waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Dus zo'n drie cel Lifepo komt HELEMAAL niet overeen met een 3 cel Lipo.
Maar mijn vraag was eigenlijk hoe ik mijn lader kan instellen:s.

Groet
Jan

Hoi Jan,

Ik heb even naar de specificaties van jouw lader gekeken en het is met deze lader niet mogelijk om LiFePo te laden. Net als lipo, nicd, pb, heb je voor LiFePo een apart laadprogramma nodig. Ik zou nog eens met de winkelmeneer gaan praten.
 
Paar vragen.
1---
Stel je kan je esc niet omlaag bijstellen ivm de afslag.
Dus je esc stopt de stroom op 2.9v of 3v de cel.

En ik maak een 3 cellen pakket.

Maakt dat dan veel uit voor de vliegtijd?
Want A123= max 3.6v en nominaal= 3.3v.


Dan moet dat in theorie toch weinig uitmaken of niet?
Want nominaal blijven de cellen op 3.3v.
Als ze richting de 3V gaan dan is de meeste power er toch al uit net zoals bij lipo en de cellen onder de 3.7v komen?

Want A123 cellen kunnen tot 2V... maar dat haal je niet met de meeste esc omdat ze max tot 2.5v in te stellen zijn.
Ik bedoel dus de meeste vliegtijd zit rond die 3.3v toch?

2---

Stel ik wil een vervanging voor een 3cell lipo.

Kan ik dan beter voor 3 cellen of 4 cellen gaan?
9.9 of 13.2V dus? Wat bij lipo 11.1 is?

Of is het beste standaard 1 cell er boven gaan zitten.

Wegen ze nou 89gram of minder?:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell w/ tabs (Dev Kit) $17.96)

En wat/waar omhulsing kopen? of gewoon in de duketape?
 
1)
bij 3s lipo= 3x4.2V=12.6V voor celherkenning je afslag is dan 3x3v=9V

LiFe is onder belasting 2.7V/cel@40A dus heb je minimaal 9V/2.7=3.33=4 cellen nodig.
4x3.6V=14.4V dus zal je regelaar 4s Lipo zien dus een afslagwaarde van 12V aanhouden.
12V/4=3V terwijl je werkspanning 2.7V is, Dus als je maar even gas geeft slaat je regelaar af.

Bij de betere regelaars kan je de celherkenning uitschakelen en de afslagwaarde programmeren. ben je dus voor altijd meteen klaar. maakt dan ook niet meer uit of je met een vol of bijna leeg pakket gaat vliegen want de afslagwaarde ligt vast. De regelaar bepaalt dus niet zelf met hoeveel cellen je vliegt en wannerr die moet afslaan.

2)
Nominal Voltage: 3.3v
Standard Charge: 10A to 3.6v
Max Charge: 10A to 3.6v
Max Discharge: 60A (Continuous)
Max Pulse Discharge: 120A (10sec)
LifeCycle: 1,000+
Weight: 70g


For more information on these cells, please visit;

*Enerland*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht de normale spanning 3.3V was?
---> Modelvliegclub Oisterwijk <--- - Het laatste nieuws....


Maar die 3.3 hou ie niet vast onder belasting?
Maar het is dus 2.7v pas bij gas los is hij na even gebruik 3.3 maar bij veel verbruik is het 2.7v?

Ik kan de afslag waarde niet instellen.
Dus inpreciepe kan ik er dan weinig mee?

De 3.7 v van een lipo die hij het langst vasthoudt is ook allen zonder belasting en bij volgas eigenlijk lager?

Dan kan ik er weinig mee....
 
"nominale spanning" is technotaal voor "in de praktijk altijd anders".

Ik gebruik de NiCad afslag (eigenlijk gebruik ik gewoon oude regelaars van voor het lipo tijdperk).

Die regelaar instelling voor Nicad is meestal 70% van de beginspanning en dat koimt leuk uit in mijn geval.
 
Moet je wel even opletten als je met een halfvol/leeg pakket wilt gaan vliegen LOL!!
Maakt ook weer niet zo veel uit want < 2V/cel afslag scheint niet zo schadelijk te zijn (geen ervaringen mee. Ook omdat er dan even helemaal geen vermogen meer beschikbaar is bij 2V. daar kan ik nog geen bocht mee doorkomen).

Grappig dat dit draadje nog steeds gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een regelaar voor LiFe kan gebruiken zullen ze het zelfs op de doos printen. Staat het er niet op dan zit het er ook niet in ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik al bijna één jaar Li-Fe accu's en dat bevalt goed. Ook tegen het "probleem" van de afschakeling door de regelaar ben ik opgelopen.

Bij twee wat oudere regelaars (zonder Li-Po stand) gebruik ik gewoon de Ni-** stand Dat bevalt goed. De afschakelspanning is niet zo kritisch. Li-Fe cellen zijn volgens de specificaties lang niet zo gevoelig voor diepontladen als Li-Po's.

Een ander model, dat vliegt met 6 Li-Fe cellen heeft een regelaar, waarvan het aantal Li-Po cellen is in te stellen. Dat is ingesteld op 4. Dat geeft een afslagspanning van ca 11.2 Volt. Dat is iets minder dan 2 Volt per Li-Fe cel. Dat is iets aan de lage kant.

Heb echter nooit meegemaakt dat een regelaar een Li-Fe accu uitschakelde. Zoals hierboven terrecht is opgemerkt is het vermogen dat de accu dan kan leveren al zover teruggelopen dat de landing al is ingezet!!!
 
Zelf heb ik al enige noodlandingen moeten maken door een lege akku. De spanning duikt erg snel in en met snellere modellen (die dus ook goed doorzweven op hogere snelheden) heb ik dat niet altijd op tijd in de gaten. Vooral als het geluid van miijn model door een verbrandingsmotor wordt overschaduwd. Daarom gebruik ik ook telemetrie in de grotere projekten. Met throttle management is dan ook de vliegtijden verantwoordelijk op te rekken (tot 200%!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste vlucht 2008!

Hoofdpijn, keelpijn, rode wangetjes en koude vingers en tenen. Vanavond dus thuisblijven bij mijn lieverd. Vanmiddag was ik nog super, morgen geen nieuwjaarsvlucht dus.

Ik heb in ieder geval een overtuigend winterfilmpje gemaakt. Net voor de eerste keer met moviemaker en gaan uploaden op YouTube. Best geinig gegaan.
Heb niks gecomprimeerd , 43MB. Heb pas een link gekregen om Youtube vdos op de Harde schijf te kunnen zetten dus doe je voordeel ermee!

TubeMaster:
TubeMaster Plus : download TubeMaster Plus 1.3.1.1 (Windows)

Vdo:
t8JuxTEj3D8[/media] - Winter A123

Alvast gelukkig nieuwjaar!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kan iemand mij vertellen wat de afmeting is van de cellen van First? (gewoon per cel)

of ik lees er steeds overheen, of het staat gewoon niet op de site...
 
Mijn first-products A123 paketten zijn (incl. krimpkous) 27,5mm dik. Die 26mm lijkt mij wat optimistisch, misschien geldt dit voor de blanke cel zonder witte krimpkous?
 
:D Ja, ik zak net achter mijn PC neer.
Ben ik toch nog herkend en ik had nog wel mijn zonnebril op...:cool:
 
Back
Top