waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Dat zip chargen is de manier die we vroeger gebruikten om de nicads te laden. Dit ging dan ook regelmatig mis. Ofwel klapte de nicad uit elkaar, of de loodaccu ging kapot of als je geluk had de weerstandskabel die je gebruikte voor het laden verbrande.
Dus kijk heel goed uit met die methode.

Daar is in dit draadje ook een utube link vann te vinden. Het gaat wel maar het is wel een gedoe om elke keer je loodakku bij te laden. Ook ben je beperkt in je aantal cellen.
meezeulen naar het veld zie ik ook niet helemaal zitten.

succes!

erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zip chargen is de manier die we vroeger gebruikten om de nicads te laden. Dit ging dan ook regelmatig mis. Ofwel klapte de nicad uit elkaar, of de loodaccu ging kapot of als je geluk had de weerstandskabel die je gebruikte voor het laden verbrande.
Dus kijk heel goed uit met die methode.

Mooi he, oud is weer nieuw... Ik zag op youtube een filmpje van iemand die trots demonsteerde hou hij een snoer aan zijn DeWalt boormachine met een autoaccu had verbonden....

Ik had al wat gezocht op dit forum maar niets over zip laden gevonden. Het is inderdaad zo dat je beperkt bent tot 3S of 6S maar voor de rest niet onveilig...toch?

Ik wilde dit weekend eens een 6S A123 in de hotliner zetten...eens kijken hoe deze pakketen zich houden. Mijn 5S lipo trok 180A ik hoop dat de A123 nog een 120A kan leveren. Lets see..

> de A123 nog een 120A kan leveren. Lets see

jij wil ze echt kapot hebben, 40 -->50 A behoud je een lange levensduur
voor de 2300mAh cellen.

Maar ik vind het wel interessant om te zien hoe lang ze dit vol houden
want ik zat aan een setup te denken die 120A max trekt met 2P. dit wordt al afgeraden.

Bart,

Dat is voor mij ook de reden geweest dat ik nog geen A123 cellen heb gekocht. De spanning zakt zo ver in bij hogere stromen.. Daar wordt je niet vrolijk van.
Voor mijn warmliner nog niet geschikt. (80A)

@ Marc+Michiel,

Beiden hebben van dit liFe draadje even helemaal nul ervan begrepen. Degenen die wel de moeit genomen om dit draadje te blijven volgen zullen je toelachen.

nee laat maar, tis okee zo.

@ Marc+Michiel,

Beiden hebben van dit liFe draadje even helemaal nul ervan begrepen. Degenen die wel de moeit genomen om dit draadje te blijven volgen zullen je toelachen.

nee laat maar, tis okee zo.

Ik heb idd. niet elke post bestudeerd, wel het draadje met een schuin ook in de gaten gehouden. Jammer als pioniers zo snel vastroesten...

Even voor de duidelijkheid het gaat mij om korte pulsen (3-5 seconde), niet om de cellen met 120A -misschien haal ik zelfs maar 100A op 6S- leeg te trekken. Ik weet dat de spanning inzakt maar blijkbaar valt het met impulsbelasting nogal mee... en dat heb ik niets eens zelf moeten verzinnen...

<knip>
It's a pity parallel cells cannot be used in F5B, otherwise I'd be using A123 exclusively. I have a 4S 1P pack that might barely be ok for F5F , does 160 to 120A short bursts, unfortunately no logs yet...
<knip>

Wat betreft de levensduur van de pakketten, ik was 5 jaar geleden al tevreden als mijn NiMh pakket 30-50 vluchten meeging, volgens mij moet je A123 al behoorlijk mishandelen om de 200 niet te halen, altans dat is het uitgangspunt. Alles is relatief!

Hoe dan ook, ik zei dan ook dat ik het alleen eens wilde proberen. We zullen wel zien hoe het afloopt.

ah, de sfeer zit er weer goed in Erik :p
Ben jij altijd zo gezellig???

Maarja, ik geloof niet dat ik posts gemist heb in dit topic...
Ik begrijp ook wel dat het beter is om een nieuwe setup te beginnen. Maar ik wil eerst oude projecten afronden voordat ik weer iets geheel nieuws bouw.
beetje jammer dat je dan met zo'n (goed onderbouwde) reactie komt.....

Edit: Marc was me voor.

Ik ben zeer zeker niet vastgeroest hoor, maar met edf testen met een minifan setup was een 3s bijna hetzelfde als een 4s bij dezelfde motor, alleen bij een 4s zakt de spanning zo ver in dat het pakket bij 1000mah verbruik al over de 60 graden schoot. en dat was bij 50-55A. een 3s pakket was ook een betere en lichtere keuze.

Als je de pdf van A123systens bekijkt zie je dat de spanning als een baksteen invalt in het begin. De maximale belasting gaat ook niet extreem hoog in de grafieken. Dat is ook goed af te lezen dat dit weinig zin heeft. Een 60C belasting is thermisch mischien gunstiger als een 20C en ben toch benieuwd naar je bevindingen.

Met LiFe cellen kijkt ik het even aan wat a123systems uit gaat brengen nu ze Enerland hebben overgenomen. Ondertussen ga ik nu in kleinere modellen de LiMnPo cellen eens proberen.

Mooi he, oud is weer nieuw... Ik zag op youtube een filmpje van iemand die trots demonsteerde hou hij een snoer aan zijn DeWalt boormachine met een autoaccu had verbonden....

Al was dat de enigste manier van laden, dan zou ik die nog niet keizen. Toendertijd vaak genoeg naar huis kunnen lopen omdat de autoaccu opgeblazen was door die manier van laden of dat er andere problemen aan mijn auto waren doordat de weerstandskabel het weer eens begaf en zorgde voor kortsluiting in de auto. Een uit elkaar klappende nicad of loodaccu zijn jullie niet bang van, maar van een lipo schijnbaar wel. Ik wil er niet bij zijn als er eens problemen opduiken bij die manier van laden.

O ja Theo Jij stamt ook nog uit die tijd.
Wat een allende allemaal toen.
Exploderende autoaccu's je wat een zooi.
Alles bijt ook zo lekker uit.
Oververhitte accu´s totdat die uitelkaar spatten.
Weet wel dat ik toen hard kon lopen.
Wat hebben we het tegen woordig toch makkelijk met die computerladers.

Toch was het een leuke tijd.

Groeten Han.

Even voor de duidelijkheid het gaat mij om korte pulsen (3-5 seconde), niet om de cellen met 120A -misschien haal ik zelfs maar 100A op 6S- leeg te trekken. Ik weet dat de spanning inzakt maar blijkbaar valt het met impulsbelasting nogal mee... en dat heb ik niets eens zelf moeten verzinnen...

<knip>
It's a pity parallel cells cannot be used in F5B, otherwise I'd be using A123 exclusively. I have a 4S 1P pack that might barely be ok for F5F , does 160 to 120A short bursts, unfortunately no logs yet...
<knip>

Wat betreft de levensduur van de pakketten, ik was 5 jaar geleden al tevreden als mijn NiMh pakket 30-50 vluchten meeging, volgens mij moet je A123 al behoorlijk mishandelen om de 200 niet te halen, altans dat is het uitgangspunt. Alles is relatief!

Hoe dan ook, ik zei dan ook dat ik het alleen eens wilde proberen. We zullen wel zien hoe het afloopt.
Warom ga jij niet parralel dan (past dat niet?) want met 180A (160A, 120A) heb je toch geen competitieve setup...? ik dacht dat ze allemaal op zoon 200+ zaten.

En erik, ooit na een F5B datalog gekeken? 5sec gas is wat anders dan wat jij met je edf doet he... En is nog niet in dit topic besproken.:rolleyes:

a1705140-66-123racing.png

Warom ga jij niet parralel dan (past dat niet?) want met 180A (160A, 120A) heb je toch geen competitieve setup...? ik dacht dat ze allemaal op zoon 200+ zaten.

Ik doe geen f5b competities; alleen maar snel omhoog en dan lekker 'zweven'. De f5b regels laten geen parallelle paketten toe.

Momenteel vlieg ik met 5S 5000mAh lipo. Na 50 seconden motortijd is er dan zo'n 2200 mAh verbruikt. Dit is lekker vliegen zonder al te veel risico dat de componenten het begeven. Ik heb wat vluchten gedaan met een grotere prop ( 17*18 ) gedaan maar dan zit je over de 3kW en word de regelaar ook echt heet. Meer dan 50 seconden motortijd zorgt er voor dat de motor te heet kan worden dus meer dan 2200 mAh verbruik ik niet.

Ik kan dit lipo pakket mooi gebruiken voor een ander project dus vandaar dat ik een vervanging zoek, wellicht in de vorm van A123 omdat deze een stuk minder kosten, robuust zijn en weer snel zijn op te laden.

Een kleine test op de grond laat hetvolgende zien:
Aan het begin trekt de motor 125A en loopt dan na 5 seconden terug naar 115A
Na 3*5 seconden is het pakket warm en loopt er 138A bij de start en dit loopt terug naar 125A na 5 seconden.
De spanning heb ik niet kunnen meten.

Het vermogen is wel wat minder dan bij LiPo maar zeeeer acceptabel.

Wat ik bedoelde te zeggen is (nu ik mij bericht terug lees is het niet al te duidelijk).
Op het moment dat je een wedstrijd vliegt is het dan wel niet toegestaan om met 2p te vliegen, maar als je 1p vliegt heb je niet een competitieve setup, dus is het geen wedstrijd pakket.
En als er toch geen wedstrijd mee gevlogen word, waarom niet 2P?

Wat ik bedoelde te zeggen is (nu ik mij bericht terug lees is het niet al te duidelijk).
Op het moment dat je een wedstrijd vliegt is het dan wel niet toegestaan om met 2p te vliegen, maar als je 1p vliegt heb je niet een competitieve setup, dus is het geen wedstrijd pakket.
En als er toch geen wedstrijd mee gevlogen word, waarom niet 2P?

Het is gewoon dat ik al een 1S pakket had liggen dus dat is snel geprobeerd. Voor meer vermogen is een 2S pakket geschikter (dat past en wat extra gewicht vliegt misschien zelfs wat beter).
Ik ga eerst eens een rondje vliegen en dan kijk ik wel of er nog een pakket bijgaat. Misschien ben ik wel tevreden met 1S....

Groeten,
Marc

Hallo,

Ik heb nu ook - op aanraden van mijn modelbouwwinkel - een Lifepo accu pack van 1100mAh (3cellen). Eerst had ik een gewone lipo 3s1p 2200mAh en die laadde ik op deze lader: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger $79.95
En dan kon ik bij Batt type Lipo kiezen. Maar Life daarentegen kan ik niet kiezen, nochtans staat er toch: Lilo/Lipo/Life 1-8s. De manuel las ik al even door maar ik kom er niet uit.. Weet iemand hoe ik alsnog mijn lader instel voor die Lifepo batterij??

Groeten en dank
Jan

Ik vrees dat je even met het 3S pakket terug moet naar de dealer. De spanning onder belasting is ongeveer 2.7V per cel dus ver beneden een 3s Lipo pakket. Een 4s pakket komt erg dicht in de buurt en gebruik ik zelf een 4s 2300 pakket als direkte vervanger voor 3s Lipo. Door een 1100mAh pakket te kiezen ben je mischien even zwaar uit maar is je vliegtijd gehalveerd én je zou te veel stroom uit die cellen kunnen trekken.
Dan kan je meteen de lader aan hem laten zien en ook even de regelaar door hem in laten stellen op 2.0V afslag per cel.

Dit is overigens de eerste keer dat ik lees dat een dealer LiFePo adviseert! Ik hoop dat hij zijn huiswerk naar behoren heeft gedaan (denk het helaas niet) want mijn ervaring is dat dealers er slechts staan om te verkopen en bijna geen praktijkervaring hebben. De dealers die ik ken gebruiken de Graupner katalogus als bijbel en scoren op gebied van elektro zeer slecht.

Mocht dit alles problemen geven of niet compatibel dan is de een LiMnPo cel een betere optie (Lijkt veel op LiPo maar kan tot 90% leeggevlogen worden,zie ander draadje voor info) of anders toch weer de Lipo om de kosten laag te houden en je toch maximaal vliegplezier te geven.

Succes!

Erik

Dus zo'n drie cel Lifepo komt HELEMAAL niet overeen met een 3 cel Lipo.
Maar mijn vraag was eigenlijk hoe ik mijn lader kan instellen:s.

Groet
Jan

Back