@hezik: zoals ik al eerder opmerkte, met pijn in mijn hart, heb ik bij mijn eerste motor (de Magnum 32SX) na 1 maand een startmotor gekocht. Ik had op de club allemaal mensen die het afraden. Maar ik was op dat moment op het puntje de hobby aan de kant te zetten omdat die !@#$%^ motor niet wilde zoals ik het wilde (let wel: ook ervaren mensen op de vliegclub konden het ding niet aan de praat krijgen), Blauwe vingers en een rubberen startvinger versleten, in alle pogingen wel een liter nitro in het gras verdwenen. Het is heel wreed als je 1 uur moet fietsen om op het veld te komen, je 3 kwartier kwaad maakt omdat niemand die kist van jou gestart krijgt, en dan weer 1 uur terug mag fietsen. Leuke hobby.
Met een startmotor wilde het wel. Je moet het ding met beleid gebruiken.
Een nieuwe (niet ingelopen) .36 ABC motor is niet te "knippen". Loopt veel te zwaar.
@PH-TVS: Het is dus zoals Hezik zegt: met de hand moet het kunnen, en nu mijn motor goed afgesteld is, de juiste plug heeft, alle brandstofleidingen kort zijn, de sproeier goed werkt, is het makkelijk met de hand te starten.
Het verschil wat ik gemerkt heb tussen merken als Magnum, ASP, Hype - en de duurdere merken als Irvine en OS, is dat de duurdere motoren recht uit de doos vaak goed afgesteld zijn, en er zit de juiste plug bij (of in). Hoogstens een kwart slag op stationairsproeier en een paar tikjes op hoofdsproeier. Bij Magnum en Hype is dat zeker niet zo (de hype was b.v. 6 volledige slagen mis op stationair, de hoofd sproeier naald zat er los bij !!).
Als je dat met de hand moet starten, ben je binnen een half uur gedemotiveerd.
Gebruik altijd een spinner met een electrische starter. Ik gebruik de starter door hem heel even tegen de spinner te drukken. De motor maakt dan 2 of 3 slagen. Ga niet 10 seconden lang de motor doorstarten, dan krijg je precies wat Hezik voorspelt: vloeibare brandstof in de cylinder, en je draait je motor in puin.
Hezik heeft 100% gelijk, maar die startmotor was voor mij de beste investering die ik ooit gedaan heb voor het modelvliegen.
Harm.
P.S. koop geen futaba T4EXA (ik heb een T4EXA dus spreek uit ervaring) met het oog op de toekomst. Het is een goede betrouwbare zender, maar veel te beperkt. Je hebt er wat aan voor je eerste model, maar zodra je iets meer wilt loop je vast (2 onafhankelijke aileron servo's om flaps te kunnen maken, of een mixer).