[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Oke dan! bedankt voor de uitleg heren. Ik ga morgen meteen eens contact opnemen met Albatros want 75 euro is idd spotgoedkoop en een goedkope ontvanger erbij en ik ben klaar.!!

EDIT: blijk niet veel te besparen als ik de zender bij Albatros koop. kom alles bijelkaar hooguit 10 euro goedkoper uit en dan komen de verzendkosten er nog bij.. ik volg het advies van Hezik en Volhout op om de zenderset tzt in Nederland te kopen. Ook ivm service. Maar toch bedankt voor het meedenken en het advies!!! Top!!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag helaas niet veel kunnen doen...

Wasknijpers gepikt van m'n vriendin :p







Omdat de servo kabel er nu ingelegd moet worden kan ik even niet verder. Morgen meteen even kabel halen en dan weer door met bouwen.

Heb wel alvast de onderdelen voor de 2e vleugelhelft losgesneden en geschuurd.

Groet,
Theo
 
@Huibert.. bedankt voor de info. ga een lijstje maken en kijken wat alles kost..

@Vinnygogo thnx. leuk dat je meeleest!!
 
Lijmen: UHU hart is prima en bewezen spul. Witte houtlijm ook. CA (superlijm): hetzelfde. Epoxy.. nou ja, je voelt 'm al aankomen: ook prima :)

Houtbouw lijm ik het liefst met witte houtlijm of anders CA. CA als je bv. iets al op z'n plek wil zetten en dan nog wil lijmen (dunne CA zuigt zichzelf tussen de te verlijmen delen, als er geen kieren tussen zitten).

Wat betreft je zender.. ik zou je echt willen aanraden om gewoon in Nederland een complete MX-12 set aan te schaffen.

Je krijgt dan de zender plus accu, een ontvanger,schakelaar en ook al 3 servo's. In totaal ben je dan echt niet veel duurder uit dan als je alles maar overal vandaan gaat trekken. Reken het allemaal maar eens uit, inclusief verzendkosten, ik denk dat er hooguit 1 of 2 tientjes verschil tussen zal zitten.

Bijkomend voordeel is.. de in NL geleverde zenders zijn ook op een andere taal dan Duits te zetten, de Duitse zenders niet altijd. Verder heb je dan je garantie en service gewoon op 1 punt.

Voor de rest gaat het lekker zo.. de charter is een bewezen trainer, dus denk dat je er veel lol van gaat hebben!

Enige minpuntje is je motor.. je zegt dat je het geluid van brandstof mooier vind, de magnums die ik tot nu toe heb horen lopen, liepen niet lekker en maakten een rotgeluid tov. bv. een OS of Irvine. Misschien dat deze 36XL wel een goede motor is, maar ik verwacht dat je in het begin last zult hebben met afstellen en dat ie altijd wat 'rauw' zal lopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Charter, Magnum

Ik heb zelf een Charter gehad met Magnum 32SX motor. Het ding heeft in het begin veel problemen gegeven (rauw lopen, slecht af te stellen) totdat ik de eigenlijk voor de hand liggende dingen goed had.

- Magnum is gevoelig voor het juiste type plug, en omdat er geen meegeleverd werd bij mijn motor. Ik vlieg zonder nitro met een Enya type 3 plug. Die gloeiplug gebruik ik nu op beide motoren (.32 / .46) en ben er tevreden over. Ook 's winters !

- Bouw de tank op de hoogte van de carburateur, en houd de leidingen kort.

- Ik heb zelf de sproeiernaald weer naar voren in de carburateur geschroefd (bij mijn motor kon dat).

Mijn magnum motor zit na de Charter en een Graupner Trainer 25 nu al ruime tijd op een Fourstar 30 (een Fourstar 40 gebouwd op 85% schaal) en loopt uit de kunst ... 2x tikken en lopen...
Maar dat was in het begin absoluut niet zo.

Harm.

P.S. Ik geef dit advies met pijn in mijn hart, maar als je voor het eerst met brandstof begint, koop meteen een electrische starter. Als je motor(en) afgesteld zijn en goed ingelopen heb je hem waarschijnlijk nauwelijks meer nodig, maar in het begin echt goed voor je humeur. Als de inversering een probleem is probeer er dan eentje te lenen van een clublid.

P.P.S. Koop je zender en ontvanger als een set in Nederland. Ben het 100% met Hezik eens !!
 
Laatst bewerkt:
@hezik... Bedankt voor de adviezen. ben er erg blij mee dat ervaren bouwers tips geven. w.b.t de zender ga ik deze inderdaad in Nederland kopen. Ik merk wel dat de prijzen enorm verschillen in NL. Varieert tussen de 136 en 209 euro. Alleen heb ik nog nergens een setje gezien met 3 servo's erbij. als er al een servo bijzit is dat er maar 1. Omdat deze kist nog niet klaar is heb ik nog alle tijd om een zender te kopen en omdat ik verwacht dat de prijzen zullen dalen omdat iedereen overstapt naar 2,4 Ghz kijk ik de kat nog even uit de boom. want wat ik kan besparen op de zender kan ik weer gebruiken om andere zaken te kopen voor de kist.

Over de motor heb ik idd ook al meerdere mensen gehoord. Maar ik kocht het bouwdoosje compleet met motor voor 85 euro. de kit zonder motor koste daar 70 euro. dus ik dacht voor die 15 euro kan ik me geen buil vallen. Kan er altijd later nog een ander motortje in kopen.

Groet, Theo
 
@ Volhout Bedankt voor de tips!!! Ik heb er idd ook geen plug bijgeleverd gekregen dus dit noteer ik alvast voor als ik de motor ga inbouwen en onderdelen moet bestellen. Die electrische starter gaat er zeker komen. Wil niet op de club staan en dan niet kunnen vliegen omdat hij niet wil starten. 2e-hands kosten ze niet zo veel dus dat is wel te doen.

Groet, Theo
 
er bestaan wel sets met 3 servo's erbij, bv de t4exa van futaba, nadeel van deze zender is dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn dus je kan beter direct een goede zender kopen en dan gewoon twee losse servo's erbij
 
@ Volhout Bedankt voor de tips!!! Ik heb er idd ook geen plug bijgeleverd gekregen dus dit noteer ik alvast voor als ik de motor ga inbouwen en onderdelen moet bestellen. Die electrische starter gaat er zeker komen. Wil niet op de club staan en dan niet kunnen vliegen omdat hij niet wil starten. 2e-hands kosten ze niet zo veel dus dat is wel te doen.

Groet, Theo

Doe het niet. Dit soort motortjes moet met de hand starten, anders is er iets mis. Met een startmotor loop je alleen kans dat je de boel kapotdraait.

Ik heb bijna 3 jaar veel brandstof gevlogen en pas in het laatste half jaar een startmotor gekocht.. die is praktisch ongebruikt weer verkocht.

In dit geval had het geld van een startmotor beter uitgegeven kunnen worden aan een wat betere kwaliteit motortje..
 
@hezik.. Is het niet zo dat je zo'n startmotor met beleid moet gebruiken en dat dat dan geen kwaad kan? En is het niet veiliger om de motor met een startmotor te starten dan met de hand? Ben het met je eens dat als de motor niet makkelijk start dat je dan op zoek moet gaan naar defecten of instellingen.
 
Wilde vandaag wat onderdelen (lijm, servo kabel e.d) kopen maar helaas bleek de modelbouwwinkel op maandag dicht... grrrrrrr

Dus vandaag niet bouwen. morgen terug naar de winkel en dan weer verder met bouwen.

Ben ondertussen wat aan het nadenken en zoeken naar een geschikt kleurtje en decals voor de charter.
Wil niet de geijkte rood/wit kleuren erop. Daarbij vind ik de standaard voorruit van de charter niet zo mooi.
denk erover om de voorkant ter hoogte van het ruitje ronder van vorm te maken.
Daarnaast las ik ergens dat de Magnum motortjes een probleem hebben bij het inbouwen in een charter.
De uitlaat zou te kort op de motor zitten en dan zit het zijkantje van de charter in de weg.

Kortom genoeg te doen naast het bouwen..:rolleyes:
 
@Robert14 Idd. heb zelf een voorkeur voor de MX-12. is een leuke set voor beginners en ook voor na de charter goed te gebruiken. Denk dat ik met die set wel wat jaren kan doen.
 
het probleem van de uitlaat is op te lossen door er een tussenstukje tussen te zetten, dus zeg maar een stuk van 1cm breed ofzo tussen de motor en de uitlaat waardoor de uitlaat verder van de romp komt. zoiets dus:

1815_0.jpg


de mx12 is zeker een goede zender om mee te beginnen en daar kun je zeker nog jaren mee door.
 
Laatst bewerkt:
@Robert14.. thnx!. heb er ook iets over gelezen. staat inmiddels op mijn lijstje ''nog aan te schaffen''.;)
 
@hezik.. Is het niet zo dat je zo'n startmotor met beleid moet gebruiken en dat dat dan geen kwaad kan? En is het niet veiliger om de motor met een startmotor te starten dan met de hand?

Beide vragen: nee.

Je kunt een startmotor niet met beleid gebruiken, er zit geen 'gasregeling' op; het is alles of niets. En als jij bv. een hydrolock krijgt terwijl je met je startmotor bezig bent, draai je met een beetje pech je drijfstang doormidden.

Punt twee, veiliger.. je moet die startmotor tegen je prop aanduwen, of tegen je spinner. Je zit dus een kracht te zetten die, als je uitschiet of je bv. grip kwijtraakt, recht door je prop gaat.

Dit soort kleine motortjes gewoon met de hand starten met een chicken stick, of, als het echt een makkelijker starter is, door met de spinner tussen je vingers te 'knippen' als het ware.

Dat is EN veiliger EN beter voor je motor.
 
@hezik: zoals ik al eerder opmerkte, met pijn in mijn hart, heb ik bij mijn eerste motor (de Magnum 32SX) na 1 maand een startmotor gekocht. Ik had op de club allemaal mensen die het afraden. Maar ik was op dat moment op het puntje de hobby aan de kant te zetten omdat die !@#$%^ motor niet wilde zoals ik het wilde (let wel: ook ervaren mensen op de vliegclub konden het ding niet aan de praat krijgen), Blauwe vingers en een rubberen startvinger versleten, in alle pogingen wel een liter nitro in het gras verdwenen. Het is heel wreed als je 1 uur moet fietsen om op het veld te komen, je 3 kwartier kwaad maakt omdat niemand die kist van jou gestart krijgt, en dan weer 1 uur terug mag fietsen. Leuke hobby.

Met een startmotor wilde het wel. Je moet het ding met beleid gebruiken.

Een nieuwe (niet ingelopen) .36 ABC motor is niet te "knippen". Loopt veel te zwaar.

@PH-TVS: Het is dus zoals Hezik zegt: met de hand moet het kunnen, en nu mijn motor goed afgesteld is, de juiste plug heeft, alle brandstofleidingen kort zijn, de sproeier goed werkt, is het makkelijk met de hand te starten.

Het verschil wat ik gemerkt heb tussen merken als Magnum, ASP, Hype - en de duurdere merken als Irvine en OS, is dat de duurdere motoren recht uit de doos vaak goed afgesteld zijn, en er zit de juiste plug bij (of in). Hoogstens een kwart slag op stationairsproeier en een paar tikjes op hoofdsproeier. Bij Magnum en Hype is dat zeker niet zo (de hype was b.v. 6 volledige slagen mis op stationair, de hoofd sproeier naald zat er los bij !!).
Als je dat met de hand moet starten, ben je binnen een half uur gedemotiveerd.

Gebruik altijd een spinner met een electrische starter. Ik gebruik de starter door hem heel even tegen de spinner te drukken. De motor maakt dan 2 of 3 slagen. Ga niet 10 seconden lang de motor doorstarten, dan krijg je precies wat Hezik voorspelt: vloeibare brandstof in de cylinder, en je draait je motor in puin.

Hezik heeft 100% gelijk, maar die startmotor was voor mij de beste investering die ik ooit gedaan heb voor het modelvliegen.

Harm.

P.S. koop geen futaba T4EXA (ik heb een T4EXA dus spreek uit ervaring) met het oog op de toekomst. Het is een goede betrouwbare zender, maar veel te beperkt. Je hebt er wat aan voor je eerste model, maar zodra je iets meer wilt loop je vast (2 onafhankelijke aileron servo's om flaps te kunnen maken, of een mixer).
 
Laatst bewerkt:
@Hezik. Bedankt voor de heldere uitleg. Ik had het advies gekregen om een startmotor te gaan gebruiken met de argumenten die ik hier poste maar als ik jou zo hoor dan heb je helemaal gelijk.

Tegen de tijd dat de charter vliegklaar is laat ik hem keuren en instellen op een club dus denk dat het helemaal goed gaat komen.

Binnenkort toch eens kijken waar er een club zit hier in de buurt. Dacht in Emmeloord.
Hoop dat ik een gezellige club kan vinden. Dan kan ik de charter daar even na laten kijken voor ik met oracover aan de slag ga. Zodat ik zeker weet dat alles goed gegaan is bij de bouw.

Maar dat is nu nog niet aan de orde. Heb vanmorgen de lijm en servo kabel besteld via internet want de zaak in sneek had niets liggen. Zaak in sneek is een Intertoys speelgoedwinkel met een kleine modelbouw afdeling maar die is meer gericht op plastic modelbouw met wat oud spul voor auto's en boten. Verder geen winkel hier in de omgeving kunnen vinden helaas. Dus maar besteld via internet. Komen dan wel weer verzendkosten bij..

Dus van bouwen komt vandaag weer niets... pffffff. Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest hahahaha.
 
@Volhout Klopt, bij mijn Magnum zit de sproeiernaald er ook los bij...
M.b.t de zender.. ik ga voor de MX-12! Denk dat dit de beste keuze is, ook gezien mijn budget.
 
Back
Top