waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Waarom gebruik je eigenlijk 2 laders Han? (sorry als het er al staat, heb alleen de laatste paar posts gelezen) je kan toch 12s ineens laden met de 1210i?

Als jij die kunt vinden om 10 en 12S in 1 keer te laden.
En ook nog 20 en 30 cellen nicads.

Ja het was een koopje op de braderie.
Uitverkoop.

Groeten Han.

Je begrijpt dus niet mijn opmerking. Een 10S kun je als 2 packs van 5S laden. Een 12S als 2x6S.

En dan kun je met 4 goedkope ladertjes toe.

Waarom 2 laders.

Om 2 x 10s lipo's teladen.!!!!Die niet deelbaar zijn.
O ja omdat 2 van deze pakketten in mijn beech zitten.
Zie link hier onder.

En Hezik sorry maar op de foto worden 2x 7s lipo geladen.

En wie weet komen er nog wel 2 van deze ladertjes er bij.
Werken prima.

Groeten Han.

Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat die 2 paketten samen 10s of 12s vormden, excuus ;)
Zijn idd fijne laders, ik heb er zelf ook eentje..

Mooie kist trouwens Han..
Vliegt die ook op lifepo of enkel op lipo? hoeveel power hebben die 2 motoren samen? 4KW?

Laatst bewerkt:
Om 2 x 10s lipo's teladen.!!!!Die niet deelbaar zijn.

Er bestaan geen niet-deelbare pakketten.

En Hezik sorry maar op de foto worden 2x 7s lipo geladen.

Er zijn ook kleine ladertjes die 7 cellen aankunnen.

Begrijp mij niet verkeerd hoor Han, jouw oplossing is zondermeer prima. Als ik zelf met 10S pakketten ga vliegen (komend jaar) dan zou ik ook het liefst laders hebben die 10S kunnen laden. Ik zou dan alleen wel laders willen waar de balancer al inzit en liefst de voeding ook al. Die zijn er nog niet echt in een betaalbare prijsklasse.

Kijk eens naar jouw setup. 2 voedingen, 2 laders, 4 balancers.. het tikt allemaal aan, het zijn allemaal losse apparaten die je moet meeslepen..

Dit is bv. voor 10S een leuk ladertje, met ingebouwde balancer:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 1010B 200W 10s Balance/Charger $179.95
Kost ca. 140 euro en kan 10S laden met 5A. Enige nadeel is dat je nog wel een losse voeding nodig hebt. Voor ca. 23 euro heb je er een voeding bij. Je zou dan voor een setup met dubbele laders, balancers en voedingen in totaal zo'n 330 euro kwijt zijn. Dan kun je dus gelijktijdig 2 maal een 10S pakket gebalanceerd laden met 5A.

Ik weet bijna zeker dat dat fors goedkoper is dan de setup die Han gebruikt, en het scheelt je ook apparaten.

Voor Han is dat waarschijnlijk ook geen oplossing, omdat 10S wel het maximum is. Zijn laders kunnen ook 12S laden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is bv. voor 10S een leuk ladertje, met ingebouwde balancer:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 1010B 200W 10s Balance/Charger $179.95
Kost ca. 140 euro en kan 10S laden met 5A. Enige nadeel is dat je nog wel een losse voeding nodig hebt. Voor ca. 23 euro heb je er een voeding bij. Je zou dan voor een setup met dubbele laders, balancers en voedingen in totaal zo'n 330 euro kwijt zijn. Dan kun je dus gelijktijdig 2 maal een 10S pakket gebalanceerd laden met 5A.

200Watt en 5A is dus voor NiCd cellen. Dit draadje gaat over LiFePo en daar kan je dus nog geen deuk mee in snot drukken.

Zal nog maar eens mijn lader als voorbeeld geven: 1200Watt en 24A
Daar heb je dus minimaal 6 laders van 200Watt nodig. Dat is toch ff 6x$180=$1080
Ik heb geen eens zin om het om te rekenen naar euros en huidige de prijs van mijn lader(inclusief voeding) op te zoeken. Geloof dat die nu 550 euri is en een stuk stabieler.

Doei.

Je trekt nu dingen uit context. Dit draadje gaat inderdaad over lifepo, maar we hadden een uitstap naar lipo's gemaakt. Binnen die context is mijn opmerking terecht.

Ik reageerde ook niet op 'jouw lader', noch zeg ik dat dat een slechte lader is.

Overigens is 'geen deuk in snot drukken' wel ietwat overtrokken. Je zou alleen niet het grote voordeel val lifepo benutten.

Ook Lipo cellen worden steeds beter en de 5A laadstroom voor een 2500MaH(30C) pakket is dan snel de limiet als die met 2C geladen kan worden. en dat is dan een klein pakket. Met een 4000-6000MaH pakket en dan nog in parrallel is zoon lader gedateerd en te duur.

Het enigste voordeel is dat je gespreid kan inkopen naar gelang het budget. Als je al zoiets hebt is dat een optie. Wegleggen voor je ontvangerpakketje en zenderpakket en even doorsparen kan ook.

Voor ca. 23 euro heb je er een voeding bij. Je zou dan voor een setup met dubbele laders, balancers en voedingen in totaal zo'n 330 euro kwijt zijn.

Ik vrees toch dat je met een voeding van 23€ geen 5A bij 37V kan laden..
Ik ken de theorie er niet achter, maar ik weet wel uit de praktijk dat mijn voeding van 20A al een pak warmer wordt bij bvb 3s t.o.v. 5s bij dezelfde laadstroom.

Het gaat niet om de laadstroom maar eigenlijk om VA, 5A bij een 3s pakket is 5X11,1=55,5VA uit de lader, dat wat eruit gaat moet er ook minstens in, bij 100% efficiëntie er van uit gaande dat je voeding 13,8V is, 55,5VA zou 4A maken.
5A bij een 6s pakket maakt dat dus 8A.

Mijn laad setup:
SPS-9602 Manson Schaltnetzgerät 1-30 Volt DC und max. 30 Ampere
Met 2 Hyperion EOS0610I
Werkt erg fijn, 24V ingesteld en een Amp meter wat wel prettig.

Ik vrees toch dat je met een voeding van 23€ geen 5A bij 37V kan laden..
Ik ken de theorie er niet achter, maar ik weet wel uit de praktijk dat mijn voeding van 20A al een pak warmer wordt bij bvb 3s t.o.v. 5s bij dezelfde laadstroom.

Dat kun je dus wel. Een 10S pakket is maximaal 42 volt. Het gaat om het vermogen. Als je dan met 5A laadt, kom je uit op 5*42 = 208 Watt. Deze ladertjes gaan tot 200Watt, dus het zal dan ws. 4,9A laadstroom worden.

Een voeding die 13.8v levert (wat deze voedingkjes doen) moet dan dus 200/13.8 = 14,5 A kunnen leveren.

De voeding waar ik aan refereer, levert 16A bij 14 volt continu. Dat is dus 16*14 = 224 Watt, dus genoeg om inderdaad met 5A te laden.

Oftewel.. je kunt wel degelijk met die voeding een 10S pakket met 5A laden.

Tot zover, want dat blijft wel over lipo's gaan, dit draadje gaat over LiFepo en daar is 16A bij 14 volt 'niets', die kun je immers veel meer 'mishandelen' bij laden, die wil je zo snel mogelijk volproppen, ipv. laden met 1C.

Kleine update.

Ik heb de laadparameters laten veranderen. Eerst kwam er 22.5A laadstroom uit en nu is het 45.8V, 25.2A, 1154W uitgaand vermogen. Dat is best netjes want de lader scheen 1200W ingaand vermogen en 24A max te hebben ipv uitgaand. Laadtijd voor het 13s2p pakket is nu 11 minuten en daarvoor 13. Ik kan er nog wat tijd vanaf trimmen en dan tegen de 10 minuten aankomen.

Da's een leuk vermogen erik :) Schiet wel op dan en zo is het grote voordeel van LiFe wel duidelijk ;) Haast sneller laden dan tanken :)

In de praktijk kon ik nog net een kopje thee halen en opdrinken LOL!!

btw, Zondag aanstaande hebben we een e-meeting op Delta Oss en ben ik ook van de partij dus als je interesse hebt...

Er is ook nu een interessante ontwikkeling gaande in de LiMn cellen wat voor de kleinere modellen erg aantrekkelijk is. Ik maak daar maar een nieuw draadje van om het een beetje gescheiden te houden.

groetjes, Erik

Ik ben misschien de weg kwijt, of er overheen gelezen. Maar Erik, zitten bij jouw leverancier van deze cellen balancerkabels (welke type). Ik heb nu een Vario Silence (electroheli op 30cellen NiCd/1700mAh/Graupner 7H brushmotor). Ik wil nu overstappen naar andere cellen daar mijn NiCd's toch wel hun beste tijd hebben gehad. LiPo vond ik te duur en instabiel. Ik heb een nieuw type lader (Swallow) met LiFePo stand (1-6 cellen). Quartel wees mij op deze nieuwe cellen.

Waarschijnlijk ook overheen gelezen, maar het is dus wel mogelijk om even mijn standaard setup te houden alleen wel rekening houden met de max. ontlading tot 2V. Of MOET ik een progammeerbare jeti regelaar/brushless setup erop na houden. Er staat zoveel info in deze draad dat ik een beetje de weg kwijt raak.

Bij voorbaat dank.

Danny van Dijk

Ik neem even de vrijheid om op je bericht te reageren.

Balanceerkabels kunnen nooit een probleem zijn. Mocht de connector niet goed zijn dan kan je altijd een verloopkabel kopen/maken. Mijn leverancier van A123 cellen is First Connect. Die levert cellen met een Graupner balanceeraansluiting.

Als je nu met 30 Ni-** vliegt dan zou dat betekenen dat je uitkomt op 10 A123 cellen, het voordeel door het veel lagere gewicht niet meegerekend. Je hebt een Swallow lader voor 6 LiFe cellen. Deze lader is niet in staat 10 LiFe cellen te laden. Je kan het pakket splitsen in twee pakketten van 5 cellen. Het laden gaat dan wel erg lang duren. Vooral als je lader het 50 Watt type is. De maximale laadstroom bij 5 cellen zal onder de 2,5 A liggen. Dat levert een laadtijd van ongeveer 1 uur per pakket op. Investeren in een betere lader is zeker zinvol. Ik gebruik deze:

Pulsar 2

Niet alle LiFe cellen zijn A123 cellen. A123 is een merknaam. Er zijn nog andere fabrikanten. Als je LiFe cellen van het merk A123 wilt hebben, is het zaak hierop te letten.

Wat de instelling van mijn regelaar betreft, ik stel deze bij het gebruik van LiFe cellen in op Ni-Cd. Dat werkt tot op dit moment probleemloos. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de LiFe cellen nooit helemaal leeg vlieg.

Laatst bewerkt:
Eindelijk m'n calmato afgewerkt (dit jaar gekocht in Dortmund) en gevlogen. Vliegt leuk, maar daar gaat het in dit draadje niet over.

Ik vlieg met 4 A123 cellen, prop is een 10*7E. Maximum stroom is zo'n 34A, maximum vermogen 408W.

Na 8 minuten vliegen is de accu leeg en de pret over. Bij het laden kom ik de beperkingen van m'n lader (swallow EQ) tegen, maximum laadstroom is 3,6A. Ik moet dus echt op zoek naar een andere lader om ten volle te kunnen profiteren van de hoge laadstroom die mogelijk is bij deze cellen.

calmato.jpg

A123 Zip Charge

Ik ga eens experimenteren met zip charge (google daar maar eens op). Mijn Hyperion DUO haalt bij 6S nog niet eens de 7A bij de start en loopt dan nog wat terug. Zip laden doe je bij 25-25A initeel, daarna loopt de stroom wat terug. Laadtijden van 6-7 minuten zijn dan haalbaar. En het mooie is dat de cellen er niet echt van lijden d.w.z. zelf met zo'n "mishandeling" gaan ze langer mee dan lipo.

Hoe werkt het...
1) Je hebt een lange kabel nodig voor enige weerstand + klemmetjes voor op de accu en een plug die op de accu past. ($10 3S A123 charger. - RC Groups)
2) Een loodaccu van 12V voor 3S of 2*12V voor 6S.
3) Sluit de A123 aan op de loodaccu
4) Wacht totdat de laadstroom is teruggelopen of de spanning is opgelopen tot 12V.

Er zijn ook nog wel wat ideetjes te vinden voor een automatische afslag (relais of FET schakelaar bijv. Baldwin Controls)

Voor een tientje ben je klaar....

Dat is toch een bekende manier van laden? Het grootste probleem is dat als je dat erg vaak doet per dag (groote pakketen) dat je de meeste loodaccu's in no time sloopt.

Back