong Kong was het erg interessant voor buitenlandse firma's om hier te investeren.

Dit kapitalistische experiment was natuurlijk een grote verandering. Vergeet niet dat voor die tijd het in principe verboden was om bijvoorbeeld wat eieren aan je buurman te verkopen als je kip er wat meer legde dan je familie kon opeten.

Shenzhen is al meer dan 30 jaar de snelst groeiende stad in China en heeft nu bijna 10 miljoen inwoners, net als Guangzhou. Al die jaren heeft het vooruit gelopen op de economische ontwikkeling en heeft enorme hoeveelheden mensen van andere gebieden aangetrokken. Helaas vallen daar nu ook de grootste klappen als gevolg van de economische crisis. Een groot deel van de bedrijven drijft op de export die behoorlijk ingekakt is.

De trip naar Guangzhou was me nou net iets veel om zelf te doen. Grootste gedeelte van de route bestaat uit goede wegen, maar niet overal. Dus we hadden een chauffeur geregeld die de auto met vliegtuigen naar het zuiden zou rijden en we zouden zelf met het vliegtuig volgen.

Mr. Li kreeg het vervolgens voor elkaar om, de avond voordat de auto moest vertrekken, zijn Apollo flink te beschadigen. Het was de laatste vlucht van die dag en tijdens het terug taxien kwam die in een greppel terecht en lag het landingsgestel er onderuit. Bevestiging eruit gerukt en grote gaten in de vleugel. Dus moesten we nog een nachtje doorhalen om het ding klaar te krijgen voordat de auto vertrok.

De trip naar Guanzhou ging verder goed. Aangekomen bleek het vliegveld in een soort vrijetijdspark te liggen wat een mix was van een normaal natuurlijk park en plekken waar je aktieve sporten kon beoefenen. Ook waren er verschillende grote visvijvers. De hele omgeving was ontzettend mooi en het weer was perfect op de sterke wind na.

DSCF1164.jpg

DSCF0066.jpg

De plek om te vliegen was dezelfde die gebruikt werd door ultralights en was voorzien van alle gemakken zoals toiletten en opslag voor de vliegtuigen.

DSCF1162.jpg

DSCF1165.jpg

his-toy.jpg

Iedereen werd zo gefotografeerd voor het latere aandenken...

DSCF0060.jpg

DSCF1158.jpg

DSCF1160.jpg

DSCF1187.jpg

DSCF1163.jpg

Mijn naam in het chinees, nr. 7

DSCF1166.jpg

Hoezo geen geld in China ? 14MZ is de standaard....

DSCF1167.jpg

DSCF1184.jpg

Gedurende het hele evenement werd door de organisatie het hele gezelschap voorzien van eten en onderdak. Ook was de organisatie van de wedstrijd zelf echt perfect.

Er deden uiteindelijk 27 mensen mee in de vliegtuigklasse en 15 in de helicopterklasse.

Voor de vliegtuigklasse waren er een viertal voorrondes om te kwalificeren voor de finale die op zijn beurt met twee vluchten beslist werd. De regel was dat de beste 5 van het jaar ervoor direct naar de finale gingen waardoor er maar 5 plaatsen over waren om voor te kwalificeren. Uiteindelijk kwamen er maar 4 opdagen, dus werden het 6 plaatsen die beschikbaar waren.

De piloten kwamen behalve uit China uit Hong Kong, Taiwan, de Filipijnen en natuurlijk uit Nederland ;-)

De demo's werden gedaan door een teamlid van het Hirobo team uit Japan en Dragon Li uit Hong Kong die met een dubbeldekker 3D demo's gaf.

De eerste dag deden we niet meer dan de papieren in orde maken en een beetje trainen om te wennen aan de omgeving. Mr. Li kreeg nog wel applaus toen zijn motor afsloeg in het inverted stuk van een 4-punts rol, de 4-punts rol vervolgens afmaakte en hem perfect wist te landen alsof er niets aan de hand was.....

Aangezien er zoveel deelnemers waren en maar 6 plaatsten voor de finale, was de doelstelling voor ons niet meer dan, net zoals in Anyang: niet te crashen en geen laatste worden......
Er deden ook een aantal doorgewinterde F3A vliegers mee, waarvan er een zelfs zijn Oxai Pinnacle gebruikte, maar dan voorzien van een YS120 om aan de regels te voldoen (max 120)

DSCF1168.jpg

DSCF1169.jpg

DSCF1170.jpg

DSCF1171.jpg

DSCF1173.jpg

DSCF1176.jpg

DSCF1177.jpg

Leuke bijkomstigheid was dat mijn ouders al het plan hadden om weer eens naar China te komen. Dus die kwamen ook langs om te kijken aangezien ze rond die tijd in Hong Kong zaten.

DSCF0055.jpg

Erg populair in China: Hot Pot, een soort fondue maar dan in een soort soep

DSCF0056.jpg

DSCF0076.jpg

Wachten voor een plaatsje in een restaurant

DSCF0078.jpg

Team Xi'an tijdens een van de avonden. Typische Chinees zijn de ronde eettafels waar op een draaischijf alle gerechten worden gezet.

De wedstrijd zelf ging boven verwachting. Was natuurlijk wel nerveus, het was tenslotte pas de tweede keer. Maar de atmosfeer was erg goed en het is leuk om naar andere vliegers te kijken hoe die het doen.

De eerste vlucht was niet echt geweldig, moest er nog inkomen maar daarna ging het beter en beter. Wat wel raar was, was dat er niet altijd een overeenkomst is tussen het gevoel wat je hebt van een vlucht en de score. Zo had ik een vlucht die voor mijn gevoel zwaar prut was, en die was uiteindelijk beloond met de beste score van al mijn vluchten.

Na drie van de vier kwalificaties bleek ik op de 6e plaats te staan van degenen die zich moesten kwalificeren en had dus uitzicht op de finale. Dat was wel even heel wat beter dan verwacht. Mr. Li had veel moeite met de hoge figuren en stond uiteindelijk 18e.

De nummer 7 stond wel heel dicht achter me, dus de laatste ronde was erg belangrijk. Super nerveus van start en voor mijn gevoel niet echt goed gevlogen. De nummer 7 had een goed uitziende vlucht, dus ik dacht dat het over was. Was al bezig met de Apollo te demonteren om in te pakken toen ik hoorde dat ik niet alleen in de finale zat, maar ook nog een plaatsje was geklommen.......:-)

Erg lachen was het moment dat een hele goede Taiwanese F3A vlieger wel even met een geleende Oxai zou demonstreren hoe het finale programma gevlogen moet worden. Doordat de instellingen van die kist behoorlijk anders waren, bakte die er niet veel van en gaf uiteindelijk ook maar op ;-)

Ik had dus wel een probleem: Ik had het finale programma nog nooit gevlogen....! Dus haastig hebben we toen nog wat geoefend waarbij het slechte engels van mr. Li ook niet echt meehelpt. Dus de eerste finale vlucht was echt lachen. Ik was iedere keer ver voorbij het midden wanneer hij eens had uitgevonden wat ik moest doen. Dus de door mij gebruikte flight box werd wel heel erg groot......;-)

DSCF0085.jpg

Het laatste studeren.......

Gelukkig was er iemand die dat gestuntel niet kon aanzien en aanbod om voor de laatste ronde als caller te dienen. Hij kende het programma niet alleen, maar was ook degene die met de Pinnacle vloog (en later zou winnen). Zijn engels was perfect, maar hij had ook 5 jaar in Nederland gewoond, dus kende zelfs een beetje nederlands. Toen ging het al een stuk beter.

DSCF1181.jpg

DSCF1182.jpg

DSCF1183.jpg

In China moet je voor en na je vlucht buigen voor de jury, ik weet niet hoe dat in NL is ;-)

DSCF1185.jpg

DSCF1186.jpg

Mr. Li en Peng Zhi Wen, die mijn caller was tijdens de finale

Uiteindelijk was er iemand die nog meer moeite met het finale programma had, waardoor ik nog een plaatsje opschoof en als 8e eindigde.

Een triest doch spectaculair moment was de nummer 9 die bij het laatste figuur (inverted 45 graden naar beneden met 1 snap) ipv 1 er 1,5 maakte. Het daarna gegeven "down" commando resulteerde in een behoorlijk spectaculaire duik in de visvijver.

DSCF1194.jpg

Pech had ook deze helicopter finalist. Kreeg zijn motor niet gestart. Even later was het geen probleem, met dezelfde spullen, maar toen was het te laat.....

DSCF1190.jpg

Een deel van de helicopter finalisten

DSCF0090.jpg

De helicopters en vliegtuigen van de prijswinnaars

DSCF1198.jpg

Uiteraard veel ceremonie voor de officiele gasten. Er waren representanten van OS, Futaba en Hirobo uit Japan.

DSCF1201.jpg

Prijswinnaars bij de helicopters

DSCF0093.jpg

Dat jongetje wordt hier trouwens ABC genoemd: American Born Chinese. Zijn ouders zijn naar USA geemigreerd waar hij geboren is en heeft dus de amerikaanse nationaliteit. Voor China geldt hij echter nog gewoon als Chinees

DSCF1204.jpg

Prijswinnaars bij de vliegtuigen. Leuke prijzen trouwens....

DSCF0099.jpg

Afscheidsdiner van de organisatie. We zaten aan tafel met het Filipijnse team

DSCF0098.jpg

DSCF1208.jpg

Dragon Li die zijn zangkunsten laat zien

DSCF1206-1.jpg

union.jpg

De twee beste mensen ter wereld......

Al met al een fantastische ervaring met een veel beter resultaat dan verwacht.

Nog wat fotootjes van Guangzhou city, gemaakt in de buurt van het hotel

DSCF0073.jpg

DSCF0071.jpg

DSCF0070.jpg

DSCF0069.jpg

DSCF0074.jpg

DSCF0075.jpg

DSCF0067.jpg

Groet

Roald

Laatst bewerkt:
Wat een heerlijk begin van de week!
Nadat gister niets ging met vliegen zoals ik het wilde en ik behoorlijk sjagga thuis kwam, is dat gevoel weer weg na het lezen van deel 11 :p

zie al weer uit naar het volgende deel!

Binnen de zeilwereld worden dit soort verhalen in boekvorm uitgegeven en gaan als warme broodjes over de toonbank....Tipje misschien, 't leest wel erg lekker hoor?:p

wat me opvalt bij die foto's van Guangzhou city is dat er bijna niemand op straat loopt. Dit had ik niet verwacht in China. Komt dit door het moment van de dag waarop je de foto's nam?

Ze zullen er daar wel wat minder voor betalen als dat ze hier kosten, wat kosten ze daar eigenlijk?

Gr,

Mario

Ze zullen er daar wel wat minder voor betalen als dat ze hier kosten, wat kosten ze daar eigenlijk?

Gr,

Mario

Dat denk ik ook wel dat ze daar minder kosten
ik was in oosterijk op vakantie en daar was ie al goedkoper dan waar ik hem had gekocht ;)

Grt.

Geweldig om deze verhalen te lezen! Later een keer bundelen en uitgeven is wellicht helemaal geen slecht idee!

volg dit al vanaf het begin en kan niet wachten op het volgende deel
man man wat een leuk draadje zou bijna verhuizen naar china.

roald laat ons niet te lang wachten op deel 12

groet en veel vliegplezier in het verre china :p

john

deel 12

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste stukje heb geschreven. Het was namelijk erg druk in de aanloop naar het chinees nieuwjaar, traditioneel onze drukste periode.

Het chinees nieuwjaar is een van de belangrijkste festivals in China waarbij het hele land behoorlijk op zijn kop staat en een groot deel van de bedrijven gesloten zijn. Het leidt ieder jaar weer tot ’s werelds grootste tijdelijke volksverhuizing.

Het is traditioneel de gelegenheid waarop families en vrienden bij elkaar komen om elkaar weer eens te ontmoeten. Met name de studenten en migrantenwerkers zijn groepen die deze gelegenheid aangrijpen om weer terug naar huis gaan en die het transportsysteem behoorlijk overbelasten.

Alleen al de spoorwegen tranporteren gedurende deze periode ongeveer 120 miljoen mensen....!!! Tijdens de drukste dagen loopt dat op tot 5 miljoen per dag en moeten er duizenden extra treinen ingezet worden. Aangezien de tickets pas een paar dagen van te voren te krijgen zijn (waarom niet eerder is mij een raadsel) betekent dit een enorme drukte bij de kaartjes loketten, met rijen waar je werkelijk vele uren moet wachten.

Vaak zijn de zitplaatsen en bedden al bezet en zijn er alleen nog maar staanplaatsen over. Dat betekent dan dat ze vele uren alleen maar kunnen staan, tot wel 15 uur of meer.

Wanneer de families dan eindelijk bij elkaar zijn is het samen eten wat een centrale rol inneemt, naast het afsteken van (serieus veel) vuurwerk en het herdenken van de doden. Dat eten gebeurt zowel thuis als in de restaurants die dan ook gedurende bij twee weken afgeladen vol zitten.

Het vuurwerk afsteken gebeurt gedurende meerdere dagen/nachten ipv een zoals in Nederland. Omdat het van dat super luidruchtig spul is, valt het slapen gedurende die dagen niet mee..........

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rDthL-svYmk&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rDthL-svYmk&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Dit gaat dus 3-4 nachten door.......

Voor doden worden offers gebracht in de vorm van het verbranden van papiergeld, want dat zouden ze wel eens nodig kunnen hebben in de volgende wereld. Practisch als chinezen zijn, wordt daar natuurlijk geen echt geld voor gebruikt, maar namaakgeld wat je overal kunt kopen.

Overigens zijn er verschillende grote steden waar het ongebreideld afsteken van vuurwerk ondertussen verboden is. Ook in Xi’an was er een periode dat het afsteken van vuurwerk was ingeperkt, met name vanwege brandgevaar. Maar drie jaar geleden zijn deze beperkingen, na vele protesten, weer opgeheven en wordt er weer vrolijk op losgeknald.

Het samen (uit) eten is een heel belangrijk element in de chinese samenleving. Alle belangrijke evenementen worden gevierd met lunches en/of diners, zowel zakelijk als prive. Het heeft waarschijnlijk voor een deel te maken met het feit dat het hebben van eten niet altijd vanzelfsprekend was. Heel sprekend hiervoor is een typische begroeting die gebruikt wordt wanneer vrienden elkaar ontmoeten. Als begroeting wordt dan gezegd: “Ni chi le ma ?” Wat vrij vertaald betekent: “heb je al gegeten ?”. Tegenwoordig betekent dat niet meer dat ze je meteen willen volstoppen, maar gewoon: “hoe gaat het ermee ?”.

In tegenstelling tot vorig jaar is de grote trek wel wat meer verspreid op gang gekomen. Door de crisis zijn er veel bedrijven die voor een langere periode zijn dichtgegaan waardoor mensen eerder wegkonden. Ook zijn er veel arbeiders die min of meer gedwongen werden om eerder terug naar huis te gaan daar ze al een hele tijd geen loon hadden ontvangen en het zich niet meer konden veroorloven om langer te blijven. Naast de vele ontslagen zijn er velen die hun baan technisch gesproken niet zijn kwijtgeraakt maar door het uitblijven van orders geen salaris meer ontvangen. Hierdoor worden ze wel gedwongen om weer naar huis terug te gaan. De regering heeft nu allerlei programma’s opgezet om migranten te stimuleren om thuis werk te zoeken, maar ook om eigen bedrijven op te zetten.

Terug naar mijn avonturen:

Na de Radar Cup was het nieuwe jaar 2008 al weer snel aangebroken. Dit zou een goed jaar moeten worden aangezien het getal 2008 een speciale betekenis heeft. Met name het cijfer 8 is erg belangrijk en staat voor geluk en welvaart. Dat zou wel even anders uitpakken..........Nu terugblikkend zijn er velen die zeggen dat het een absoluut rampjaar was.

Het begon met een van de strengste winters in vele jaren. De hoeveelheid was echt ongelooflijk en legde een groot deel van het land, met name het zuiden, compleet lam. Omdat ze hier sowieso niet echt ingericht zijn op sneeuw was de hoeveelheid, maar ook de lange duur dus echt een probleem. De hele logistiek lag op zijn gat en de energie infrastructuur liep grote schade op. De economie kreeg een behoorlijke optater die alleen nog maar erger zou worden.........

Heel veel vrachtwagens stonden voor lange tijd vast en ook wij hadden testbussen die onderweg waren vanuit het zuiden waarvan de bemanning vele dagen ingesneeuwd zat zonder enige hulp of ondersteuning.

De enorme sneeuwval had ook zijn invloed op het reizen tijdens de grote trek van het chinees nieuwjaar in 2008. Op een gegeven moment waren er treinstations waar meer dan 200.000 mensen tegelijkertijd vastzaten en die alleen door acute noodhulp konden overleven.

Ook in Xi’an was de chaos compleet. Nu valt hier wel vaker sneeuw, maar dat is normaal gesproken maar voor een korte periode en die is dan snel weg. Er is dus niet echt veel geregeld om de sneeuw snel weg te krijgen.

Omdat er een registratie is van het aantal ongelukken op de snelwegen die naar Beijing gerapporteerd moet worden, heeft de lokale overheid er belang bij om er alles aan te doen om de kans hierop zoveel mogelijk te beperken. In dit geval betekent dat dat ze de snelwegen gewoon afsluiten............Zelfs bij maar een paar cm sneeuw gaat alles dicht. Hoe het verkeer dan zijn weg vindt, is niet belangrijk. Als het maar niet over de snelweg is. Dat de snelwegen in zulke gevallen juist erg veilig zijn tov de lokale weggetjes doet even niet ter zake. Het gevolg is dat alles dan probeert om toch op de plaats van bestemming te komen waardoor de chaos op de kleinere wegen niet voor te stellen is.

Gelukkig wist ik een oprit te vinden waar via een gaatje in de afzetting het toch mogelijk was om op de snelweg te komen. Die was dus helemaal leeg en ik was dan de enige die er op reed. Dat was wel lachen........Het was trouwens nog best wel mogelijk om flinke snelheden te halen. Zolang je maar niet hoeft te remmen.........

DSC01658.jpg

IMG_2938.jpg

IMG_2937.jpg

IMG_2942.jpg

IMG_2944.jpg

Deze situatie heeft verschillende weken geduurd.
Erg lachen was het bezoek in deze periode van een delegatie van de douane uit Beijing. Die zaten bij mij in de auto terwijl ik met flinke snelheid over die lege snelweg stoof. Die hebben de hele weg met het zweet in hun handen gezeten, terwijl ze het mij niet duidelijk konden maken dat het wel wat rustiger kon ;-)

Het vliegen was natuurlijk ook niet echt makkelijk. Met name op het clubveld bleef de sneeuw hardnekkig liggen en hebben we uiteindelijk maar de combatkistjes voorzien van ski’s. Konden we in ieder geval toch nog wat vliegen.

IMG_2968.jpg

IMG_2967.jpg

IMG_2966.jpg

IMG_2970.jpg

IMG_2971.jpg

Dat was het weer voor deze keer,

Groet

Roald

Leuk om alles weer te lezen,en zeer bijzonder om daar te wonen en werken.

Roald weer bedankt en graag tot de volgende keer.

Zwever

Even een vraagje?
Hoe vier jij nieuwjaar eigenlijk daar?
Bij een vriend of komen je ouders gewoon naar jou toe of?

Groeten
Koen

Even een vraagje?
Hoe vier jij nieuwjaar eigenlijk daar?
Bij een vriend of komen je ouders gewoon naar jou toe of?

Groeten
Koen

De chinezen gaan normaal gesproken naar hun ouders toe, waarbij, in het geval van een echtpaar, de ouders van de man de prioriteit hebben.

In mijn geval is dat natuurlijk iets anders. Afgelopen twee jaar heb ik het daar meegemaakt, maar nu zit ik in NL ;-) Was al weer te lang geleden dat ik fricandel speciaal had gegeten....ha ha ha

Roald

Back