probleem met versteveging BISMARCK

weet je, neem anders maar eens een overschot plank en doe daar gaas op. Op een ander stukje probeer je maar eens echte glasweefsel en epoxy.

Nu probeer beiden eens kapot te breken.

Zo test ik ook lijm.

Patrick
 
Stefan:

Maar helaas... er zijn altijd momenten dat je een stuurfout maakt, even niet oplet, iemand anders knalt tegen jouw model aan, een of andere sukkel zet zijn zender aan die op "jouw" kanaal zit... kortom: een ongeluk zit in een klein hoekje. Dan is het fijn om te weten dat je model een stevige constructie heeft en niet alleen van lijm aan elkaar hangt.

Roel,,lijkt mij leuk..
Het is dan niet te hopen voor hem ..dat ie mij tegen komt..
Ge garandeert dat ik hem vol gaten schiet,met mijn hr.ms vos:tank:

en inderdaad heb ik ook nog nooit zoveel onzin gelezen als nu.
Ikzelf ben ook met de bismarck bezig en volg gewoon de instructies van het blad.
mocht het nodig zijn en wil hem waterdicht krijgen gebruik ik mijn favoriet.
Eproxi hars:D

Martin
 
stefan12
bazeke, ik ga het maar eens verkondigen.
als jonge knaap van 12 jaar,zou ik u de goede raad willen geven naar de bouwers op dit forum te luisteren.
de mensen weten verdomd maar al te zeer waar ze mee bezig zyn.
het zyn zeer bekwame modelbouwers,waar zelfs ik die toch al een twintig jaar schepen bouw nog van leer.
dus als ze je met raad by staan,aanvaard dit dan ook.
het zal je zeker ten houde komen.
en laat het niet zoals het in het verleden is gebeurd van kwaad naar erger gaan.
de groeten ronny,die dit zeker niet kwaad bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
hallo

ik heb een bismarck van ongeveer een 30 jaar geleden
een van de eerste plastieke rompen en hij is 125 cm lang
het is een romp die heel veel gewicht kan dragen
en heel stabiel in het water licht en dat is zo van uit het echte ontwerp want een slachtschip moet veel gewicht aan munitie kunnen mee nemen
dus wat gewicht aan gaat zal ik eens proberen om mijn boot te wegen dan heb je een idee van wat hij zou mogen wegen als hij ook 125 cm lang is
is hij groter dan kan hij meer dragen

nu een voorbeeldje van wat er aan het water kan gebeuren
op een vaardag lag er een 2 meter groot container schip tegen de kant gemeert
en het lag daar maar gewoon te liggen dobberen aan de meerpaaltjes
plots een kreet (storingggggggggg van de jaak KMYCA club)
hij vaart met een amerikaanse sleper van een 65 kilo
en hij ramt dat container schip vol in de zij
krrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaa en natuurlijk iedereen in paniek
het was een houten constructie net zoals de bismarck
maar deze persoon had wel polyester aan de binnen kant gezet zonder gelasdoek(G4 bestond nog niet)en aan de buiten kant een paar lagen met heel fijn weefsel
schade was er wel want het hout was gebroken maar zijn schip bleef tenminste drijven en er kwam geen water naar binnen door de dunne laagjes glasdoek
en het was ook heel snel weer hersteld

het is niet zo dat je zelf niet in de fout gaat maar soms zijn er andere die dat voor je doen
en geloof me ik heb zo een pa die nu overlaatst voor de 11de keer over een van mijn duikboten is heen gevaren met zijn 65 kilozware sleper
en jos die kan daar ook van mee spreken al had hij na mijn geschreeuw naar mijn pa wat meer geluk want hij miste jos zijn duikboot die half onder water in panne lag op een cm of 10

luister naar de oude rotten in de hobby en anders doe wat je niet laten kan met de raad die er gegeven wordt en dan zal er nog heel weinig info naar je toe komen
want je bent niet de enige stijfkop hier op het forum der zijn er zo nog een paar

groetjes raf
 
en ook een ongelukje uit eigen boezem is soms sneller gebeurd dan je denkt..... een schip heeft geen remmen.... stoppen doet dat niet onmiddelijk. Heb je de afstand tot de kant verkeerd ingeschat.... knal er zo op....

Ik heb het zelf ook meegemaakt met m'n Alinghi (zeilboot)... rustig naar de kant varen, iets voor de steiger de neus in de wind, alle snelheid eruit halen.... en dan zachtjes tot aan de steiger laten komen... slaat ineens de wind om, en knalt de neus recht op de steiger. Ja er zat een deukje in, en de lak was beschadigd. maar ik heb de rest van de middag wel fijn kunnen blijven varen.
Zonder glasmatje had er waarschijnlijk een gat ingezeten, en had het inpakken geweest....
 
:Djulie hebben heel interesante verhalen ik begon met eerst plastic modelbouw van revell ik ben nu hoger gegaan naar hout en het bestuurbaar maken maar het bestuurbaar maken laat ik mijn vader doen die heeft verstand van techniek aleen dat zal nog wel komen ;)
 
Stefan,

Ik kan enkel voor mijzelf spreken, maar ik denk dat de meesten wel ongeveer zo begonnen zijn. Ik althans in elk geval wel.... eerst plastic bouwdozen, daarna houtbouw dozen... en ondertussen ook gewoon puur vanaf plan.

Dat jij als 12 jarige al aan een houtbouw van de bismarck durft te beginnen, is zowel enorm dapper als vreselijk ambitieus. Het is een onderneming die je echt niet mag onderschatten. Ik zou er als 12-jarige in elk geval nooit aan begonnen zijn. Natuurlijk had ik in die tijd nog geen internet, en kon ik dus ook aan niemand advies vragen, of bouwverslagen van anderen volgen om daar iets van te leren. Dat enorme voordeel heb jij gelukkig wel.

Maak er dan ook dankbaar gebruik van van dit voordeel, maar onthou ook dat als je hier om raad komt vragen, iedereen het beste met je voor heeft, iedereen best wil helpen, maar niemand het leuk vind om advies te geven en dan te horen dat je al dat advies gewoon in de vuilbak gooit. Ook wij steken veel tijd in het beantwoorden van vragen, en doen dit met veel plezier om de jeugd op goede weg te helpen, maar vragen als tegenprestatie een beetje respect voor onze ervaring en gratis advies.

Iedereen op het forum weet wat "onze bootjes" kosten, en we weten ook dat het voor een 12-jarige geen eenvoudige klus is om zoiets te bekostigen. Daarom dat we niet graag zouden zien dat al jou geld en tijd op 5 minuten verloren zou gaan, omdat je onze raad niet wou opvolgen. Vandaar ook sommige scherpe reacties in deze topic (waaronder mijzelf)

Neem het van mij aan dat velen onder ons vaak tot onze eigen schade hebben moeten vaststellen dat we fout bezig waren, en dat er betere manieren bestaan. Voor dergelijk fouten willen wij jou behoeden, het heeft geen zin het wiel telkens opnieuw uit te vinden!

In elk geval veel bouwplezier, en denk eraan als je ergens aan twijfeld kan je het beter eerst vragen!
 
hallo stefan ik kan best begrijpen in jouw geval dat er wat vragen zijn over de bouw van de bismarck ik ben zelf ook bezig en het valt niet mee ik heb begrepen uit de info van het blad dat er inderdaad nog een laag met latjes overheen moet en ik denk het haast wel zeker dat daar de extra stevigheid uit komt wat de romp aangaat.
Frecon [info@frecon.nl]dit adres is van fred van aartsen bij hem kun je terecht met je vragen over de g4 produkten en alles wat te maken heeft met epoxy en andere produkten je kunt het bij hem ook via internet bestellen je kunt bij fred ook foto s op zijn site van marineschepen zetten sta ik ook op met de bismarck en de witte de with een nederlands fregat.
en voor de andere forum leden die een reactie hebben geplaatst het zou zeer sportief zijn als er normale antwoorden zouden komen op een vraag zeker als het gaat om een jonge modelbouwer waarvan ik vind dat hij lef heeft om met zn model als de bismack te beginnen is wel even iets anders al een plastic model uit een doos.
ik bouw al mijn leven lang modellen van hout en ook vaak alleen van tekening waar je veel ervaring voor nodig hebt en ook ik kom nog wel eens voor een raadsel te staan zeker als er fouten in de tekening zitten dus heren modelbouwers laten wij elkaar helpen en niet elkaar afzeiken met broodjes aap verhalen want daar leerd deze jonge bouwer niks van. dus stefan als je vragen hebt sta altijd voor je klaar en fred ook
ga maar eens op zijn site kijken kun je veel van leren en vragen stellen via zijn forem
en ik weet zeker dat er leden zijn die je wel normaal antwoorden
 
hallo

nu een voorbeeldje van wat er aan het water kan gebeuren
op een vaardag lag er een 2 meter groot container schip tegen de kant gemeert
en het lag daar maar gewoon te liggen dobberen aan de meerpaaltjes
plots een kreet (storingggggggggg van de jaak KMYCA club)
hij vaart met een amerikaanse sleper van een 65 kilo
en hij ramt dat container schip vol in de zij
krrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaa en natuurlijk iedereen in paniek
het was een houten constructie net zoals de bismarck
maar deze persoon had wel polyester aan de binnen kant gezet zonder gelasdoek(G4 bestond nog niet)en aan de buiten kant een paar lagen met heel fijn weefsel
schade was er wel want het hout was gebroken maar zijn schip bleef tenminste drijven en er kwam geen water naar binnen door de dunne laagjes glasdoek
en het was ook heel snel weer hersteld

het is niet zo dat je zelf niet in de fout gaat maar soms zijn er andere die dat voor je doen
en geloof me ik heb zo een pa die nu overlaatst voor de 11de keer over een van mijn duikboten is heen gevaren met zijn 65 kilozware sleper
en jos die kan daar ook van mee spreken al had hij na mijn geschreeuw naar mijn pa wat meer geluk want hij miste jos zijn duikboot die half onder water in panne lag op een cm of 10

luister naar de oude rotten in de hobby en anders doe wat je niet laten kan met de raad die er gegeven wordt en dan zal er nog heel weinig info naar je toe komen
want je bent niet de enige stijfkop hier op het forum der zijn er zo nog een paar

groetjes raf

RAF, voor een steviger (en sneller te maken) romp neem je dan toch gewoon 'Bread and Butter'! Ik zal er wel voor zorgen dat ik voor de komende vaardag wat vaaroefeningen doe met mijn 1-2cm solide houten scheepsromp van mijn Zeven Provincien; voordat ik tussen jullie met G4-verstevigde plastiek/papier/fineer-modellen ga varen! ;)
Maar ja, toen ik in een klein houten zeilbootje voer en hard 'BAKBOORD' riep naar een tegenligger hoorde ik ook wel eens 'IJZER' terug !

Freek
 
Back
Top