(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Is het projectje van jou Mark soms een oude 2 dekker waarvan je een filmpje had tegengekomen op het net.En die deed een snap en toen ben jij wat informatie van die kist gaan opzoeken.
Is het dat soms?
 
Jaap, dat kan, geen probleem. Evt. een matje aan de achterzijde te versteviging.


@Gert:
Nee dat is de Lambach HLII, ook een mooie kist maar die heeft de wedstrijd niet gewonnen. Misschien hierna :)

@Alex & Berto:
Jullie mogen de eer delen. Het wordt, als alles goed gaat een Pitts Python. Officieel is het de Pitts Model 12 en daarvan zijn er enkele gebouwd in een variant, het zijn ten slotte zelfbouwkits.. die de naam python dragen. Dus Pitts Python of de Pitts model 12 het is om het even...

Voor de officiele site van de bouwers van de kitt: Pitts Model 12

Mijn voorbeeld is de Pitts Python van Jacob Holländer geweest. Zie ..:: SCANDINAVIAN AIRSHOW II ::..

Hier een plaatja van het origineel:

Pitts Python origineel.jpg


Hier een afbeelding van het ontwerp in det 3D CAD/CAM pakket TopSolid:

Pitts Python design.jpg


Dit is nog niet de definitieve, die staat op een andere PC, maar dan kun je een indruk krijgen...


Oh enne, de volgende keer eerst Jaap zijn vraag beantwoorden en dan pas duikboot gokken.. We lenen tenslotte zijn draadje... Als ik meer foto's van de bouw ga plaatsen zal ik een eigen draadje starten.
 
Ik heb me vanavond even druk gemaakt op de motormount. En die is ruwbouw af.
Oh en ik heb in de 'pauze' een hele interessante documentaire gezien over zonnestelsels en black holes ;)

Goed, het verhaal was dus dat ik bijna 2cm kon winnen als ik de motorplaat aan de voorkant van de motor zou monteren en wat ruimte maak voor de motorbouten in het originele motorschot. Goed, daar gaan we dan...

In het originele motorschot een paar grote gaten geboord voor de rubbers.
img_6051.jpg



Het nieuwe motorschot (2x3mm multiplex) van gaten voorzien. De grote gaten voor de rubbers en de kleine gaten voor de motormount.
img_6050.jpg


Omdat het motorschot aan de voorkant van de motor gemonteerd moet worden, moet de motor weer uit elkaar, onderstaand wat foto's van die operatie. Nouja, zes schroefjes los en vast en een hamer om de achterkant van het huis zachtjes los te tikken. Foto's maken kost meer tijd.

img_6052.jpg


img_6053.jpg


img_6055.jpg


img_6056.jpg


Vervolgens het originele motorschot flink uitkameren op de plaats waar de montagebouten van de motor komen te vallen.
img_6059.jpg


Motor op zijn plaats op rubbers.
img_6060.jpg


img_6061.jpg


De motor zit er nog niet strak op (hangt 1cm schuin naarvoren/beneden los op de rubbers, zitten nog geen bouten doorheen) en de kap zit nog niet goed op zijn plaats, dus ik denk de prop nog verder tegen de kap aan komt, maar onderstaande geeft al een beeld.
img_6063.jpg


En een foto van voor de operatie (als vergelijking)
img_6034.jpg


Ik heb met de hele operatie bijna 2cm gewonnen en de motor zit maar 3mm verder naar voren dan dat hij zou zitten als hij star op het motorschot gemonteerd zou worden. Dit zonder de originele constructie/sterkte van de kist kapot te zagen!

Binnenkort de hele kist maar weer eens in elkaar zetten en kijken hoe ik nu met het zwaartepunt uit ga komen. Eerder moest ik de accu's achter het richtingsroer leggen om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik denk dat ik ze nu zo'n 10 tot 15cm naar voren kan schuiven.
 
Laatst bewerkt:
heel mooi opgelost! waar haal je die rubbers nu? ik twijfel nog wat ik ga doen. heb overlaatst ook mooie ophanging op rubbers gezien, je hoorde hem bijna niet maar blijkbaar was na een paar weken wat misgelopen met de rubbers(heb ik achteraf gehoord)
 
heel mooi opgelost! waar haal je die rubbers nu? ik twijfel nog wat ik ga doen. heb overlaatst ook mooie ophanging op rubbers gezien, je hoorde hem bijna niet maar blijkbaar was na een paar weken wat misgelopen met de rubbers(heb ik achteraf gehoord)

Die rubberset komt bij MVVS model engines main page vandaan. Je kunt ze als complete mount kopen met aluminium beugels erbij, maar tegenwoordig ook alles (rubbers+bouten+moeren+allerlei onderdeeltjes waarvan ik niet weet waar ze voor zijn) zonder die aluminium beugels.

3361.jpg


Ik heb ze voor het eerst gebruikt voor mijn Extra en daar doen ze het prima op. Ze dempen natuurlijk niet zo goed als een hydromount, want ze hebben maar een minimale speling. Ik heb wel het idee dat ze de ergste trillingen tegen gaan. En dat is net wat ik graag wil. Daarnaast is dit rubbersysteem veel eenvoudiger te bouwen dan een hydromount. Dat komt allemaal veel nauwkeuriger. (teminste, dat wordt mij verteld, ik heb het zelf nooit gedaan).
 
Laatst bewerkt:
Nou ik vind de afwerking niet zo mooi met die kraag achter de spinner uit meerdere delen en met schroefjes, maar het idee is wel goed!
Als er een spinner op komt dan hoop ik dat ik zo'n kraag ergens vandaan kan halen.

Is nog mooi 'schaal' ook :rolleyes:

Eric_Beard_in_his_Yak_54_'Russian_Thunder'.jpg



Al hebben ze het niet allemaal. En hoezo de prop staat te ver van de motorkap af?
side2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je Berto!

Ik heb inmiddels ook een 24x10 2-blad mejzlik binnen. Ik had al een 22x10 3-blad voor deze kist, maar met die prop erop past de kist niet in mijn auto en elke keer de prop monteren/demonteren doe ik liever niet. Dus dan maar een 2-blad erop.
 
Afgelopen week heb ik weer het een en ander aan de Yak gedaan.

De Mejzlik 24x10 prop geboord en even gemonteerd om te zien hoe het staat. Wat een lat!
Als die straks ongeveer 6500 toeren draait denk ik dat hij de Yak wel kan rondsleuren.
img_6066.jpg


De scharnieren van de vleugels heb ik schoongekrabd en, om ze meteen helemaal af te maken, heb ik de rolroer-servo's er meteen ingebouwd. Daarnaast ook snoer in de kist naar de ontvanger getrokken.

Kabeltje gesoldeerd.
img_6068.jpg


En ingebouwd.
img_6070.jpg


En natuurlijk een soortgelijk kabeltje gemaakt voor de beide vleugels. Servo's in de vleugels en ook weer een punt van het lijstje af. Nee, de boutjes zijn nog niet aangedraaid, want het geheel moet nog afgesteld worden.
img_6071.jpg


Nu alleen het richtingsroer nog en dan zijn alle roeren in ieder geval klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik had van het weekeinde wat tijd om aan de Yak te bouwen.

Uitlaatbocht op lengte met een stukje flexibele buis er tussen. Het is niet veel, maar kon er niet meer tussen kwijt. Ik denk dat het net genoeg kan bewegen om de bewegingen van de motor in de rubbers op te vangen. We zien het wel.
img_6072.jpg


Ontstekingsschakelaar en een plaatje 1mm multiplex ter versteviging.
img_6073.jpg


Mooi plaatsje voor de ontstekingsschakelaar gemaakt.
img_6074.jpg


Rookpomp heeft ook een plaatsje gekregen.
img_6075.jpg


De rookpomp vanuit een andere hoek gezien.
img_6076.jpg


De tanks op hun plaats en alle slangen getrokken en afgewerkt.
img_6077.jpg


De rookpomp ligt onder de tanks. Netjes uit de weg.
img_6080.jpg


Met de cockpitkap op zijn plaats liggen alle slangen nog vrij.
img_6082.jpg



Oh, en al het hout wat van buitenaf 'blootligt', heeft twee lagen spanlak gehad. Hopen dat dat voorkomt dat brandstof, olie en rookvloeistof in het hout trekt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top